Sluta daglig verksamhet när sjukersättning tar slut

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sluta daglig verksamhet när sjukersättning tar slut

Inläggav lettan » 2010-08-15 10:35:54

Hej!

Jag skulle vilja höra om ngn har några erfarenheter gällande om man har tidsbegränsad sjukersättning och går på daglig verksamhet. Har ni blivit tvungna att sluta på daglig verksamhet när sjukersättning tar slut och börja på arbetsintroduktionsprogram och söka jobb eller? Finns det ngn i samma situation? Känns som det är lättare för tex lindrigt utvecklingsstörda och såna att få permanent sjukpension än aspergare som mig som har jobbat tidigare?!!
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav nano » 2010-08-15 10:45:11

Jag vet inte men jag skulle bli jätteförvånad om dessa två saker är sammankopplade.
Tror DV är helt fristående från ev ersättningar, kan inte tänka mig annat.

Vem arrangerar DV, antar att det är komunen?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav lettan » 2010-08-15 11:35:37

nano skrev:Jag vet inte men jag skulle bli jätteförvånad om dessa två saker är sammankopplade.
Tror DV är helt fristående från ev ersättningar, kan inte tänka mig annat.

Vem arrangerar DV, antar att det är komunen?


vad menar du? En del arrangeras av stadsdelsförvaltningarna, en del är privata.

Man får bara gå på DV om man inte står till arbetsmarknadens förfogande och det är dem som går på olika sorters ersättningar.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav Alien » 2010-08-15 14:57:16

Det är ju kommunens LSS-handläggare (el någon kommunal nämnd där LSS-handläggaren föredrar ärendet) som beviljar om DV, däremot kan det finnas olika utförare av själva DV:n.

Det är möjligt att ha ersättning utan att ha DV, men knappast motsatsen.

Teoretiskt skulle du kunna få jobb med lönebidrag på samma ställe som du har DV. Men i praktiken så går det sällan, bl a för att DV inte ska vara "riktiga jobb".

Jag tror också att det är svårt att få permanent sjukersättning om man både är ung och har arbetat förut. Då är det "arbetslinjen" som gäller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav lettan » 2010-08-15 21:47:05

Ni missförstår mig. Vad händer om man går på DV och har tidsbegränsad sjukersättning som tar slut. Tvingar FK och AF en att sluta på DV för att gå arbetsintroduktionsprogram eller blir det lättare att få permanent sjukersättning om man går DV för dem ser att man är arbetsoförmögen och inte är tillgänglig för arbetsmarknaden. Tänk er en person med lindrig utvecklingsstörning som har tidsbegränsad sjukersättning och blir utslängd, ska denna söka jobb då eller är det lättare för en utvecklingsstörd att få permanent sjukersättning?
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav Bror Duktig » 2010-08-15 22:00:36

Om jag förstår rätt nu då, så undrar du inte över om du förlorar DV:n i första hand, utan om du kommer att få sjukersättning och även om DV:n påverkar hur lätt det blir?

Det beror på vilken slags DV du har. Om den är tydlig "ha något att göra för att inte isolera sig" eller mer arbete. Det finns fall där FK frågar utförare av DV efter arbetsförmågan hos utvecklingsstörda som har DV där de plockar varor i förpackningar.

Men det är främst hur du och din läkare kan uttrycka att din sjukdom/handikapp nedsätter din förmåga till arbete som gäller. Ansök om permanent ersättning och gör det i god tid innan tidsbegränsade går ut. Ta gärna hjälp av habiliteringen för att samordna hur du och din läkare uttrycker er för FK. Har man duktig och engagerad läkare, så bör det inte vara så stora problem om man verkligen behöver sjukersättning.

Om DV:n så är det viktigt att betona att det handlar om att minska isolering och att man "bara sitter och glor och blir sjuk", när man har kontakt med FK.

Jag har själv precis fått DV beviljat, och det måste anmälas till FK. På FK tjafsade de genast om jobbträning m.m. och om jag verkligen kunde få DV. men jag lyckades tala om för dem att det handlade om en LSS-insats som går ut på att man ska ska minska isolering och att just bara gå hemma och glo och bli deprimerad. Utan inblandning av annan än mig själv.

Detta kan du få hjälp med av hab eller kanske t.o.m. LSS-handläggare om det känns eller är svårt.

Och så bör man tänka på att inte tala om för många bra saker man klarar, eftersom FK gärna hänger upp sig på sådant. För ersättningen ska beviljas, måste man fokusera på det som gör att man bör få ersättning, alltså svårigheter, symptom, hur man INTE klarar saker (inte ljuga, men fokusera på rätt saker - kan man inte 95 saker av 100, så fokuserar man inte om de 5 man kan när man söker sjukersättning, tyvärr).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2010-08-16 1:22:00

lettan menar du att du har lindrig utvecklingsstörning?
Jag har iaf inte märkt något av det.
Märkt andra saker men inte just det.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav lettan » 2010-08-16 7:28:56

nano skrev:lettan menar du att du har lindrig utvecklingsstörning?
Jag har iaf inte märkt något av det.
Märkt andra saker men inte just det.


Äsch, lägg av, det har jag inte alls det. Det var ett exempel.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav lettan » 2010-08-16 7:30:37

Menade att det verkar lättare för utvecklingsstörda att få sjukersättning än oss aspergare.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav Bror Duktig » 2010-08-16 8:15:57

lettan skrev:Menade att det verkar lättare för utvecklingsstörda att få sjukersättning än oss aspergare.

Ja, det är det nog. Men inte utan att FK tjafsar om arbetsförmåga och om de inte kan söka jobb som plockare på öppna arbetsmarknaden.

Sedan ska de råka ut för sådant förnedrande som att inkomma med intyg om att handikappet finns kvar o.s.v.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Sjukersättning krävs för LSS åtgärd

Inläggav Mariette » 2010-09-07 15:58:21

Jag har Aspergers och ansökte om DV hos LSS handläggaren. Hon sa att man måste ha sjukersättning för att kunna få DV enligt LSS och därmed ha rätt till habiliteringsersättning.
Jag har socialbidrag och det krävs alltså att jag ska ha sjukersättning för att bli beviljad denna insats enligt LSS trots att jag tillhör personkretsen och har rätt till insatsen. Vad fasen är detta för moment 22? Har inte råd att köpa lunch för cirka femtio spänn varje dag och behöver habiliteringsersättningen. Vad ska jag göra?

Mariette.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-07 17:24:03

Hej!

Det spelar ingen roll vilken ersättning man har när man går på daglig verksamhet. Men man ska ju inte gå där om man kan jobba på reguljära arbetsmarknaden.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2010-09-07 23:13:53

Lagen gäller, det gör förvisso politikers åsikter också men de gäller ALDRIG över lagen.
Även politiker har att rätta sig efter lagen.
Detsamma gäller tjänstemän.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in