Socialbidrag/försörjningsstöd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socialbidrag/försörjningsstöd

Inläggav Nymåne » 2008-06-13 15:01:45

I normala fall pluggar jag heltid på folkhögskola och tar studielån men nu när det är sommarlov så får jag ju inga pengar från CSN. Eftersom jag på sistone haft en rejäl svacka i mitt mående så klarar jag inte av att ha något sommarjobb. Detta innebär att jag fram tills jag får läsårets första studiemedel i slutet av augusti inte har någon försörjning utan tvingas leva på min mamma.

Detta är inte roligt och det känns inte heller schysst mot mamma, så jag funderar nu på att be min läkare att sjukskriva mig över sommaren, fram tills skolan börjar igen. Dock har jag aldrig haft något arbete så jag har ingen sjukpenninggrundande inkomst så det blir ju socialen jag får vända mig till isåfall. Dock vet jag inte om jag har någon möjlighet att få försörjningsstöd över sommaren när jag sedan ska börja plugga igen i augusti... Någon som vet hur det funkar? Jag har än sålänge ingen AS-diagnos eller annan diagnos, "bara" diverse psykiska problem och sociala svårigheter.

Jag undrar även hur det funkar med sjukskrivningar och socialbidrag - går detta att kolla upp av t.ex arbetsgivare och hyresvärdar? Jag är just nu mitt uppe i mitt bostadssökande och har minst 7 års fortsatta studier framför mig och av rädsla för att inte få någon lägenhet/komma in på mina utbildningar så vill jag absolut inte att någon ska kunna checka av att jag varit sjukskriven och fått försörjningsstöd. :shock: Det är sjukt att det ska vara så, men så är det ju tyvärr... :?
Senast redigerad av Nymåne 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
Nymåne
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2008-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav BobbaSmed » 2008-06-13 15:13:06

Vet att socialen inte betalar ut försörjningsstöd om man studerar, så det kan bli lite knivigt, sen vet jag faktiskt inte hur dom skulle ställa sig till att du helt sonika blev sjukskriven mellan juni-augusti, det verkar rätt uppenbart då att det är fusk på gång.
Senast redigerad av BobbaSmed 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
BobbaSmed
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2007-08-31
Ort: Never Never Thorpe

Inläggav Nymåne » 2008-06-13 15:19:47

BobbaSmed skrev:Vet att socialen inte betalar ut försörjningsstöd om man studerar, så det kan bli lite knivigt, sen vet jag faktiskt inte hur dom skulle ställa sig till att du helt sonika blev sjukskriven mellan juni-augusti, det verkar rätt uppenbart då att det är fusk på gång.


Mjo, jag har tänkt samma tankar själv... Jag vet inte riktigt hur jag skulle bevisa att det inte rör sig om fusk i mitt fall. Eftersom jag dessutom har sociala svårigheter så kan jag inte ta vilket sommarjobb som helst heller. Studera är inga som helst problem men att jobba är ju en helt annan grej. Jag tror inte att det kommer att bli några problem i framtiden, när jag har utbildat mig och kan få ett jobb jag vill och kan ha, men med sommarjobb är det värre. Man får liksom ta vad man kan få och det klarar inte jag... :?
Senast redigerad av Nymåne 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
Nymåne
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2008-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav Mystiqa » 2008-06-13 15:28:19

Jag fick socialbidrag en sommar eftersom jag har egen bostad och var tvungen att söka, fick inget jobb. Annars skulle jag fått flytta hem till mamma om jag inte hade fått pengar därifrån.
Jag vet inte om arbetsgivare och hyresvärdar kollar upp sånt, men det tror jag inte?
Kan man få sjukskrivning under somrarna? Man kan ju läsa några sommarkuser också.

Men socialen är ju till för att man ska få pengar om man inte kan få det på nån annat sätt. Jag tycker inte det är skamligt som många uttrycker det, att gå till socialen, det är ju en sorts ekonomisk hjälp precis som psyk är en hjälp för de som inte mår bra.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Mystiqa » 2008-06-13 15:32:49

Men för att få socialbidrag behöver man söka jobb, en massa arbeten. Jag sökte nog 40 st en sommar. Man måste sälja bilen om man har en sån, använda sparpengar om man har såna. Man får aldrig tacka nej till ett arbete om man får det. Det finns en del krav för at få bidrag.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Nymåne » 2008-06-13 15:35:57

Hmm, jag kanske ska kolla upp det här med socialbidrag då... Jag fick socialbidrag för några år sedan då jag var sjukskriven för panikångest och depression, men då hade jag varken skola eller jobb.

Ja, det här med sommarkurser är jättebra. :) Det funderar jag på tills nästa sommar för då har jag läst in gymnasiekompetensen och är behörig till de kurserna.
Senast redigerad av Nymåne 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
Nymåne
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2008-06-09
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2008-06-13 18:31:17

Mystiqa skrev:Jag fick socialbidrag en sommar eftersom jag har egen bostad och var tvungen att söka, fick inget jobb. Annars skulle jag fått flytta hem till mamma om jag inte hade fått pengar därifrån.
Jag vet inte om arbetsgivare och hyresvärdar kollar upp sånt, men det tror jag inte?
Kan man få sjukskrivning under somrarna? Man kan ju läsa några sommarkuser också.

Men socialen är ju till för att man ska få pengar om man inte kan få det på nån annat sätt. Jag tycker inte det är skamligt som många uttrycker det, att gå till socialen, det är ju en sorts ekonomisk hjälp precis som psyk är en hjälp för de som inte mår bra.


är man över 18år (exakt ålder?) så har inte föräldrarna längre något ekonomiskt ansvar för en längre. Då kan sålides inte soc elelr nån annan tvinga föräldrarna att försörja en längre och det tycker jag är rimligt. Annars skulle ju föräldrarna få betala för barnen på sin pension såsmåningom och det är ju inte rimligt...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DC » 2008-06-13 19:23:16

MsTibbs skrev:är man över 18år (exakt ålder?) så har inte föräldrarna längre något ekonomiskt ansvar för en längre.


Studerar man så gäller försörjningsansvaret tills "barnet" fyllt 20.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav tahlia » 2008-06-13 21:29:57

MsTibbs skrev:
är man över 18år (exakt ålder?) så har inte föräldrarna längre något ekonomiskt ansvar för en längre. Då kan sålides inte soc elelr nån annan tvinga föräldrarna att försörja en längre och det tycker jag är rimligt. Annars skulle ju föräldrarna få betala för barnen på sin pension såsmåningom och det är ju inte rimligt...


Jag sökte bidrag (när jag bott hos mina föräldrar) och fick då höra att hyran som jag betalade inte var giltig eftersom mina föräldrar "bor där ändå". Jag är alltså 31 och de ansåg att jag skulle bo gratis eftersom det är mina föräldrar jag bor hos. Så jag fick avslag.
Faktum är att man kan få slåss en hel del innan man får rätt.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-13 21:51:07

Hej!

tahlia skrev:
MsTibbs skrev:är man över 18år (exakt ålder?) så har inte föräldrarna längre något ekonomiskt ansvar för en längre. Då kan sålides inte soc elelr nån annan tvinga föräldrarna att försörja en längre och det tycker jag är rimligt. Annars skulle ju föräldrarna få betala för barnen på sin pension såsmåningom och det är ju inte rimligt...


Jag sökte bidrag (när jag bott hos mina föräldrar) och fick då höra att hyran som jag betalade inte var giltig eftersom mina föräldrar "bor där ändå". Jag är alltså 31 och de ansåg att jag skulle bo gratis eftersom det är mina föräldrar jag bor hos. Så jag fick avslag.
Faktum är att man kan få slåss en hel del innan man får rätt.


Bor du hos dina föräldrar nu? Jag har förstått att du lever under existensminimum. Har du räknat in barnbidrag och underhållsbidrag för barnen?

Förlåt, Nymåne, att jag snodde din tråd. Jag har inget bra svar på ditt dilemma. Men fram till du läst in gymnasiekompetens, tycker jag dina föräldrar kan försörja dig i sommar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav tahlia » 2008-06-13 21:57:17

Lilla Gumman skrev:
tahlia skrev:Jag sökte bidrag (när jag bott hos mina föräldrar) och fick då höra att hyran som jag betalade inte var giltig eftersom mina föräldrar "bor där ändå". Jag är alltså 31 och de ansåg att jag skulle bo gratis eftersom det är mina föräldrar jag bor hos. Så jag fick avslag.
Faktum är att man kan få slåss en hel del innan man får rätt.


Bor du hos dina föräldrar nu? Jag har förstått att du lever under existensminimum. Har du räknat in barnbidrag och underhållsbidrag för barnen?


Ja, jag bor hos mina föräldrar nu - av olika anledningar.
1. Jag har/haft en hyresskuld hos det enda jäkla bolag vi har inom 3 mils radie från barnens skola och de är totalt omöjliga (kommunalt bostadsbolag)
2. Min dotter mår bäst här ute på landet (hon har haft en period på 6 månader nu då hon har mått otroligt dåligt (se föräldraforum) och mår fortfarande dåligt) och hon har bott hos mig under de här 6 månaderna på heltid. Om jag flyttar nu så flyttar hon inte med mig, för hon klarar inte av att bo så nära inpå folk och på en plats hon tycker är så rörig, stökig och full med jobbiga ljud.
3. Det här huset är den enda plats som inte har förändrats öht sedan dottern föddes (tjejen har AS) och såldes den plats hon känner sig tryggast på. Mina föräldrar är dock deltidssjukskrivna och utslitna (rygg, fibro m.m) och kommer att måsta sälja huset om vi flyttar eftersom de inte orkar med städningen eller gården själva.

Jag har ett av barnbidragen och inget underhållsbidrag eftersom vi (jag och barnens pappa) har gemensam vårdnad om barnen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rapchic » 2008-06-13 22:27:19

tahlia skrev:
MsTibbs skrev:är man över 18år (exakt ålder?) så har inte föräldrarna längre något ekonomiskt ansvar för en längre. Då kan sålides inte soc elelr nån annan tvinga föräldrarna att försörja en längre och det tycker jag är rimligt. Annars skulle ju föräldrarna få betala för barnen på sn pension såsmåningom och det är ju inte rimligt...


Jag sökte bidrag (när jag bott hos mina föräldrar) och fick då höra att hyran som jag betalade inte var giltig eftersom mina föräldrar "bor där ändå". Jag är alltså 31 och de ansåg att jag skulle bo gratis eftersom det är mina föräldrar jag bor hos. Så jag fick avslag.
Faktum är att man kan få slåss en hel del innan man får rätt.


enligt vad man har sagt till mig så räknas man som inneboende och ska betala en del av räkningen (med hjälp av soc)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-13 22:32:26

Hej!

Aha, då begriper jag. Inte konstigt att du lever på existensminimum, tahlia. Önskar att regler inte var så stelbenta. Jag tycker att alla ska ha minst existensminimum.

Ja, jag har läst om hur dåligt din dotter mår. För det mesta läser jag mer än jag svarar på.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Titti » 2008-06-13 23:34:08

tahlia skrev:Jag har ett av barnbidragen och inget underhållsbidrag eftersom vi (jag och barnens pappa) har gemensam vårdnad om barnen.

Om ni har gemensam vårdnad om barnen spelar ingen roll vad gäller varken barnbidrag eller underhåll - det som är avgörande är var barnen faktiskt bor. Om de bor på heltid hos dig har du rätt till både underhåll och barnbidrag oavsett vem som har vårdnaden. Det är bara om man har sk växelvis boende, dvs de bor lika mycket hos båda föräldrarna, som det oftast går jämnt ut och ingen betalar till varandra. Då förutsätts man också kunna dela barnbidraget efter vem som betalar vad till barnen.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Entusiasten » 2009-02-17 13:09:31

tahlia skrev:
MsTibbs skrev:är man över 18år (exakt ålder?) så har inte föräldrarna längre något ekonomiskt ansvar för en längre. Då kan sålides inte soc elelr nån annan tvinga föräldrarna att försörja en längre och det tycker jag är rimligt. Annars skulle ju föräldrarna få betala för barnen på sn pension såsmåningom och det är ju inte rimligt...


Jag sökte bidrag (när jag bott hos mina föräldrar) och fick då höra att hyran som jag betalade inte var giltig eftersom mina föräldrar "bor där ändå". Jag är alltså 31 och de ansåg att jag skulle bo gratis eftersom det är mina föräldrar jag bor hos. Så jag fick avslag.
Faktum är att man kan få slåss en hel del innan man får rätt.


Det är tyvärr väldigt stora skillnader vilken socialsekreterare man kommer till. Jag hade försörjningsstöd (det heter så numera) från soc. under andra halvåret 2007. Fram till dess levde jag på mina besparingar tills de var slut. När man har mellan 0 och 2000 kr kvar får man börja "gå på soc." lite beroende på situation. Man är alltså nästan barskrapad men inte helt. Det är stora skillnader från kommun till kommun. En del kommuner har mindre resurser. I rika kommuner kan människor som inte ska ha pengar få det och i fattiga kommuner kan de som har rätt till pengar gå miste om dem, för att de inte orkar stå på sig mot socialsekreteraren.

Mest utsatta är personer som ännu inte fått sin diagnos, men som har AS eller något annat syndrom. Det kan vara att man är ärlig och lättledd och inte har förmågan att stå på sig. Det kan bero på, att man möter en stressad socialsekreterare, som inte tar sig tid att lyssna. Har man då AS och ännu inte fått diagnos och inte vet vad AS är, ja då kan det vara väldigt frustrerande att bli avbruten av socialsekreteraren. Många kommer av sig när de inte får tala till punkt och då kan de inte göra sin röst hörd, inte föra sin talan och då inte framföra sin sak. Troligt är då att socialsekreteraren utnyttjar tillfället att köra över "kunden" och ge avslag på ansökan. Har man då AS, men inte är medveten om det och aldrig hört talas om AS, ja då vet man ju inte heller om en del av sina rättigheter. Utan diagnos är man ingenting. Så här jobbigt var det emellertid inte för mig. Socialsekreteraren jag kom i kontakt med erbjöd mig möjligheten att ta kontakt med personligt ombud. Jag visste inte vad en sådan gjorde. Det visade sig, att personligt ombud var en person, som hjälpte mig i mötet med alla myndigheter och bevakade mina intressen.

Varje kommun är skyldig, att ha personliga ombud. Mitt tips till alla er som känner att ni har AS, men lever utan diagnos: Gå till personligt ombud och ta emot det stöd ni behöver i er kamp för att föra er talan mot myndigheter och bevaka era rättigheter. Personligt ombud hjälper er också att kämpa för att få en diagnos.

Själv kämpade jag inte för att få försörjningsstöd eller min diagnos. Jag berättade om mitt liv för socialsekreteraren och personligt ombud. Men jag gjorde inget mera än att berätta. Jag var diplomatisk och bad inte om att få något, utan det var socialsekreteraren som tog fram blanketten om ansökan av ekonomiskt bistånd. Jag tror nämligen, att man inte ska vara för angelägen. På samma sätt hos personligt ombud. Men där berodde det på att jag bara kände till ADHD och inte AS. För några år sedan träffade jag en gammal skolkamrat, som berättade, att hon har ADHD och hur det var och då kände jag till viss del igen mig själv i hur hon hade det. För det finns vissa likheter mellan AS och ADHD. Då visste jag inte vad AS var och inte heller när jag mötte personligt ombud, som då informerade om syndromet. Jag fick läsa igenom ett informationsblad och jag kände direkt att det stämde på mig.
Senast redigerad av Entusiasten 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
Entusiasten
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-02-07
Ort: Kristianstad

Inläggav tahlia » 2009-02-17 13:41:56

Tyvärr har jag inte rätt till personligt ombud eftersom AS-diagnosen inte omfattas av det stödet här i min kommun. Kommunen har ju fri tolkningrätt där.

Nu befinner jag mig dock i en sådan situation att jag inte skulle ta emot den hjälpen heller iofs.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:21:18, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

svar

Inläggav Entusiasten » 2009-02-17 15:00:18

Tråkigt. Det här vittnar ju tydligt om skillnaden mellan bra och dåliga kommuner.

Men jag förstår inte riktigt. Jag kom till personligt ombud innan jag ens visste vad AS är. Jag fick komma, trots att jag inte hade diagnos.

Om man i vissa kommuner först måste ha en diagnos innan man får komma till personligt ombud, ja då faller ju hela idén med personligt ombud. För utan personligt ombud kanske man inte kan upptäcka sitt AS.

Att hjälpa människor att ta kontakt med psyket för att få bli utredda det ska ju vara en av personligt ombuds viktigaste uppgifter. Jag hade aldrig gjort det självmant, för jag kom aldrig i hela mitt liv ens på tanken att jag var annorlunda. Och när andra sa det, slog jag det bara ifrån mig. Kanske kommer jag från en alltför fördomsfull uppväxtmiljö.
Senast redigerad av Entusiasten 2011-05-04 14:21:21, redigerad totalt 1 gång.
Entusiasten
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-02-07
Ort: Kristianstad

Inläggav ragnevi » 2009-02-17 15:15:21

DC skrev:
MsTibbs skrev:är man över 18år (exakt ålder?) så har inte föräldrarna längre något ekonomiskt ansvar för en längre.


Studerar man så gäller försörjningsansvaret tills "barnet" fyllt 20.


Inte om personen har flyttat hemifrån, då är det 18 år.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 14:21:21, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav oscar » 2009-02-17 15:50:45

Mystiqa skrev:Men för att få socialbidrag behöver man söka jobb, en massa arbeten. Jag sökte nog 40 st en sommar. Man måste sälja bilen om man har en sån, använda sparpengar om man har såna. Man får aldrig tacka nej till ett arbete om man får det. Det finns en del krav för at få bidrag.


Fast om man är sjukskriven kan man ju komma undan jobbsökandet.
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 14:21:21, redigerad totalt 1 gång.
oscar
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2008-10-25

Re: svar

Inläggav tahlia » 2009-02-17 20:15:25

Entusiasten skrev:Men jag förstår inte riktigt. Jag kom till personligt ombud innan jag ens visste vad AS är. Jag fick komma, trots att jag inte hade diagnos.


Det är det som är det sjuka i det hela. Hade jag sökt PO innan jag fick min AS-diagnos, dvs under min depression, så hade jag beviljats utifrån det fakum att jag hade en depression. Nu sökte jag efter min AS-diagnos och blev nekad, oavsett ångest/depressions-problematik, för att människor med NPF-diagnoser inte hade rätt till den tjänsten.

Idag är jag glad att jag fick nej. Nu när jag mår bra skulle det aldrig falla mig in att söka sådan hjälp. Jag står på mina egna två ben. Men jag tycker det är illa för dem som faktiskt känner sig bekväm med sådan hjälp och har ett behov av den.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:21:21, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav DC » 2009-02-17 20:34:29

Entusiasten skrev:Varje kommun är skyldig, att ha personliga ombud.


Var kan man läsa om den lagen?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:21:21, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Entusiasten » 2009-03-13 12:38:15

Det måste ju vara LSS (Lagen om Stöd och Service).

Sedan när det gäller Personliga Ombud, så är ju deras huvudsakliga uppgift, att stötta personer i deras kamp för att få en diagnos. Jag har förstått, att för vissa är det en kamp. Det beror på vilken kommun man bor i, tyvärr (åter). För mig, som bor i Kristianstads kommun, gick det relativt snabbt, smidigt och enkelt. Jag hade stöd av P.O. och så är jag taktfull och diplomatisk och kommer aldrig med några krav, utan är lugn och försöker vara ödmjuk. Då brukar det vara myndighetspersonen som tar upp precis det jag vill ta upp. Man ska liksom inte vara för påstridig, utan mer hålla sig på sin kant liksom. Det är den bästa vägen att påverka och vinna gehör för sin sak i dialogen med myndigheterna.
Senast redigerad av Entusiasten 2011-05-04 14:21:21, redigerad totalt 1 gång.
Entusiasten
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-02-07
Ort: Kristianstad

Re: Socialbidrag

Inläggav Parvlon » 2009-03-15 6:12:45

Sry, gör 1försök t. Farsan'har en bok som heter 'att handskas med byråkrater',har ej läst den sj dock. Ja Tror aggfaktorn är avgörande för många avslag.
Mystiqa skrev: Man måste sälja bilen om man har en sån
jag ägde två bilar när ja fick soc. En bmw bla. skönt att systemet 'missat' mig eftersom jag haft motorer som specialint
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:21:21, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav MiaM » 2009-03-16 1:15:30

Mystiqa skrev:Men för att få socialbidrag behöver man söka jobb, en massa arbeten. Jag sökte nog 40 st en sommar. Man måste sälja bilen om man har en sån, använda sparpengar om man har såna. Man får aldrig tacka nej till ett arbete om man får det. Det finns en del krav för at få bidrag.


Dels har ju andra redan påpekat hur otroligt olika socialen är i olika kommuner o.s.v....

Däremot tror jag också att socialen bedömer en hel del grejer olika. Om man bor på landet så får man säkert ha en bil värd kanske 10k eller liknande, om det är mer eller mindre usel/obefintlig kollektivtrafik.

Ibland känns ju deras regler och tolkningar dock helt knäppa. Jag har lyckats med bedriften att få socialbidrag för att bo i huset jag själv äger. De gjorde ett undantag eftersom boendekostnaden var lägre än vad det kostar att hyra en etta i kommunen det gällde, och det dessutom är i ett område där huspriserna är rätt låga. Däremot verkade det helt omöjligt att få socialen att betala kostnaden för att åka buss mellan hemmet och socialen! (Det ordnade jag å andra sidan genom att boka in tid hos socialen på samma dagar som jag ändå besökte vården som däremot villigt betalar vilka galna och dyra resvägar som helst så länge de kommer upp som sökresultat på sj/resplus)...

Nymåne skrev:Jag fick socialbidrag för några år sedan då jag var sjukskriven


Men, om man är sjukskriven ska man väl få slantar från försäkringskassan? (Okej, om de inte räcker till de utgifter som enligt soc. är okej så har man väl rätt till socialbidrag *också*. Jag har själv fått socialbidrag för att "toppa upp" a-kassa som inte räckte.)

tahlia skrev:Jag sökte bidrag (när jag bott hos mina föräldrar) och fick då höra att hyran som jag betalade inte var giltig eftersom mina föräldrar "bor där ändå". Jag är alltså 31 och de ansåg att jag skulle bo gratis eftersom det är mina föräldrar jag bor hos. Så jag fick avslag.
Faktum är att man kan få slåss en hel del innan man får rätt.


Det är i ett sånt läge man önskar att man hade enorm ork att vara hur obstinat som helst. Hade du berättat det idag så hade jag åtminstone hejat på dig att bli vuxenadopterad till någon annan (t.ex. annan släkting) så att du kunnat hävda att du inte alls bor hos dina (juridiska) föräldrar :wink:
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 14:21:21, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in