Surfa med en smartphone

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Surfa med en smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-04-25 9:02:22

Hej!

En modern smartphone kräver ju Internet. Man kan gå in på Facebook, läsa sin mejl, kolla forum etc. Att vara ute på Internet kan ju bli rätt dyrt. Men en smartphone är ju som gjord för det.

Jag läste nånstans att det finns fri surf hos en del mobiloperatörer. Är det så att man betalar en summa per månad, och sen får man vara ute på Internet så mycket man vill?

Tele2 har olika surfpaket. Betyder det att om man överskrider den mängd datatrafik man har betalat för blir det svindyrt?

Jag bara undrar rent allmänt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Surfa med en smartphone

Inläggav Pieohpah » 2012-04-25 9:13:54

Jag kör Telia med fri surf... Perfekt för mig som aldrig ringer på min telefon :) i princip.

En bra poäng med smartphones är att de flesta kan agera som hotspot. Dvs om man har en dator som kan kopplas trådlöst. Då kan man surfa på datorn via telefonen. Inget extra abonnemang krävs. Ok, telefonen drar lite mer batteri och man kanske inte får värsta bredbandet, men det går bra.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Miche » 2012-04-25 11:56:03

Titta här, klicka på Mobilsurfare (läs sedan på de olika operatörerna vad de erbjuder).

Problemet med mobilsurf är att täckningen varierar enormt mycket, jag brukar surfa (dvs läsa på forumet) via läsplattan när jag är ute och far och stundligen tappar jag kontakten, detta trots att jag befinner mig i Stockholm som har bra mobiltäckning (även i tunnelbanan). Har jag hittat en punkt med bra mottagning brukar den vara kvar dock (t.ex. om jag väntar på en buss), vissa platser är väldigt känsliga för hur jag håller läsplattan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-04-25 12:06:14

Hej!

Jag kommer inte att surfa särskilt mycket när jag inte är hemma. Det kan röra sig om att kolla upp en busstid, kolla min gmail om jag är på resande fot och sådana saker. Jag har förstått att applikationer som man laddar ner kan kräva Internet. Jag är mest nyfiken, vill veta hur det kan tänkas fungera.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Miche » 2012-04-25 12:13:16

Alla appar som är reklamfinansierade hämtar reklamen via internet, så sitter man och leker med sådana när man är ute och far så drar det datatrafik (varning för det när man är utomlands).

Många abonnemang (om inte de flesta) har en begränsad fri trafik så innan du tecknar ett sådant abonemang så undersök med operatören vad som händer om du överskrider gränsen.

Kontantkort kan ha sin fördel genom att de plötsligt är tomma och därmed inte kostar mer än man redan betalat. Många kontantkort köpet man speciell surf till.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav kullan » 2012-04-25 12:17:52

Miche skrev:Kontantkort kan ha sin fördel genom att de plötsligt är tomma och därmed inte kostar mer än man redan betalat. Många kontantkort köpet man speciell surf till.


Det är nog sånt jag ska ha. ska kolla vad Telia har i den vägen. Man vill ju kunna använda sin mobils finesser när man ändå köpt den. Om man nu fattar hur man tar hem apparna sen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Miche » 2012-04-25 12:24:25

När du är uppkopplad mot internet är det enkelt, gå in i Play (heter troligen fortfarande Market på din telefon), leta rätt på appen du vill ta hem (använd sökknappen och skriv sökord eller namn på appen så hittar du den) och ladda hem med några klick (det går inte att göra fel).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-04-25 12:27:30

Hej!

Universal är ju tokbilliga! Fast de har bäst täckning upp till Stockholm ungefär, sen glesas det ut. Det finns ingen täckning på landsbygden i Dalarna, och inte i Norrland heller.

Betala 57 kronor i månaden, 9 öre i uppkopplingsavgift, 18 öre i minutpris till alla, fri surf. Hmm, det tål att fundera på.

Tack för tipset, Miche!

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Zirre » 2012-04-25 13:01:47

Lilla Gumman skrev:Hej!

En modern smartphone kräver ju Internet. Man kan gå in på Facebook, läsa sin mejl, kolla forum etc. Att vara ute på Internet kan ju bli rätt dyrt. Men en smartphone är ju som gjord för det.

Jag läste nånstans att det finns fri surf hos en del mobiloperatörer. Är det så att man betalar en summa per månad, och sen får man vara ute på Internet så mycket man vill?

Tele2 har olika surfpaket. Betyder det att om man överskrider den mängd datatrafik man har betalat för blir det svindyrt?

Jag bara undrar rent allmänt.

Hälsningar

Lilla Gumman

Har du ny telefon?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Miche » 2012-04-25 13:13:56

Lilla Gumman skrev:Universal är ju tokbilliga!

Troligen har de sparat in rejält på kundtjänst och annat som gör att det fungerar att använda dom...

Googla innan du tecknar abonnemang och se vad andra tycker.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-04-25 14:18:28

Hej!

Nej, jag har inte ny telefon. Jag funderar rent allmänt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Kimmelie » 2012-04-25 20:25:33

Jag har Telia och betalar en fast avgift på 69:- i månaden för 1 GB. Det räcker gott och väl för mig, de gånger jag kollat hur mycket jag använt på en månad har det varit ca 200 MB. (Brukar iofs. installera uppdateringarna hemma uppkopplad på wifi.) Telia drar ner hastigheten när man förbrukat månadsransonen, och vill man kunna använda Internet mer (till rimlig hastighet) så kan man köpa mer. Man riskerar alltså inte att överraskas av en chockräkning.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Miche » 2012-04-25 20:46:01

Fånen går ju dessutom att ställa in så att uppdateringar endast sker via WiFi så det innebär inget praktiskt krångel.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Iridia » 2012-04-26 0:23:50

Kimmelie skrev:Jag har Telia och betalar en fast avgift på 69:- i månaden för 1 GB. Det räcker gott och väl för mig, de gånger jag kollat hur mycket jag använt på en månad har det varit ca 200 MB. (Brukar iofs. installera uppdateringarna hemma uppkopplad på wifi.) Telia drar ner hastigheten när man förbrukat månadsransonen, och vill man kunna använda Internet mer (till rimlig hastighet) så kan man köpa mer. Man riskerar alltså inte att överraskas av en chockräkning.

Jag har också det abonnemanget. Det har räckt gott och väl för mina behov.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Flia » 2012-04-27 3:15:41

Jag har Telenor för att de är de enda som har helt fri surf, utan några begränsningar alls. Inga maxgränser för tid eller mängd. Så nu har jag sagt upp det vanliga mobila bredbandet och surfar på datorn via telefonen istället.
Jag betalar 199 kr för fri surf och jag ringer för hela beloppet.

Jag trodde inte heller att jag skulle surfa så mycket på telefonen, men nu när det går (och är obegränsat) så kollar jag mail och facebook på den också.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Zirre » 2012-04-27 8:33:22

Flia skrev:Jag har Telenor för att de är de enda som har helt fri surf, utan några begränsningar alls. Inga maxgränser för tid eller mängd. Så nu har jag sagt upp det vanliga mobila bredbandet och surfar på datorn via telefonen istället.
Jag betalar 199 kr för fri surf och jag ringer för hela beloppet.

Jag trodde inte heller att jag skulle surfa så mycket på telefonen, men nu när det går (och är obegränsat) så kollar jag mail och facebook på den också.

Och det kostar?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Flia » 2012-04-27 14:21:07

Zirre skrev:
Flia skrev:Jag har Telenor för att de är de enda som har helt fri surf, utan några begränsningar alls. Inga maxgränser för tid eller mängd. Så nu har jag sagt upp det vanliga mobila bredbandet och surfar på datorn via telefonen istället.
Jag betalar 199 kr för fri surf och jag ringer för hela beloppet.

Jag trodde inte heller att jag skulle surfa så mycket på telefonen, men nu när det går (och är obegränsat) så kollar jag mail och facebook på den också.

Och det kostar?


Som jag skrev ovan..Total summa för surf (dator och telefon) och samtal blir 199 kr om jag inte ringer för mer än 199 kr.

Just nu tillkommer kostnad för ny telefon på min räkning också, men den fick jag billigare för att de hade nån intern snäll-kampanj (100 kr mindre/mån = 2400 kr mindre totalt).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-04-29 8:05:47

Hej!

En del smartphones har WiFi. Betyder det att jag surfar gratis på de ställen som har WiFi? Det finns på två ställen i stan, hotell Rex och McDonalds. Där är jag just aldrig. Och det är inte säkert att det finns WiFi på tåg exempelvis. Så det är nog bättre att betala för surf hos sitt telefonbolag, istället för att förlita sig på WiFi.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Surfa med en smartphone

Inläggav Miche » 2012-04-29 11:32:39

McDonalds har gratis WiFi och där har du gratis surf, en del ställen måste man logga in på WiFi-nätet med en kod som kostar pengar (ex.vis på tåget).

Nästan alla som har gratis WiFi kräver att man går in på deras sida först vilket innebär att appar som försöker gå till en viss sida inte fungerar innan man gått in med browsern och godkänt villkoren (även på McDonalds).

Att använda gratis WiFi är knappast en metod man kan förlita sig på, surf på abonnemanget är betydligt mycket mer pålitligt, även om det finns områden utan täckning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in