Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-10-06 7:31:20

Jämför med vad andra liknande uthyrare tar. Sedan behöver man ju inte snåla med hyran om man säger så..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav Bastuper » 2014-10-06 12:43:43

Går det överhuvudtaget få jobb idag om man har
olika diagnoser och en massa problem?

Jag har stått utanför *arbetsmarknden* i 8-9 år
och känner hur jag kommer längre och längre ifrån
den för varje dag.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-10-08 10:12:27

Ja livet är hårt, finns i nuläget två alternativ tre om man räknar med AFs.
Sista utvägen är att jag flyttar utomlands typ imorgon.
Problemet löses ju för både AF och soc,
soc slipper betala ut försörjningsstöd och AFs statistik förbättras.
Alternativ två är att jag börjar tigga och kanske ännu värre.
Tredje alternativet är att fortsätta lyfta bidrag och snällt rätta mig efter byråkratin.
Snart får jag ju träffa SIUS!!!!!

Observera att delar av information är både sarkastisk och ironiskt.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-10-09 11:53:25

Just kommit från mötet, nya riktlinjer gör att människan skulle ha reda på ALLT.
Då menar jag allt.
Tydligen mister man rätten till försörjningsstöd om man får restskatt och väljer att betala den.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-10-09 15:00:57

OMG.. dom e ju inte kloka.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-10-09 16:58:17

AustenAnnie skrev:Just kommit från mötet, nya riktlinjer gör att människan skulle ha reda på ALLT.
Då menar jag allt.
Tydligen mister man rätten till försörjningsstöd om man får restskatt och väljer att betala den.
plåtmonster skrev:OMG.. dom e ju inte kloka.

Instämmer helt, borde det inte vara prio ett att undvika kronofogden?
Finns ju situationer och omständigheter som gör att man faktiskt inte vet om man kommer få restskatt.
Det är nya tuffa Sverige och den svenska byråkratin.

Man blir bestraffad om man gör rätt om man väljer prioritera restskatten och kronofogden.
Däremot blir man belönad om man missköter sin ekonomi och medverkar i Lyxfällan.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav DIProgan » 2014-10-09 17:12:55

AustenAnnie skrev:
plåtmonster skrev:
AustenAnnie skrev:Alltså hade de hellre sett att jag flyttat tillbaka hem till mitt föräldrahem där jag betalade 0 kronor i hyra och mat. OM det mot förmodan skulle inträffa så kommer de kräva att jag betalar hyra för mig.

Du får presentera det faktum att föräldrarna gärna tar emot dig.. fast hyran kommer att bli högre än för nuvarande bostad. :P

1+ till dig !

Vad är rimlig hyra om man bor i villa.
i hyran skulle så klart el, TV, internet och mat ingå.
så länge den nya hyran inte överstiger 8000
vilket är riksnorm
så borde de inte kunna neka.
mer än att ge avslag på mina omkostnader.
men självklart blir det en fördyring
de kan dock inte tvinga mig till att flytta eller bo kvar.


Om det är samma som här så kommer de fråga om vilken boendeform du får hos dina föräldrar. Vilja veta allt om dina föräldrars bostad och dess kostnader i sig. Antal kvadratmeter på ditt rum, om du har tillgång till kök etc. Sedan bestämmer de sig för vad de tycker det ska kosta oavsett vad du kommit överrens om med dina föräldrar och det är den summa du får som hyra. För att ha en hum så kommer antagligen 2000kr att anses för högt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-10-09 17:43:49

AustenAnnie skrev:Man blir bestraffad om man gör rätt om man väljer prioritera restskatten och kronofogden.
Däremot blir man belönad om man missköter sin ekonomi och medverkar i Lyxfällan.

Det kan också vara ett sätt att få kontroll över sina bidragstagare. Om de inte kan få lån eller köpa saker själva så kan socialkontoret diktera villkoren.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-10-10 13:26:58

plåtmonster skrev:
AustenAnnie skrev:Man blir bestraffad om man gör rätt om man väljer prioritera restskatten och kronofogden.
Däremot blir man belönad om man missköter sin ekonomi och medverkar i Lyxfällan.

Det kan också vara ett sätt att få kontroll över sina bidragstagare. Om de inte kan få lån eller köpa saker själva så kan socialkontoret diktera villkoren.

Nu har jag än så länge inte drabbats av restskatt, om det skulle hända.
Den lilla restskatt jag eventuellt skulle kunna drabbas av.
Är knappast skäl att ge avslag till försörjningsstöd.
Skumt att resonemang måste jag villigt erkänna.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Re: Sv: Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta

Inläggav Titti » 2014-10-10 15:59:13

AustenAnnie skrev:
plåtmonster skrev:
AustenAnnie skrev:Man blir bestraffad om man gör rätt om man väljer prioritera restskatten och kronofogden.
Däremot blir man belönad om man missköter sin ekonomi och medverkar i Lyxfällan.

Det kan också vara ett sätt att få kontroll över sina bidragstagare. Om de inte kan få lån eller köpa saker själva så kan socialkontoret diktera villkoren.

Nu har jag än så länge inte drabbats av restskatt, om det skulle hända.
Den lilla restskatt jag eventuellt skulle kunna drabbas av.
Är knappast skäl att ge avslag till försörjningsstöd.
Skumt att resonemang måste jag villigt erkänna.

Det handlar inte om det. Det handlar om att man skall försörja sig själv innan man gör något annat med sina pengar - betalar tillbaka skulder till andra, tex.

Ligger man i riskzonen är det klokt att se till att det dras tillräckligt med skatt på de inkomster man har.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-10-10 16:41:14

Om man inte betalar formella skulder hamnar man istället hos kronofogden. Det är inte ett smack bättre.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-10-11 21:52:21

plåtmonster skrev:Om man inte betalar formella skulder hamnar man istället hos kronofogden. Det är inte ett smack bättre.

Vilken vettig människa som helst väljer troligtvis att betala kronofogden först.
Då man troligen lärt sig genom uppfostran vad som är rätt och fel.
Rätt enligt kommunen är dock något helt annat.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-10-11 22:22:11

Det handlar inte om rätt eller fel utan om självbevarelsedrift. Och att minska mängden problem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-10-12 20:56:09

Måhända du har rätt i teorin.
Jag kan dock inte förstå resonemanget.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-10-12 22:00:27

Om man väntar med räkningar till kronofogden så kostar det mer senare. Har man lite pengar så vill man minimera kostnader. Alltså ser man till att undvika sådant som ökar kostnaderna, som t.ex kronofogden.

De som inte är rationella, iaf för dig är socialtjänsten som uppenbarligen har något helt annat i kikaren eller så är socialtjänsten bara är IQ befriad.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav Alien » 2014-10-14 12:36:17

Socialtjänsten har ju sina regler för tjänstemännen att följa. Det är inte IQ-befriat för dem att följa reglerna, snarare självbevarelsedrift.

Skulle jag leva på bidrag från socialtjänsten så skulle jag be mina föräldrar betala räkningen från kronofogden, så inget drogs från mitt konto. Det är bättre att vara skyldig sina föräldrar (syskon, vänner) pengarna än kronofogden. Vad man gör om ingen annan kan ställa upp med att betala kronofogden vet jag inte.

Hamnar man i kronofogdens register så kan blivande hyresvärdar och arbetsgivare kolla där.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav kiddie » 2014-10-14 13:10:35

Soc är väldigt konstiga överlag. Om ngn blir arbetslös och inte har a-kassa utan måste gå till soc så begär de att man säljer bilen och lever upp pengarna innan man får bidrag. Vilket leder till att man inte kan söka de jobb som kräver att man har egen bil.

Man får inte heller spara av socbidraget för att försöka komma loss från soc med ett startkapital. För det räknas som inkomst då och de kollar banken och har man pengar måste de vara slut för nya bidrag... Ska man spara får man göra det i madrassen.

Känns som normalt vett är ngt de aldrig kommit i kontakt med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-10-14 14:25:01

kiddie skrev:Soc är väldigt konstiga överlag. Om ngn blir arbetslös och inte har a-kassa utan måste gå till soc så begär de att man säljer bilen och lever upp pengarna innan man får bidrag. Vilket leder till att man inte kan söka de jobb som kräver att man har egen bil.

Man får inte heller spara av socbidraget för att försöka komma loss från soc med ett startkapital. För det räknas som inkomst då och de kollar banken och har man pengar måste de vara slut för nya bidrag... Ska man spara får man göra det i madrassen.

Känns som normalt vett är ngt de aldrig kommit i kontakt med.

Kan inget annat än instämma kiddie, vill man försöka spara trots soc så får man stoppa pengar i madrassen.
Moment 22 känns som en passande beskrivning ibland.

Låter vettigt Alien, har man väl hamnat hos kronfogden är man inskriven där i flera år.
Vilket hindrar en från att skaffa eget kontrakt eller något annat ännu mer banalt.
Tror det tar 5 år innan man försvinner från deras register.
Kan även vara 10 har igen koll då jag inte drabbats av det.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav DIProgan » 2014-10-14 17:24:12

Summa sumarum: Soc har bara kortsiktiga planer på att slippa betala ut bidrag och få bort bidragstagarna från sina listor genom regler som gör det riktigt jobbigt för bidragstagaren oavsett om denne har en funktionell plan att komma tillbaka till arbetslivet eller t.ex. planerar söka sjukersättning.

Mig sa de åt att skriva upp mig på arbetsförmedlingen trots att jag var sjukskriven i flera månader därefter. Det är bara långfinger på sånt. Hur många skitmyndigheter ska skattebetalarna stå för innan folket får nog? O andra sidan ser ju många människor bidragstagare som döden och antagligen värda problemen. Sjuka värld.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-10-14 17:35:48

Har för mig det är 3 år man sitter i deras register. Om man t.ex sitter i en lägenhet som är dyr kan man pga betalningsanmärkning förhindras byta till en billigare och därmed hamna i ett moment 22.

De enskilda anställda på socialen kanske agerar rationellt. Men myndigheten som sådan gör det inte.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-10-15 15:39:42

DIProgan skrev:Summa sumarum: Soc har bara kortsiktiga planer på att slippa betala ut bidrag och få bort bidragstagarna från sina listor genom regler som gör det riktigt jobbigt för bidragstagaren oavsett om denne har en funktionell plan att komma tillbaka till arbetslivet eller t.ex. planerar söka sjukersättning.

Mig sa de åt att skriva upp mig på arbetsförmedlingen trots att jag var sjukskriven i flera månader därefter. Det är bara långfinger på sånt. Hur många skitmyndigheter ska skattebetalarna stå för innan folket får nog? O andra sidan ser ju många människor bidragstagare som döden och antagligen värda problemen. Sjuka värld.

Exakt, känner igen mig i mig i det du säger.

plåtmonster skrev:Har för mig det är 3 år man sitter i deras register. Om man t.ex sitter i en lägenhet som är dyr kan man pga betalningsanmärkning förhindras byta till en billigare och därmed hamna i ett moment 22.

De enskilda anställda på socialen kanske agerar rationellt. Men myndigheten som sådan gör det inte.

Precis, tror de som utbildar sig till socionomer
väljer utbildningen för att de verkligen vill hjälpa andra människor.
Med tiden känns det som om de blir mindre mänskliga
på grund av byråkrati och regler.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-10-15 16:12:45

Om du får ett direktiv från chefen med hinten att man blir uppsagd annars. Så är det inte så lätt att stå emot.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-10-15 20:56:15

plåtmonster skrev:Om du får ett direktiv från chefen med hinten att man blir uppsagd annars. Så är det inte så lätt att stå emot.

Instämmer helt med dig, gör ett bra arbete skär in på kostnader.
Hushåll med budgeten, spar in på biståndet.

Ska i alla fall, få träffa en SIUS nästa torsdag.
Får se vad det utröner i...
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Söka jobb som inte passar för att få bidrag el vänta på SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-10-15 21:35:34

Poängen är väl att se "personalen" som ett slags drönare för de som sitter på chefens-chefens position och inte lägga för mycket energi på att slå på dessa. Utan att finta instutionen som sådan. Det kräver mycket list och lite uthållighet. Se det som ett spel schack.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in