Specialintressen - hur utveckla?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Specialintressen - hur utveckla?

Inläggav Bastuper » 2011-02-24 23:47:25

Jag är troligtvis inte AS men har en diagnoserad CP-skada av mindre karaktär men har ett specialintresse, jag har alltid gillat att bada, särskilt med kläderna på.

Min mamma har aldrig gillat detta, men därför har man hållt det för sig själv så mycket som möjligt, numer bor man själv och bestämmer över sig själv.

Hade jag varit runt 10 år idag och kännt att jag vågat prata med lärare om en sån sak tror jag det varit mer acceptabelt.

Men hur skulle t.ex. en kurator eller kanske LSS-handläggare reagerat om man tog upp frågan att, jag gillar att bada med kläderna på och vill göra det ofta, hur gör jag för att kunna få det lokala badhuset att acceptera detta?

Om man har ett specialintresse som man verkligen vill lyfta på det sättet, hur skulle detta då bli mottaget av dom som jobbar med detta?

Som sagt, hade jag varit yngre och tagit upp frågan med lärare så hade det nog inte varit några problem, man hade anordnat nått klädsim eller att man gått och badat med klassen tillsammans med kläderna på och rätt vad det är så hade man haft en liten klädbadargrupp som fötts.

Vad tycker ni? 26 år och beter sig som ett barn, eller ska man hålla allt för sig själv o göra sånt här ute på badplatsen på sommaren kanske?


Moderator - rättade till rubriken.

Admin

Det är inte tillåtet att registrera fler än ett nick. Du hette tidigare Pe4r på forumet och skulle egentligen heta så fortfarande men av tekniska skäl (efter övergången till phpbb3 är inte så korta nick tillåtna) får du behålla detta nya nick. Jag har dock slagit samman inläggen så att dina gamla inlägg som Pe4r nu står som skrivna av Bastuper samt lagt till information om ditt gamla nick invid ditt namn.

Du varnas för att ha registrerat ytterligare ett nick på forumet.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav Laika » 2011-02-24 23:55:56

På det här forumet tror jag inte alls att människor är främmande inför vad man kan kalla annorlunda perception. Det är väldigt vanligt att aspies till exempel har svårt för kläder i vissa material eller inte kan koncentrera sig på grund av surrande fläktar. Jag tror att starka preferenser för vissa material kan vara en annan sida av samma mynt. Som barn tyckte jag väldigt mycket om känslan av att gunga. Jag gungade nästan hela tiden. Det här är något som givetvis kan förekomma även hos människor utan aspergers.

Jag är nyfiken på varför du ställer denna fråga på ett aspergerforum om du inte tror att du har aspergers. Är det för att du anser att det här med att vilja bada med kläderna på kan vara aspergerrelaterat?

Just klädsim borde inte vara särskilt svårt att ordna. Det är ju inte precis någon tabubelagt sysselsättning. Det är nyttigt att simma, och att simma med kläder är lite jobbigare och ger därför bättre träning. Har du pratat med personalen i en simhall om det? Jag tror inte att det behöver vara konstigare än att du frågar om du får simma med kläder på.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 0:09:03

Jag känner ju personalen på badet och badade ofta med kläder där förr, men sen vart det lite att då man vart äldre o lärde känna dom mer så kändes det väl aningen pinsamt av det hela.

Men jag vart ju aldrig tillsagd eller så på den tiden så enklast vore att ta ett snack med dom, sätta sig ner och prata igenom sina funderingar.

Har pratat med dom om att starta en gruppverksamhet med klädbad men det är tvärstopp - vattenreningen men som enskild person ska det inte vara nått stort hinder egentligen.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 0:10:18

Kändes rätt att skriva på ett aspie-forum då det känns som ett specialintresse och det är väl nått som många med aspie har.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav Savanten Svante » 2011-02-25 0:12:12

Kan inte nån med större googleskills än jag hitta tråden där nån annan åxå gillade klädsim?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 0:20:02

Ja tror ja vet vem du menar så det är lugnt.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav atoms » 2011-02-25 0:28:57

atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Laika » 2011-02-25 0:41:54

Vad tycker du om våtdräkter? Sådana borde du komma undan med att simma med i simhallen om simning med vanliga kläder inte är okej.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 0:44:03

Våtdräkt vore nått att prova kanske, utomhus vore det en idé.

Men man kan ju använda sig av tröjor i funktionsmaterial, typ samma material som i baddräkter, dom varken luddar eller färgar av sig.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav Parvlon » 2011-02-25 0:49:09

Man får bada med våtdräkt i simhallen, det ges ju dykarkurser ibland.

Har din CP-skada något med klädpå(eller av)tagning att göra?
Senast redigerad av Parvlon 2011-02-25 0:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 0:50:21

Det tror jag inte.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav Parvlon » 2011-02-25 0:52:59

Bastuper skrev:Det tror jag inte.
När simmade du med kläder senast?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 1:00:26

var faktiskt längesedan, förr hade man badkar men inte nu, bara dusch.
Men annars var det ju tonåren, 8onde klass då man t.o.m. vågade bada med kläder offentligt på skolan, vart väl inte så stor uppståndelse av det, vissa var lite förvånade men man vart accepterad iallafall.

Hade man tagit upp saken i diskussion och pratat mer öppet om det redan då kanske man kunnat göra nått av det, bilda en liten klädbadargrupp.

I Tyskland hade dom detta för cirka 10 år sen, det var allt från barn till dom lite äldre som var med där men det verkar vara helt nere idag.

Sen detta med blöta kläder, finns många fotografer - på olika nivåer som brukar fota tjejer hemma i duschen och sådant med kläderna på sedan säljer dom bilderna via sidor där man kan bli medlem och betala en viss månadsavgift eller liknande.

Så det hade varit nått, utveckla sitt fotointresse med modellfoto på det sättet och tillsammans med modellerna dela på de pengar man får in.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav Parvlon » 2011-02-25 1:11:14

Jag tycker att du ska skaffa dig ett badkar och bada i det med kläderna på och se om det ff är roligt.

Om du aldrig gör det så är det inget specialintresse. Intresset vore isåfall att tänka på det och det får du göra överallt, tom. på bussen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Pemer » 2011-02-25 1:13:56

Aha, det är väl du som är pe4r också?

(Slå ihop användarkonton här, kanske. Mindes du bara inte användarnamn/lösenord?)

Hittade din hemsida när jag googlade lite. Har den gett någta kontakter?

(http://kladsim.webb.se/ för den som inte sett den.)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 1:15:40

Jag hade badkar i mina 2 tidigare lägenheter, men idag har jag dusch och ett väldigt förmånligt hryeskontrakt som gör att jag inte borde flytta.

Men det klart, man kan alltid fundera på ombyggnad också. :)

Har faktiskt ringt runt till ett antal badhus, även mailat, lite över 20 st totalt.

Det fanns bara ett badhus som hade en reningsanläggning som var anpassad efter behovet d.v.s. skolornas klädsim o.s.v.

I Nyköping är det helt neutral till att folk badar med kläderna på,
där är det helt tillåtet, så varför inte flytta? :roll:
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 1:17:43

Nej jag surfar omkring på utlänska sidor, det är större chans att få kontakter där.

Jag kom in på kontot men var tvungen att kontakta admin för att få börja posta, varit inaktiv en väldigt lång tid, dessutom vart det nån konflikt där också som kan ha lett till nån spärr.

Nej det kontot kunde få raderas så kör jag enbart på detta,
får man börja bli aktiv här igen, kanske få lite nya vänner.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav Pemer » 2011-02-25 1:30:24

Jag har inte haft badkar på länge nu, och jag kan både sakna karbad och inte. Jag kunde bli liggande i badet hela dagar och/eller nätter med en god bok.

Idag när man har laptop hade man kunnat ta med sig alla specialintressen (som släktforskningen man förr hade behövt åka till ett arkiv i någon annan stad för att kunna utföra). Jag hade nog kunnat bli nästan bosatt i badrummet om jag hade haft badkar, så kanske tur ändå att jag blev med dusch enbart. :D
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bastuper » 2011-02-25 1:33:38

Ja ha levt ganska ensamt de senaste 5 åren, sprungit på stans badhus dagligen bara för att komma ut och träffa folk, kanske 3-5 timmar man är där på relaxavdelningen + lite gym.

Tro ni inte på den att man lägger sig i badet hemma på kvällen också efter några timmar vid dumburken?

Ne men nog ha man haft det struligt och man lägger energin på det man trivs med och för min del har det blivit mycket bad då.

Men inget fel med det, man ska syssla med det man trivs med.

Lappis i badet är jag osäker på men jag ska köpa en att ha vid tvn har jag tänkt, då kan jag ha koll på er samtidigt som jag ser Gunvald Larsson. :)
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Inläggav rhod » 2011-03-09 19:43:27

Laika skrev:På det här forumet tror jag inte alls att människor är främmande inför vad man kan kalla annorlunda perception. Det är väldigt vanligt att aspies till exempel har svårt för kläder i vissa material eller inte kan koncentrera sig på grund av surrande fläktar. Jag tror att starka preferenser för vissa material kan vara en annan sida av samma mynt. Som barn tyckte jag väldigt mycket om känslan av att gunga. Jag gungade nästan hela tiden. Det här är något som givetvis kan förekomma även hos människor utan aspergers.

Jag är nyfiken på varför du ställer denna fråga på ett aspergerforum om du inte tror att du har aspergers. Är det för att du anser att det här med att vilja bada med kläderna på kan vara aspergerrelaterat?

Just klädsim borde inte vara särskilt svårt att ordna. Det är ju inte precis någon tabubelagt sysselsättning. Det är nyttigt att simma, och att simma med kläder är lite jobbigare och ger därför bättre träning. Har du pratat med personalen i en simhall om det? Jag tror inte att det behöver vara konstigare än att du frågar om du får simma med kläder på.


Mejlade en tjej på badhuset i min kommun men hon svarade att det kunde jag inte få tillstånd till då det är flera som vill bada med kläder på grund av religion m.m. och att även om jag lovade att jag tvättade kläderna innan jag tar dem till badhuset så kunde de inte bevilja det eftersom det inte var rättvist.
rhod
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-03-09 20:28:19

Kan ni inte bada med kläder i sjön utomhus på sommaren då? :?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Specialintressen - hur utveckla?

Inläggav Bastuper » 2011-06-17 22:37:08

Sådär då var man tillbaka på denna sida också.

Jo klädbad utomhus är väl okej, men flyttar väl nästa sommar till en stad med ett badhus som inte har några särskilda klädregler, där kunde man även få möjlighet att starta en klädbadargrupp också.... :D
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Re: Specialintressen - hur utveckla?

Inläggav rhod » 2011-10-03 14:15:22

Problemet är att man kanske måst flytta söderut om man nu har ett sådant brinnande intresse, det är ju knappt tre veckor om året man kan bada i sjön nuförtiden...

@Bastuper vilken stad flyttar du till?

På youtube finns otaliga videos med människor som badar fullt påklädda i badhus, men det verkar dock inte vara ifrån Sverige, kan det ha och göra med att Sverige är renlighetens land? Och andra sidan så är jag mån om att utövande mitt specialintresse inte är till skada för någon annan, så om det är tveksamt låter jag bli, badbyxor går också bra. Med tanke på problemen med kalsongbadandet kan jag tänka mig att det definitivt inte förbättrat möjligheten för oss att bada med kläder på badhus, men till skillnad från dessa snorungar kan jag tänka mig att se till att alla kläder tvättas ordentligt i maskin innan tillfället, och att man använder badkläder under, men det är ju klart att personalen på badhuset blir mera misstänksamma och kanske vågar lita på oss, om vattenkvaliteten blir sämre kan det få farliga konsekvenser. Jag kan iofs begränsa mig till collegetröjor som max att bada i.

Jag har en kontaktperson som jobbar som simlärare i en grannkommun och hon har faktiskt gett mig möjlighet att bada med kläder där, dock måste det vara lätta kläder, såsom pyjamas, t-shirts och träningsbyxor. är det vanligt att det är förbjudet att simma med collegetröjor på klädsim? Vi fick det på klädsimmet i grundskolan.
rhod
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-04-13

Re: Specialintressen - hur utveckla?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-05 8:52:55

Jaha, samma stolle som var här förut alltså.
Det här handlar inte om annorlunda perception eller specialintresse utan mer om en slags fetischistisk sexuell fixering, av hemsidan och presentationen att döma.

Det här forumet är helt fel ställe för sånt.
Mitt tips är att du tar dina stollerier någon annanstans istället för att skämma ut aspergerkollektivet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in