Svårigheter med att börja dagen?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-13 8:33:09

Sitter här och kan inte bestämma mig om jag ska duscha, äta frukost eller borsta tänderna.

Eftersom jag antar att en del på forumet har problem med sånt här så kanske vi kan ha en tipstråd om hur man kan ta sig ur sådana låsningar?

Jag skulle i varje fall behöva tipsen vissa dagar.... :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav gemini » 2011-04-13 8:39:25

För mig så har det fungerat att jag helt enkelt gör såna saker i samma ordning varje dag, dvs rutiner.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Sheyen » 2011-04-13 8:42:04

Bestäm vilka tider du ska göra dina uppgifter. Det hjälper väldigt mycket, eftersom att dina uppgifter då blir planerade och tidsbestämda. I vilken ordning du ska göra dina uppgifter är svårare att svara på.

Försök att komma på vilken ordning du borde göra dina uppgifter (om du vill göra alla de uppgifter som du nämnde i ditt inlägg).

Tips: Om du duschar först hinner håret förmodligen torka medan du äter frukost och sedan borstar tänderna.

Exempel:

Kl. 07:00 DUSCHA
Kl. 07:30 ÄTA FRUKOST
Kl. 08:00 BORSTA TÄNDER
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-13 8:52:21

Tack Sheyen jag har förstått att många här gillar rutiner väldigt mycket. :D

Men hur gör ni om ni har olika tider olika dagar och kanske behöver sova igen stress eller sömnunderskott eller om sakerna inte är i ordning så att det går att göra allt i den ordning ni önskar?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav gemini » 2011-04-13 8:57:58

Bjäbbmonstret skrev:Men hur gör ni om ni har olika tider olika dagar och kanske behöver sova igen stress eller sömnunderskott eller om sakerna inte är i ordning så att det går att göra allt i den ordning ni önskar?


För mig fungerar det ganska bra. Brukar få någon slags oros känsla när rutinerna bryts, men jag har lärt mig att acceptera det. Dock så har inte tiden någon speciell betydelse, det är mer ordningen. Dock går jag upp samma tid varje dag i stort sätt.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Sheyen » 2011-04-13 9:04:49

Bjäbbmonstret skrev:Men hur gör ni om ni har olika tider olika dagar och kanske behöver sova igen stress eller sömnunderskott eller om sakerna inte är i ordning så att det går att göra allt i den ordning ni önskar?

Då kan det bli kaos. ;)

Jag upplever kaos ganska ofta.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav lasseivägen » 2011-04-13 9:35:29

För mig löser det sig själv när jag är ledig, medan jag funderar brukar jag somna om.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav earlydayminer » 2011-04-13 11:32:52

gemini skrev:För mig så har det fungerat att jag helt enkelt gör såna saker i samma ordning varje dag, dvs rutiner.


Det är i princip samma för mig. Inte bara det, jag har börjat ta mer hand om mig själv och motionerat. När jag bestämmer mig för något så genomför jag det gärna med excellens. Man kan väl säg att jag är besatt av att äta rätt, ta hand om mig, motionera och se till att ta hand om vardagliga saker. Allting har blivit väldigt mycket bättre sedan psykologen vid utredningen ansåg att LSS skulle komma bra till hands. Jag är inte mycket för att någon säger till mig vad jag kan och inte kan göra.

En dag i taget. Om jag tänker på min önskan att leva i mer än över 20 000 dagar till och att jag ska ha samma rutin varje dag så blir jag helt galen. Man bör vara försiktig med att se för långt fram. Ett tidsbaserat schema är inte heller bra, missar jag en "deadline" så blir min dag mycket tyngre.

En sak i taget, en dag i taget.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-04-13 11:46:41, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-13 11:39:15

Det är glädjande att se att en som inte rakar benen åtminstone duschar och borstar tänder. Mitt förslag är att vederbörande fortsätter med detta på kontinuerlig basis.


Barracuber:

Detta är kränkande och respektlöst och dessutom helt off-topic. Du bryter mot denna forumregel:
skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.

Du får en tillsägelse för detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-13 12:01:34

Nu har du gått över gränsen även för mig Krigarsjäl.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-13 22:53:04

Kände du dig träffad?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Miche » 2011-04-13 23:01:11

KrigarSjäl skrev:Kände du dig träffad?

Moderator
Det har inte med saken att göra!

Du använder uttryck som känns kränkande för flera medlemmar här på forumet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Nefarious » 2011-04-13 23:29:16

KrigarSjäl skrev:Det är glädjande att se att en som inte rakar benen åtminstone duschar och borstar tänder. Mitt förslag är att vederbörande fortsätter med detta på kontinuerlig basis.


Kan inte du ge mig rakningstips Krigis, du som är så bra på sånt? När jag rakar mig blir det rött och svider, vad ska jag göra?
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-13 23:41:44

Jag startar en tråd för att jag vill diskutera något som jag har problem med dvs dagsrutiner och att komma igång med saker och Krigis går in i tråden och insinuerar att jag har dålig hygien. Det är klart över gränsen, off topic och har inte i tråden att göra.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Alien » 2011-04-14 1:52:05

Jag antar att det inte gäller när du jobbar, då brukar man ha samma rutin varje dag.

Har jag tid på mig brukar jag börja med att äta frukost och läsa tidningen i lugn och ro, det kan ta bortåt en timme. Jag börjar med det roligaste. 8) Om jag duschar efter det beror på om jag ska ut någonstans el om jag känner mig jättesvettig.

Har jag en tid att passa så brukar jag börja med att duscha, så håret hinner torka. Sen blir det frukost, tandborstning och påklädning. Jag har upptäckt att om jag klär på mig innan jag borstar tänderna så riskerar jag att få tandkrämsfläckar på kläderna.

Mitt problem är att jag (när jag inte har någon tid att passa) brukar fastna i tidningsläsningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-14 8:02:23

Jodå när jag jobbar har jag en slags dagsrutin men det är snarare undantag än regel att jag lyckas följa den...så det är frågan om man kalla det dagsrutin då.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-14 8:32:50

För mig är det mest för att jag tar tid på mig att vakna.
Jag är väldigt morgontrött och mår illa ungefär 1,5 -3 timmar efter att jag har vaknat.
Dessutom känns kroppen så "delad" och osynkad när jag vaknar och jag måste gå runt lite i rummet först och sen göra yoga för att öht kunna göra nått. Det är en väldigt läskig känsla jag vaknar med jämt. Har nyligen förstått att inte alla känner så.

Men att börja dagen med yoga och grönt te är nått som gör att hela processen går snabbare för mig iaf. Fast ska erkänna att det är inte så jämt som det händer, oftast är jag för trött för att minnas vad jag bör göra :oops:
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Maldita » 2011-05-03 16:50:03

Jag tvingar mig att börja dagen oavsett hur trött jag är.

Morgonrutin:
06:00. Klockan ringer, upp och hoppa.
06:25: Nyduschad och nypåklädd; ut i köket och gör kaffe! Läs tidningen och ät medan kaffet gör sig.
06:40: Kaffet klart, tidningen läst, frukosten äten, ta en kopp och gå till datorn.
07:40: Borsta tänderna.
07:50: Sätt på ytterkläderna och gå till bussen.

Jag borstar inte tänderna i 10 minuter, men jag har alltid en liten tidsmarginal.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Miche » 2011-05-03 17:05:00

KaosPrinsessa skrev:Dessutom känns kroppen så "delad" och osynkad när jag vaknar och jag måste gå runt lite i rummet först och sen göra yoga för att öht kunna göra nått. Det är en väldigt läskig känsla jag vaknar med jämt. Har nyligen förstått att inte alla känner så.

Det låter som om du skulle ha nytta av något sömnövervakningsprogram som väcker dig i rätt fas av sömnen. Det finns appar till smartphones som gör sådant, kanske annat med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav Peace » 2011-05-06 22:29:44

Gör ett schema. Då behöver du ju inte fundera, bara kolla på schemat vad som ska göras och i vilken ordning.

Jag brukar äta först, sen borsta tänderna och sen duscha. Känner mig ofräsch precis efter jag har ätit och då passar det perfekt att duscha efteråt.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav lasseivägen » 2011-05-06 22:54:55

Har altid haft svårt att komma upp på morgonen. Har under många år börjat tidigt 0500, 0600, 0700. Kämpat mig till jobbet halvsovande. När jag gick över till att duscha på morgonen gick det betydligt bättre. De sista åren jag var gift, gick jag aldrig upp innan madam hade gått. Numera vaknar jag ofta vid 5 tiden, men det beror nog mycket på att jag vet att jag bara har 24 arbetsdagar kvar innan jag har avslutat mitt 49 åriga arbetsliv. Dessutom fixar jag duschningen på kvällen, så morgonen bli ganska" kort".

Bjäbbis: Prova med att duscha på kvällen, då blir det inte så många val kvar på morgonen. Jättskönt att lägga sig nydushad på kvällen.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav DIProgan » 2011-05-06 22:58:10

Bjäbbmonstret skrev: slags dagsrutin men det är snarare undantag än regel att jag lyckas följa den...så det är frågan om man kalla det dagsr


Jag klurar lite på om Krigis rakar benen också eller om han också har dålig hygien ^^
Detta är en citatförfalskning eftersom du angav att det var Krigarsjäl som skrivit texten samt hänvisade till detta, jag har rättat det till rätt person (samt i följande inlägg), men låtit din felaktiga hänvisning stå kvar samt rapporterat inlägget så att moderatorn för avdelningen kan avgöra om du ska få någon form av straff för detta
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-06 23:08:20

DIProgan skrev:
Bjäbbmonstret skrev: slags dagsrutin men det är snarare undantag än regel att jag lyckas följa den...så det är frågan om man kalla det dagsr


Jag klurar lite på om Krigis rakar benen också eller om han också har dålig hygien ^^

Citatet har du fabulerat ihop själv, ditt neontroll.
Citatförfalskning av DiProgan, rättat
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svårigheter med att börja dagen?

Inläggav hood » 2011-05-06 23:18:57

KaosPrinsessa skrev:Dessutom känns kroppen så "delad" och osynkad när jag vaknar och jag måste gå runt lite i rummet först och sen göra yoga för att öht kunna göra nått. Det är en väldigt läskig känsla jag vaknar med jämt. Har nyligen förstått att inte alla känner så.

Men att börja dagen med yoga och grönt te är nått som gör att hela processen går snabbare för mig iaf. Fast ska erkänna att det är inte så jämt som det händer, oftast är jag för trött för att minnas vad jag bör göra.


Lite så som jag upplever det. Fast jag kan inte Yoga och Grönt Té så jag känner mig osynkad och splittrat hela dagen lång.


Moderator Alien: Kompletterade citat så det framgick vem som citerades. Kom ihåg att det är viktigt!
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in