Svampplockning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Mördarsnigel » 2009-07-29 0:51:52

Lakrits skrev:
Alien skrev:Jag gick en svampkurs en gång. Då fick jag lära mig att undvika vita och bruna svampar, eftersom det fanns farliga och ätliga som kunde förväxlas.

Så nu vågar jag inte plocka något annat än soppar.

Alien: Många soppar (Boletus spp.) är bruna de också, men det finns förstås bara några få (vanliga) arter av giftiga soppar, t.ex. djävulssopp (Boletus satanas m/). Annars är den regeln väldigt bra, mest med tanke på att det är lätt för en ovan svampplockare att blanda ihop (unga) champinjoner med vit och lömsk flugsvamp (och citrongul flugsvamp som är ätlig, men det är nog bäst att hålla sig undan). Kremlor (Russula spp.) och riskor (Lactarius spp.) tillhör båda familjen Russulaceae. De har den fördelen att alla arter som inte smakar illa, bittert eller pepprigt går att äta. Testa med en pytteliten bit på tungspetsen. De har också en unik mycelstruktur i fruktkroppen, som får foten att brytas av på ett speciellt sätt jämfört med andra svampar. Fråga efter det på nästa svampkurs, så ökar du dina svampplockarskördar ordentligt.


Jag personligen har svårt att förstå hur man kan förväxla champinjoner med flugsvamp, eller trattkantareller med giftiga bruna skivlingar av olika slag.
Lyckas man med något sådant så har man inte nog intresse av det man plockar, och bör lägga ner hela "kontakt med naturen"-grejen. Jag tror inte att seriösa svampplockare begår dessa misstag.
Men förmodligen så ska man väl för att kunna identifiera vissa utvalda matsvampar, även ha visst öga för skillnader i färgton och textur. Jag skulle tro att de flesta aspergare har lättare för igenkänning av svamp än vad NTs har, eftersom vi ser detaljer, och mönster.

Det finns en massa svamp som är omöjlig att förväxla med något giftigt, men som folk inte plockar bara för att de har fått i sig för mycket svampskräckpropaganda från tidningar med nyhetstorka.

Om man vet med sig att ens ögon generaliserar för mycket så ska man nog vara försiktig, men är man duktig på att lägga pussel, eller upptäcka andra små visuella skillnader hos föremål, så är det bara att läsa på lite och ge sig ut. Är man osäker så går det ju alltid att t med sig svampen hem och fortsätta forska på internetställen som svampguiden t.ex.

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd vad-ar-detta-for-vaxt-t11324-48.html. I samband med flytten lade jag till det citat som detta inlägg svarar på.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 20:39:28, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Mördarsnigel » 2009-07-29 1:01:07

Vilka soppar är giftiga förutom Djävulssoppen? Jag har förstått det som att den för övrigt är mycket sällsynt och nästan bara finns på Gotland på grund av sitt kalk- och värmebehov.

Både Blodsopp och Eldsopp är ju matsvampar i vissa länder, och är bara giftiga som råa. Tänkte själv plocka och äta blodsopp i år, för att kolla om den är något att ha.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 20:39:28, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Lakrits » 2009-07-29 1:15:13

Mördarsnigel skrev:Vilka soppar är giftiga förutom Djävulssoppen? Jag har förstått det som att den för övrigt är mycket sällsynt och nästan bara finns på Gotland på grund av sitt kalk- och värmebehov.

Både Blodsopp och Eldsopp är ju matsvampar i vissa länder, och är bara giftiga som råa. Tänkte själv plocka och äta blodsopp i år, för att kolla om den är något att ha.

Djävulssoppen finns ju precis som du säger där det är kalkrikt, men där kan den vara hyfsat allmän (Uppsala, Skåne, Gotland har jag hört nämnas). Men den går knappt att ta miste på, röd och vit som den ofta är.

Giftighet i rått tillstånd, men ätligt efter förvällning eller tillagning är något som man avråder ifrån nuförtiden, eftersom giftet aldrig försvinner/förstörs helt. Men i många fall, t.ex. murklor, kan man äta en begränsad mängd per år utan att bli sjuk. Problemet är hur det kvarvarande toxinet lagras i kroppen. Med murklor har man sett att giftet ackumuleras, vilket kan ge svåra skador på sikt. De flesta svampgifterna är luriga på det sättet. Det finns en svamp (som jag tyvärr inte minns namnet på) som växer med svart trumpetsvamp (som ju är ätlig). Ett enda litet fragment kan vara nog för att man skall bli dödligt förgiftad. Men man märker ingenting förrän efter ung. fyra dygn. Då lägger njurarna av, samtidigt.

Därför skall man alltid göra en grundläggande rensning av svampar man har plockat redan i fält. Och man skall alltid separera arterna åt i korgen, så att de man är osäkra på (potentiellt giftiga) inte kontaminerar matsvampen.

Kremlor (och många riskor) är ju i de flesta fall ätliga, men de har en liten defekt. Färgen i hatten är nämligen vattenlöslig, så efter regn eller fuktig väderlek, kan de blekna och byta färg. Men de känns ändå igen på allmänutseendet och "pyttebit på tungspetsen"-testet.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:39:30, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Lakrits » 2009-07-29 1:50:21

Mördarsnigel skrev:Lakrits: Just i fallet blod- och eldsopp så består giftigheten bara av att de kan vara lätt tarmretande när de är råa.
Men med svampar som verkligen anses vara giftiga utan fövällning så har du rätt i att de inte egentligen går att "desarmera" totalt hur många ggr man än förväller. Jag har inte gett mig in på kremlor än faktiskt. Lägger till en eller två svampar varje år nu sedan jag flyttat ut i skogen.
Förra året började jag äta citrongul slemskivling och granblodriska.
Många svampar är jag helt säker på vad gäller identifiering, men hittar dem aldrig i naturen.

Jag plockar även färgsvampar om jag stöter på dem, mest för skojs skull. Fast det finns bara för mycket sammetsfotad pluggskivling för att man ska orka plocka allt. De är så stora. Får ta och färga med dem något år.


Ja, men jag har förstått på litauerna på jobbet att de undviker en del av de svampar som tidigare var bulkvara, men som p.g.a. just den typen av problem som du nämner väljs bort. Det kan kanske bero på den ökade levnadsstandarden och/eller det vi ser i Sverige, att folk inte vet att mjölk kommer från kor och inte kan skilja på en kantarell och den gula plasttratt de av någon anledning tog med sig ut i skogen. Men jag får samtal varje sommar och höst från folk som minsann läste i Suber att man kunde äta dödsmördarmusseronen och frågar varför vi inte sade något till dem i förväg. (Varpå jag förklarar att jag är skogs- och växtpatolog och egentligen skiter i svampar som inte skadar eller dödar växter, lägger till ett ondsint avgrundsskratt och sjunker med min stol ner i helvetet för att fortsätta arbeta.)

Men giftighet innebär inte nödvändigtvis att vi dör av det vi stoppat i oss, utan att det egentligen är skadligt för kroppen. Om man, som jag, inte vet vad det är för gifter och vad de gör i kroppen, så undviker man med fördel att äta dem. Proceed with caution.

Fast å andra sidan tycker jag om när andra människor testar sådant som jag skulle vilja äta, men är för feg för att svälja.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:39:30, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Miche » 2009-07-29 2:34:19

Mördarsnigel skrev:Är man osäker så går det ju alltid att t med sig svampen hem och fortsätta forska på internetställen som svampguiden t.ex.

Då är det ändå lätt att ta miste, eftersom växtstället ofta kan vara skillnaden...
För att vara lite säkrare, ta en bild av svampen och omgivningen innan du plockar den, eller om du inte har en kamera, skriv ner information om platsen var du plockar den (är lite osäker på vad man behöver skriva, men kan tänka mig att hur marken är samt kanske vad som växer runtomkring).
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:39:31, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Kati » 2009-11-08 18:12:56

Min 9 åring är en riktig svampexpert!!! Han äter dom inte men är riktigt kunnig. De giftiga är såklart de mest spännande att titta på o leta efter.
Han har gått igenom några specialintressen i sitt unga liv, bl.a brandsläckare, ormar, traktorer. Detta med svampar har dock hållt i sig länge nu....
Senast redigerad av Kati 2011-05-04 20:23:16, redigerad totalt 1 gång.
Kati
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2009-11-08
Ort: Solna

Inläggav Inger » 2009-11-08 18:16:05

Kantarellhund istället för tryffelhund låter som en lysande idé! (Varför har ingen kommit på det förut??)

Jag trodde svampsäsongen var över för länge sen (har väldigt dålig koll).
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:23:16, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ufo » 2009-11-08 19:59:11

Inger skrev:Kantarellhund istället för tryffelhund låter som en lysande idé! (Varför har ingen kommit på det förut??)
Jodå kantarellhundar är vanliga.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 20:23:16, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rapchic » 2009-11-09 12:08:52

jag har officiellt blivit min mammas svamp plockar parner då jag hittade jättemkt svamp när vi i höstas var i fjällen (bodde i farmors sommarstuga och det fanns kantareller ca 100 m från huset)
tror det är detaljseendet ;)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:23:16, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav lillsanna » 2009-11-09 22:43:37

rapchic skrev:
tror det är detaljseendet Wink


Det har jag också alltid trott, eftersom jag hittar så mycket ute, inte bara svamp. småmynt och små örhängen och liknande.

en dag för några år sen när jag kom hem till min dotter var de ute på en stor gräsmatta och letade efter ett örhänge barnbarnet tappat. jag sa ojdå, men det ska vi nog hitta och 5 min senare hade jag hittat det :)
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 20:23:16, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav svempus » 2010-02-12 3:19:13

badda big badda bump

har själv hittat kantareller i december för ett år sedan fasst det var i en tät granskog som jag jobbade i då....
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Svampplockning

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-31 3:51:59

Det börjar ju snart bli dags och jag tänkte se om det finns några kompetenta svampplockare här på forumet man kan fråga till råds.

I första hand är det kantareller jag är ute efter. I vilka skogstyper, vilka trakter och i vilken månad hittar man bäst kantareller?

Moderator Alien: Slog ihop med annan tråd om svampplockning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Svampplockning

Inläggav Sheyen » 2011-07-31 6:58:19

Vilka skogstyper?
Löv- och barrskog.

Vilka trakter?
Från Skåne upp till mellersta Sverige.

Vilken månad?
Juli-oktober.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svampplockning

Inläggav Miche » 2011-07-31 10:07:05

I stort sett alla svampar brukar dyka upp efter regn så det är ingen idé att ge sig ut och leta då det är torrt ute.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Svampplockning

Inläggav slackern » 2011-07-31 10:18:59

Miche skrev:I stort sett alla svampar brukar dyka upp efter regn så det är ingen idé att ge sig ut och leta då det är torrt ute.


Brukar inte typ kantareller gilla skugga som typ under en stor gran?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Svampplockning

Inläggav Wine » 2011-07-31 10:23:36

slackern skrev:Brukar inte typ kantareller gilla skugga som typ under en stor gran?


Jo man kan hitta kantareller under granar och i skuggiga områden. Ska ut och undersöka läget i skogarna här runtomkring idag.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Svampplockning

Inläggav slackern » 2011-07-31 10:32:41

Wine skrev:
slackern skrev:Brukar inte typ kantareller gilla skugga som typ under en stor gran?


Jo man kan hitta kantareller under granar och i skuggiga områden. Ska ut och undersöka läget i skogarna här runtomkring idag.


Jo det är min egen erfarenhet med att jag har hittat dom under granar i sänkor eller typ sumpiga marker under en gran.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Svampplockning

Inläggav Lakrits » 2011-07-31 13:11:18

Vår vanliga kantarell är en mykorrhizabildande svamp, så den hittas i närheten av de träd den associeras med, d.v.s. i Sverige barrträd (gran och tall) och bok. Jag skriver "i närheten av" eftersom mykorrhizan rör rotspetsarna, vilka t.ex. hos gran kan sträcka sig ett femtiotal meter bortom stammen.

Det ni talar om som "kantarell" är bara fruktkropparna. 95 % av svampen lever som mycel nere i marken. Dessutom är den fullständigt ointressant eftersom den inte är en patogen. Ja, om man inte forskar inom mykorrhiza, förstås. Eller inom paleoevolution. Men vem gör väl det?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Svampplockning

Inläggav Flawed » 2011-07-31 13:45:20

Väldränerad mark är dåligt.
Sån där mark som nästan bara består av block tex.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Svampplockning

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-31 14:59:16

Det här skräpvädret vi har haft ett tag sägs vara bra för svampar.

Toppslätskivling ska du akta dig för, flashbackarna älskar den knarksvampen..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Svampplockning

Inläggav svartamolnet » 2011-07-31 15:30:52

Jag tycker jag hittar mest kantareller där det är lite blandad skog. De växer bland björkarna här också, fast med granar i närheten. De växer både bland barr, mossa och gräs, där det är skuggigt. Här där jag bor är det sjukt mycket kantareller just nu. Skulle tro att det är ett bra svampår på fler ställen i landet. Jag har aldrig sett så mycket kantareller som i år.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Svampplockning

Inläggav Flawed » 2011-07-31 15:32:42

Det är bra att veta hur en kantarell ser ut.Ska man plocka höstkantareller av olika slag så ska man inte bara kasta i allt som är svampliknade i korgen i ren slentrian.
Den vanliga gula kantarellen ska gå att förväxla med en självlysande svamp som bildar mykorrhiza med olivträd, har jag för mig att jag har läst.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Svampplockning

Inläggav svartamolnet » 2011-07-31 15:39:17

Det borde inte vara något problem, eftersom olivträd inte finns i våra skogar såvitt jag vet...
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Svampplockning

Inläggav slackern » 2011-07-31 16:06:01

Savanten Svante skrev:
Toppslätskivling ska du akta dig för, flashbackarna älskar den knarksvampen..


Ärligt den är ganska så rolig. Men inget jag skulle äta i dagsläget.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in