Socialtjänst, sambo och aktivitetsersättning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socialtjänst, sambo och aktivitetsersättning.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2013-05-03 12:12:55

Jag har flyttat ihop med min partner, vi har varit sambos sedan Feb. Hon är arbetsför, jag är inte det. Jag går på aktivitetsersättning. Hon har dessvärre inte funnit något jobb än och socialtjänsten vill inte hjälpa oss.
Så kort sagt lever vi på min aktivitetsersättning än så länge.

Någon har tips angående vad man kan göra tills min sambo finner ett arbete?
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Socialtjänst, sambo och aktivitetsersättning.

Inläggav tahlia » 2013-05-03 12:18:00

Ja du... flytta isär så hon får eget bidrag och lev som särbos en stund? Normen för sammanboende och det faktum att sammanboende alltid räknas som en gemensam ekonomi när det kommer till socialbidrag gör ju att ni kommer att få fortsätta leva på existensminimum fram till hon får ett jobb, är som inte så mycket att göra åt det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Socialtjänst, sambo och aktivitetsersättning.

Inläggav Miche » 2013-05-03 12:27:52

Ni ska söka tillsammans och bevisa att ni lever under existensminimum för att få bidrag, godkänner de inte det ska ni överklaga (ni måste ha skriftligt avslag och överklagar hos socialtjänsten, om de då inte godkänner måste de skicka vidare överklagan till Förvaltningsdomstolen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Socialtjänst, sambo och aktivitetsersättning.

Inläggav tahlia » 2013-05-03 12:41:46

Miche skrev:Ni ska söka tillsammans och bevisa att ni lever under existensminimum för att få bidrag, godkänner de inte det ska ni överklaga (ni måste ha skriftligt avslag och överklagar hos socialtjänsten, om de då inte godkänner måste de skicka vidare överklagan till Förvaltningsdomstolen).


Nu räknar ju socialtjänsten inkomster sedan 3 månader tillbaka när man börjar ansöka och har man under de 3 månaderna befunnit sig över existensminimum så anses det att man ska ha sparat de pengar som ligger över och därför kan det som ta ett tag innan man får något helt oavsett om man kan bevisa att man idag ligger på en inkomst under existensminimum. Vederbörande har ju redan påpekat att de fått avslag, om de öht har ansökt har de ju även blivit tvungna att intyga inkomster samt diverse utgifter (hyra, el t.ex) och ligger därför tydligen inte under existensminimum.
Senast redigerad av tahlia 2013-05-03 12:42:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Socialtjänst, sambo och aktivitetsersättning.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2013-05-03 12:42:02

tahlia skrev:Ja du... flytta isär så hon får eget bidrag och lev som särbos en stund? Normen för sammanboende och det faktum att sammanboende alltid räknas som en gemensam ekonomi när det kommer till socialbidrag gör ju att ni kommer att få fortsätta leva på existensminimum fram till hon får ett jobb, är som inte så mycket att göra åt det.


Att flytta isär är ingen möjlighet. Hon kommer inte från närområdet.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Socialtjänst, sambo och aktivitetsersättning.

Inläggav slackern » 2013-05-03 12:42:48

Här har du ett grovt verktyg från Socialstyrelsen där du kan räkna ut om ni hamnar under existensminimum. Om ni inte kommer upp i existensminimum så kan ni ha rätt till försörjningsstöd.

Men att ta med i beräkningen om ni får försörjningsstöd är att din sambo kan tvingas ut på en praktikplats. Så för hennes välmående så kanske det är bättre att slippa ha med soc att göra.

Annars är det väll bäst att göra som Thalia sa. Att ni får bli särbos. Går ju att skriva sej på olika adresser så är ni officiellt inte sambos. Men jag skulle inte rekommendera er att göra det. För då kan ni bli återbetalnings skyldiga och åtalade för bidragsfusk eller vad det heter.

http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... vberakning
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in