Social fobi (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du social fobi?

1. Ja, diagnosticerad
4
7%
2. Misstänker grav social fobi
10
18%
3. Misstänker lindrig social fobi
27
47%
4. Nej
12
21%
5. Har haft, men det har gått över
0
Inga röster
6. Har haft, men har tränat bort det själv
4
7%
7. Har haft, men har fått hjälp av behandling
0
Inga röster
 
Antal röster : 57

Social fobi (Omröstning)

Inläggav Inger » 2009-12-03 4:29:16

Diagnoskriterier för social fobi:

DSM-IV skrev:A. En uttalad och bestående fruktan för en eller flera olika sociala situationer eller prestationssituationer som innebär exponering för okända människor eller risk för kritisk granskning av andra. Detta grundar sig i en rädsla för att bete sig på ett förödmjukande eller pinsamt sätt eller visa symtom på ångest.

B. Exponering för den fruktade sociala situationen framkallar så gott som alltid ångest, vilket kan ta sig uttryck i en situationellt betingad eller situationellt predisponerad panikattack.

C. Insikt om att rädslan är överdriven eller orimlig.

D. Den fruktade sociala situationen eller prestationssituationen undviks helt, alternativt uthärdas under intensiv ångest eller plåga.

E. Antingen stör undvikandet, de ångestladdade förväntningarna eller plågan i samband med de fruktade sociala situationerna eller prestationssituationerna i betydande grad ett normalt fungerande i vardagen, i yrkeslivet (eller studier), i sociala aktiviteter eller relationer, eller så lider personen påtagligt av att ha fobin.

F. Hos personer under arton år ska varaktigheten vara minst sex månader.

G. Ångesten eller undvikandet beror inte på den direkta fysiologiska effekten av någon substans (t ex missbruksdrog, medicinering) eller någon somatisk sjukdom/skada, och förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning (t ex paniksyndrom med eller utan agorafobi, separationsångest, dysmorfofobi, en genomgripande störning i utvecklingen eller schizoid personlighetsstörning).

H. Om det samtidigt föreligger någon somatisk sjukdom/skada eller någon annan psykisk störning eller sjukdom så har inte rädslan enligt kriterium A något samband med denna; t ex rädslan gäller inte talsvårigheter vid stamning, skakningar vid Parkinsons sjukdom eller uppvisande av onormalt ät beteende vid anorexia nervosa eller bulimia nervosa.

Specificera

generaliserad, om oron innefattar de flesta sociala situationer (t ex att inleda eller upprätthålla konversation, delta i smågrupper, ha en träff med någon, tala med auktoritetspersoner, gå på fest). Överväg också tillägg av diagnosen fobisk personlighetsstörning.

B. Ej agorafobi

C. Panikattackerna beror inte på direkta fysiologiska effekter av någon substans (t ex missbruksdrog, medicinering) eller någon somatisk sjukdom/skada (t ex hypertyroidism).

D. Panikattackerna förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning som social fobi (t ex inträffar i sociala situationer som upplevs obehagliga), specifik fobi (t ex inträffar i en specifik fobisk situation), tvångssyndrom (t ex inträffar vid exponering för smuts hos någon med tvångsföreställningar om att bli förorenad), posttraumatiskt stressyndrom (t ex inträffar som respons på stimuli förknippade med något allvarligt trauma) eller separationsångest (t ex inträffar som respons på att vara borta från hemmet eller anhöriga).

http://www.angelfire.com/vt2/angst/diag ... igt_DSM-IV


Vanliga symptom:

Netdoktor.se skrev:De drabbade får ångestsymptom då de utsätts för de situationer som upplevs som obehagliga. Besvären kan delas in i undergrupper; fysiologiska, tanke-, känslo- och beteendemässiga:

* Fysiologiska: rodnad, pulsökning, svettning, darrning, spändhet, illamående, andnöd osv.

* Beteendemässiga: undvika det obehagliga, sitta nära en utgång, ta kaffekoppen med bägge händerna (för att minska spill), vara tyst, undvika ögonkontakt osv.

* Tankemässiga: "de tycker jag är konstig", "de ser att jag är nervös", "alla skrattar åt mig" osv.

* Känslomässiga: till exempel nervositet, rädsla, pinsamhet, ilska.

* Den drabbade oroar sig även ofta före en planerad aktivitet och grubblar efteråt, kring exempelvis hur det gick och vad som sades.

* Dessa besvär kan leda till att den drabbade undviker och avbryter mycket som man egentligen vill, som studier, relationer, resor och uteliv. Detta begränsade liv medför minskad livskvalitet och hos många kan det leda till exempelvis nedstämdhet eller missbruk.

http://www.netdoktor.se/?_PageId=603&_ActionName=Print


Online-test: välj hög poäng på det som är läskigast.

Behandling:

Wikipedia & SvD skrev:En ny metod för att behandla social fobi, och som kan användas då varken terapi eller medicinering hjälper, går ut på att blockera vissa nerver intill ryggraden. Detta får som effekt att symtomen minskar betydligt. Blockaden görs i en titthålsoperation under narkos. 80% av personerna som provade detta upplevde en förbättring.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_179703.svd
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav earlydayminer » 2009-12-03 4:38:11

Fick den diagnosticerad, men jag är säker på att den till väldigt stor del är inaktiv för den här gången. Så jag kan inte rösta så bra.

Kan glömma att jag skulle behandla mig på det där viset. Glöm att de kommer i närheten av min ryggrad.

Vad hjälpte? Jag gick ut bland folk och tvingade in mig stora varuhus. Riktigt fullt så enkelt var det inte, men det är väl egentligen enda dugliga. Att utsätta sig för olika situationer. Sitta och prata och medicinera, nej tack.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-03 4:44:19

Jag har odiagnosticerad grav - eller något annat som stämmer bättre.

Exempelvis

Klä om inför människor
Prestera inför (de flesta) personer jag inte bekantat mig med (skriva, äta, städa, sova, prata, kräva, etcetera)
Säga fel saker till personer jag ser upp till
Tänker på att folk på gatan tänker "usch, vad äcklig han ser ut"
Oroar mig väldigt mycket inför kommande aktiviteter (utan konkreta tankar som att "usch hur ska det gå att boka tid för det och det" etcetera - det handlar om oro inför själva skeendet)
Har för hög puls (enligt doktorn när jag låg inne)
Sitta på olika platser (där jag inte har utsikt över vad som sker)
Tänker mycket på andras reaktioner på mig och beter mig och säger saker som jag tror att de vill att jag gör
Binder mig aldrig i mitt språk: jag ser till att alltid ha en utväg - använder ofta ord som "ju" eller "väl" och frågar ibland mer än jag säger (där har ni det: ibland! Det är för att jag ska kunna revidera min uppfattning utan krångel och att känna mig dålig)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Inger » 2009-12-03 4:50:44

earlydayminer skrev:Fick den diagnosticerad, men jag är säker på att den till väldigt stor del är inaktiv för den här gången. Så jag kan inte rösta så bra.

Jag ber moddarna lägga till fler alternativ så kanske du kan rösta också.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav earlydayminer » 2009-12-03 5:13:04

Inger skrev:
earlydayminer skrev:Fick den diagnosticerad, men jag är säker på att den till väldigt stor del är inaktiv för den här gången. Så jag kan inte rösta så bra.

Jag ber moddarna lägga till fler alternativ så kanske du kan rösta också.


Bara om du verkligen vill, tack. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Hyper » 2009-12-03 13:43:55

Nästan lite läskigt att läsa detta.. jag känner igen mig på precis allt under "Vanliga symptom".

Det jobbigaste är nog det här:
"Dessa besvär kan leda till att den drabbade undviker och avbryter mycket som man egentligen vill, som studier, relationer, resor och uteliv."

Det var tänkt för nått år sen att jag och en kompis skulle gå i en kurs om 3D/datorprogrammering.. men jag bangade på det, för jag vågade helt enkelt inte.

Reser gör jag heller aldrig.

Jag har förresten en fråga, på:
"Känslomässiga: till exempel nervositet, rädsla, pinsamhet, ilska."

Vad exakt menas med ilska? Och varför få man det?
Jag känner ockå ilska ibland, så jag tror det kan stämma på mig i sånna fall.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav annorlunda » 2009-12-03 14:36:04

Detta är bara en gissning men jag tror att de menar att man kan reagera med ilska när man inte vet hur man ska hantera en situation.
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav carl » 2009-12-03 14:42:11

Jag har socialfobi, men håller på att arbeta bort den. Den är bättre ibland och sämre ibland. Det är inte så kul, men pga att jag har litet socialt behov så har jag inte så mycket drivkraft att jobba bort den.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav annorlunda » 2009-12-03 14:43:32

Känner också igen mig för övrigt. Mitt stora intresse i livet har varit hästar men tyvärr har jag inte klarat av att göra allting som jag velat inom den biten. Jag har t ex aldrig vågat åka på kurs av rädsla för att andra ska säga att jag är värdelös. Känner alltid själv att jag inte är lika duktig som alla andra.Har lagt ridningen på is pga detta.

Samma sak gjorde att jag hoppade av senaste valpkursen. Jag blev nervös flera dagar innan kursen...
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav Hyper » 2009-12-03 15:21:49

annorlunda skrev:Detta är bara en gissning men jag tror att de menar att man kan reagera med ilska när man inte vet hur man ska hantera en situation.

Okej.

annorlunda skrev:Jag har t ex aldrig vågat åka på kurs av rädsla för att andra ska säga att jag är värdelös. Känner alltid själv att jag inte är lika duktig som alla andra.Har lagt ridningen på is pga detta.

Samma sak gjorde att jag hoppade av senaste valpkursen. Jag blev nervös flera dagar innan kursen...

Precis så känner jag mig också, jag känner att jag är värdelös, och jag törs inte gå i en kurs med en massa annat folk.

Sen tänker jag på vad en kurs kan innebära för hemskheter, vem vet.. kanske måste hela klassen presentera sina arbeten inför varandra, som man gjorde i skolan? Det skulle jag aaaaldrig våga.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav MsTibbs » 2009-12-03 21:41:12

Jag klickade Nej. Kanske skulle lindrig social fobi passa, jag får ju ångest av att umgås mycket folk.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:03:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav mnordgren » 2009-12-03 22:04:59

Det kan mycket väl vara så att jag har lindrig SF. Det har blivit bättre som tur är.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 23:03:21, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Pewe » 2009-12-03 23:31:48

Gjorde testet ovan , kom väldigt högt i poäng . Vet inte , men känns som jag accepterat det på något konstigt sätt :roll: Sedan om det är rätt eller fel vet jag inte ? Tycker väl det funkar rätt bra ändå , men visst skulle ju vara kul och gå och äta var man ville mm mm , utan känna obehag . Sedan är inte jag helt säker om en del är pga AS , hade aldrig hört talas om det innan förrän i somras . Så jag försöker reda ut lite olika grejer plus att jag är nyfiken :wink: Var därför jag gick med i detta forumet .
Senast redigerad av Pewe 2011-05-04 23:03:21, redigerad totalt 1 gång.
Pewe
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2009-11-08

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-12-03 23:33:40

Misstänker grav social fobi som på sommarhalvåret blir lindrig eller försvinner helt.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:03:21, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav lasseivägen » 2009-12-03 23:44:53

Har nog mellan 2 och 3 har blivit bättre med åren (62 nu) klarar folksamlingar, dock svårt med mindre samlingar, eller stora möten på jobbet.
Har dock svårt att vara tyst när jag hör något dumt,skäms otroligt efteråt.
Känner mig nästan alltid som jag är i vägen.
Tror att det kommer bli bättre med åren även för er, det är kanske inte så stor tröst idag.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 23:03:21, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Inger » 2009-12-04 0:30:52

Jag säger detsamma, var sjukligt blyg och livrädd för främlingar som yngre, nu är det bara enstaka situationer som känns lite småjobbiga.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:03:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sugrövmanövern » 2009-12-04 13:26:37

Jag har ingen social fobi, men en allvarlig social dysfunktion. Det blir ofta så att jag tror att jag klarar saker - men så står jag där och gör bort mig. Det är väl inte social fobi att skämmas för att man inte förstår sig på bankomaten, kortbetalningsdosan, cigarettautomater, tunnelbanesystem etc.

Om folk blir arga på mig för att jag är trög så får jag raseriutbrott "Men så far åt helvete då X!!!714ppqk". Ibland straffar jag automaterna genom att sparka på dem och skrika könsord.

Att det blir pinsamt att handla på det stället en tid efteråt - kan ju knappast räknas som fobi. Mina rädslor har rejält mycket verklighetsförankring. Inget fjoll, utan det blir verkligen äkta pinsamheter pga min mongoloism och trögfattadhet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:03:21, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Hyper » 2009-12-04 15:09:09

sugrövmanövern skrev:Jag har ingen social fobi, men en allvarlig social dysfunktion. Det blir ofta så att jag tror att jag klarar saker - men så står jag där och gör bort mig. Det är väl inte social fobi att skämmas för att man inte förstår sig på bankomaten, kortbetalningsdosan, cigarettautomater, tunnelbanesystem etc.

Om folk blir arga på mig för att jag är trög så får jag raseriutbrott "Men så far åt helvete då X!!!714ppqk". Ibland straffar jag automaterna genom att sparka på dem och skrika könsord.

Att det blir pinsamt att handla på det stället en tid efteråt - kan ju knappast räknas som fobi. Mina rädslor har rejält mycket verklighetsförankring. Inget fjoll, utan det blir verkligen äkta pinsamheter pga min mongoloism och trögfattadhet.

Känner igen mig lite där.. jag är också trögfattad ibland.

Dock har jag inte vågat mig så långt ännu att jag vågar lära mig att gå till och sköta en bankomat, eller åka tunnelbana (ensam). Så jag har ingen erfarenhet där.

Dock minns jag när man gick i skolan, så tvingade dem ut oss på utflykter ibland, och så skulle vi åka tunnelbana. Jag fattade absolut ingenting hur man skulle göra, medan alla andra verkade fatta. Jag visste inte alls hur man skulle göra vid betalningen (vid entrén), så jag hoppade över dem låsta bommarna för att komma ikapp dem andra... :P
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:03:27, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav Inger » 2009-12-04 15:26:31

Men sådär var det för mig hela tiden i skolan! Alla andra verkade på något magiskt sätt bara veta hur man skulle göra i alla nya oväntade situationer ända från dag ett. Medan jag fattade noll.

Hade ständigt en känsla av att ha varit borta den där Dagen-då-allt-förklarades, fast jag inte hade några frånvarodagar. Kusligt...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:03:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Hyper » 2009-12-04 16:08:06

Inger skrev:Men sådär var det för mig hela tiden i skolan! Alla andra verkade på något magiskt sätt bara veta hur man skulle göra i alla nya oväntade situationer ända från dag ett. Medan jag fattade noll.

Hade ständigt en känsla av att ha varit borta den där Dagen-då-allt-förklarades, fast jag inte hade några frånvarodagar. Kusligt...

Jo, jag vet precis hur du känner.

Skolan är ju idiotisk också, lärarna visste ju att jag hade probem.. men ändå så hände sånna saker. Dem borde för i helvete ha fattat att dem måste förklara saker nogrannare/fler gånger för mig, eftersom jag inte var som alla andra.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:03:27, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-04 17:20:30

Vi kanske skulle starta en skola istället för ett boende. Eller en kombination. :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:03:27, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Peace » 2009-12-04 17:29:18

Vad är skillnaden mellan grav och lindrig? Vet inte vilket jag ska svara
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 23:03:27, redigerad totalt 1 gång.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav sanny » 2009-12-04 18:03:40

lindrig social fobi skulle jag tro att jag har.
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 23:03:27, redigerad totalt 2 gånger.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Hyper » 2009-12-04 18:20:13

Peace skrev:Vad är skillnaden mellan grav och lindrig? Vet inte vilket jag ska svara

Jag skulle tro, att grav fobi är när man är så rädd att man får ångest och typ hjärtslag/andingssvårigheter när man träffar folk. Med andra ord, riktig "fobi".

Mild fobi, är väl det att man har en obehagkänsla och känner sig obekväm i sociala situationer, man kan vara rädd för att hälsa på folk och man håller sig helst för sig själv.

Det är i alla fall så jag ser på saken.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:03:27, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in