Styrketräning - inspirationstråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Maldita » 2011-06-14 23:24:56

https://www.youtube.com/watch?v=oqzPFyeXGEE


Lite röjig musik, så man slipper höra skiten som spelas i gymmets högtalare. Lite hårdare låtar passar när man styrketränar, även om man kör på så usla klena kassa vikter som jag måste göra (har typ inga muskler alls).
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav mondo beyondo » 2011-06-15 9:37:23

KrigarSjäl skrev:
mondo beyondo skrev:Krigarn, hur stärker styrketräning skelettet, skelettet stärks vid stötar som hopp vad jag vet? Att man väger bara 10% av sin vikt i vattnet ger så klart dålig stötträning.

Ja du ser ju själv.


Hoppar du när du styrketränar? Eller räknar du aktiviteterna under uppvärmningen som tex rephopp eller joggning som styrketräning? Jag håller med dig om att vattengympan inte stärker skelettet, men hur gör styrketräning det är min fråga.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Miche » 2011-06-15 9:51:51

Maldita skrev:[...] även om man kör på så usla klena kassa vikter som jag måste göra (har typ inga muskler alls).

Någonstans måste man ju börja, börjar man inte alls så lär de knappast bli starkare!

Jag tycker att det är skitbra att framför allt den som känner sig vek faktiskt tar tag i det och börjar träna.

Jag tycker att det är lite synd att trådnamnet har en koppling som många tolkar som "tyngdlyftning", de som verkligen behöver komma igång behöver läsa här de med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-15 9:59:18

mondo beyondo skrev:
KrigarSjäl skrev:
mondo beyondo skrev:Krigarn, hur stärker styrketräning skelettet, skelettet stärks vid stötar som hopp vad jag vet? Att man väger bara 10% av sin vikt i vattnet ger så klart dålig stötträning.

Ja du ser ju själv.


Hoppar du när du styrketränar? Eller räknar du aktiviteterna under uppvärmningen som tex rephopp eller joggning som styrketräning? Jag håller med dig om att vattengympan inte stärker skelettet, men hur gör styrketräning det är min fråga.


ALL belastning på skelettet stärker det. ÄVEN vattengympa/simning, fast naturligtvis i mindre utsträckning än tunga benböj. Löpning och bollsporter är de aktiviteter som stärker skelettet mest.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Miche » 2011-06-15 10:57:26

Fighterbabe skrev:Löpning och bollsporter är de aktiviteter som stärker skelettet mest.

Men orsakar flest skador i ligament mm.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Fighterbabe » 2011-06-15 11:02:20

Miche skrev:
Fighterbabe skrev:Löpning och bollsporter är de aktiviteter som stärker skelettet mest.

Men orsakar flest skador i ligament mm.


O ja, och hjärnskakning kan man få av bollsporter (har en kollega på gymmet som spelar handboll och är väldigt olycksdrabbad).
När det gäller träning får man överväga för- och nackdelar helt enkelt. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Miche » 2011-06-15 11:33:53

Fighterbabe skrev:När det gäller träning får man överväga för-och nackdelar helt enkelt.

Man bör anpassa träningen för att undvika skador, när det gäller löpning så är det bättre att springa i skogen än på asfalt, bättre att använda skor som är anpassade än skräpskor, bollsporter kräver väldigt bra uppvärmning och muskelstyrka för att minska riskerna osv.

Det är få sporter (om ens någon) som inte är skadedrabbade, men ett skadeförebyggande arbete är aldrig fel. Ren träning är mindre skadedrabbad, men även här bör man arbeta skadeförebyggande.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-15 15:37:01

mondo beyondo skrev:
KrigarSjäl skrev:
mondo beyondo skrev:Krigarn, hur stärker styrketräning skelettet, skelettet stärks vid stötar som hopp vad jag vet? Att man väger bara 10% av sin vikt i vattnet ger så klart dålig stötträning.

Ja du ser ju själv.


Hoppar du när du styrketränar? Eller räknar du aktiviteterna under uppvärmningen som tex rephopp eller joggning som styrketräning? Jag håller med dig om att vattengympan inte stärker skelettet, men hur gör styrketräning det är min fråga.

Tunga lyft ökar belastningen på benen, skelettet. Det är belastning som stärker skelettet och inte att flyta omkring i vatten.
Titta på astronauterna. När de kommer tillbaka efter en tid i tyngdlöst tillstånd är de helt nedbrutna, en del blev rullstolsbundna en tid.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav gemini » 2011-06-15 16:41:49

earlydayminer skrev:Om det är bamse-styrka eller uthållighet. Om någon är kunnig om skillnaden i träningsprogrammet gällande bamse-styrka och uthållighet, så får denne gärna kortfattat (eller utdraget) beskriva den skillnaden.


Oftast handlar det om hur många repititioner man gör. Styrka 1-5, uthållighet 10+.

Eller så gör man som jag gör för tillfället då jag vill förbättra uthålligheten och märkt att jag har extremt dåliga gener för att bygga muskler. Med bygga menar jag att bli stor.

Efter uppvärmning som jag även gör med lätta hantlar, brukar till exempel göra 200 reps á 3 kg hantelcurl om jag ska träna biceps. Vilar sedan ca 30 sek, gör 20 reps på en lägre vikt, vilar ca 30 sek, går upp några kilo och gör 15 reps, vilar igen ca 30 sek och går sedan upp på nästan maxvikt för vad jag klarar på 10 reps, kör tre eller fyra set och vilar cirka 30 sek emellan. Kör 2-4 övningar per muskel, set antalet kan variera lite. Kör ibland även drop-set, dvs gör 10 reps på tex 20 kg och tröttar ut muskeln för att sedan direkt gå ner till 10 kg och krama ur det sista. Man kan även göra fler set och minska vikterna gradvis.

Har bara kört några pass än så länge men jävlar vad det tar. Är anfådd under hela passet och jag slipper all "dötid" som jag hatar.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-06-15 17:24:36

Tack för att du skrev.

Själv har jag oväntat bra gener för träning. Min kroppar anpassar sig riktigt snabbt och gör sitt jobb. Det här är självklart påökat av hyfsat god kost. Bytt ut mycket kolhydrater mot mycket protein.

Men i nästan hela 5 år blev det mycket pizza, mycket bakelser, mycket coca-cola. Ändå la jag på mig mellan 2-4 kilon från det att jag var mellan 16-till nu. Självklart minskade muskelmassan, men jag behöll ändå en god form.

Jag cyklade på träningscykel ungefär 6 x 10 min och mina benmuskler blev riktigt stora, jag var tvungen att pausa och öka annan träning för att det såg lite för muskulöst ut. En kompis trodde det var mina nycklar i byxorna, jag bad han känna och han blev väldigt förvånad, nästan chockad.

Jag må vara ful, men min kropp har fått naturens ess. Men det är inte den hälsan i sig som jag är ute efter, den mentala hälsan är oerhört mycket viktigare. Och det är den effekten jag är mest ute efter.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav gemini » 2011-06-15 18:58:44

earlydayminer skrev:Min kroppar anpassar sig riktigt snabbt och gör sitt jobb.


Har du klonat dig?

Låter som att du har sjuka gener, har en kompis med det också, han blev biff på tre månader, utan någon speciell kost eller kosttillskott. Själv äter jag nästan intill perfekt, vilar mycket, tar en gainer efter passen och kör stenhårt, varje pass, ändå händer det ingenting. :(
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Parvlon » 2011-06-15 19:02:39

Bild
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-06-15 21:12:57

gemini skrev:
earlydayminer skrev:Min kroppar anpassar sig riktigt snabbt och gör sitt jobb.


Har du klonat dig?

Låter som att du har sjuka gener, har en kompis med det också, han blev biff på tre månader, utan någon speciell kost eller kosttillskott. Själv äter jag nästan intill perfekt, vilar mycket, tar en gainer efter passen och kör stenhårt, varje pass, ändå händer det ingenting. :(


Bah! :-)005 Tack.

Suger att du ska behöva anstränga dig så mycket, men du kanske ändå tycker om att ha det så strukturerat vare sig du tränar eller inte? Hur som helst kan jag förstå att det känns drygt när det inte händer särskilt mycket. Kan du se något skäl till varför det inte händer så mycket?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-06-15 21:14:13

Tror det blev en tankemix av kropp och muskler, men på något sätt förstod jag ändå att kroppAR inte ska vara kropp(muskl)ER. Lurigt. :)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav gemini » 2011-06-15 22:55:00

earlydayminer skrev:Suger att du ska behöva anstränga dig så mycket, men du kanske ändå tycker om att ha det så strukturerat vare sig du tränar eller inte? Hur som helst kan jag förstå att det känns drygt när det inte händer särskilt mycket. Kan du se något skäl till varför det inte händer så mycket?


Ja, jag trivs med levandsstilen, det var så jag kom på att jag behöver rutiner för att kunna må bra, eller bättre kanske man ska säga. Kör man seriös träning blir det också betydligt lättare att hålla uppe rutinerna. Tyvärr är det inte så lätt att fortsätta vara seriös när det inte kommer några resultat.

Jag har ingen aning om varför jag inte får några resultat. Jag har läst mycket i ämnet och jag sköter mig nästan till 100%. Som sagt så vet jag andra som blivit biffiga på kort tid utan att göra någon jätte stor ansträngning. Kommer lägga träningen lite halvt på is nu under sommaren på grund av jobb bland annat men jag får se hur jag ska göra till hösten. Jag kanske tränar på fel sätt helt enkelt.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav treeman » 2011-06-16 13:34:27

Parvlon skrev:Bild


Äntligen en bild på dej mannen!
:D

Och du behöver styrketräna!
Höhö
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav mondo beyondo » 2011-06-16 16:14:06

Jag är som välling i en påse trots att jag tränar och tränat länge, tom mitt ex kallade mig för det på attentionsforum. Jag har inte haft en tanke på 'resultat' med min träning, jag tränar för att orka jobba och slippa muskelinflammationer i ryggen som jag får om jag inte tränar. Att det sen visade sig vara bra för psyket det blev ett bonus. Styrka, rörlighet och välmående viktigast med träningen och det resultatet kan alla få.

Jag skulle vilja se ut som Skin i musikgruppen Skunk Anansie, senig och smal men man får dras med den kroppen man är född med:/

Bild

Bild
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav gemini » 2011-06-16 18:17:03

mondo beyondo skrev:Att det sen visade sig vara bra för psyket det blev ett bonus. Styrka, rörlighet och välmående viktigast med träningen och det resultatet kan alla få.


Jo visst, det finns många andra fördelar och jag skulle aldrig sluta träna pga uteblivna resultat. Däremot är det svårare att hålla uppe rutinerna när man inte har något mål.

Nu tycker jag att du var för hård mot dig själv. Vad då "som välling i en påse"? Ditt ex måste vara en idiot. Dessutom går det inte att jämföra dig med damerna på bild nummer två.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav earlydayminer » 2011-06-16 18:55:40

Bild

Rent utseendemässigt: Det här är schysst, men kanske lite större. Inte alls mycket större, men lite. Killen är nog ganska ung, så större än så.

Skulle inte vara fel att ha en kropp med mix av gymnast, sprinter och simmare. ^,^

Jag må ha lätt för att bränna och bygga, men jag vill gärna behålla en någorlunda fräsch kropp. Det schyssta med gymnaster är också att man oftast inte ser hur väldigt definierat och vacker muskeluppbyggnad det är förrän efter tröjan åker av.

Män ser ofta ut att vara besatta av "latissimus dorsi"-muskeln, det är väl den som kallas vingen? Det ser så löjligt oproportionellt ut på väldigt många. Men det gör allt på kroppsbyggare.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Maldita » 2011-06-16 19:12:25

Har träningsvärk nurå, känns skönt. Försöker få en kompis att hänga med till gymmet också, det vore roligt. Den maskin jag hatar mest är "kycklingmaskinen" (den där man gör en rörelse som ser ut som den man gör när man vill härma en kyckling), jag tror jag aldrig någonsin använt den muskeln förr, så det är jobbigt att träna den.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav mondo beyondo » 2011-06-16 20:56:38

Tack gemini, det var gulligt sagt av dig men tyvärr hör jag till damernas klubb i det undre fotot. Jag har ändå varit hyfsat aktiv alltid åkt långfärdsskidor och ridit som liten, alltid cyklat, gillar dansa, dagliga hundpromenader, vattengympa i 15-20 år, hårt fysiskt arbete men det varken känns eller syns på mig :( Enda ggn jag sett ngrlunda 'lean' ut var efter att jag hoppat och trampat hö på ett traktorflak under höbärgning under en sommarmånad i mellanstadiet, den hösten kom jag nog till skolan rättsåtight :)

Jag vill bara vara stark och rörlig så länge det går.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Miche » 2011-06-16 21:04:23

mondo beyondo skrev:Tack gemini, det var gulligt sagt av dig men tyvärr hör jag till damernas klubb i det undre fotot.

Skitsnack, de kroppshyddorna får du jobba mycket med för att komma ifatt....

Du väger inte ens hälften av den smalaste av de tjejerna så överdriv inte!

En del har svårt att få muskler, på en del människor syns inte musklerna heller, men de är rätt starka ändå, om du jämför med en schimpans så syns det inte speciellt mycket muskler, men de är starka som sjutton.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav gemini » 2011-06-16 22:50:09

Miche skrev:Skitsnack, de kroppshyddorna får du jobba mycket med för att komma ifatt....

Du väger inte ens hälften av den smalaste av de tjejerna så överdriv inte!


+1

Miche skrev:En del har svårt att få muskler, på en del människor syns inte musklerna heller, men de är rätt starka ändå, om du jämför med en schimpans så syns det inte speciellt mycket muskler, men de är starka som sjutton.


Jo men det beror ju på hur man tränar också. Visst, styrka har jag rätt hyffsat av, men det är inte det jag tränar för.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Styrketräning - inspirationstråd

Inläggav Miche » 2011-06-16 23:14:11

gemini skrev:
Miche skrev:En del har svårt att få muskler, på en del människor syns inte musklerna heller, men de är rätt starka ändå, om du jämför med en schimpans så syns det inte speciellt mycket muskler, men de är starka som sjutton.

Jo men det beror ju på hur man tränar också. Visst, styrka har jag rätt hyffsat av, men det är inte det jag tränar för.

Men nog syns det, brukar gå att se skillnad på en helt otränad och en som tränar för konditionens skull.

Själv jobbar jag en del på konditionen nu, ikväll tog jag en rask promenad till stormarknaden (ca två kilometer bort) för att köpa en sak, den var slut där så då gick jag till nästa, och nästa och till slut fick jag tag på den på macken...

Jag tror det blev nästan en mil, i rask takt, fan vad skönt det känns och jag är knappt andfådd och inte alls så trött som jag blev tidigare efter att ha gått en bit.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in