Stresshuvudvärk

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stresshuvudvärk

Inläggav Humla » 2015-02-17 18:51:39

När jag måste göra något jag inte tycker om; damsuga, diska, betala räkningar eller ringa vissa jobbiga samtal, så får jag alltid huvudvärk.

En fysisk och ofta väldigt intensiv smärta som börjar bakom ögonen och som ibland sprider sig till andra delar av huvudet beroende på hur mycket press jag är under att göra den "svåra" saken.

Ofta kommer det även med ett illamående ungefär som åksjuka även om jag sitter ner och inte rör mig så kan det sitta i ganska länge.

Det är väldigt jobbigt då jag ofta blivit anklagad för att "fejka" sjukdom för att slippa göra tråkiga saker, men så är inte fallet.

Nej, jag vill ju oftast inte göra sakerna såklart ( vem vill göra sådant de inte tycker om? ), men jag tvingar mig själv till att göra dem ändå.

Uppgiften blir gjord, mycket saktare och sämre eftersom min egen kropp motarbetar mig så starkt och smärtsamt, så det är ju bara ett hinder ( ingen ursäkt ) och gör mig inte någon personlig nytta så varför hitta på?
Men jag kan inte förklara det och därför är det svårt för andra att tro på det.

Jag förstår ju själv att det är psykiskt, men jag vet inte hur jag ska bli av med det.

Har någon här egna erfarenheter av detta?
Hör det ihop med Asperger?
Om du själv har upplevt det, hur handskas du med det eller har du lyckats träna bort det på något vis?

Har alltid haft det här problemet men känns som det förvärrats på senare år.

Tack för alla tankar, åsikter, råd.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Stresshuvudvärk

Inläggav Alien » 2015-02-17 19:01:12

Ja, är det något "extra" så får jag ofta huvudvärk. Men inte när jag betalar räkningar, det känns inte så stressande. Mer när det är fråga om krav som jag känner mig osäker på om jag klarar av.

Förr däremot hade jag ofta huvudvärk. Har skrivit mer om det i denna tråd: hur-manga-lider-av-spanningshuvudvark-t3724.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stresshuvudvärk

Inläggav Sadistic » 2015-02-17 19:14:09

Jag hade en del problem då jag var yngre, ofta kopplat till högljudda platser osv.
visade sig vara pga min käke, då den är fruktat fail genetiskt.

Så det som kan vara är att du spänner dig i förväntan och därmed blir sämre, saker som massage eller rent av kolla med läkare ( kanske har problem likt mig med käken? ) kan hjälpa
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Stresshuvudvärk

Inläggav plåtmonster » 2015-02-17 21:21:16

Du kan kanske förberedda med att göra en massa roliga saker först så att du kommer i rätt stämning och ha en klar plan för hur du skall hantera det hela.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in