Stephen Hawking föreläser i Stockholm 24 aug

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Stephen Hawking föreläser i Stockholm 24 aug

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-24 18:10:49

En tjej frågade efter biljetter att köpa för 2000 kr vid entrén. Detta är STORT. Vi sitter på balkongen i mitten. Sitter ni andra bra?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Stephen Hawking föreläser i Stockholm 24 aug

Inläggav Dagobert » 2015-08-24 19:07:11

Ska bli intressant att få en recension och få veta vari det stora låg.

Det har hänt förr att jag missat poängen med saker, hoppas jag missat poängen den här gången.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Stephen Hawking föreläser i Stockholm 24 aug

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-24 21:10:51

Bild
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Stephen Hawking föreläser i Stockholm 24 aug

Inläggav plåtmonster » 2015-08-24 23:09:55

Var det talsyntes eller någon som pratade för honom?

Lärde man sig något? det är ju trots allt rätt avancerade fenomen som teoretiseras.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stephen Hawking föreläser i Stockholm 24 aug

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-24 23:46:03

plåtmonster skrev:Var det talsyntes eller någon som pratade för honom?

Han hade kopplat in sig till salens PA-system så hans amerikanska telefonsvararröst läste upp de fraser han hade skrivit på förhand. Han aktiverade kanske varje sekvens med en rörelse med kanske ögat eller tungan.
plåtmonster skrev:Lärde man sig något? det är ju trots allt rätt avancerade fenomen som teoretiseras.

Ja det var anpassat för att nå ut till en oinsatt publik. Svårighetsgraden låg ungefär på eftergymnasial nivå: förutsatt att man läst naturvetenskap eller i vart fall fått med Fysik A och B. De formler som presenterades var väldigt basala och variablerna var välbekanta tecken så som m och c. Det man lärde sig, om man inte redan visste det, var dels grunderna med förklaringsmodellen om hur en stjärnas ökande massa kan sägas tynga ned tidsrumsduken för att åstadkomma ljusfällor varför svarta hål framstår som svarta.

Det avancerade kom i hur svarta hål ändå kan avge materia. Hur det fungerar beskrev han hade utgjort en mångårig tankenöt men han gav en teaser om att han skulle presentera sina slutsatser om hur det fungerar under morgondagens fortsatta konferens. Så ikväll var nivån för nybörjare men imorgon lär han gå in på betydligt svårare ämnen. Jag ska inte gå dit imorgon men en annan som var i mitt sällskap ska gå dit då och lära sig mer - men han läser till civilingenjör inom astrofysik så han kan hänga med bättre än vad jag kan.

Det var en superbra föreläsning i alla fall. Långa stående ovationer. Han aspergerpojken från någon sådan där amerikansk komediserie, Sheldon Cooper, välkomnade professorn upp på scen i början och biljetterna såldes på riktigt för tusentals kronor i andra hand utanför portarna. Att kunna berätta för eventuella barnbarn att jag minsann har sett Stephen Hawking live är lite som om min farfar skulle berätta att han träffat Albert Einstein live.
Bild
Bild
Bild
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Stephen Hawking föreläser i Stockholm 24 aug

Inläggav plåtmonster » 2015-08-25 0:04:10

Såg en föreläsning av en nobelpristagarare i fysik och lyckades hänga med och förstå ;)
Men man fick ta mig tusan tänka till hela tiden.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stephen Hawking föreläser i Stockholm 24 aug

Inläggav Savanten Svante » 2015-08-25 0:36:32

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Träffar



Logga in