Sömnproblem (paralyser och hallucinationer)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: mnordgren, atoms

Inläggav Suzz86 » 2009-07-08 21:58:04

Ok, ett par veckors förbruk av Cipralex, jag mår...

Bra, rätt så. Har dock märkt av smakförändringar, hade några dagar då nästan all mat smakade papper. Nu har de blivit bättre maten smakar mat, har gått ner lite i vikt då jag tappat aptiten. Sover bättre!!!! blir lättare trött på kvällarna, mindre ångest mycket mindre ältande. Skönt att inte känna något.
Senast redigerad av Suzz86 2011-05-04 19:30:58, redigerad totalt 1 gång.
Suzz86
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-13

Inläggav Heed » 2009-07-11 5:01:18

Jag brukade få sömnparalys men det var tyvärr ett tag sedan senast... Anledningen till att jag skriver "tyvärr" trots att det är en rent fruktansvärd upplevelse är att jag har hört att sömnparalys kan användas som "portal" till klardrömmar, någonting jag bara upplevt någon enstaka gång. Om det kan leda till psykos vet jag inte men jag svarar med hänvisning till min signatur. :P
Senast redigerad av Heed 2011-05-04 19:30:58, redigerad totalt 1 gång.
Heed

Anslöt: 2009-04-29

Inläggav Suzz86 » 2009-07-26 20:39:29

Just nu mår jag fördjävligt, har grym ångest, dödslängtan, och är allmänt konstig, dryg, upprepar saker gång på gång för att jag glömmer vad jag sagt (en vän talade om detta för mig). Jag vet inte om det delvis beror på min medicin, hämtade ut ett nytt paket förra veckan, samma tabletter men under ett annat namn. Drack vin för någon dag sedan, hm kan bero på det med..
Jag hoppas detta går över snart. Jag vet inte vad det är med mig. usch.
Senast redigerad av Suzz86 2011-05-04 19:30:58, redigerad totalt 1 gång.
Suzz86
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-13

Re: Sömnproblem

Inläggav Altus » 2010-03-12 3:37:42

Altus skrev:
Inger skrev:
Altus skrev:Leve benso. (Det är mitt livskall att med små medel motverka samhällets antibensopropaganda.)

Om jag någon gång behöver sömntabletter (några få gånger om året) så tycker jag rohypnol är oslagbart. Sover som en stock på 0,5 mg. Inte beroendeframkallande på mig i alla fall. Inga biverkningar utan bara djup och skön sömn. Andra sömntabletter jag provat blev jag bara konstig av.

Tack för tipset. :) Helst skulle jag vilja prova alla benso och använda flera av dem parallellt (men inte vid exakt samma tillfälle) eftersom de trots sina likheter är olika och kan passa vid olika tillfällen.

Och nu har turen kommit till just Rohypnol (Fluscand). Fick det utskrivet vid mitt senaste besök, främst för min sömn och som alternativ till Iktorivil (jag ville ha ett preparat med kortare halveringstid). Ska bli intressant att prova, fast det kommer att dröja ett tag.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:30:58, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Chrilleb » 2010-03-15 20:27:16

Jag har haft sömnstörningar sen jag var ungdom, hade svårt komma till ro och somna in och kom tidigt in i puberteten och svettades enormt denna period, det kallas tydligen "Insomnia"

Mvh C
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Sömnproblem

Inläggav MajaN96 » 2012-01-20 20:05:08

Hej! Jag har väldigt länge haft sömnproblem: Jag kan inte lägga bort min iPhone & Nintendo DS när jag ska sova. Jag känner att jag måste hålla på med något för att vara vaken, jag vet inte varför.
Jag har varit uppe till 3 på morgonen och ibland till 4, men mina föräldrar tar min mobil så att jag inte kan hålla på med den på nätterna, på morgonen måste jag fråga vart de har lagt den.
Jag vill kunna sova utan att de behöver ta min mobil.
Min mamma jobbar som sjuksköterska, men hon säger att jag inte behöver ha sömntabletter innehållande Melatonin, men jag vet inte om jag behöver ha det ändå.

Moderator atoms - slog ihop två trådar om samma ämne.
MajaN96

Anslöt: 2012-01-20

Inläggav ca » 2012-01-20 21:30:43

Leta upp arbetsterapeut och fråga om bolltäcke! Det låter kanske konstigt men det får mig att somna på minuter istället för timmar... helt underbart. Har annars samma problem som du beskriver nämligen.

Täcket väger runt 7kg och är fullt av bollar... trodde det skulle vara obekvämt men kändes mer som att vara insvept i en filt av lycka. Nästan som ett drogrus och enormt avslappnande.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-01-22 14:14:34

Har samma problematik och för mig så har det att göra med ångest över att jag slänger bort tiden och inte är så produktiv som jag vill vara. Jag vill inte att dagen ska ta slut helt enkelt och det känns som att jag får ut mer av dagen av att vara uppe sent som fan - även fast det innebär att hela förmiddagen försvinner.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav Red and green » 2012-01-22 15:17:41

Bolltäcke låter intressant !
:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav Miche » 2012-01-22 15:40:38

Red and green skrev:Bolltäcke låter intressant !

+1
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav marcooleo » 2012-01-22 16:14:21

Zolpidem är annars en bra sömntablett, ingen hangover dagen efter.
Bolltäcke passar inte alla, finns många som får panikångest av dem så man får prova och se hur man reagerar på det.
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav ca » 2012-01-22 17:39:57

Kan säga att iaf jag fick "baksmälla" av både zolpidem och bolltäcke för sig. Groggy på morgon och förmiddag... gissningsvis sov jag FÖR djupt. Men ungefär likvärdig effekt hade de annars.
ca

Inläggav Juddy » 2012-01-22 18:23:14

Boll- eller tyngdtäcke har varit väldigt bra för egen del. Jag har haft det i sådär två månader nu.
Min psykiater vill inte skriva ut melatonin (circadin). Det ska främst förskrivas till människor över 50 men jag vet andra som har fått det långt tidigare, vissa som en kur (typ antibiotika under en kortare period för att normalisera sömncykeln).
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Red and green » 2012-01-22 18:42:23

Jag har fått mina Melatonin 3 mg kapslar från England och jag har testat 2 nätter och det hjälper :-)Happy
Jag beställde dom från Biovea.
:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav Bali » 2012-01-22 19:16:53

Kedjetäcke är nog lite smidigare än bolltäcke och själv har jag ett på 8 kilo.
Bali

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav marcooleo » 2012-01-22 19:34:26

ca skrev:Kan säga att iaf jag fick "baksmälla" av både zolpidem och bolltäcke för sig. Groggy på morgon och förmiddag... gissningsvis sov jag FÖR djupt. Men ungefär likvärdig effekt hade de annars.

Baksmälla av Zolpidem?? Konstigt i mina öron då substansen lämnar kroppen snabbt och påverkar inte REM-sömnen. Är pigg som en lärka dagen efter jag tagit Zolpidem även om jag lägger mig kl 11 på kvällen och går upp halv sex på morgonen. Propavan däremot får jag baksmälla av, sitter i hela dagen typ. Imovane får jag oro av dagen efter och en äcklig metallsmak i munnen. Så jag tycker personligen att Zolpidem är den klart bästa sömnmedicinen, men alla är vi ju olika och reagerar olika på biverkningar. Det där med bolltäcke och kedjetäcke, fattar inte syftet med det, hur kan det hjälpa, hur fungerar det egentligen?
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav ca » 2012-01-22 20:01:58

Kedjetäcke står jag i kö att prova. Ska kommentera det här när jag vet hur det funkar.

HUR det funkar exakt vet jag inte.. men rent subjektivt: jag gillar känslan av att vara omfamnad, berörd överallt. Förankrad i verkligheten kanske. Det verkar ju som om det ger god effekt på människor med bristande kroppsuppfattning. Min "RLS" var iaf som bortblåst och det kändes som ett endorfinpåslag. Surrade mysigt i benen. :-)
ca

Inläggav ca » 2012-01-22 20:41:38

Angående baksmällan... den var ytterst reell men funderar på om jag bara sover "för" djupt eller så. Jag sover redan utan hjälpmedel redan väldigt tungt på morgonen och har egentligen bara insomningsproblem. (Som tycks kopplade till svårigheterna att känna ro i kroppen.)

Propavan provade jag en omgång också... tvi säger jag bara. Då var det som om delar av hjärnan var bortkopplade under en lång bit av dagen efter... obehagligt som attan. Inte bara känna sig groggy och seg utan snudd på hjärnskadad.
ca

Inläggav Wine » 2012-01-22 20:53:42

Sömnproblem kan bero på s.k. blått ljus. Blått ljus från datorskärmar, Ipads och smartphones påverkar sömnen på så sätt att det blockerar tillverkningen av melatonin så att man kan få svåra sömnproblem i värsta fall, speciellt om man använder datorn på kvällarna timmarna innan man ska sova.

Blocking the blue light blues: Glasses help wearers get better sleep
Wednesday, March 05, 2008, By Sally Kalson, Pittsburgh Post-Gazette

Blue light is a major emanation from television and computer screens, fluorescent light bulbs and, to a lesser extent, incandescent light bulbs. That means people who are glued to the tube, surfing the Web or reading by lamp light late into the night are unwittingly pushing back their body's "start time" for melatonin production.

"If the eyes are exposed to light at bed time, it will prevent the pineal gland from producing melatonin until you go into darkness," Dr. Hansler said. "If the light continues for a longer time, it can actually prevent the body from making melatonin that whole night."

http://www.post-gazette.com/pg/08065/862394-51.stm
Wine

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Lowas » 2012-01-22 21:49:38

Trodde jag ville ha kedjetäcke först men valde bolltäcke efter att ha testat :)
Lowas

Anslöt: 2011-12-10

Inläggav Miche » 2012-01-22 22:33:20

Wine skrev:Sömnproblem kan bero på s.k. blått ljus

Jag har ändrat inställningarna på skärmen och dragit ner på det blåa ljuset och tycker det blev lite lättare att komma i säng på kvällen (dock inte alltid).

Jag har väl lite tur i det sammanhanget eftersom jag inte störs av den sämre färgåtergivningen, troligen för att mitt färgseende är defekt. ;)

B.t.w. snygg avatar!
Miche

Inläggav Flingan85 » 2012-01-22 22:34:04

Vad är ett kedjetäcke? Bolltäcke var det jag tyckte var obehagligt, kanske kedjetäcke är en variant för mig.

Påtal om baksmällan, jag får aldrig någon baksmälla av den men istället tar det mig nästan 6 timmar innan den börjar verka och dagen efter är jag lika pigg som dagen innan.
Flingan85

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Wine » 2012-01-22 23:11:37

Miche skrev:Jag har ändrat inställningarna på skärmen och dragit ner på det blåa ljuset och tycker det blev lite lättare att komma i säng på kvällen (dock inte alltid).

Jag har väl lite tur i det sammanhanget eftersom jag inte störs av den sämre färgåtergivningen, troligen för att mitt färgseende är defekt. ;)

Har du sett/testat det här programmet:

http://stereopsis.com/flux/

Ju ljusare hy och färg på iris eller blå iris/blå ögon, desto mer känslig är man för blått ljus:

People with fair skin and blue or light-colored eyes may be particularly susceptible to macular damage by blue light because they have less melanin in their irises. Their blue eyes transmit up to one hundred times as much light to the back of the eye as dark colored eyes do. Additionally, when the light reaches the choroid and RPE of people with fair skin and blue eyes, there is less melanin there to absorb the radiant energy, leaving these tissues more vulnerable to light damage. Can blue light rays cause macular degeneration? Can you reduce your risk by protecting your eyes from blue light? The answer is maybe.

http://www.mdsupport.org/library/blulight.html

People with a lighter eye color also may experience more light sensitivity in environments such as bright sunlight, because darker-colored eyes contain more pigment to protect against harsh lighting.

http://www.allaboutvision.com/condition ... sitive.htm

Miche skrev:B.t.w. snygg avatar!

Kul att den uppskattas. :wink:
Senast redigerad av Wine 2012-01-22 23:21:33, redigerad totalt 4 gånger.
Wine

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Miche » 2012-01-22 23:15:04

Flingan85 skrev:Vad är ett kedjetäcke?

Ett täcke med kedjor i, istället för bollar. Det finns i tyngre varianter än bolltäcke men kan skramla en del när man rör sig under.
Miche

Återgå till Aspergare och vården

Logga in