Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjävlar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjävlar

Inläggav Kristofer » 2012-05-06 18:58:19

Vad är det för jävla kärringar* vi har i det här landets socialstyrelse?

Metal, techno och reggae riskerar att dö ut om decibelgränsen sänks ännu mer

Socialstyrelsen vill sänka den högsta tillåtna ljudnivån vid konserter. Nu oroar artistbokare sig för att artister ska bojkotta ett land där rockband inte får rocka.

http://www.dn.se/kultur-noje/fredrik-st ... ansen-sank

Går detta förslag igenom riskerar musiksverige att bli ännu mer urvattnat än vad det redan är. Stofilerna på Socialstyrelsen tycks inte förstå att konserter i många fall inte bara är ett arrangemang där man lyssnar på musik, utan en helhetsupplevelse. De tycks ha kyrkokörer och klassisk musik som personlig referensram och bedömer samtliga konserter utefter den mallen. De ser inte att musiklivet är mer mångfacetterat. När jag går på konsert vill jag känna ljudet och trycket. Öronproppar är en självklarhet, men det ska vara starkt ljud, fet bas och bra tryck! Sänker man volymen uppnår man inte det. Trycket, stämningen och intensiteten uteblir då. Därmed går helhetsupplevelsen förlorad. För oss som gillar musikgenres där helhetsupplevelsen är viktig kommer konserter i Sverige inte längre att vara intressanta. Förmynderi och skit har vi tillräckligt av ändå.

Förr i tiden lirade band som Motörhead, Deep Purple och The Who så högt att publiken fick ont i tänderna. Många av mina egna största musikupplevelser har varit nästan lika högljudda: Einstürzende Neubautens borrmaskiner, Atari Teenage Riots mellanfrekventa terror, Bounty Killers jordbävningsbas.

Dessvärre fruktar jag att Socialstyrelsen kör över Sveriges metalpublik och sänker decibelgränsen igen. Om 2012 blir den sista sommaren då tunga rockband kommer hit på turné hoppas jag att Sweden Rock eller Metaltown bokar Disaster Area och utplånar hela det här löjliga landet i en grandios volymharakiri.


*Vänligen notera att kärring här är ett könsneutralt skällsord på veliga moralväktare med morotsjuice i blodomloppet och ryggrad av Pampers.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav Skinny » 2012-05-06 19:05:56

Kristofer skrev:Vad är det för jävla kärringar* vi har i det här landets socialstyrelse?

Metal, techno och reggae riskerar att dö ut om decibelgränsen sänks ännu mer

Socialstyrelsen vill sänka den högsta tillåtna ljudnivån vid konserter. Nu oroar artistbokare sig för att artister ska bojkotta ett land där rockband inte får rocka.

http://www.dn.se/kultur-noje/fredrik-st ... ansen-sank

Går detta förslag igenom riskerar musiksverige att bli ännu mer urvattnat än vad det redan är. Stofilerna på Socialstyrelsen tycks inte förstå att konserter i många fall inte bara är ett arrangemang där man lyssnar på musik, utan en helhetsupplevelse. De tycks ha kyrkokörer och klassisk musik som personlig referensram och bedömer samtliga konserter utefter den mallen. De ser inte att musiklivet är mer mångfacetterat. När jag går på konsert vill jag känna ljudet och trycket. Öronproppar är en självklarhet, men det ska vara starkt ljud, fet bas och bra tryck! Sänker man volymen uppnår man inte det. Trycket, stämningen och intensiteten uteblir då. Därmed går helhetsupplevelsen förlorad. För oss som gillar musikgenres där helhetsupplevelsen är viktig kommer konserter i Sverige inte längre att vara intressanta. Förmynderi och skit har vi tillräckligt av ändå.

Förr i tiden lirade band som Motörhead, Deep Purple och The Who så högt att publiken fick ont i tänderna. Många av mina egna största musikupplevelser har varit nästan lika högljudda: Einstürzende Neubautens borrmaskiner, Atari Teenage Riots mellanfrekventa terror, Bounty Killers jordbävningsbas.

Dessvärre fruktar jag att Socialstyrelsen kör över Sveriges metalpublik och sänker decibelgränsen igen. Om 2012 blir den sista sommaren då tunga rockband kommer hit på turné hoppas jag att Sweden Rock eller Metaltown bokar Disaster Area och utplånar hela det här löjliga landet i en grandios volymharakiri.


*Vänligen notera att kärring här är ett könsneutralt skällsord på veliga moralväktare med morotsjuice i blodomloppet och ryggrad av Pampers.


Socialstyrelsen måste, givetvis, dö!!!
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav Miche » 2012-05-06 19:28:37

Jag tror de har fått för sig att det orsakar betydligt många fler fall av tinnitus än vad det faktiskt gör. Jag har nyligen fått reda på varför jag har tinnitus, jag trodde det berodde dels på konserter, dels på skrikande barn (min tinnitus blev ständig under småbarnsåren), men det visar sig att det är atlaskotan (den översta kotan i ryggraden som bär upp huvudet) låg snett och därför har det hamnat nerver i kläm.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav Moggy » 2012-05-06 19:30:51

Varför är det så viktigt för banden med hög ljudvolym?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav Zombie » 2012-05-06 19:33:39

Miche skrev:Jag tror de har fått för sig att det orsakar betydligt många fler fall av tinnitus än vad det faktiskt gör. Jag har nyligen fått reda på varför jag har tinnitus, jag trodde det berodde dels på konserter, dels på skrikande barn (min tinnitus blev ständig under småbarnsåren), men det visar sig att det är atlaskotan (den översta kotan i ryggraden som bär upp huvudet) låg snett och därför har det hamnat nerver i kläm.

Går det att göra något åt? *hoppas*

Men det hindrar inte att starka ljud är en annan stor orsak till både tinnitus och andra hörselskador. Många musiker har också vittnat om det (även "klassiska"); en del har fått lämna yrket.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav Miche » 2012-05-06 19:36:35

Zombie skrev:Går det att göra något åt? *hoppas*

Japp, en justering av atlaskotan går att genomföra, det kan hjälpa på en hel del olika andra kroppsliga problem. Min tinnitus lindrades rejält dagen efter första behandlingen, tyvärr har den kommit tillbaka en del efter det, men jag håller på med ett träningsprogram för att lindra den och några andra besvär.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav Zombie » 2012-05-06 19:37:48

Lycka till!
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav Skinny » 2012-05-06 20:12:45

Moggy skrev:Varför är det så viktigt för banden med hög ljudvolym?


För att det är en väsentlig del av helheten. Kan du prata med nån under en konsert är volymen för låg.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav thefairy » 2012-05-06 20:35:58

Idiotiskt!!!
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav kvicksilver » 2012-05-06 21:41:01

Idiotiskt. Vanligtvis brukar jag hylla svenska hårda regler (typ alkohol, fast det är en annan debatt), men det här är bara myndighetsutövning i absurdum. Varför ska de bestämma hur man utövar en konsert, människor går ju frivilligt på dessa?
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav nallen » 2012-05-07 1:01:03

Moggy skrev:Varför är det så viktigt för banden med hög ljudvolym?

Rent tekniskt är det svårt att hålla ner ljudnivån på små inomhus-spelningar med delar av publiken nära (1-3 m) musikerna. Man har en trumslagare som i sig själv generarar ett direktljud (det vill säga oförstärkt) på, säg, 104 dBA toppnivå (ett typiskt värde), man måste mixa övriga instrument och sång till ungefär samma nivå för att uppnå balans i musiken. Då står man där med en medelnivå på 108-110 dBA utan att ha "dragit på", man har bara åstadkommit en balanserad ljudbild.
Vad gör man då? Ibland har man plexiglas att stänga in trummisen bakom och kan därmed sänka direktljudet 5-8 dB och komma ner till de magiska 100 dBA medelnivå på publik-plats. Men, som vanligt, är det inte alla musiker som accepterar att spela i bur och inte alla ställen som har plexi-skärmar tillgängliga.

På en stor utescen med publiken längre ifrån både bandet och högtalarna är det, förutsatt att man har rätt anläggning med sig, betydligt lättare att hålla ner nivåerna eftersom direktljudet från scenen inte blir den dimensionerande faktorn.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-07 18:04:15

Naturligtvis ska Socialstyrelsens tamdjur hålla vantarna borta från metalscenen!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav plåtmonster » 2012-05-07 18:22:28

Någon får väl ställa sig framför deras huvudkontor med en volymkontroll model Michael Jacksson.. Loud, Louder, Are you nuts!?! och brassa på med I wanna rock! :twisted: :-)002
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav marxisten » 2012-05-08 16:12:39

Idioti, konsert ska kännas.

På de konserter detta syftas på är det f.ö. bara folk över 13 år som får gå på, då regleringen för folk under 13 år under 100dB. I vilket fall, om jag går på ex. en Maiden konsert förväntar jag mig de ska kännas i bröstet, inte att de ska vara något fåneri så man inte hör det.

Idag finns utmärkta öronproppar för just musik som sållar bort farliga ljud utan att påverka upplevelsen, ge info till folk om dessa istället!

Volym i sig ger inte särskilt stora hörselskador och är inte så jävla farligt. Det är vissa frekvenser som är farliga för hörseln främst, och för dessa så finns det speciella proppar att ta bort just dessa frekvenser. Jävla idioter alltså. 3dB kanske inte låter mycket, men då vi snackar logaritmisk skala är det faktiskt en hel del!

Dessutom så är det väsentlig skillnad på att testa volym på djur (förmodligen inomhus) vilket de refererar till när de säger volym är så farligt, och utomhus konserter. Utomhus studsar ljudet bort, inomhus är det lite annan effekt. De där puckorna i socialstyrelsen ska låta bli våra scener. Dessutom så tror jag knappt någon förväntar sig få bättre hörsel av en konsert. Låter det för mycket, gör som alla musiker: skaffa en bra modell på proppar som sållar bort de farliga frekvenserna.
Senast redigerad av marxisten 2012-05-08 16:20:13, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav marxisten » 2012-05-08 16:18:39

Moggy skrev:Varför är det så viktigt för banden med hög ljudvolym?


Upplevelse och för man ej ska störas av de andra på en stor konsert 50-60 000 andra ur publiken när de snackar lite smått, utöver det att om ljudet ska höras över hela Gamla Ullevi säger vi, behöver man brassa på. Även om man har högtalare mitt i publikhavet idag så är de så jävla stort utrymme så ljudet studsar bort. Spelar man för lågt så försämras musiken.

Dessutom så är det ett tekniskt under att mixa musik då ljudvågor går olika långt och för att få allt att låta bra så är de olika volym på precis allt då det är så att om man har två saker på exakt samma dB så kan de ena börja låta över det andra. Drar man ner dB skulle jag tro att de får det ännu svårare att låta bra då inga ljud får störas ut något annat och för ljuden ska gå lika långt måste man ha olika dB tal i grunden.

Om socialstyrelsens förslag går igenom ruinerar det hela konsert upplevelsen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav plåtmonster » 2012-05-08 16:26:33

Kanske man kan ha flera distribuerade högtalare?
(med hänsyn till frekvensdämpning och utbredningshastighet)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav marxisten » 2012-05-08 16:33:16

kvicksilver skrev:Varför ska de bestämma hur man utövar en konsert, människor går ju frivilligt på dessa?


http://www.aftonbladet.se/kultur/article11958730.ab

Här är en intressant artikel om hur regeln om fåniga 100dB tillkom.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav marxisten » 2012-05-08 16:39:33

plåtmonster skrev:Kanske man kan ha flera distribuerade högtalare?
(med hänsyn till frekvensdämpning och utbredningshastighet)


Man kan ju inte ha för mycket högtalare heller, då antingen skymmer man ju sikten för åskådarna, eller är de så små så man snubblar om dem ju. Dör 97dB är väldigt lågt, så du kan inte vara många meter från högtalarna ifall du vill höra något.

Man hade iaf. när jag var på Maiden i Gbg för något år sen högtalare mitt ibland publiken också, och jag kan säga att jag ansåg volymen på den konserten var låg, jävligt låg faktiskt. Och jag var kanske 30meter från scenen, använde inga proppar och hade inte det minsta nedsatt hörsel när vi gick därifrån eller en lite avtrubbad i öronen. Får fan mer ont o öronen av en MP3 spelare än volymen de var på den konserten så om den ska halveras så är de ju helsjukt! Då man väl stå vid scenen och snacka i mobiltelefon, nu måste man ju iaf hålla för ena örat! Ska de halvera den volymen måste man ju för fan luta sig mot högtalaren för att höra något!

Nä, 97 dB, fy fan. Öka till 110 istället så de blir lite drag i skutan. Jag går på konserter för att uppleva musik, inte för att upptäcka jag får högre volym i biljävlen än när de spelar live!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav plåtmonster » 2012-05-08 16:46:05

Socialstyrelsen handlar om mer saker än rent vetenskapligt belagda rön. Det är rätt mycket moral- och politik. Samt att man inte vill trampa på vissa fötter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav marxisten » 2012-05-08 16:56:36

plåtmonster skrev:Socialstyrelsen handlar om mer saker än rent vetenskapligt belagda rön. Det är rätt mycket moral- och politik. Samt att man inte vill trampa på vissa fötter.


Vissa fötter = varenda metall och popband, musikfestival arrangör, ljudfixare och konsertbesökare... Blir nog nån miljon människors tår sammanlagt/år iaf.

Då kan de väl ge sig på hejarklackarna på sportarrangemang också, ganska säker på att de för betydligt mer liv än 100dB...

OT: Skulle vara intressant att ha en dB mätare på Old Trafford när engelsmännen drar igång, känner på mig socialstyrelsens 97dB lär flyga åt helvetet där. :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav marxisten » 2012-05-08 17:52:19

Jag förstår dock tanken Socialstyrelsen har med hörselskador, men jag anser deras lösning är åt helvete. Vad man ska begränsa då är ljudet i sig självt, inte volymen.

Jag tror nämligen inte att de är så farligt att lyssna på ljud i 100dB eller 110dB, jag anser det är själva ljuden i sig själva som är farliga. Vad man bör begränsa är vilka Hz-frekvenser som mickarna får ta in (ex. är de ingen mening att ta in precis allt från en cymbal, då vårt öra ändå inte kan uppfatta de tonerna), om möjligt även utsändningen. Dessa ljud är nämligen farliga vid 97dB, liksom vid 140dB, och många av dessa toner kan vi ändå ej uppfatta, men de skadar likväl.

Jag tror sådan begränsning av farliga ljud vore mer effektivt än volymbegränsning ärlig talat, det är så musikproppar funkar, de sållar bort de farliga ljuden, så man får samma musikupplevelse i samma volym utan att få ont i öronen.
Senast redigerad av marxisten 2012-05-08 17:57:12, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav Miche » 2012-05-08 17:56:36

@marxisten, jag tror du är inne på helt rätt spår, det går kanske att hitta forskning på området som bekräftar det och som man kan stoppa upp på lämpligt ställe hos de som kommer med idiotförslag!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav marxisten » 2012-05-08 18:03:02

Miche skrev:@marxisten, jag tror du är inne på helt rätt spår, det går kanske att hitta forskning på området som bekräftar det och som man kan stoppa upp på lämpligt ställe hos de som kommer med idiotförslag!


Begränsa mickars uppfångning bör i sig inte vara något som helst problem, iaf. har de gjort det på min gamingmic till datorn, så varför skulle de vara problem på svindyra konserters mickar?

Och likaså bör de ej vara problem att begränsa vilka toner som sänds ut. Med tanke på hur avancerade mixerbord som nyttjas idag bör de går att sålla bort farliga Hz redan vid mixerbordet.

Sen kan de istället höja till 110 eller 120dB så de blir lite drag i skiten istället, utan farliga toner som sänds ut. Spelar ingen roll vilken volym vissa toner sänds ut på, de är lika farliga i vilket fall, och det är de man ska undvika.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Socialstyrelsen vill sänka tillåtna ljudnivån. Kärringjä

Inläggav nallen » 2012-05-08 22:23:55

marxisten skrev:Vad man bör begränsa är vilka Hz-frekvenser som mickarna får ta in (ex. är de ingen mening att ta in precis allt från en cymbal, då vårt öra ändå inte kan uppfatta de tonerna), om möjligt även utsändningen. Dessa ljud är nämligen farliga vid 97dB, liksom vid 140dB, och många av dessa toner kan vi ändå ej uppfatta, men de skadar likväl.

Källa?

EDIT:
marxisten skrev:... utan farliga toner som sänds ut. Spelar ingen roll vilken volym vissa toner sänds ut på, de är lika farliga i vilket fall, och det är de man ska undvika.

Källa på det också?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in