Stekhet CPU enligt Asus Probe

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stekhet CPU enligt Asus Probe

Inläggav ASterix » 2008-03-13 9:56:44

Jag har haft lite problem med sjunkande FPS i ett program som jag kör, och som är känt som väldigt processorintensivt. Så jag stängde av programmet och slog på Asus Probe, ett program där man bla kan se CPU temperaturen. Programmet blinkade rött och tjöt ilsket! Enlig Asus Probe var min CPU temperatur 85 grader :shock:. Jag ett intel Dual Core 6700 (socket 775) som sitter på ett Asus PB5 moderkort. Datorn är knappt ett år gammalt och är köpt färdigmonterat.
Något måste väl vara helgalet! Antingen så visar Asus Probe ett på tok för högt värde, eller så är det något fel på datorn? Tips på åtgärder emottages tacksamt! BTW är det krångligt för en inte allför van datormekare att byta kylning på datorn?
:-)036
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Inläggav Telperion » 2008-03-13 11:53:18

Det låter tyvärr som om kullagret på fläkten håller på att lägga av totalt, för en standardklockad Core 2 Duo bör aldrig ligga över 60 grader under belastning. Det som händer är att den sänker processorhastigheten automatiskt när temperaturen mellan processorkärnorna och kretskortet (T-junction) går över 85 grader, så kylningen verkar vara så gott som obefintlig där.

Fläkt och kylblock köps vanligtvis som en komplett enhet och kostar bara ett par hundralappar, så i det läget tycker jag absolut att det är värt att byta ut det, det bör bara ta någon halvtimme som mest och eftersom man märker ganska tydligt när de fyra plasthållarna sitter ordentligt fast är det svårt att misslyckas med det. Det enda man behöver kolla är att den ska vara avsedd för det processorfästet och helst ligga under 40dB om man vill ha en tyst dator.
Senast redigerad av Telperion 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Inläggav Kvasir » 2008-03-13 12:00:42

Du kan ju börja med att se om det finns någon färskare version av Probe på ASUS hemsida, eller någon uppdatering. Det skulle kunna vara så att den rapporterar fel temperatur, och det är åtdgärdat senare. Du kan också prova att ladda ner något annat övervakningsprogram, som t.ex. Motherboard Monitor (MBM) och se om det rapporterar ungefär samma temperatur.

Fast om du har börjat uppleva problem med maskinen så är det nog troligt att något håller på att hända. Börja dock med att försöka rensa bort damm från fläkten och kylflänsen. Det kan vara helt igenkorkat i värsta fall, och då blir det inte mycket kylning. Så ska du förstås kontrollera att alla fläktar faktiskt snurrar, både CPU-fläkten och den i nätaggregatet (samt eventuella övriga). Kontrollera också vad Probe rapporterar för moderkortstemperatur (som då är den ungefärliga temperaturen inne i lådan). Om den ligger för högt så blir det också svårt att kyla både processor och grafikkretsar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ASterix » 2008-03-13 12:22:05

Tack för era svar! Törs man använda trycluft på burk för att blåsa bort ev. damm på CPU-fläkten? Har visserligen tre års garanti på datorn, men att skicka i väg den på turne med posten känns inte lockande! Törs man meka med radioapparater (är sändaramatör), så bör jag väl våga byta fläkt på datorn :-)065 .....eller inte :?
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Inläggav Kvasir » 2008-03-13 12:32:35

Trycluft på burk är ju inget extremt högt tryck, så det kan nog gå bra, förutom att dammet då flyger runt i lådan. Är det väldigt dammigt så ska man nog börja med rent mekanisk rengöring, och lyfta bort dammet med t.ex. en örontops eller något annat lämpligt verktyg. Dammsugare är användbart också. Dock brukar det ibland varnas för att fläktarna kanske inte mår så bra av ett forcerat luftflöde från en dammsugare, som ju dessutom ofta är riktat åt fel håll i förhållande till hur fläkten själv blåser. Tryckluft blåser i alla fall åt rätt håll ur fläktens synvinkel, men å andra sidan blåser man ner dammet i kylflänsen, så dammsugaren är nog att föredra trots allt. Jag brukar försöka hålla ett finger eller något föremåt mot ett fläktblad så fläkten inte kan snurra när jag dammsuger. Det är väl inte helt bra för fläkten, men jag har inte haft några problem med rasade lager i alla fall (dvs. bara på en fläkt en gång som jag aldrig rengjorde :)).


Byta fläkt brukar inte vara så svårt, även om jag inte vet exakt hur det fungerar med den typ av sockel som du har. Vissa socklar kan vara lite knepiga för att man måste ta i så hårt att man riskerar skada fästet i sockeln, men jag tror det problemet är borta på de moderna socklarna (det var i alla fall borta på min nuvarande AMD-sockel). Det andra att tänka på är att det kan vara ont om plats på moderkortet så att vissa kylare inte får plats. Man får se efter var det sitter elektrolytkondensatorer ivägen och försöka mäta hur stor kylaren får vara i olika dimensioner. Originalkylare går förstås alltid bra, men de brukar ju inte vara de tystaste. Det är värt att kosta på någon av de mera tysta varianterna. Numera brukar de inte kosta särskilt mycket, om man inte ska ha något riktigt extremt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ASterix » 2008-03-13 12:43:37

Tack Kvasir :D . Jag börjar med en rengöring efter jobbet. Hjälper inte det så får det bli en ny fläkt!
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Inläggav Moggy » 2008-03-13 18:43:39

Kan vara dåligt kontakt mellan CPU och kylfläns med, t.ex beroende på hur kylpastan harr applicerats. Händer rätt ofta att det är för mycket pasta vilket inverkar negativt på värmeöverföringen.

Man kan ta bort kylflänsen och avlägnsa existerade pasta och göra rent med kemisk ren Aceton (Viktigt att den inte är Aceton med olja i) alternativt sprit. Sen lägger man på ett nytt tunt lager pasta, det ska vara så tunt lager som möjligt och tänka hela CPU-ytan. Tanken med pastan är att den ska täcka ojämheterna i ytorna så ju tunnare lager desto bättre.

Kylpasta säljs på vilken datorbutik som helst, och det finns givetvis bättre och sämre pasta. Vill du ha det bästa så är det Arctic Silver som gäller, den innehåller små silverpartiklar för bästa värmeöverföring.

Har varit med om det själv och trott att det varit fel på prylarna för att CPU eller GPU varit alldeles för heta. Ny kylpasta har hjort underverk.


Intels medföljande fläkt och fläns är förhållandevis bra och det är ju bara att kolla om fläkten går på den. Ska du köpa ny för att få det tystare och svalare så bör du köpa en rätt bra kylare för att den ska vara bättre än den du redan har.

Kan rekommendera den här som är en tyst och effektiv kylare:
http://www.gtek.net/index.php?mode=item ... ee81813c4e
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2008-03-13 18:45:58

Fast problem med kylpasta händer nog huvudsakligen bara när man har monterat kylningen själv, och i vart fall borde det ha varit problem från början i så fall. Men visst, det är en möjlighet också.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Moggy » 2008-03-13 19:38:43

Kvasir skrev:Fast problem med kylpasta händer nog huvudsakligen bara när man har monterat kylningen själv, och i vart fall borde det ha varit problem från början i så fall. Men visst, det är en möjlighet också.


Inte så ovanligt att pastan är dåligt applicerad från fabrik.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2008-03-13 20:19:48

Moggy skrev:Inte så ovanligt att pastan är dåligt applicerad från fabrik.


Kanske det. Jag har bara haft hembyggda maskiner, så jag har förstås ingen erfarenhet av fabriksbyggda. Fast numera brukar man väl ofta använda sådana där thermal pads, som smälter och anpassar sig, och då borde det inte kunna gå snett vid fabriksmontering.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ASterix » 2008-03-13 22:22:12

Köpte en burk med tryckluft på Teknikmagasinet och åkte hem för att ta tag i rengöringen. Märkte att det var duktigt med damm i burken. Blåste och damsög om vartannat. Fick blåsa bort mycket damm mellan dom tunna kylflänsarna på CPU fläkten. Har haft datorn på i ca 3 timmar nu och har en idle temperatur på 36-37 grader. Lät mitt CPU intensiva program köra i en halvtimme och temperaturen översteg aldrig 47 grader. Så med lite tur så var det allt damm som reducerade cpu-fläktens kapacitet. :D. Jag skall låta datorn få jobba hårt under en längre period innan jag ropar hej. Men alla fläktar i burken verkar snurra på bra. Enligt Asus Probe så hållerl sig CPU-fläkten alltid kring 1750-1760 varv per minut både i idle och när datorn fick jobba lite hårdare, men det kanske inte är onormalt?
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Inläggav Kvasir » 2008-03-13 22:35:56

Se där. Ibland är det bra att städa, åtminstone inne i datorn. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ASterix » 2008-03-14 9:21:54

Kvasir skrev:Se där. Ibland är det bra att städa, åtminstone inne i datorn. :)

Absolut! Det gäller att priorietera rätt! Tackar än en gång för alla förslag
ni har kommit med!

PS. Tryckluftsburken kan man även använda för att jag barnen med, ett litet tips jag fick höra från *harkel*....någon jag känner mycket väl :-)
Senast redigerad av ASterix 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
ASterix
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2007-09-18
Ort: Stockholm

Att leva som man lär, och mystiskt datorfel löst

Inläggav Kvasir » 2008-04-01 23:09:16

Så var det det där med att leva som man lär. Jag har väl varit lite pinsamt medveten om att jag inte har dammat ur datorn på väldigt länge, om jag ens har gjort det någon gång med den nuvarande maskinen. Men den har ju fungerat utan att klaga, så det kan ju inte vara så illa, har jag tänkt. Samtidigt har jag haft tilltagande problem med maskinen en längre tid, men inte alls något som jag har förknippat med temperaturproblem. Nej, det har snarare verkat typiskt virusproblem. Maskinen hackar och går ryckigt när jag skriver in text i vissa sammanhang, fast bara ibland. Den stannar upp och går ryckigt då och då, och tuggar disk märkbart. Det har gjort att jag även har funderat på om disken håller på att ge upp. Men inga efterforskningar her gett något resultat. Jag har scannat efter virus med flera olika program. Jag har scannat med AdAware och diverse registerrensare. Jag har manuellt gått igenom processlistan flera gånger och kollat upp vad varenda process gör (det ledde faktiskt till att jag hade ett virus som förmodligen har legat på maskinen länge men troligen inte har ställt till något). Jag har kört disktest. Jag har defragmenterat. Jag har provat att ha swapfilen på olika diskar. Jag har säkert provat femtioelva andra saker också, men allt utan resultat.

Nu har jag dock varit inne i en lite mera världsfrånvänd period och fått ett återfall att spela ett gammalt spel som kör maskinen i DOS-läge. Då började fläkten varva upp och ner hela tiden på irriterande vis, men det antog jag bara berodde på att BIOS sköter fläktstyrningen i DOS-läge och att det inte fungerar lika bra. Men så började jag märka problem med ryckighet även här, och i lägen som inte verkade sannolikt att det skulle kunna påverkas av de typer av virus jag misstänkte (keyloggers och liknande). Till slut började min trötta hjärna lägga ihop två och två och fundera på om det kunde vara kylningsproblem. Jag vågade mig på att öppna lådan, och det var den dammigaste dator jag har sett, i alla fall i mitt hem. CPU.kylaren var totalt igenkorkad av damm, så fläkten kan knappst ha gjort någon nytta alls, utan CPUn har förmodligen gått helt på passiv kylning.

Sensmoralen då, förutom att man ska leva som man lär och att man ska damma ur sin dator då och då? Jo, att temperaturproblem uppenbarligen kan bete sig på helt annat sätt än det vanliga, som brukar vara att maskinen kraschar och startar om. Det beror rimligen på att moderna CPUer, i alla fall AMD, är så duktiga och snabba på att dra ner klockfrekvensen och spänningen om de blir för varma att de fortsätter att fungera utan att klaga, bara att de stundvis går fruktansvärt långsamt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav manne » 2008-04-01 23:22:01

att dammsuga upp allt damm och sånt inne i datorn kan vara en bra ide i bland men man ska använda en strumpa över damsugar stycket glöm ej bort det..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Moggy » 2008-04-01 23:26:45

Ett sätt att minska mängden damm i datorn är att trä såna där strumper som tjejer har på benen runt fläktarna. Funkar utmärkt som dammfilter.


Givetvis uttänjda som att dom blir som ett trumskinn över fläkten.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-01 23:59:26

Eller en strumpa kanske! :) *först av alla*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kvasir » 2008-04-02 0:10:49

manne skrev:att dammsuga upp allt damm och sånt inne i datorn kan vara en bra ide i bland men man ska använda en strumpa över damsugar stycket glöm ej bort det..


Varför det? Man vill ju suga upp dammet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-04-02 0:12:03

Moggy skrev:Ett sätt att minska mängden damm i datorn är att trä såna där strumper som tjejer har på benen runt fläktarna. Funkar utmärkt som dammfilter.


Givetvis uttänjda som att dom blir som ett trumskinn över fläkten.


Fastnar inte damm på "strumpfiltret" då? Dammfilter brukar ju bli igenkorkade av damm så den enda skillnaden är att dammet blockerar på ett annat stället istället.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-02 0:16:17

Lättare att ta bort dammet från ett trumskin än från kylflänsar!

Dessutom blir ju processorn mindra varm när dammet är nån anan stans.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kvasir » 2008-04-02 0:23:04

Savanten Svante skrev:Lättare att ta bort dammet från ett trumskin än från kylflänsar!

Dessutom blir ju processorn mindra varm när dammet är nån anan stans.


Om dammet blockerar luften framför fläkten eller bakom den spelar ingen större roll. Om hela kylflänsen blir igensatt av damm så blir det förstås en skillnad eftersom den då fungerar dåligt som passiv kylare också, fast så blev det inte med den kylare jag har nu, utan det hade packat ihop sig ett massivt lager damm på kylaren precis bakom fläkten så att det stoppade luftflödet den vägen, men utan att stoppa konvektionskylning helt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Moggy » 2008-04-02 10:26:00

Kvasir skrev:
Moggy skrev:Ett sätt att minska mängden damm i datorn är att trä såna där strumper som tjejer har på benen runt fläktarna. Funkar utmärkt som dammfilter.


Givetvis uttänjda som att dom blir som ett trumskinn över fläkten.


Fastnar inte damm på "strumpfiltret" då? Dammfilter brukar ju bli igenkorkade av damm så den enda skillnaden är att dammet blockerar på ett annat stället istället.


Det är sant, men då han man ju dammet samlat där istället för att det ligger i ett lager i hela datorn. Men man måste ju se till att göra rent dammfiltret med.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2008-04-02 11:04:32

Moggy skrev:Det är sant, men då han man ju dammet samlat där istället för att det ligger i ett lager i hela datorn. Men man måste ju se till att göra rent dammfiltret med.


Jo, det är ju oftast besvärligare att rensa damm ur kylflänsen, så ur den synpunten är det nog klokt. Å andra sidan lär en nylonstrumpa reducera luftflödet ganska ordentligt, så det är nog ändå en tveksam idé. I alla fall om man vill ha en tyst maskin och köra CPU-fläkten på så lågt varvtal som möjligt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Moggy » 2008-04-02 11:07:34

Kvasir skrev:
Moggy skrev:Det är sant, men då han man ju dammet samlat där istället för att det ligger i ett lager i hela datorn. Men man måste ju se till att göra rent dammfiltret med.


Jo, det är ju oftast besvärligare att rensa damm ur kylflänsen, så ur den synpunten är det nog klokt. Å andra sidan lär en nylonstrumpa reducera luftflödet ganska ordentligt, så det är nog ändå en tveksam idé. I alla fall om man vill ha en tyst maskin och köra CPU-fläkten på så lågt varvtal som möjligt.


Visst. Livet är fullt av kompromisser.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:58:57, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till IT-forum



Logga in