Sömn för tonåring...

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sömn för tonåring...

Inläggav patrik66 » 2010-07-15 13:57:29

Hej ! Jag är mamma till Eric 16 år som har asperger. Han äter 3 mg Melatonin som insomningshjälp. Nu har han sommarlov med allt vad det innebär...jobbigt för honom eftersom han älskar skolan. Har i stort sett MVG i allt.
:-| Ibland somnar han inte och är vaken hela natten..hör hur han springer upp och ner hela nätterna. Är detta vanligt? Kan ju bero på att det varit ovanligt varmt..han sitter på sitt rum alla vakna timmar så det blir rätt varmt uppe på andra våning..
Finns det nån mer förälder som har samma problem? Ska man höjs dosen på Melatonin?
Liillan
patrik66
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-02-09
Ort: Mark

Inläggav Meppe » 2010-07-15 14:17:04

Du skriver inget om hur ni bor, men om det finns en sval källare eller annat svalt utrymme kan man ta en madrass dit. Det hjälpte iallafall mig.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Miche » 2010-07-15 14:53:44

Lider han av sömnbristen, eller är det bara du som blir störd av att han inte sover?

Det är sommarlov, det finns inga krav som säger att han måste sova mellan vissa tider (förutom dina). Om han mår någorlunda bra (förutom saknaden av skolan) så låt honom hållas!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav vadloink » 2010-07-15 16:29:17

Jag har samma problem, men jag är ju vuxen. Det är lätt att sömnproblem blir större när man är ledig.

Sömnrubbningar är vanliga bland aspergare. Min erfarenhet är att det inte är ett så jättestort problem i sig. Om jag är ensam så hittar jag en egen rytm som gör att jag får den sömn jag behöver. Men då har jag ju svårt att sköta jobb och sociala relationer.

Melatonin fungerar bra om man själv hjälper till. Jag tror inte att en höjd dos gör så mycket om han inte själv vill sova, om han inte kommer till ro gör nog inte melatonindosen så stor skillnad.

Det beror lite på hur du själv känner och om han upplever det som ett problem. Han ska ju inte vara vaken flera dygn i sträck, men å andra sidan kanske han håller sin inre rytm nu när han är ledig.

Jag kan känna att det är skönt att vara "ledig" från krav, sova och äta när jag vill och försöker sköta sömnen mest för att yttervärlden ska vara nöjd.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Smokescreen » 2010-07-16 15:30:56

Melatonin reglerar hellre än främjar till sömn.
Men ja. Får han ordentligt med soljus ? Jag skulle iaf avråda att ta mer melatonin eftersom det kan vara negativt. Ta med honom någon promenad så han får ordentligt med soljus istället, för korta sträckor.
Kan börja med att göra det till ett nöje för er båda, på minst 15 minuter.
För att du ska kanske bara prata på, utan att lägga någon större vikt på att det ska främja hans dygnsrymt, vilket det gör, iom att det får kroppen att sekretera melatonin av mer naturlig ljus , liksom ökar mängde D-vitamin/hormon. Vitt beläggning på tunga, värk i leder ?
Vad exakt är det frågan om, måste man ändå först ansvarsfullt fråga,
än att man bara säger ja eller nej.

Värmen påverkar förståss.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Inger » 2010-07-16 15:38:24

Viktigt är att man utsätts för det starka ljuset på förmiddagen, det är då det ska bildas tillräckligt med melatonin i kroppen på kvällen (enligt ljusforskarna på Lunds universitet).

Att få starkt ljus genom ögonen på kvällen har snarast motsatt effekt.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav aspiemelly » 2010-07-16 18:20:57

Ett tips till om det är varmt i rummet är att när ni går ut kör en fläkt och ha persiener nerdragna. Jag tål inte ljudet av min fläkt men den är på sålänge jag inte är hemma. Blir något svalare iaf.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in