Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-11 19:00:16

Finns det fler liknande företag eller projekt än Beautiful Brains som fokuserar enbart på människor med asperger? I en annan tråd påstods det att det fanns, så jag vill nu kolla om någon känner till något annat och vad för slags arbeten dessa företag eller organisationer kan erbjuda.

Länka gärna deras hemsidor, blir mycket enklare att kolla då.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 19:24:13

www.leftisright.se/

Bara hört om dom.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav passanger » 2012-02-11 19:39:09

Jag är lite skeptisk till att marknadsföra sig på ett epitet såsom asperger.
Just för att det är en diagnos.
Om man kan sin grej behöver man inte marknadsföra sig på en diagnos.
Då marknadsför man sig på sin talang.
Sedan om man råkar vara aspergare, varför begränsa sig till ett fokus på detta.
Rent instinktivt avråder jag från detta.
Fokusera på specialintresset och talangen, inte den neurologiska läggningen. Det kommer styra in dig i fel hörn misstänker jag.
passanger
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-12-10

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-11 22:46:02

Håller egentligen med dej, men problemet idag är att du nästan måste vara socialt korrekt för att få ett jobb, kunskaper verkar spela mindre roll tyvärr, det viktigaste verkar vara att man smälter in i mängden :(

Tack för länken, visste inte att dom fanns, ska kolla upp det.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 22:54:15

Och det beror på vem som bestämmer dagordningen.. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav ford » 2012-02-12 8:00:43

Nja, det där med socialt korrekt kan man ibland ta med en nypa salt, ibland inte. Min erfarenhet är att så gott som alla arbetsgivare vill att man skall vara socialt kompetent, men vad som menas med socialt kompetent skiljer sig väldigt mycket åt.

Vissa arbetsgivare är tyvärr så otroligt korkade att de faktiskt verkar tro att de får en bättre verksamhet om alla har samma intressen och åsikter, är supersociala, charmiga och utåtriktade o.s.v., vilket innebär att de anställer därefter och missar många talanger, som kunde tillfört mycket till verksamheten.

Andra, mer vettiga arbetsgivare menar, när de talar om social kompetens såna självklara saker som normalt hyfs och folkvett och att man kan klara av att samarbeta med folk, något som faktiskt inte är självklart för alla indvider, vilket jag vet p.ga. egen erfarenhet av dysfunktionella arbetsplatser med en massa bråk, mobbning, intriger, oprofesionella beteenden så som utfrysning av- och vägran/ovilja att hjälpa/samarbeta med arbetskamrater som man inte är överdrivet förtjust i, men som heller inte gjort en något illa, härskarbeteenden o.s.v.

Att ställa krav på social kompetens i betydelsen "icke-psykopat, med normalt folkvett" anser jag däremot vara högst befogat för allas bästa, såväl ledning, arbetskamrater, som verksamheten som helhet och denna typ av "social kompetens" tror jag även att flertalet aspergare besitter.


-Det gäller alltså att försöka klura ut vad arbetsgivaren egentligen menar med social kompetens, i vissa fall finns det all anledning i världen att bli upprörd och tycka att det är fel och leder till likriktning, samt utestängande av udda individer, i annat fall är det fullt befogade krav och önskemål som helt enkelt handlar om normalt hyfs och folkvett hos den de vill anställa, inget annat.

Som aspergare bör man snarast vara tacksam över att inte hamna på en dysfunktionell arbetsplats, där såna som vi ofta är de som far allra mest illa av alla.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav ford » 2012-02-12 8:18:43

För att inte bli missförstådd måste jag kanske tillägga att även jag är upprörd över att många arbetsgivare värderar ens förmåga att bli "populär" och "inne" högre än ens förmåga att göra ett bra jobb, men att jag finner kraven på den andra formen av "social kompetens" (hyfs och folkvett) fullt legitima.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-12 9:08:53

Kruxet är att psykopater utan normalt vett och hyfs men med bra förmåga att bli populära klarar sej fint på arbetsmarknaden medan aspies som definitivt har normalt vett och hyfs sållas bort för att dom är lite speciella.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav ford » 2012-02-12 18:51:26

Tyvärr ligger det en del i det, men det beror nog också på typen av jobb man söker och vilken arbetsgivare man går till.

Har själv varit på ett flertal anställningsintervjuer och med lite skicklighet och fingertoppskänsla går det ofta att luska ut vad arbetsgivaren menar med social kompetens. Vissa gånger är det helt ok att ha lite udda intressen, vara lite tillbakadragen o.s.v., bara man ger intrycket av att vara snäll, hygglig och samarbetsvillig (samt givetvis lojal och duktig på sitt jobb).

Andra gånger liknar det mer någon idiotisk dokusåpa, där det gäller att vara hippast, coolast och ha intressen m.m. som är så mainstream som möjligt på arbetsplatsen.

Att inte få jobb på ett sånt ställe är knappast någon förlust, enligt min erfarenhet. Jag praktiserade en gång på ett företag som var mer som ett kompisgäng, än som en arbetsplats och mer dåraktigt ställe med större förutsättningar för mobbning och utfrysning av oliktänkande, eller de som inte var tillräckligt medelmåttiga i sina prestationer får du leta efter (är du för duktig ses du som en som förstör för arbetskamraterna genom att sätta dom i sämre dager, är du för dålig anses du vara en belastning).

Med andra ord så verkar dessa arbetsgivare omedvetet sträva efter att ha en verksamhet präglad av halvslöa medelmåttor, som inte vågar tänka nytt av rädsla för grupptrycket, hur nu detta gynnar verksamheten. :roll:

-Hursomhelst; det får vara upp till dom, själv är jag glad att jag slipper vara på ett sånt dårhus.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav plåtmonster » 2012-02-12 19:23:48

Chefen kanske är en varulv.. :twisted:

SvD: Psykopatisk chef charmig - och farlig
SalongK.se: Så känner du igen en kvinnlig psykopat
SS: Nya rön bekräftar att många chefer är psykopater

enligt en amerikansk studie har 8 procent av cheferna psykopatiska drag.
(undersökningen visade att dessa 8% fick 25% "rätt" på ett psykopattest)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav ragnevi » 2012-02-27 21:20:46

Social kompetens innebär inte att du ska kunna prata med dina kollegor på kafferasten, utan det betyder att du ska ha en säljande personlighet och hela tiden kunna sälja in nya projekt/produkter/idéer/tjänster. När företag pratar om att de vill ha människor med social kompetens så betyder det att de vill ha säljare, om de sedan kan något också så är det en bonus men det som är viktigast är att de säljer så företagen kan fortsätta att fakturera och öka sin omsättning.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-27 21:46:58

Kostymhippie skrev:Beautiful Brains


Just beautiful brains kanske man ska vara lite försiktig med.

nan-som-vet-hur-det-blev-med-beautiful-brains-t23336.html

Men jag blir gärna överbevisad..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-01 22:07:45

Man ska väl fråga sig om det finns kvalitativa aspergerverksamheter. Bara för att vissa projekt KALLAS aspergerverksamheter behöver det inte betyda att det är bra för aspergare, att det passar oss.
Att bara gå som praktikant, till exempel, är sällan fruktbart och om man inte får lön kan man ju lika gärna sitta hemma och föda upp dammråttor.

Tyvärr verkar det som att de flesta "aspergerjobb" mest handlat om låtsasjobb och är det det det är frågan om tycker jag vi ska ifrågasätta de verksamheternas existensberättigande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Kostymhippie » 2012-03-02 12:33:00

Kan bara hålla med dej där KrigarSjäl, har själv som policy att inte arbeta gratis så länge det inte handlar om en kort lärlingsperiod för att komma in i jobbet.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Miche » 2012-03-02 12:43:53

När LeftIsRight härjade första gången verkade det som om de var ute efter att tjäna pengar på att utnyttja Aspergare och det var ytterst få riktiga uppdrag (i Stockholm blev det två längre uppdrag och några väldigt korta) men jag tror inte att någon av konsulterna fick någon lön (bara bidrag).

Tanken verkade god på pappret men byggde på bluff och möjligen hade det kunnat funka om en lågkonjuktur inte hade kommit ivägen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav barracuber » 2012-03-02 13:31:38

Nya Left is Right vill "skynda långsamt" (för att undvika föregångarens misslyckande), det kan man se till exempel på att de expanderar mycket långsammare i landet. Tror bara de fortfarande har ett kontor (Stockholm) även om de aktivt bearbetar bland annat Göteborg och Skåne, och även har/har haft uppdrag i de regionerna.

En annan skillnad är att nya LiR vänder sig till en bredare "målgrupp" vad gäller arbetskraften. De kräver inte diagnos på papper; allmänt "annorlundaskap"/"utanförskap" räcker. Gamla LiR krävde papper på HFA o/e AS.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav plåtmonster » 2012-03-02 14:26:47

Hur fungerar LiR?, NT säljare utåt och sekreterare till aspisarna?
Lön?
Stereotypiska uppgifter?

(visserligen kan man fråga LiR, men det svaret kanske inte är så sanningsgrant)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Kostymhippie » 2012-03-02 22:45:13

Hm, verkar som att man får fortsätta jaga jobb på den vanliga arbetsmarknaden och hoppas att man snubblar över en förstående personalchef och samtidigt ligger högst i kompetens av dom sökande...
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-02 23:02:25

Miche skrev:När LeftIsRight härjade första gången


Gamla leftisright ÄR beautiful brains.

Kodord: Olle Öberg.


barracuber skrev:Nya Left is Right vill "skynda långsamt"


Nya leftisright tror jag på. Kolla deras site vad deras konsulter gör. Det är inte låtsasjobb iaf.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-03 1:24:28

Får de riktiga löner då?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Felle » 2012-03-03 2:04:56

Savanten Svante skrev:
Miche skrev:När LeftIsRight härjade första gången


Gamla leftisright ÄR beautiful brains.

Kodord: Olle Öberg.


barracuber skrev:Nya Left is Right vill "skynda långsamt"


Nya leftisright tror jag på. Kolla deras site vad deras konsulter gör. Det är inte låtsasjobb iaf.


Once a scam, always a scam! Måhända inslaget i andra kulörer...
Felle
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2011-06-20
Ort: Cybertron & Diverse Fantasy världar

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Miche » 2012-03-04 21:29:33

Savanten Svante skrev:Gamla leftisright ÄR beautiful brains.

Kodord: Olle Öberg.

Gamla LiR konkade och OÖ får inte återanvända namnet enligt lag, sen skapade han en ny version men den såldes så vitt jag förstår till MISA varvid han skapade version tre, BB!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav plåtmonster » 2012-03-05 8:26:06

MISA?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Speciella arbetsplatser för oss med asperger

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-05 9:21:01

MISA och Left is right har samma ägare.

Lennart Jönsson köpte upp konkursboet av gamla misskötta left is right och gjorde det som det skulle göras.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in