Strategier SOC använder för att mobba bort högf. aspergare

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Strategier SOC använder för att mobba bort högf. aspergare

Inläggav Taggbart » 2011-09-12 19:34:42

Vill tipsa om vad jag utsatts för, strategier, taktik för att
vägra insats enl. LSS. Jag tror jag har passerat större delen av ammunitionen
de har.

1. Man vägrar ta mot ansökan

2. Man vägrar att skriftligen bekräfta att man vägrar ta mot ansökan

3. Man vägrar träffa i person

4. Man vägrar skriftligen bekräfta att man vägra träffa i person

5. Man träffar i person, men "tappar bort" all som helst dokumentation

6. Länstyrelse beodrar träff och skriftlig dokumentation

7. Man låtsas dokumentera det jag söker för så jag tror att nu är det klart

8. varianter av punkt 1-7 upprepas om igen

9. OK, Soc har tvingats in i ett hörn och kan ej längre förneka fakta. Jag
omfattas av LSS och har rätt till insats.

10. Varianter av ovan upprepas.

11. "men jag är ju nyanställd" säger handläggaren

12. "hon är mammaledig" säger kollegorna

13. "Jag är chefen, den nya handläggaren början efter sommaren"

14. "Jag är nyanställd"

15. "det har varit jul / nyår"

16. Jo vi har tagit mot din ansökan. Vi har diarie-nr.

17. Vi tilldelar dig insats enl. LSS

18. Jag tillträder insatsen

19. Nej menar insatsen, beslutet var visst aldrig taget så du kan inte få mer hjälp

20. Varianter av 1-18 upprepas under något halvår ytterligare

21. Äntligen är insatsen helt bekräftat och omöjlig att förneka

22. Jag är så trött och kränkt att jag bestämmer mig för att aldrig mer nyttja något som har med kommunen eller landstingets patientavgift att göra.

23. Idag, flera år senare upptäcker jag att jag missat tandvårdsstöd för LSS 1. OK, säger landstingets tandvård, sänd kopia på att du någon gång beviljats insats
enl. LSS 1 så ordnar vi kortet direkt utan att du behöver ha mer med läkare och soc att göra.

24. Soc säger att de "har tappat bort beslutet" men kopia på _beställning_ av insatsen finns kvar.

25. Kan ni ta beslutet ni enl. lag skulle ha tagit idag, retroaktivt?

26. Du är folkbokförd på annan adress än då, i vår kommun. Kontakta den socialförvaltningen.

27. Ny soc, "vi vet inte vem du är". "Du måste styrka behov och ansöka som alla andra" "vi gör våra egna bedömningar" "vi har inte rätt att ta beslut grundat på att annan myndighet gjort ett misstag" (soc i olika delar av kommunen menar att
de är olika myndigheter, för rättsäkerhetens skull...)

28. Är just nu... antar punkt 1-26 nu kommer upprepas, om jag vill få rätt
till det tandvårdsstöd som landstinget (jag är förvånad, när jag kollade för något år sedan var det tvärstopp, jag gav upp) säger att jag har rätt till även om jag inte just nu deltar i kommunal insats. Är skrämmande att personer som
arbetar på tandvårdsenheten inte kan erkänna att de till nyss hade helt annan
approach, attityd. Jag frågar: Vad här hänt senaste månaderna? Svar.. Nej inget alls, självklart har alla med din diagnos alltid haft rätt till tandv.kort....
(här ljuger man sig blå)

29. Jag misstänker att Landstinget fått så mkt kritik för sin hänvisning till LSS
insats för rätt till tandvårdskort att man i maskopi med kollegorna inom kommunen har rättat till sitt fel, men istället tar kommunen över och genom att tappa bort
beslut, alt. vägra utreda ansökan om insats.

Fait Acompli
Senast redigerad av Taggbart 2011-09-12 19:48:39, redigerad totalt 1 gång.
Taggbart
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-09-11

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav treeman » 2011-09-12 19:41:46

Taggbart skrev:Vill tipsa om vad jag utsatts för, strategier, taktik för att
vägra insats enl. LSS. Jag tror jag har passerat större delen av ammunitionen
de har.


Skaffa egen ammunition. När det är krig så är det hehe.

Själv är jag som en ångvält som bara plöjer rakt in överallt om jag måste. Vill inte berätta vilken "ammunition" jag använder då men.

SOC vet jag inte så mycket om, men alltid när det gäller sin lagliga rätt, så får man den inte så tar man den.

Om det du säger stämmer så förundras jag över hur lugna folk verkar vara eftersom man inte läser så ofta om våldsbrott mot SOC-anställda. Fast jag hoppas de pryglas och följer Svensk lag sen efteråt hehehe. Kriminella små pudlar.
:)
Senast redigerad av treeman 2011-09-12 19:47:25, redigerad totalt 4 gånger.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav Lakrits » 2011-09-12 19:44:33

Jag har inte haft några som helst problem av den här typen. Uppsalabo.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav Taggbart » 2011-09-12 20:11:39

Det som jag absolut inte kan förstå är vad för intresse soc har i att hindra mig från att få tandvård betald av landstinget, i övrig har jag för god ekonomi för
att ens vara i närheten för ekonomiskt bistånd. Varken daglig sysselsättning eller kontaktperson är i längden något jag frivilligt skulle vilja utsätta mig för.


I övrig har jag gjort mkt klart att jag aldrig mer vill ha med kommunen att göra. Återstår alltså att det är någon sorts konspiration, kanske alliansen via egen majoritet i stat, län och kommun samverkar över myndighetsgränser för att utesluta mig från rättigheter som gäller från 1993 i lSS.
Taggbart
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-09-11

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-15 22:13:27

Vad menar du med att få insatser från Socialen enligt LSS?
I lagen står det absolut ingenting om ekonomiskt stöd. Jag har AS, är arbetslös, har vissa LSS-insatser och jag får lov att söka socialbidrag varje månad - och tvingas till jobbtorg där man sitter och slösurfar 1 timme varje vardag.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-16 8:03:43

Anmäl kommunen till JO. Det gjorde jag när de konstrade, och de fick en rejäl knäpp på nosen, även för andra saker som kom fram under utredningen (t.ex. att de ägnade sig åt grov vuxenmobbing av en av handläggarna).

Spara ALLTID själv stämplade kopior på att du lämnat in saker. det hade jag, och när kommunen "inte hade fått in någon ansökan" tog jag mitt kopierade och stämplade bevis och skickade till JO.

Min kommun har en liknande punktlista som din, fast då gäller det sätt man kan avslå korttidsvistelse och ledsagarservice på. Man drar sig inte för något, och undanröjer jag alla deras försök för att de ej följer lagen eller hittar på egna kriterier som jag via kommunikation med socialstyrelsen kan överbevisa, så börjar de ljuga och säger att jag reser utomlands och att jag ägnar mig kraftigt åt olika fritidssysselsättningar (typ "hänger på två olika hundklubbar varannan dag" när jag sade att jag för 5 år sedan gick hundkurser ibland, eller "reser till England på egen hand i år" när jag sade att jag för flera år sedan hade rest till England med hjälp av en släkting). Tyvärr går domstolarna på lögnerna, och vägrade ens överpröva mitt fall, eftersom "kommunen sade att det var sant, så då var det ju ingen lögn".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav mar0der » 2011-09-16 8:19:21

@Deadly_Nightshade
Om man får fråga, vad är det för LSS insatser du har?

TS: Svensk byråkrati är underbar (ironi) :roll:
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav Zombie » 2011-09-16 13:54:47

Bror Duktig skrev: Tyvärr går domstolarna på lögnerna, och vägrade ens överpröva mitt fall, eftersom "kommunen sade att det var sant, så då var det ju ingen lögn".

Undrar om inte domstolarna borde upplysas om det resonemanget i vanliga brottmål. Måste bli oerhört arbetsbesparande, och de kanske också har nedskärningsbeting? "Svaranden säger att käranden hade sagt att svaranden kunde gå in och ta grejerna när käranden inte var hemma. Jaha, då var det ju ingen stöld, bara en krossad fönsterruta. Det kan ni väl göra upp i godo."
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-16 15:26:53

Zombie skrev:
Bror Duktig skrev: Tyvärr går domstolarna på lögnerna, och vägrade ens överpröva mitt fall, eftersom "kommunen sade att det var sant, så då var det ju ingen lögn".

Undrar om inte domstolarna borde upplysas om det resonemanget i vanliga brottmål. Måste bli oerhört arbetsbesparande, och de kanske också har nedskärningsbeting? "Svaranden säger att käranden hade sagt att svaranden kunde gå in och ta grejerna när käranden inte var hemma. Jaha, då var det ju ingen stöld, bara en krossad fönsterruta. Det kan ni väl göra upp i godo."

Det är nog en annan sak då. Men när myndighetspersoner är inblandade, då ses de på som otvivelaktigt pålitliga.

Tänk bara på hur man litar på polisens utsaga i jämförelse med bovens, och hur man ofta smutskastar folk för att visa att de därför är opålitliga.

Myndighetspersoner och myndigheter anses per definition vara pålitliga och säga sanningen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav Zombie » 2011-09-16 15:35:36

Jo, jag har ju själv påpekat det så många gånger att jag blev trött på att göra det en gång till. Tyvärr fixar jag inte att ställa till mediedebatt om de delarna av svensk förvaltningstradition, men jag blir desperat över att åren går utan att någon gör det (så att något märks). Eller åtminstone ser till att det svenska jävs- och rättssäkerhetstänkandet blir känt utomlands. Om någon i eller runt juristsvängen står för ett rättssamhälle, till skillnad från ska vi kalla det myndighetsdiktatur, borde det vara prioriterat.

Vad rättssäkerheten kräver i sådana här fall är ju kristallklart och går inte att förklara bort med tjänstemän som behöver arbetsro eller något annat de brukar ta till: man kan inte vara svarande och vittne i samma mål, punkt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav jonsch » 2011-09-16 16:15:17

Jag orkar inte ens kommentera sånt här längre, jag skulle bara bli rasande. Och något alla som är "duktiga" på våld har rätt i är att raseri förstör den koncentration som krävs för framgångsrik kamp. Även när man som jag mest jobbar med redskap för att göra "sociala skyddsnäts" myndigheter arbetslösa på sikt.

Men jag läser ni skriver, Taggbart och Bror'! Det kan kanske ge något att veta.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-16 17:06:24

Det är så intressant. För att just soc har aldrig varit annat än trevliga och hjälpsamma mot mig.
AF har det däremot var lite "so-so" med.

I det stora hela så beter sig myndigheterna jag haft att göra med kompetent och bemötande. Antingen är jag väldigt tolerant eller så har jag bara haft en massa tur helt enkelt.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-16 17:26:43

Visserligen så brukar jag vara rätt rak/koncis när jag har med dem att göra. Antar att det var det AF inte gillade, psykopati är ju trots allt ett genomgående drag hos dem och det är något de lär ut till alla som söker jobb.

Ju mer manipulativ du är, desto mer jobb/pengar får du.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav nano » 2011-09-16 17:58:35

Märkligt hur de beter sig på din komun TS.
Undrar vad de sysslar med, en mynighet ska ju sjävmant följa lagen, det ska ju alla men en myndighet sätter ju liksom standarden för hur man ska agera.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-17 0:10:01

mar0der skrev:@Deadly_Nightshade
Om man får fråga, vad är det för LSS insatser du har?

TS: Svensk byråkrati är underbar (ironi) :roll:

Det som jag ansökte om hos min LSS-handläggare var boendestöd, tandvårdskort, "råd & stöd "(psykolog) samt bostad.

De två första fick jag utan problem. Råd & stöd var visst inget som LSS-handläggaren ens kunde fixa, utan det ärendet skickade hon vidare till habiliteringen (så psykolog fick jag också). Men bostad ja där tog det stopp: jag är inte tillräckligt handikappad sa hon.
När jag förklarade för henne att jag bor väldigt trångt i en tvåa på 50 kvadrat, tillsammans med min far och min bror - och att min boendesituation är starkt bidragande till min depression - ja då sa hon bara att det finns "de som har det värre".

Så det där med lagen ja det tolkar ju kommunerna precis som det vill. Inte fan har vi någon som helst rätt till LSS-bostad, utan man måste först uppfylla fler krav utöver de som står skrivna i lagen.

Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt - och synd framför allt - att man måste slåss mot staten/kommun/landsting för att få de rättigheter som står skrivna i lag. Och det gäller allt från socialbidrag till LSS-insatser. Fan det är tillochmed så illa att vissa här på forumet tvingas betala ur EGEN ficka för sitt boendestöd.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Strategier SOC använder för att mobba bort högf. asperga

Inläggav nano » 2011-09-17 11:32:53

En annan formist har varit inne i det där trasslet med bostad precis som du, överklaga så får du antagligen rätt av domstol enligt den forumisten :)
Tror det heter förvaltningsdomstol.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in