Stöd till funktionshindrade med barn?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stöd till funktionshindrade med barn?

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-23 20:15:24

Folk som sitter i rullstol eller är blinda, kan få stöd för att klara vissa saker med sina barn, även om barnen inte har handikapp. Det ska handla om stöd för vardagliga saker där funktionshindret gör saker onödigt svåra eller omöjliga. T.ex. göra i ordning på morgon, ta till en aktivitet o.s.v.

Vad är det för stöd dessa personer har fått? Alltså enligt vilka paragrafer eller regler?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 2:44:14, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Stöd till funktionshindrade med barn?

Inläggav Truly » 2010-04-23 23:41:03

Bror Duktig skrev:Folk som sitter i rullstol eller är blinda, kan få stöd för att klara vissa saker med sina barn, även om barnen inte har handikapp. Det ska handla om stöd för vardagliga saker där funktionshindret gör saker onödigt svåra eller omöjliga. T.ex. göra i ordning på morgon, ta till en aktivitet o.s.v.

Vad är det för stöd dessa personer har fått? Alltså enligt vilka paragrafer eller regler?


Det finns väl bara två att utgå ifrån (tror jag).
1. LSS (Lagen om stöd och service)
2. SoL (Socialtjänstlagen)

Kommunens Vård- och omsorgsförvaltning har hand om LSS.
Kommunens Socialfövaltning har hand om andra ansökningar som går under SoL.


Återkommer snart. Måste iväg en snabbis...
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 2:44:14, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Stöd till funktionshindrade med barn?

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-24 10:47:03

Truly skrev:Det finns väl bara två att utgå ifrån (tror jag).
1. LSS (Lagen om stöd och service)
2. SoL (Socialtjänstlagen)

Jag tänkte mer specifikt på exakt vad det är för stöd, och/eller vad de kallar det.

Enligt LSS är det helt stopp för föräldrar med AS att få stöd om det gäller barn. En AS-person kan få stöd för att sköta hundar, men inte för att klä på barn.

Enligt SoL ger de endast stöd om barnen kan fara illa, vilket det knappast handlar om. SoL hänvisar till LSS förresten, eftersom den sökande söker stöd p.g.a. AS, inte barn som far illa.

Men eftersom det finns folk i rullstol eller som är blinda, och får stöd (utan att barnen far illa), så är det mycket intressant att veta exakt hur de har fått dessa stöd, eftersom det skulle hjälpa AS-personer att söka samma, eller att kunna överklaga effektivt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 2:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Stöd till funktionshindrade med barn?

Inläggav Truly » 2010-04-24 13:20:10

Bror Duktig skrev:
Truly skrev:Det finns väl bara två att utgå ifrån (tror jag).
1. LSS (Lagen om stöd och service)
2. SoL (Socialtjänstlagen)

Jag tänkte mer specifikt på exakt vad det är för stöd, och/eller vad de kallar det.

Enligt LSS är det helt stopp för föräldrar med AS att få stöd om det gäller barn. En AS-person kan få stöd för att sköta hundar, men inte för att klä på barn.

Enligt SoL ger de endast stöd om barnen kan fara illa, vilket det knappast handlar om. SoL hänvisar till LSS förresten, eftersom den sökande söker stöd p.g.a. AS, inte barn som far illa.

Men eftersom det finns folk i rullstol eller som är blinda, och får stöd (utan att barnen far illa), så är det mycket intressant att veta exakt hur de har fått dessa stöd, eftersom det skulle hjälpa AS-personer att söka samma, eller att kunna överklaga effektivt.


Det är svårt att svara på dessa frågor eftersom jag inte vet varför hjälpen behövs. Det är svårt för mig att peka på särskilda paragrafer eller stycken då jag inte vet riktigt vad det handlar om.

I mitt fall får jag inte hjälp via LSS för mina barn, men via Arbetsförmedlingen (jobb- och utvecklingsgarantin) så har jag fått hjälp att bråka med kommunen och då framförallt via de olika riktlinjerna i SoL. För att jag överhuvudtaget ska orka med ett arbete så måste kommunen hjälpa mig med barnen, för jag orkar inte med både barn och arbete sju dagar i veckan. Och i det fallet handlar det både om min hälsa och mina barns välmående.

Det handlar också om regeringens politik - att alla ska ut i arbete - och där har kommunen och arbetsförmedlingen lite mer krav på sig. Men det betyder ju för den skull inte att kommunen måste göra ett skit - SoL är ju öppet för tolkningsfrihet och kommunen ser det hela mer som riktlinjer, inte lagar.

Om man kontaktar Socialförvaltningen för att få hjälp via dem, så kan de (om kommunen är villiga att hjälpa till) komma fram till olika lösningar beroende på arten av ens problem samt hur samarbetsvilliga de är. Så hjälpen kan se olika ut. I mitt fall verkar det just nu som om det är tal på en resurs på morgonen så att jag kan komma ut i arbete. Men det är inte klart på långa vägar.

Länk till SoL:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2001:453
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 2:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-24 13:43:21

Arbetsförmedlingen låter som en utmärkt pådrivare här :)

I min kommun gäller att man uppmuntras att sjukpensionera sig om man inte klarar jobb utan vissa stöd. Inte av AF förstås, utan av handläggarna.

Det är synd att kommunerna har fri tyglar att bete sig som svin.

"Alla ska ut i jobb" verkar i alla fall kunna vara ett bra argument, för lite vad som här. Om man också har stöd i form av läkare eller annat.

Men något som jag verkligen undrar över, är hur vissa handikappgrupper får stöd för att sköta sina ohandikappade barn (trots att barnen ej far illa), och stöd för att hinna göra vissa saker som de redan klarar, fast fortare, så de kan jobba också.

I min kommun gäller tvärtom. Klarar man vardagen i hemmet själv, men inte tillräckligt bra för att kunna arbeta, så får man INTE stöd om det skulle innebära att man kan jobba. Man uppmuntras att sjukpensionera sig. En har t.o.m. sagt att det är finns så få jobb att det är fel att få stöd för att jobba när man kan sjukpensionera sig och andra kan få jobb som ej behöver stöd.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 2:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lilla Gumman » 2010-04-24 16:44:27

Hej!

Om man sitter i rullstol och behöver assistent, ska assistenten vara ens armar och ben. Har man så gravt rörelsehinder att man inte kan klä på barnet, får assistenten göra det. Assistenten ska inte leka med eller uppfostra barnet, utan ska bara vara armar och ben åt den som sitter i rullstol. Jag kan tänka mig att samma sak gäller för den som är synskadad och har behov av assitent.

Vi med AS behöver inga assistenter. Men man kan få avlastningsfamilj/stödfamilj (barnet/barnen får vara hos en annan familj varannan helg).

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 2:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-24 17:03:17

Lilla Gumman skrev:Hej!

Om man sitter i rullstol och behöver assistent, ska assistenten vara ens armar och ben. Har man så gravt rörelsehinder att man inte kan klä på barnet, får assistenten göra det. Assistenten ska inte leka med eller uppfostra barnet, utan ska bara vara armar och ben åt den som sitter i rullstol. Jag kan tänka mig att samma sak gäller för den som är synskadad och har behov av assitent.

Vi med AS behöver inga assistenter. Men man kan få avlastningsfamilj/stödfamilj (barnet/barnen får vara hos en annan familj varannan helg).

Hälsningar

Lilla Gumman

Jag tänker mig en situation där en förälder med AS inte klarar en situation, t.ex. att göra i ordning barn eller följa den på aktiviteter. Stöd vid sådant tillfälle är ju inte att någon ska leka eller uppfostra barnen, utan stödja för att upprätthålla den funktionshindrades struktur, ledsaga på yttre platser o.s.v.

Stödjarpersonen ska inte göra mer med barnen än den gör med brukarens möbler eller djur (dessa går det ju bra att stödjare rör vid eller befinner sig i samma rum som, ja t.o.m. putsar eller städar dessa). Minst en kommun har gjort glasklart att ledsagare får följa med på hundpromenader, men inte på promenad med barn, och inte ledsaga till sjukhuset om barn följer med (och det är brukaren som ska till läkare och det inte handlar om barnpassning utan om ledsagning av den vuxna).

Jag förstår inte att det kan vara så stelbent.

Avlastning hjälper inte för dessa situationer, plus att avlastning fås väl enbart om barnet har funktionshinder?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 2:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-24 17:21:03

Alltså en sak som jag reagerar på då, är att personen i rullstol, får hjälp med ALLT den behöver ha armar och ben till, medan aspergaren får nöja sig med ett urval av hjälp för det den inte klarar. Klarar den inte att planera och genomföra, så får den hjälp att planera och genomföra allt utom det som involverar barnen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 2:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav vallesmamma » 2010-04-24 17:56:10

Jag skulle behöva stöd då jag lämnar och hämtar sonen på dagis. Han trotsar om kläderna och jag vet inte hur jag ska bete mig. Min kurator tycker att jag borde få någon som kan SE hur jag gör och komma med FÖRSLAG.

Finns det något sådant stöd för oss med AS?

Ska få träffa någon på soc. längre fram. Först ska jag få träffa psykologen på bvc som kanske har några tips som jag kan skriva om här sedan.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 2:44:15, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-24 18:16:49

vallesmamma skrev:Jag skulle behöva stöd då jag lämnar och hämtar sonen på dagis. Han trotsar om kläderna och jag vet inte hur jag ska bete mig. Min kurator tycker att jag borde få någon som kan SE hur jag gör och komma med FÖRSLAG.

Finns det något sådant stöd för oss med AS?

Ska få träffa någon på soc. längre fram. Först ska jag få träffa psykologen på bvc som kanske har några tips som jag kan skriva om här sedan.

Just det du beskriver, ska vuxenhabiliteringen kunna hjälpa till med.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 2:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lilla Gumman » 2010-04-24 22:50:39

Hej!

Jag håller med om att lagen är snedvriden. Eller tolkningarna av lagen kanske.

I LSS borde det finnas nån paragraf om råd och stöd som involverar barn. Något för OA att ta tag i kanske?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 2:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Ayhanza » 2010-04-25 16:34:25

Läste igenom lite snabbt.. vi fick hjälp av samma erpsoner vi har som boendestöd.. eller ja just DÅ vard et min sambo som hade tror det var LSS vi bad att få hjälp med att komma iväg och hitta på saker med barnen på helgerna.. detta gällde varannan helg eftersom vi då hade ett barn till hos oss (min son som bor varannan vecka)

Ansökan om att få hjälpen drog igång en djävla sörja med anmälan tills oc.. utredning osv osv eftersom vi inte enligt handiikapsomsorgen kunde få detta via LSS utan det skulle gå genom SOL.. till slut fick vi..... det vist genom LSS med samma folk barnen och vi var vana vid att träffa.

det kom en person med bil.. kunde åka med oss till någon större lekpark eller sådär och var där med oss i ett par timmar lekte MED barnen pratade med oss och var almänt trevliga att ha omkring sig..

Så man kan få hjälp men det kan också bli djävligt jobbigt när man BER om hjälp för att man inte "kan/orkar" saker som gäller barnen..
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-05 2:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-25 17:07:23

Ja att det blir soc-anmälningar till följd när folk ber om hjälp, är ett stort problem. Riktigt illa, och gäller förstås även andra än aspergare.

Jag undrar om det händer folk i rullstol... Antagligen blir det ett RAMAskri och pådrag om diskriminering om soc skulle försöka anmäla en rullstolsburen för att "deras barn far illa då de inte kan springa efter det om det skulle hända något".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in