Svårt att låta bli att utstöta ljud

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svårt att låta bli att utstöta ljud

Inläggav bytnamn » 2012-09-18 19:35:57

Detta gäller inte mig, utan min son på 9 år.
Jag har själv en väldigt mild grad av Asperger, medans han fick lite starkare drag.
Han klarar skolan utmärkt, förstås, men med vissa "problemområden". Senast idag fick vi meddelande från hans fröken om att han under läsningen satt och störde dom andra. Han satt och utstötte ljud hela tiden. Min man ringde upp mig efter att han blivit informerad om detta, och sa att med tanke på ordningsreglerna vi har hemma gällande veckopeng, så är detta ett solklart fall av att ha brutit dom.
En av reglerna vi har är att han måste sköta sig i skolan (så gott det går med tanke på diagnosen) och han menar på att detta ej är acceptabelt och att han borde veta bättre.
Jag håller inte med. Därför vill jag nu lyssna av med andra som förhoppningsvis har större erfarenhet än vad jag har.
Jag har, i min egen fantasi, fått för mig att när dessa ljud börjar "pocka på" så går det inte att hindra dom. Han säger själv att han måste låta och han kan inte sluta, och jag tror på honom. Är jag bara en vanlig curlingmamma i detta fall och ska jag ge min man rätt till att dra in på veckopengen pga misskötsel, eller kan det vara så att han faktiskt inte kan hjälpa det?
Tacksam för alla svar, ris som ros.
bytnamn
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-09-18

Svårt att låta bli att utstöta ljud

Inläggav Zirre » 2012-09-18 19:49:03

Kan det vara verbala tics?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svårt att låta bli att utstöta ljud

Inläggav Miche » 2012-09-18 19:51:00

Att dra in veckopeng eller andra bestraffningar hjälper knappast, jag tolkar det som antingen tics eller Tourettes vilket är ingenting han kan styra över. Genom bestraffningar gör ni bara saken värre.

Jag tycker att du genast ska ta kontakt med BUP angående detta, han behöver hjälp, inte stjälp. Eventuellt kan man förändra situationen i skolan så att han inte behöver störa sina klasskamrater, det kanske kan bli bättre genom medicinering, men det är något som BUP måste hantera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Svårt att låta bli att utstöta ljud

Inläggav bytnamn » 2012-09-18 21:07:09

Ja, det är ungefär så jag tänker också. Tycker synd om min son när han säger att han inte kan hjälpa det. Dags att ta kontakt med Barnhabiliteringen igen för hjälp tror jag (både för min sons skull, men framförallt för att förhoppningsvis pappan ska förstå att han inte alltid gör saker med flit). Skillnaden är ofta hårfin mellan vanliga busstreck och saker han ej kan rå för, men i detta fall tror jag han faktiskt inte kan hjälpa det.
Tack så otroligt mycket för era svar, de hjälper mig mer än ni anar..
bytnamn
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-09-18

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in