Stänga ute ljud med musik!?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stänga ute ljud med musik!?

Inläggav Swesse » 2012-01-23 19:00:41

Får be om ursäkt om det redan finns en tråd om detta!

Jag klarar. inte av när det är ljud runt omkring mig och jag måste koncentrera mig på något. Har väldigt känslig hörsel, eller kan snarare inte stänga ute ljud, stora som små, som andra verkar kunna.

Många har givit mig tips om att man kan stänga ute dessa irritationer med musik i hörlurarna. Detta har jag försökt flera gånger när jag inte riktigt klara mer när det snackas mycket i klassen. Resultatet har dock bara lett till att det uppkommer ännu mer ljud utöver det som redan upplevdes och jag får panik och vill bara fly ut ensam i ett mörkt tyst vakuum.

Är det här något som någon av er andra upplevt eller är det bara jag?

:-)117
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Stänga ute ljud med musik!?

Inläggav Miche » 2012-01-23 19:06:49

Jag har skitsvårt att stänga ut ljud med musik, jag klarar inte av att ha slutna hörlurar som dämpar utifrån kommande ljud och öppna hörlurar dämpar inget, men då måste man överrösta och det blir för högt.

Numera har jag rejäl tinnitus och problemet är än värre, speciellt de ljud som jag inte hör pga de är överröstade av tinnitusen, men som ändå stör mig och tröttar ut mig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Stänga ute ljud med musik!?

Inläggav Red and green » 2012-01-23 19:24:53

Jag är också känslig för ljud, även musiken irriterar mig. Kan lyssna på musik för en stund men gillar inte lyssna på musik för länge. Blir trött Spelar aldrig musik med högvolum :-)Crying

Jag använder örönproppar när jag vill vara ifred. Ofta sover jag även örönproppar intrycka i mellanörat :shock:
Tokfia :-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Stänga ute ljud med musik!?

Inläggav Dagobert » 2012-01-23 19:37:18

Vet inte om det finns aktiva hörselskydd med elektronik som tar bort allt ljud, kanske värt att kolla. Det verkar iaf finnas många varianter. Har aldrig testat själv.

http://www.proffsmagasinet.se/ovriga-pr ... tooth.html
Peltor WS SportTac ger dig bättre kontroll över vad du hör – och vad du inte hör. Du kan enkelt justera volymen på omgivande ljud, filtrera bort vissa oönskade frekvenser


http://www.google.se/#hl=sv&cp=18&gs_id ... 85&bih=468
Dagobert
 
Inlägg: 14145
Anslöt: 2010-11-30

Re: Stänga ute ljud med musik!?

Inläggav Jagers » 2012-01-23 19:47:06

heltäckande hörselkåpor kanske skulle vara något för dig?

Edit: Dagobert hann före :)
Senast redigerad av Jagers 2012-01-23 19:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Stänga ute ljud med musik!?

Inläggav Moloch » 2012-01-23 19:47:38

Jag har liksom du svårt att hålla koncentrationen uppe när det händer saker runt omkring. Jag har alltid använt musik för att stänga få en någorlunda funktionell koncentrationsnivå. Ett tips kan vara att investera i ett par riktiga in-earhörlurar som stänger ute ljudet omkring men samtidigt är små och smidiga. Men man kan få hosta upp en skaplig slant om man vill ha både bra ljud och dämpning.

Det finns inget grupprum eller något du kan få använda när det blir för mycket väsen omkring dig?
Moloch
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2011-12-31

Re: Stänga ute ljud med musik!?

Inläggav jojomamma » 2012-01-23 20:38:16

Jag har också svårt att koncenrera mig när det händer mycket runt omkring mig. Jag jobbar i ett kontorslandskap med ca 20 personer i. Jag vill inte stänga av alla ljud helt, jag är för nyfiken när det skrattas och tjoas på jobbet. Har vanliga öppna hörlurar.

Orkar inte lyssna på musik i mer en en-två timmar i sträck. Ibland tappar jag koncentration och effektivitet på jobbet. Ibland stänger jag bara av musiken, har hörlurarna på så ljudet från landskapet blir dovt och alla tror att jag är "bortkopplad". Ibland fungerar det förvånansvärt bra.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Stänga ute ljud med musik!?

Inläggav Aklaim » 2012-01-23 21:19:48

stänger ut saker lite förbra själv enda jag inte klarar är total tystnad får ont i örena av det.

men enda tipsen jag kan ge är nog antingen såna där kåpor som Dagobert länka till eller formgjutna http://www.audionomerna.se/index.php?g=horselskydd som dom har där fast kostar nog ett par kr med det
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Stänga ute ljud med musik!?

Inläggav Swesse » 2012-01-24 0:35:01

Red and green skrev:Jag är också känslig för ljud, även musiken irriterar mig. Kan lyssna på musik för en stund men gillar inte lyssna på musik för länge. Blir trött Spelar aldrig musik med högvolum :-)Crying

Jag använder örönproppar när jag vill vara ifred. Ofta sover jag även örönproppar intrycka i mellanörat :shock:
Tokfia :-)230


Exakt samma gäller för mig! Får dock ont i örat av öronproppar, så jag använder de bara när jag får panikångest eller vid viktiga tillfällen! :-)Happy

Dagobert skrev:Vet inte om det finns aktiva hörselskydd med elektronik som tar bort allt ljud, kanske värt att kolla. Det verkar iaf finnas många varianter. Har aldrig testat själv.


Tack! Ska sätta mig in i det!




Moloch skrev:Det finns inget grupprum eller något du kan få använda när det blir för mycket väsen omkring dig?


Visserligen har vi likvärdigt, fast det här upplever jag främst på lektioner och lunchen och då har jag ingen möjlighet att ta mig dit! :-)Happy
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in