Smokingkavaj på H&M för 198:- (och allmänt om högtidsdräkt)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2007-11-23 2:25:30

[quote="MsTibbs"]Min bunad är från Vest-Oppland i Norge, där min mors släkt är ifrån och hon växte upp. Min svenska halva är rätt splittrad runtikkring (dock är vi värmlänningar allihopa) och dessutom tycker jag personligen de norska folkdräkterna är snyggare. Jag fick min första "vuxna" dräkt från mormor och morfar i konfirmationspresent tror jag det var. De kostar för många tusen för att jag skulle ha råd att köpa en själv... Denna har jag:
http://www.dbas.no/bunad/images/side_49.jpg/quote]

Måste bara säga att att jag tycker denna norska folkdräkt är otroligt vacker! Gillar det blå, de flesta folkdräkter tycker jag går i brunt, gult och rött.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav MsTibbs » 2007-11-23 3:45:40

Alien skrev:
MsTibbs skrev:Min bunad är från Vest-Oppland i Norge, där min mors släkt är ifrån och hon växte upp. Min svenska halva är rätt splittrad runtikkring (dock är vi värmlänningar allihopa) och dessutom tycker jag personligen de norska folkdräkterna är snyggare. Jag fick min första "vuxna" dräkt från mormor och morfar i konfirmationspresent tror jag det var. De kostar för många tusen för att jag skulle ha råd att köpa en själv... Denna har jag:
[img]http://www.dbas.no/bunad/images/side_49.jpg[/img]


Måste bara säga att att jag tycker denna norska folkdräkt är otroligt vacker! Gillar det blå, de flesta folkdräkter tycker jag går i brunt, gult och rött.


Ja, instämmer. Svarta och blå tycker jag är snyggast. Dock är en del av sanningen att de norska folkdräkterna är mer "fina" än de svenska, som normalt har ett mera vardagsprägel. De norska har mer smycken, silver/gulddetaljer osv. Jag tror aldrig jag sett en gul norsk folkdräkt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:59:28, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav weasley » 2007-11-23 13:14:51

Alien skrev:Varför inte Sverigedräkten då, som skapades för dem som inte hade nån folkdräkt där de bodde/kom ifrån? Rätt dyr men billigare om man syr själv.


ALDRIG I LIVET!

Sverigedräkten är bara ett kommersiellt och ärkefult jippo. Nä fy katten!

Hoppas inte du tar illa upp av detta, Alien, det var snällt att komma med förslaget, bara det att jag absolut inte tål Sverigedräkten. Dråttning Slibbia får tulta runt i den bäst hon vill, jag tänker inte sätta den på mej!

Och angående norska bunader:
Eftersom jag bor ganska nära norska gränsen har det slagit mej att kanske använda någon av de bunader som finns i Östnorge... bara en förflugen tanke dock, eftersom jag inte har någon anknytning dit.

Men OMG! vad snygga bunaderna är! Det finns en svart med silverbroderier som jag är kär i. Fantastiska skapelser! Vissa av dem har kvar lite medeltida drag och är inte lika präktigt husmorsbulliga som de flesta svenska.

Här har ni massa bunadsporr! --> http://www.husfliden.no/
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:59:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav MsTibbs » 2007-11-23 18:51:51

weasley skrev:Men OMG! vad snygga bunaderna är! Det finns en svart med silverbroderier som jag är kär i. Fantastiska skapelser! Vissa av dem har kvar lite medeltida drag och är inte lika präktigt husmorsbulliga som de flesta svenska.

Här har ni massa bunadsporr! --> http://www.husfliden.no/


Nån liten norsk långväga släkting borde du väl kunna luska fram? Eller så kan du väl dejta nån norman från ett "snygg bunad"-område i Norge för att ha en ursäkt att ha just en sådan?

Personligen anser jag att man (måste) bör ha någon form av knytning till bundadens ursprungsområde, det är liksom det som är syftet med dem. Jämför skottarnas kiltar; ingen vill förnedra sigsjälv med att bära fel tartan!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Jonte » 2007-11-23 21:21:13

weasley skrev:Eftersom jag bor ganska nära norska gränsen ....


Uppsala? Jovars, ganska nära.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav tahlia » 2007-11-24 0:46:09

Sicken jäkla tur att man slipper sådana där problem!
Jag är inte gjord för "smokingtillfällen", och skulle hellre dö än att gå på en sådan tillställning.
Jag känner mig så omåttligt obekväm i "tjusiga" kläder, håruppsättningar och/eller smink.
Jag gick inte på studentbalen av den anledningen också. Jag känner mig så otroligt malplacerad på sådant. En pizza och en öl är min grej! :)

Jag ser fördelen med detta nu. Jag slipper bekymra mig om vad jag skall ha på mig :wink:
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:59:29, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav weasley » 2007-11-24 2:00:18

Jonte skrev:
weasley skrev:Eftersom jag bor ganska nära norska gränsen ....


Uppsala? Jovars, ganska nära.


Erhm. *host*

Jo du har rätt. Jag HÄRSTAMMAR från ganska nära norska gränsen.

Såja. On Topic nu igen!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in