Spam/tiggarmail

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Spam/tiggarmail

Inläggav serpentin » 2009-07-30 19:41:23

Jag undrar vad man kan göra för att slippa bli spammad med tiggarmail. Jag blir så innerligt förb... när jag får sån skit rent ut sagt.

From miss vivian nna
No 56 reu marccory street.
Abidjan.ivoire coast.
West africa.
email helvivian13410@yahoo.cn
M y dear i am sorry to come to you in this way, i came across your profile
and my spirit lead me to chose you,well i realy needed some one honest,
truthfull to share my feelings and my burden with you, let me introduce my
self to you, I am Miss Vivian Nnna, 21 years old the only daugther to late
Mr and Mrs Harmann Nna. a Native of Ivory Coast in West Africa.
My father was a highly reputable business man (a cocoa merchant) who
operated in Abidjan the capital city of lvory coast during his days.
It is sad to say that he passed away mysteriously in France during one of
his business trips abroad on 12th.August 2006.Though his sudden death was
linked or rather suspected to have been master minded by one of his family
member who travelled with him at that time. But God knows the truth!
My mother died when I was just 6 years old . Since then my father took me so
special. Before the death of my father on August 12 2006 in a private
hospital , he secretly called me on his bedside and told me that he has a
sum (US$ 5,500,000 ,FIVE MILLION FIVE HUNDRED THOUSAND UNITED STATES
DOLLARS) which was deposited at the suspence account in a local bank here in
Abidjan,that he used my name as his only Daughter and the person who will
inherit the deposit fund incase if he is no more.
He also explained to me that it was because of this wealth that he was
poisoned by one of his family members who travelled with him at that time,he
told me that incase if he is no more that i should seek for a foreign patner
in a country of my choice who will help me to receive the fund into his/her
account and i will travell to the country and use the fund for investment
purpose and also further my education there.
The document which I have in my possession now carries my late father's name
as the depositor, while I'm the next of kin on the same document. I am just
21 years old and a university undergraduate and really don't know what to do
now. The death of my father actually brought sorrow to my life. dear, I am
sincerely asking for your humble assistance in this regards. Your
suggestions and ideas will be highly regarded. and after the succesfull
transfer of the money into your account i promise with faith to give you 30%
of the total sum.
Dear permit me to ask these few questions:-
1. Can you honestly help me as your Sister/Daughter?
2. Can I completely trust you?
3. Can you promise me that you will not betray me when this money will get
to your possition?
Please, Consider this and get back to me as soon as possible on my Private
email;helvivian13410@yahoo.cn
Immidiately i hear from you concerning my request.I will forward to you all
the neccessary documents concerning this deposit with the bank contact so
that you will contact the bank for the transfer of the money into your
account..
Thanks and GOD bless you as you bring out your mind willingly to help me out
from this situation,
My best regards to you.
yours lovely one
Vivian Nna.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav carl » 2009-07-30 19:44:06

Ett bra tips är att aldrig någonsin publicera sin epostadress på internet.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav serpentin » 2009-07-30 20:26:47

carl skrev:Ett bra tips är att aldrig någonsin publicera sin epostadress på internet.


Jag har en hobbyrörelse och presumtiva kunder måste kunna nå mig.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav carl » 2009-07-30 20:29:42

serpentin skrev:
carl skrev:Ett bra tips är att aldrig någonsin publicera sin epostadress på internet.


Jag har en hobbyrörelse och presumtiva kunder måste kunna nå mig.


Det kan fungera med att skriva adressen skyddat för automatiska sökningar.
Typ: namn(dot)efternamn(at)epost(dot)se
dot=.
at=@
så kan du skriva under adressen hur man ska göra för att få tillgång till adressen.

Jag har en sida där min adress är skriven på det sättet med en halvmiljon sidvisningar så har den ännu inte kommit ut iallafall.

edit:
alternativt kan du ta en jpg eller png bild på adressen, men då går den inte att kopieras utan måste skrivas av.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2009-07-30 20:36:50

Haha, vilket typiskt nigeriabrev. Har fått en del liknande. Riktigt komiska.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lakrits » 2009-07-30 20:45:10

serpentin skrev:
carl skrev:Ett bra tips är att aldrig någonsin publicera sin epostadress på internet.


Jag har en hobbyrörelse och presumtiva kunder måste kunna nå mig.

Använd en adress särskilt för rörelsen, en privatadress och om du vill en "skräpadress" för alla gånger du köper något på nätet, registrerar dig på hemsidor och fora etc.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav serpentin » 2009-07-30 21:16:58

Lakrits skrev:Använd en adress särskilt för rörelsen, en privatadress och om du vill en "skräpadress" för alla gånger du köper något på nätet, registrerar dig på hemsidor och fora etc.


Det gör jag redan, Har flera olika mailadresser. Men någon har gått in på sidan för min verksamhet och kopierat adressen där. Den är skriven utan @ för att försvåra automatiska sökningar.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-07-30 21:18:42

Inger skrev:Haha, vilket typiskt nigeriabrev. Har fått en del liknande. Riktigt komiska.


Jag har inte läst hela, orkade inte. Fått sådana förr men det var längesedan. Får man verkligen skicka sådana? Jag tycker det är försök till bedrägeri.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-07-30 21:20:38

carl skrev:
alternativt kan du ta en jpg eller png bild på adressen, men då går den inte att kopieras utan måste skrivas av.


Ja det skulle väl vara ännu säkrare. Men helt fri blir man väl inte för oseriöst skräp verkar det som.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Lakrits » 2009-07-30 21:26:38

serpentin skrev:
Lakrits skrev:Använd en adress särskilt för rörelsen, en privatadress och om du vill en "skräpadress" för alla gånger du köper något på nätet, registrerar dig på hemsidor och fora etc.


Det gör jag redan, Har flera olika mailadresser. Men någon har gått in på sidan för min verksamhet och kopierat adressen där. Den är skriven utan @ för att försvåra automatiska sökningar.

Jo, när det gäller företagets adress, så måste du förstås räkna med sådant. Men genom att ha en privatadress som aldrig skrivs på nätet, så minskar du antal skräpbrev till den ordentligt.

Förutom adresser med olika funktion, kan du stoppa in den, eller de två, viktigaste i ett e-postprogram. Många har ett eget skräpfilter. Filtret hos Gmail, Hotmail etc. tar det mesta, men av det som missas stoppar e-postprogrammet lejonparten i en särskild skräpmapp. Det som ändå slinker igenom kan man ofta själv klicka så att programmet lär sig vad som är skräp och vad som inte är det.

Vill du vara riktigt avancerad, så kan nog t.ex. barracuber styra dig mot både e-postprogram och särskilda skräppostprogram som effektivt stoppar allt som bara är det minsta misstänkt.

---

[EDIT] Jo, moderatorn som läser det här, kanske bör den här tråden ligga i IT-forumet?
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2009-07-30 21:30:29

serpentin skrev:
Inger skrev:Haha, vilket typiskt nigeriabrev. Har fått en del liknande. Riktigt komiska.


Jag har inte läst hela, orkade inte. Fått sådana förr men det var längesedan. Får man verkligen skicka sådana? Jag tycker det är försök till bedrägeri.

Det ÄR försök till bedrägeri. Och är tyvärr mycket svårt att stoppa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Tillvägagångssätt

Bedrägeriet går till så att man får ett brev, fax eller e-post från en person som påstår sig behöva hjälp med att föra ut en större summa pengar (oftast mångmiljonbelopp) ur landet och erbjuder en procent av pengarna om man hjälper till. Om man går med på det kommer bedragaren att begära mer och mer pengar för att täcka olika påhittade utgifter som till exempel mutor till banktjänstemän och administrativa avgifter, som de själva inte kan betala då pengarna är låsta eller de måste undvika att pengarna kan spåras till dem. Bedragaren fortsätter att fråga efter mer pengar så länge den drabbade betalar.

Typiskt för Nigeriabrev är att pengasumman är mycket stor samt att någon har dött plötsligt i en katastrof (till exempel i en flygplanskrasch, i krig eller vid ett maktövertagande). Breven kan vädja till mottagarens medlidande genom att t.ex. påstå att avsändaren är en änka med barn som svälter eftersom alla pengar är låsta.

Det har utvecklats beprövade metoder för att få offret att fortsätta tro på upplägget och skicka mer pengar. Ett kallas "flashing the account", de skickar ett förfalskat förhandsbesked om en överföring via fax till offrets bank. Banken meddelar offret att ett mångmiljonbelopp är på väg. Men pengarna dyker inte upp på kontot, utan bedragarna säger att det blev ett problem, överföringen upptäcktes. Om man mutar rätt person eller liknande bör det gå bra. Meddelandet från offrets egen bank får dollartecknena att växa i offrets ögon och han betalar gärna.

Ofta påstår sig bedragarna vara släkting till någon nyligen avliden känd politiker eller annan person i Afrika och skickar länkar till verkliga nyhetsartiklar för att öka sin trovärdighet. Det händer också att de skapar webbplatser för fiktiva banker och liknande där offret till exempel kan logga in för att se att pengarna kommit in på ett konto.

Det är vanligt att när offret skickat massa pengar och slutat tro på det hela får han kontakt av någon som uppger sig vara advokat i Afrika och vill hjälpa honom få tillbaka sina pengar. Arvodet betalas givetvis i förskott. Det hela drar ut på tiden och "advokaten" ber om mer arvode. Och så vidare.

För den som redan skickat pengar är möjligheterna att återfå dessa så gott som obefintliga.

Enligt FBI försvinner ett dussintal västerlänningar om året i samband med att de åker till Nigeria för att träffa sina plågoandar och återfå sina pengar. I regel blir de istället kidnappade och deras släktingar krävs på pengar (kanske miljoner kr) tills även dessa blir av med sina besparingar.

Den som får ett misstänkt Nigeriabrev bör enligt polisen göra följande:

Svara inte

En korrespondens slutar alltid med att du blir bedragen och av med pengar och i vissa fall även värdefulla saker. I värsta fall kan du själv råka illa ut. Inse att de ofta över 100 miljonerna är alldeles för bra för att vara sant, och att svara bara för att se om det är riktigt gör dig indragen och det kan vara svårt att dra sig ur. Om du tror på pengarna är det särskilt farligt. Många personer luras på stora pengar årligen, trots att bedrägeritypen är ganska känd numera.


I TV-programmet "Plus" 2008-04-01 beskrevs en vanlig svensk kvinna som gått på ett sådant upplägg. Hon fick faktiskt pengar, ett miljonbelopp, i form av en förfalskad check. Hon fick ut pengar på den och skickade iväg större delen till bedragaren som hon lovat. Förfalskningen upptäcktes sedan av banken och hon krävdes på beloppet och fick sex månaders fängelse för checkbedrägeriet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 3 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2009-07-30 21:31:22

carl skrev:Ett bra tips är att aldrig någonsin publicera sin epostadress på internet.


Mmm... ungefär...

Jag är klart impad av alla som verkligen förutsåg sådant långt innan problemet knappt fanns och verkligen undvek att skriva ut sin mail någonstans någonsin och kan yvas över det idag och kommentera de problem vi andra har på ett sätt som oftast låter ungefär som "Meh! Fattade du inte det redan 1997? Doh!"

Själv står jag väl i valet och kvalet om jag ska fimpa anders at pemer punkt net med allt merarbete med att börja nå ut med den infon överallt. Men just nu idag har jag beställt 500 nya visitkort med uppdaterad info i övrigt, så den får nog fortsätta hänga med tills vidare... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2009-07-30 21:55:38

Polisen gör ingenting alls längre läser jag. Bara radera mailet, inte svara på det och först om man satt in pengar (hur korkad får man bli?) då ska man anmäla.

Svarat på det har jag redan gjort eftersom jag blev så irriterad. Men med svara menar man nog att man säger ja tack eller något liknande och det gjorde jag verkligen inte.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav JOR » 2009-07-30 22:02:08

Moderatorn:

Flyttade till ett mer lämpligt ställe.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav serpentin » 2009-07-30 22:06:41

JOR skrev:Moderatorn:

Flyttade till ett mer lämpligt ställe.


Tack.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav carl » 2009-07-30 23:05:47

serpentin skrev:
Lakrits skrev:Använd en adress särskilt för rörelsen, en privatadress och om du vill en "skräpadress" för alla gånger du köper något på nätet, registrerar dig på hemsidor och fora etc.


Det gör jag redan, Har flera olika mailadresser. Men någon har gått in på sidan för min verksamhet och kopierat adressen där. Den är skriven utan @ för att försvåra automatiska sökningar.


Du kan ju göra en sökning på vars din epost adress ligger ute och be administratörerna på sidorna som har dem ta bort den. Det kan ju hända att någon bara tipsat om din adress på ett forum eller vadsomhelst.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Savanten Svante » 2009-07-31 0:51:54

JOR skrev:Moderatorn:

Flyttade till ett mer lämpligt ställe.


JOR! Var e din fina STORA röda ruta?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav regnif » 2009-07-31 1:00:23

Ja, sådana där är inte så kul att få även om de är smått komiska som Inger säger. Tror jag såg nåt liknande i de där raggningsrepliker-tråden, komiska saker.

Jag tror de bara testar en om man har humor eller inte. Dock så skulle det inte vara så humoristiskt att gå till banken och allt det sedan.
Men det är mindre kul att få extra sådana sen. De är till slut bara ledsamma saker.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Le_inimitable » 2009-07-31 6:31:43

serpentin skrev:Den är skriven utan @ för att försvåra automatiska sökningar.

Spelar knappast nån roll. Det finns gott om folk som håller på och spammar manuellt och får några kr/h för det.

Om jag skickar post till dig gör jag det från adress som faktiskt är hemlig så att svar ska komma fram (vilket har fungerat bra utom när nån går på nåt kedjebrev).

En annan använder jag till företag och på forum och så.

Den tredje adressen har varit spridd, mycket spridd, sen 1995. Förra veckan fick jag 274 mail varav 9 som kom fram till den hemliga adressen, sex kom fram för att de innehöll ord som kan tyda på att det är riktig post.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav serpentin » 2009-07-31 17:09:14

Idag fick jag ett exakt likadant mail till från samma avsändare. :evil:
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav regnif » 2009-07-31 17:16:22

Va? Får man pengar för att skicka sånt där? Det var ju...kanske man borde syssla med nåt liknande för att få hem nåt? :evil:
Jag menar, jag är lite trött på att sitta hemma utan nåt att göra på "aktivitetsersättning".. Kanske man borde spamma lite folk för att få hem nåt? Heh. Även om jag är tråkig nu så verkar inte det där rätt.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:46:09, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Inger » 2009-07-31 17:27:21

serpentin skrev:Idag fick jag ett exakt likadant mail till från samma avsändare. :evil:

Naturligtvis, eftersom du genom att svara bekräftade att mejladressen fortfarande är aktiv. Nu kommer du få massor av mer spam om du inte lägger den avsändaren till ditt spamfilter. Och då kanske de ändå säljer den vidare eller fortsätter spamma från andra adresser.

Egro: Svara aldrig på spam.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:46:10, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Heliora » 2009-07-31 17:51:18

serpentin skrev:Svarat på det har jag redan gjort eftersom jag blev så irriterad. Men med svara menar man nog att man säger ja tack eller något liknande och det gjorde jag verkligen inte.


Jag tror inte det är bra att svara överhuvudtaget. Då ser de bevis för att mailadressen de använt existerar och funkar och då skickar de bara mer spam istället.

Många spammare verkar hitta på adresser och skickar masspost till drösvis med sådana adresser. En del adresser funkar (=är existerande), andra inte. Ofta ser man i sådana mail en text som säger att "Vill du bli raderad från vår sändlista, klicka här". Och om man klickar där så får de en bekräftelse på att adressen är i bruk och då är det bara att spamma på för fullt.

Skulle inte förvåna mig om Nigeriabrevavsändare använder sig av samma metod, prövar adresser och ser om de fungerar. Men hur som helst så lär de knappast ta någon notis om vad man skriver till dem, såvida man inte nappar förstås. De lär knappast tänka "Åh, hon ville visst inte ha sådan post, då skall jag ta hänsyn till det" eller något sådant. De skiter fullständigt i vad man skriver. Får de ett mail så blir de istället uppmuntrade att skicka mer mail tillbaka.

Edit: Såg inte Ingers post! Jag är långsam när jag skriver inlägg ibland, och då hinner det komma andra svar innan.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:46:15, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Inger » 2009-07-31 18:00:51

Ingen fara, sånt händer mig hela tiden.. För en gångs skull var jag lite mer fåordig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:46:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till IT-forum



Logga in