Stylish

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stylish

Inläggav Ensamflickan » 2009-01-10 11:30:08

Jag ställde en fråga om Stylish på ADHD-forum, men har inte fått något svar där, så jag ställer samma fråga här, och hoppas på att det finns nån här som är mer kunnig, och kan hjälpa mig...

Det forumet är av nån anledning så brett, så skärmen räcker inte till. Jag har Firefox och Stylish installerat, men jag vet inte hur man skriver kod i Stylish, så jag vet inte hur jag ska få till det så att jag kan se hela skärmbredden utan att behöva skrolla. Dvs att "rutan" där inläggen står blir smalare, och raderna bryts tidigare osv... (Det här blev kanske lite svamligt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar...)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:31:50, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav OnionKnight » 2009-01-10 17:08:29

Stylish använder CSS som inte är allt för svårt att lära sig om man kan HMTL sen innan. Beroende på orsaken till att saker blir för brett så kan lösningen se annorlunda ut, forumet verkar se ok ut för mig så jag vet inte vad som är fel. Är det text som får saker att scrolla ut till höger så kanske line wrapping behövs tillämpas, om det är något block-element som äter för mycket plats så kan man försöka sätta en max-width och lägga till så att det går att scrolla innuti elementet. Sen finns det massor med magi man kan göra.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 17:31:50, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav Ensamflickan » 2009-01-10 18:22:36

Det är zoomningen som är problemet... Normal zoom på ADHD-forumet tycker jag gör texten för liten, och om jag zoomar in ett snäpp, så texten blir större, så blir hela forumet större än min bildskärm... Men jag vill inte ändra inställningen i FF till "zooma endast texten", för det "förstör" alla andra webbsidor...

Jag kan nästan ingenting om HTML...

Vad betyder line wrapping?
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Ensamflickan » 2009-01-10 18:42:53

Som jämförelse kan användas Flashback
Jag hittade en färdig stylishkod till den, och den förstorar inte forumet, bara för att man förstorar upp texten. Men jag kan inte analysera koden och se vad det är som avgör det...

Så här såg det ut när jag automatiskt "loaded" koden till stylish: (Dvs vad som syns i min "stylish")

Kod: Markera allt
@namespace url(http://www.w3.org/1999/xhtml);
/* BY TRASMAN v0.1*/
@-moz-document domain("flashback.info") {
td.quekldcloxzor {display: none !important}                         /*removes right ad div*/
div.fb_adsys_container_Leaderboard {display: none !important}       /*removes top ad div*/
div.fb_adsys_wrapper_TextAds {display: none !important}             /*removes text ads between posts*/

}



Så här såg koden ut på sidan jag länkat till:

Kod: Markera allt
@namespace url(http://www.w3.org/1999/xhtml);

@-moz-document domain("flashback.info") {



/* removes the right ads */

td[width="160"]

{ display: none !important }





/* removes the top ad etc */

.fb_adsys_container_Leaderboard

{ display: none !important }



td[height="20"][align="left"][class="date_block"]

{ display: none !important }



td[bgcolor="#959282"]

{ display: none !important }





/* removes google ads in topics */

.fb_adsys_wrapper_TextAds

{ display: none !important }





/* changes font size in topics */

td, th, p, li

{

font-size: 14px !Important;

}





/* adds margin in topics */

.alt1 div

{

margin-top: 1em!Important;

margin-left: 1em!important;

}





/* removes the same margin in forumdisplay.php */

td[class="alt1"][title] div

{

margin-top: 0em!Important;

margin-left: 0em!important;

}



}
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav OnionKnight » 2009-01-10 19:17:01

Ensamflickan skrev:Vad betyder line wrapping?

Automatisk radbrytning när en rad blir för lång. Om inte sånt sker så kan hemsidor bli rätt breda, men det känns inte helt som att det är fallet här.

Stylish-mallen för Flashback verkar ta bort all reklam och inte så mycket mer. Jag testade zooma endast text för båda forumen, och Flashback var mindre benägen på att åka ut till höger. Det verkar som att för ADHD-forum finns något element som vill ta upp mer plats då den förstoras, istället för att använda oanvänd som redan finns. Då jag inte pysslar så mycket med webdesign förutom att jag kan de mesta tekniska bitarna så blir en analys av dokumentet ett mer eller mindre masochistiskt äventyr.

Jag gjorde en liten Stylish-mall som ökade fontstorleken för inlägg och citeringar, och det gjorde ingen skillnad i bredden för mig.

Kod: Markera allt
@namespace url(http://www.w3.org/1999/xhtml);

@-moz-document domain("adhdforum.egetforum.se") {
  .postbody, .genmed, .quote {
    font-size: larger !important;
  }
}
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 17:31:53, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav Ensamflickan » 2009-01-10 19:25:15

Tack för den mallen. :D Visserligen blev texten jättestor nu, men det kanske jag kan klura vidare på själv...

Edit: Fixat! 14px istället för larger blev perfekt. :D
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Återgå till IT-forum



Logga in