svårt att komma igång med saker.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav carl » 2009-07-12 18:28:15

Saga skrev:Nej det är bara Ritalinen som jag fått för att öka aktivitetsnivån, de andra medicinerna har jag haft av andra orsaker. Hur menar du när du frågar vad läkaren säger? Angående att jag fått Ritalin utan att ha säker adhddiagnos eller?


Jag bara undrade för om jag skulle höra med min läkare om liknande. Fast jag har inte koncentrationssvårigheter utan skulle mest behöva nåt som startar mig ibland, så jag undrade om din hade sagt något om medicinen. Nu var det ju inte bara pga det så då försvinner lite av det jag undrade.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Saga » 2009-07-12 20:08:52

carl skrev:
Saga skrev:Nej det är bara Ritalinen som jag fått för att öka aktivitetsnivån, de andra medicinerna har jag haft av andra orsaker. Hur menar du när du frågar vad läkaren säger? Angående att jag fått Ritalin utan att ha säker adhddiagnos eller?


Jag bara undrade för om jag skulle höra med min läkare om liknande. Fast jag har inte koncentrationssvårigheter utan skulle mest behöva nåt som startar mig ibland, så jag undrade om din hade sagt något om medicinen. Nu var det ju inte bara pga det så då försvinner lite av det jag undrade.


Ja okej, tror jag förstår hur du menar, jag har feber och fungerar inte riktigt i huvet idag känner jag... :roll: Ritalinen fick jag i princip enbart pga mina aktivitetsproblem (har inte heller tex koncentrationsproblem), men jag tror att det är ovanligt att få prova centralstimulerande i Sverige om man inte har adhddiagnos eller narkolepsi, (rätta mig gärna om någon vet bättre) det som fick läkaren att skriva ut det ändå var att problemen är såpass svåra och att det därför står rekommenderat i min utredning att det kan vara värt att pröva trots bara misstanke (högst) om en ev. adhd.

Angående de andra medicinerna så är det väldigt individuellt hur de påverkar en och jag skulle inte rekommendera något att äta dem för att komma igång av bla de anledningar jag redan skrivit om.

Även Ritalin ser jag som en andrahandslösning att ta till bara om problemen är mkt långvariga, svåra och inte går att avhjälpas på annat sätt.
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Saga
 
Inlägg: 358
Anslöt: 2009-06-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-13 0:05:05

Ett online-hjälpmedel för att komma igång med somligt i alla fall

http://www.flylady.net

Sidan är förfärligt ful och störande med tusen färger och blipp-blopp, riktigt nittiotals-ful, men jag tycker den verkar användbar på många sätt och den fick mycket lovord i en bra bok jag läst iaf. Sen kan man ju inte bortse ifrån att den är amerikansk, men kan man sålla bort det värsta i det så kan det säkert vara nåt bra med den. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav jonsch » 2009-09-12 22:32:34

Onödigt att starta ny tråd. Inledningen tycks kanske vara utom ämnet och inte alla hänger kanske med senheller. Min vinkling är ju personlig. Men det platsar i tråden, tycker jag ändå.

Det handlar om inre mentala och känslomässiga, inre nallebjörnar. Förtydligande följer.
..............................................................
..............................................................

Vid diskbaljan nyss stod jag och planerade njutningsfullt att återupprätta ordning på min just påfyllda garderob, nu när goda rutiner börjat utvecklas i (typ) jobbsökeriet igen. Men så vandrar tankarna och plötsligt hittar jag inga tankar alls. Det känns litet grand som skräcken att falla av en färja i kallt vatten, mitt i natten. Inget tryggt att greppa, ingen hjälp att hoppas på.

Överdramatisk liknelse? Mm, men litet så kändes det och det har hänt mig många gånger förr. Men denna gång var jag tydligen säkrad för nu sitter jag tryggt här och kan skriva ner en lärdom från denna senaste gång, en som har med igångsättningsmetoder att göra.

Vanligt folk, och kanske jag också om min ungdom blivit som den borde ha, de grips inte av något som helst ångestliknande om de tappar bort en tanke. Inga liknelser med störtningar i kallt, svart vatten blir nånsin relevanta för vanligt folk för att de tappar en tanke. De fortsätter lugnt med vad de gör eller med något annat. De behöver inga njutningsfyllda bilder av exempelvis välrdnade garderober för att diska klart, gå och lägga sig, stiga upp i vettig tid nästa morgon och börja med något annat vettigt.

Faktiskt klarar också jag mig dagar i rad ibland utan mentala nallebjörnar såsom bilden av en välordnad garderob och ett välstrukturerat (typ) jobbsökande. Det kan räcka med mindre konkreta, mer känslomässiga inre nallebjörnar såsom

Vanligt folk - och många här - har (de flesta av) sina inre nallar ständigt i sig, men oftast med luddiga (!) konturer: Självsäkerhet, brukar de med ett ord benämnas, och ibland med tilläggsord som trygghet och kärlek i livet. Egentligen (skriver jag tvärsäkert) handlar det då om att uppskattning och tillåtelse sedan barnsben av att vara som man är, av att ta itu med de saker som man tar itu med, på de sätt man själv helst gör det på.

Sån uppskattning har jag (och många andra andra här, gissar jag) bara fått av mina föräldrar, inte av det samhälle/umgänge som man haft att lära sig klara sig i. Alltså (här hoppar jag över ett par led (var glada för det :wink: ) har åtminstone jag måst uppfinna mina extratydliga inre nallebjörnar. På gott och ont.

.................

Som läget kommit att vara, så fungerar jag som folk om jag har extratydliga mentala och/eller känslomässiga, inre nallebjörnar. När var sak är på sin plats - med marginaler och flexibilitet om just jag ska vara nöjd - , i garderoben exempelvis, så kan jag diska klart, gå och lägga sig, stiga upp i vettig tid nästa morgon och börja med något annat vettigt.

Ikväll räcker det med detta inlägg om tanken på garderoben.

I vilket fall är igångsättning därmed inget problem.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav MissNervvrak » 2009-09-12 22:46:58

Jag lyckades komma igång med städningen idag! Vaknade med ont i halsen och kände mig allmänt risig så jag tänkte att "om jag åker på influensan eller någon megaförkylning och blir tvingad att hålla mig inomhus ett par dagar så kan jag inte vara i den här skiten". Så jag dammsög (t.om soffan!) och torkade alla golv det första jag gjorde. :D *stolt*
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav jonsch » 2009-09-12 22:51:13

:-)047
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Saga » 2009-09-12 22:56:34

Miss Nervvrak: Uuuuh grattis! :)

Själv så eh.. "lagade jag till" en paj i micron, skar en tomat till det, plockade iordning det värsta, diskade typ ett par glas OCH förutom all denna väldiga aktivitet så ringde jag dessutom en kompis och frågade om hon ville träffas som planerat.. :wink:

(Ja, för att vara mig så är det mkt och jag känner mig också stolt över det... )
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Saga
 
Inlägg: 358
Anslöt: 2009-06-18

Inläggav jonsch » 2009-09-12 23:09:49

Nej men ringde du en kompis, Saga, där slog du mig på fingrarna! :)

Å andra sidan kan jag nästan, för en gångs skull, bjuda hem en kompis nu när disken är kirrad, så det kanske jämnar ut sig?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Saga » 2009-09-12 23:21:55

:lol: Nej men jag leder tror jag för jag fick hjälp av en annan person att städa lite häromdan.. så jag kan också bjuda hem nån om jag vill! (om jag nu vill då iofs.. :wink: )

Detta kanske kan va nåt för å komma igång mer! Vi börjar tävla om vem som gjort mest!!! :lol:
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Saga
 
Inlägg: 358
Anslöt: 2009-06-18

Inläggav MissNervvrak » 2009-09-12 23:26:27

Saga skrev::lol: Nej men jag leder tror jag för jag fick hjälp av en annan person att städa lite häromdan.. så jag kan också bjuda hem nån om jag vill! (om jag nu vill då iofs.. :wink: )

Detta kanske kan va nåt för å komma igång mer! Vi börjar tävla om vem som gjort mest!!! :lol:


Det var faktiskt ingen dum idé! :lol: Och grattis till dagens bedrifter!
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav jonsch » 2009-09-12 23:27:46

Äh. Jag är ingen tävlingsmänniska. :wink:
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Saga » 2009-09-12 23:35:41

Tack MissN!

Ja det kanske skulle va nåt, lite halvseriöst! Någon av oss (den som är mest aktiv då.. :wink: ) får starta en tråd där vi ärligt skriver vad vi gjort varje dag och så kan man få typ guldstjärnor eller nåt och den med mest vinner! :lol:

(Eller inga guldstjärnor kanske... :wink: bara lite uppmuntran.. eller nåt...)

Edit: Såg nu ditt inlägg jonsch, vad synd!
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Saga
 
Inlägg: 358
Anslöt: 2009-06-18

Inläggav jonsch » 2009-09-12 23:37:38

Ja eller hur! :-)047
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Saga » 2009-09-12 23:40:57

Ja faktiskt!!! :)

(Jag är faktiskt inte helt ironisk, jag har otroligt mkt lättare för att få gjort saker om jag har nån sorts yttre "press" eller koll.)
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Saga
 
Inlägg: 358
Anslöt: 2009-06-18

Inläggav AK » 2009-09-12 23:41:23

detta låter ju precis som de saker jag också har problem med... sitter i timmar och gör ingen nytta bara på grund av att det jag SKA göra inte är samma sak som jag VILL göra, och viljan vinner i längden nästan alltid :/

känns lite surt kan jag säga, för nu sitter man här och går ett fjärde år på gymnasiet bara för att man inte kunde lösa uppgifterna som jag borde (i för sig fick jag AS som diagnos under sommaren innan trean...) och jag halkade så klart långt efter som ett resultat...

känns bara så menings löst att göra vad jag inte vill. men samtidigt kan jag inte göra vad jag vill bara för att det inte är vad jag BORDE göra :(

ibland vill man bara ändra samhället helt och hållet... :x icon **thinks really hard**
Senast redigerad av AK 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
AK
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2009-09-07
Ort: södertälje

Inläggav carl » 2009-09-12 23:44:53

Saga skrev:Ja faktiskt!!! :)

(Jag är faktiskt inte helt ironisk, jag har otroligt mkt lättare för att få gjort saker om jag har nån sorts yttre "press" eller koll.)


Om jag ska göra något eget projekt som jag tycker är viktigt så brukar jag berätta för alla hur intressant det är och hur jag ska göra si och så för att få den här pressen på mig att göra det och kunna visa upp efteråt.

Det jobbiga blir när man helt plötsligt blir nedstämd och har alla dessa krav på sig...
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav error » 2009-09-13 11:58:25

jag är likadan, och för mig fungerar det att skriva listor, för jag tycker det är kul att få stryka saker när jag gjort något.
Senast redigerad av error 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
error
 
Inlägg: 316
Anslöt: 2009-09-06

Inläggav Peter » 2009-09-13 16:06:29

Det finns en massa trådar om det här (och jag har nog startat en hel del av dem). Det är det mest handikappande för mig vad gäller Asperger och egentligen enda anledningen till att jag har diagnos. Nuff said ;-)
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav barracuber » 2009-09-13 16:49:54

Peter skrev:Det finns en massa trådar om det här (och jag har nog startat en hel del av dem). Det är det mest handikappande för mig vad gäller Asperger och egentligen enda anledningen till att jag har diagnos. Nuff said ;-)


Nu har jag inte läst hela tråden. Jag kan bara säga att jag känner igen mig mycket i det Peter skrev. Sedan har jag inte bara svårt att komma igång, utan även att planera, organisera, sortera, rensa, filtrera, källgranska, bedöma, avvisa, dokumentera, administrera, genomföra, kommunicera, förhandla, omplanera, leverera, underhålla, arkivera och avsluta.

Ska kika på att försöka samla ihop de där trådarna du tänker på. Har du förslag på sökbegrepp man ska använda så att man verkligen hittar dem. Jag tror att dessa problem är väldigt vanliga hos oss, men det kan ju hända att folk använt andra begrepp än dessa.

Jag har själv skrivit i trådar och även startat nån tråd om Getting Things Done (GTD). Samma gäller bland annat Bjäbbis och pH.

Några stödord på sånt som påverkar min produktivitet och vad jag vill förbättra hos mig själv:

    <a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering">Prokrastinering</a> (uppskjutande)
    personlig produktivitet
    noggrannhet
    perfektionism
    överarbetande
    organisation
    ordning
    städning
    att-göra-listor
    oavslutade saker
    halvfärdiga projekt
    stress (informations-, ekonomisk, vardags-, existentiell)
    distraktioner
    uppstyckning
    snuttifiering
    störningsmoment
    buller
    arbetsmiljö
    uthållighet
    energi och brist på
    motivation
    inspiration
    utmattning

Vore intressant att höra hur fler ser på det här. Allt stort och smått tas tacksamt emot.

T ex hur ska en bra att-göra-lista se ut?

PS. Om jag håller på att kapa tråden nu så hojta till...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Sockan » 2009-09-13 20:19:11

Alien skrev:Igångsättningssvårigheter är vanligt bland aspergare (t ex för mig). Så här står det på Autismforum:

Det är vanligt att personer med Aspergers syndrom har svårigheter med de exekutiva funktionerna. Det innebär att man till exempel kan fastna i ett och samma beteende eller har svårt att komma igång med saker och ting. Man kan också ha svårt att stoppa ett beteende trots att man vet att man borde.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/aspergers_syndrom/annorlunda_tankande/

Det där låter som mig. :D
Sockan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-05-17
Ort: Åland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in