Storlek på musikfiler

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Storlek på musikfiler

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-13 21:21:48

Hej!

Jag får oerhört stora musikfiler när jag spelar in själv (på hobbynivå).
En mp3-låt som Cecilia (Simon & Garfunkle, om nu någon missat det) är på 2,63 MB.

Om jag spelar in en låt i Audacity (musikprogram) som är 2:22 minuter lång och konverterar den till Wave-format (.wav) så blir den 51,9 MB.

Om jag spelar in en låt i Windows mediaspelare blir den i wma-format, som inte Audacity kan hantera. Vid en konvertering till wave-format blir den 111 MB stor.

Varför är det sådan skillnad? Om jag har gjort en låt i Audacity och sen gör om den till en wave-fil så att den går att lyssna på utanför programmet, kan jag då göra om den till mp3 eller wma för att på¨så sätt minska på storleken? Och varför är vanliga musiklåtar så små, medan mina blir jättestora?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Storlek på musikfiler

Inläggav Moggy » 2011-10-13 21:28:26

Wav är okomprimerat. Som det är lagrat på en CD.

Mp3 och WMA är komprimerade format, ungefär som JPG-bilder. Wma är Microsofts egna format som inte alla program har stöd för.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Storlek på musikfiler

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-13 22:14:45

Hej!

Okej, då förstår jag. På en CD-R-skiva kan det rymmas 700 MB filer eller 80 minuter musik, vilket innebär att jag får hålla koll på storleken på mina wav-filer snarare än att försöka komprimera dem.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Storlek på musikfiler

Inläggav Hundralappen » 2011-10-13 22:37:55

Lilla Gumman skrev:Hej!

Okej, då förstår jag. På en CD-R-skiva kan det rymmas 700 MB filer eller 80 minuter musik, vilket innebär att jag får hålla koll på storleken på mina wav-filer snarare än att försöka komprimera dem.

Hälsningar

Lilla Gumman


Högre bitrate ger generellt bättre ljud. Om du ska bränna själv och lyssna i stereo så kör på wav, men ska du ha dom för lagring så kan du nog väla .mp3 i audacity. 128 kbps fungerar, 192 kbps är bra, 320 är rätt nice, men ändå rätt stor fil. Men jag hör inte så stor skillnad iallafall så det är lite onödigt att ha större än 320 kbps.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Storlek på musikfiler

Inläggav Miche » 2011-10-13 23:12:54

På CD är bitraten fastställd och går inte att ändra, så om man ska bränna CD för att spela på en standard CD-spelare (utan MP3-möjlighet) är det endast WAV och ingenting annat än WAV som gäller!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Storlek på musikfiler

Inläggav koffski » 2011-10-23 23:33:45

Miche skrev:På CD är bitraten fastställd och går inte att ändra, så om man ska bränna CD för att spela på en standard CD-spelare (utan MP3-möjlighet) är det endast WAV och ingenting annat än WAV som gäller!

FLAC fungerar ju också för det är okomprimerat det också. Men det är lite halvdrygt när ett album tar >1GB på hårddisken.
koffski
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-09-15

Re: Storlek på musikfiler

Inläggav marxisten » 2011-10-23 23:52:56

Lilla Gumman skrev: Och varför är vanliga musiklåtar så små, medan mina blir jättestora?


Enkelt. MP3 är en komprimerad fil modell. Det som en MP3 gör är att den känner av de ljud som är "viktiga" och rensar bort "onödiga" filer. I dina filer finns allt med, även sådana ljud som du inte hör. Så dina låtar innehåller egentligen mer ljud och är av bättre kvalité än en MP3. Även om du kanske inte hör det, då MP3 är gjord på ett sätt att ta bort sådana ljud som man knappt uppfattar. Ex. högfrekventa som ligger över vad vi kan uppfatta och bakgrundsljud som bara ligger och tar plats. MP3:n är dock inte 100% fulländad så vissa ljud som man kan uppfatta försvinner också.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Storlek på musikfiler

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-24 11:13:58

Hej!

Tack alla, nu förstår jag bättre vad som menas. Jag har förstått att Wav ska jag använda för att få ljudfiler som jag kan bränna på en CD och lyssna på i vilken musikspelare som helst. Att de blir stora gör ingenting, jag har plats på hårddisken.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Storlek på musikfiler

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-24 18:05:09

Hej!

Jag hittade ett par skivor som jag bränt någon gång i början på 2000-talet. De innehåller cd-ljudfiler i formatet cda. Nu vill jag konvertera om dem till mp3, så jag kan lyssna på dem i min mp3-spelare. Är det någon som känner till en gratis och virusfri sådan? Jag googlade och började installera första bästa konverterare som verkade bra, men då slog AVG larm och sa att nu är det virus så jag fick avbryta det hela. Vissa konverterare har reklam i sina gratisversioner, d.v.s. i början på varje låt man konverterat så säger en röst "EBS Media Store" eller nåt liknande.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Storlek på musikfiler

Inläggav marxisten » 2011-10-24 18:16:37

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag hittade ett par skivor som jag bränt någon gång i början på 2000-talet. De innehåller cd-ljudfiler i formatet cda. Nu vill jag konvertera om dem till mp3, så jag kan lyssna på dem i min mp3-spelare. Är det någon som känner till en gratis och virusfri sådan? Jag googlade och började installera första bästa konverterare som verkade bra, men då slog AVG larm och sa att nu är det virus så jag fick avbryta det hela. Vissa konverterare har reklam i sina gratisversioner, d.v.s. i början på varje låt man konverterat så säger en röst "EBS Media Store" eller nåt liknande.

Hälsningar

Lilla Gumman


Går att göra i Windows Media Player. Sätt i skivan, sen klickar du på rippa och den blir konverterad till MP3.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Storlek på musikfiler

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-24 22:43:41

Hej!

marxisten skrev:
Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag hittade ett par skivor som jag bränt någon gång i början på 2000-talet. De innehåller cd-ljudfiler i formatet cda. Nu vill jag konvertera om dem till mp3, så jag kan lyssna på dem i min mp3-spelare. Är det någon som känner till en gratis och virusfri sådan? Jag googlade och började installera första bästa konverterare som verkade bra, men då slog AVG larm och sa att nu är det virus så jag fick avbryta det hela. Vissa konverterare har reklam i sina gratisversioner, d.v.s. i början på varje låt man konverterat så säger en röst "EBS Media Store" eller nåt liknande.

Hälsningar

Lilla Gumman


Går att göra i Windows Media Player. Sätt i skivan, sen klickar du på rippa och den blir konverterad till MP3.


Tack! Du kan visst allting! :D

Nåja, lite halvteknisk är jag i alla fall. Kan åtminstone skruva i en stickproppskontakt i en lampa och sånt. Min man försöker lära mig att man inte säger avknipsare det heter avbitartång. Vad gäller datorer så har jag hängt med sedan DOS 6.0 och Windows 3.1. Men det var på ett vis enklare förr.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in