specialpedabloggen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

specialpedabloggen

Inläggav milve » 2012-01-19 12:37:30

Den här är bra för både stora och små med eller utan ASD.

http://specialpedabloggen.blogspot.com/
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: specialpedabloggen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-19 18:29:01

Varför det?

Ser bara en massa småbarnsartiklar...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: specialpedabloggen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-01-19 22:25:50

Även stora kan ha ansvar för små. Men när du skrev ASD så associerade jag först till ett medfött hjärtfel...
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: specialpedabloggen

Inläggav milve » 2012-01-19 22:33:50

Autismspektrumstörning, eng. Autism Spectrum Disorder (ASD), eller vad man nu har eller vill kalla det som man har, om man nu har något överhuvudtaget. Tycker att det finns mycket bra pedagogiska tips i hennes Blogg. En seriös sådan för både stora och små människor. :-)Happy
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: specialpedabloggen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 1:34:56

Men varför skall aspergare alltid bemötas med barnsaker och övertydlig pedagogik?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: specialpedabloggen

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 8:44:45

KrigarSjäl skrev:Men varför skall aspergare alltid bemötas med barnsaker och övertydlig pedagogik?

Efter att gång efter annan ha försökt att förklara saker på vuxenspråk för personer här på forumet, så blir svaret på din fråga: Därför att det krävs för att ni skall begripa de mest basala ting.

Om du känner att ovanstående är alltför komplicerat för dig, så kan jag spela upp texten m.h.a. kasperdockor.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: specialpedabloggen

Inläggav milve » 2012-01-20 10:16:36

KrigarSjäl skrev:Men varför skall aspergare alltid bemötas med barnsaker och övertydlig pedagogik?

Kan det vara den ojämna begåvningsprofilen?
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: specialpedabloggen

Inläggav Iridia » 2012-01-20 11:08:14

Bra blogg.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: specialpedabloggen

Inläggav Bali » 2012-01-20 15:41:39

Iridia skrev:Bra blogg.

+1
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: specialpedabloggen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 17:04:32

Det kanske är en bra blogg för föräldrar till autistiska barn men knappast för självständiga vuxna aspergare. Ni kanske gillar att bli bemötta med barnspråk och färgglada leksaker men varför övergår mitt förstånd.
Det här med barnsligheter och autism är redan alltför ofta sammankopplat, inte minst tack vare RAF - vi behöver inte se mer av den här infantiliseringstrenden.

Kan man tänka sig en kvinnoklinik som bemöter sina patienter på det här viset?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: specialpedabloggen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 17:05:19

milve skrev:
KrigarSjäl skrev:Men varför skall aspergare alltid bemötas med barnsaker och övertydlig pedagogik?

Kan det vara den ojämna begåvningsprofilen?

Nej det handlar om att det finns en patroniseringstrend.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: specialpedabloggen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 17:05:58

Lakrits skrev:
KrigarSjäl skrev:Men varför skall aspergare alltid bemötas med barnsaker och övertydlig pedagogik?

Efter att gång efter annan ha försökt att förklara saker på vuxenspråk för personer här på forumet, så blir svaret på din fråga: Därför att det krävs för att ni skall begripa de mest basala ting.

Om du känner att ovanstående är alltför komplicerat för dig, så kan jag spela upp texten m.h.a. kasperdockor.

Och vad är det du gång efter annan försökt förklara för mig?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: specialpedabloggen

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 17:14:11

KrigarSjäl skrev:Och vad är det du gång efter annan försökt förklara för mig?

Jag har nog aldrig försökt att förklara någonting för dig. Att slösa tid på sådant är onödigt. Men det finns oändligt många enfaldiga människor här i världen som säkert får mer ut av den här typen av blogg, än av en webbplats med saklig information.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: specialpedabloggen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 17:20:00

Med Aspergers syndrom avses normal till hög intelligens varför det är missriktat att skicka ut info och hjälpmedel som befinner sig på dagisnivå.

Har jag fel där eller??
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: specialpedabloggen

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 17:22:26

KrigarSjäl skrev:Med Aspergers syndrom avses normal till hög intelligens varför det är missriktat att skicka ut info och hjälpmedel som befinner sig på dagisnivå.

Har jag fel där eller??

Ja, eftersom 1) inte alla med AS är vuxna och 2) inte alla med AS endast har den diagnosen utan även andra funktionshinder som kan göra det svårt att ta till sig information. Och kanske även eftersom 3) det finns föräldrar och andra berörda som behöver en simpel förklaringsmodell.

Låt den här bloggen finnas, men starta gärna en med en annan framtoning. Mångfald före enfald, pläderar jag för i alla fall.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: specialpedabloggen

Inläggav Flawed » 2012-01-20 17:29:11

KrigarSjäl skrev:Det kanske är en bra blogg för föräldrar till autistiska barn men knappast för självständiga vuxna aspergare. Ni kanske gillar att bli bemötta med barnspråk och färgglada leksaker men varför övergår mitt förstånd.
Det här med barnsligheter och autism är redan alltför ofta sammankopplat, inte minst tack vare RAF - vi behöver inte se mer av den här infantiliseringstrenden.

Kan man tänka sig en kvinnoklinik som bemöter sina patienter på det här viset?

Är man omogen om man kan se rosa utan att se rött?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: specialpedabloggen

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 17:36:46

KrigarSjäl skrev:Det kanske är en bra blogg för föräldrar till autistiska barn men knappast för självständiga vuxna aspergare. Ni kanske gillar att bli bemötta med barnspråk och färgglada leksaker men varför övergår mitt förstånd.
Det här med barnsligheter och autism är redan alltför ofta sammankopplat, inte minst tack vare RAF - vi behöver inte se mer av den här infantiliseringstrenden.

1. Det brittiska flygvapnet skall inte lägga sig i svenska autisters vardag.

2. Jag blir ytterst sällan bemött med barnspråk och färgglada leksaker, men när jag blir det beror det alltid på att barnet ifråga talar som ett barn och har en färgglad leksak med sig.

3. När någon blir såhär upprörd över något så trivialt som en blogg, så vill jag bara klappa personen på huvudet och säga "Men lilla vännen … Jag skall hämta en Puckstång åt dig från frysen".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: specialpedabloggen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 17:43:45

Ni kan ironisera hur mycket ni vill, det rör mig inte i ryggen.
Jag tycker i alla fall att man bör bestämma sig för vilka man vänder sig till; barn, vuxna, eller föräldrar?

Specialpedagoger brukar i sin yrkesiver ofta patronisera, det har jag sett åtskilligt av eftersom jag fick diagnos -94. Den här bloggerskan drar sitt strå till stacken av infantilisering av samhällsgrupper och det har jag all rätt att ha en uppfattning om.
Ni som inte är lika gamla i gamet kan naturligtvis ha en annan uppfattning - men det är jag som läst vartenda nummer av Ögonblick sen mitten av nittiotalet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: specialpedabloggen

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 17:48:48

KrigarSjäl skrev:Jag tycker i alla fall att man bör bestämma sig för vilka man vänder sig till; barn, vuxna, eller föräldrar?

Ja, det håller jag med om. Men du patroniserar själv när du dömer ut den här typen av bloggar som barnsliga och patroniserande, och mer eller mindre kräver en likriktning. Det borde få finnas plats för fler tilltal än bara den vuxnes.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: specialpedabloggen

Inläggav milve » 2012-01-20 17:54:58

KrigarSjäl skrev:Med Aspergers syndrom avses normal till hög intelligens varför det är missriktat att skicka ut info och hjälpmedel som befinner sig på dagisnivå.

Har jag fel där eller??


Min höga intelligens har fått en skjuts åt rätt håll av dessa enkla hjälpmedel och det är jag bara glad för och det gör mig inget vad andra tycker. Det finns inga dagis längre, det finns bara Förskolor. Läs läroplanen så ska du få se att det bedriver avancerad verksamhet.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: specialpedabloggen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 17:56:03

Lakrits skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag tycker i alla fall att man bör bestämma sig för vilka man vänder sig till; barn, vuxna, eller föräldrar?

Ja, det håller jag med om. Men du patroniserar själv när du dömer ut den här typen av bloggar som barnsliga och patroniserande, och mer eller mindre kräver en likriktning. Det borde få finnas plats för fler tilltal än bara den vuxnes.

Jovisst - men bestäm dig för målgrupp innan du väljer uttryckssätt. Det är elementär mediekunskap att anpassa tilltalet efter den tänkta målgruppen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: specialpedabloggen

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 17:56:45

KrigarSjäl skrev:Jovisst - men bestäm dig för målgrupp innan du väljer uttryckssätt.

Det skall man alltid göra, om man vill betraktas som en god skribent.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: specialpedabloggen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 17:57:49

milve skrev:
KrigarSjäl skrev:Med Aspergers syndrom avses normal till hög intelligens varför det är missriktat att skicka ut info och hjälpmedel som befinner sig på dagisnivå.

Har jag fel där eller??


Min höga intelligens har fått en skjuts åt rätt håll av dessa enkla hjälpmedel och det är jag bara glad för och det gör mig inget vad andra tycker. Det finns inga dagis längre, det finns bara Förskolor. Läs läroplanen så ska du få se att det bedriver avancerad verksamhet.

Du uppskattar att gå på förskola trots vuxen ålder, är det så jag ska tolka dig?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: specialpedabloggen

Inläggav Lakrits » 2012-01-20 17:58:46

KrigarSjäl skrev:Du uppskattar att gå på förskola trots vuxen ålder, är det så jag ska tolka dig?

Jag tror att milve inser att ett öppet sinnelag också är öppet för mer kunskap.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in