Skyltdockor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skyltdockor

Inläggav Puzzle » 2015-09-01 15:40:57

Något som ärligt talat både skrämmer och fascinerar mig något. Ja, jag är lite rädd för skyltdockor, vissa kan se helt bisarra ut. En bra startpunkt för att se vad jag menar är här:

"20 skyltdockor som lever sina egna liv på ett helt galet sätt".

Men sen så har man ju såklart sett ett antal andra på riktigt också som kan vara allt från "halshuggna" till märkliga kroppar och poser.

En par andra som jag kom att tänkte på var ett antal handikappade skyltdockor från Schweiz för nåt år sedan vilket i för sig kan vara intressant men jag funderar på hur bra det faktiskt säljer om man anpassar skyltdockorna efter unikare kroppsformer.

skyltdockor.jpg


Ett något mer relevant bekymmer är dock det där med magra eller mulliga dockor. Oftast så har man ju en mer "barbie liknande" skyltdocka med ovanligare, åt håller anorektiska mått (ja, jag vet, det finns även naturligt smala så skulle gärna undanbe er att haka upp er på det där uttalandet). Vilket oftast leder till att mer BMI-mässiga skyltdockor ser mulliga ut i jämförelsen.

Bild
Förstår ärligt talat inte tanken på att skaffa en benig docka men det där var väl ett ovanligare exempel så för att ta ett vanligare exempel så brukar dom ju se ut något åt det här hållet:

Bild

Men vilket fortfarande har något av ett "drömscenarier" till kropp. Med manliga skyltdockor brukar det även vara samma sak, riktigt toktränade och välutrustade.

Fast nu känner jag att jag har babblat på rätt länge om min märkliga "besatthet" så för att komma till saken, hur mycket tror ni skyltdockor påverkar folks vilja att se ut? Är det en del av problemet till det orealistiska idealet som spridit sig över samhället?

Plus att ni får gärna posta egna bilder på skyltdockor, fina, fula, normala eller onormala, jag tycker det mesta är roligt. Fanns någon i Stockholm för några år sen som jag ärligt talat hoppade till av skräck för, den hade så läskiga ögon och sminkningen var helt vidrig så är det någon som råkar veta vilken det kan vara så ser jag gärna en bild av henne igen också.. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skyltdockor

Inläggav slackern » 2015-09-01 15:46:34

Det där med att dom är smala har väl med mannekänger att göra. Modeskaparna vill ha långa smala mannekänger för att visa kläderna ur deras bästa vinkel och syr upp dom. Antar att det är samma sak med skyltdockor att man vill visa kläderna ur deras bästa perspektiv. Dom säljer nog inte så mycket kläder om dom ser ut som korvskinn. ;)

Eller det är minna tankar kring det hela. Har faktiskt aldrig tänkt på hur kropparna ser ut, alltid tänkt på dom som dockor och inget levande, tror att NK har haft levande skyltdockor vid något tillfälle och skrämt skiten ur folk. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skyltdockor

Inläggav Puzzle » 2015-09-01 15:59:32

Det är nog sant som du säger och det är nog jag som brukar ta det snäppet längre och övertänka sånt här.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skyltdockor

Inläggav slackern » 2015-09-01 16:04:23

Puzzle skrev:Det är nog sant som du säger och det är nog jag som brukar ta det snäppet längre och övertänka sånt här.. :wink:


Men jag köper ju trotts allt dit argument, för det är modevärlden som vill ha dom här kropparna för att visa kläderna på bästa sätt. Men jag personligen påverkas inte utav en docka eller att jag ska se ut som en skyltdocka. Själv gillar jag baggy kläder älskar huvtröjor är fan mitt favoritplagg så jäkla behändigt om det regnar att bara fälla upp kapuschongen.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skyltdockor

Inläggav Puzzle » 2015-09-01 16:09:07

slackern skrev:
Puzzle skrev:Det är nog sant som du säger och det är nog jag som brukar ta det snäppet längre och övertänka sånt här.. :wink:


Men jag köper ju trotts allt dit argument, för det är modevärlden som vill ha dom här kropparna för att visa kläderna på bästa sätt. Men jag personligen påverkas inte utav en docka eller att jag ska se ut som en skyltdocka. Själv gillar jag baggy kläder älskar huvtröjor är fan mitt favoritplagg så jäkla behändigt om det regnar att bara fälla upp kapuschongen.

Generellt, svepande och fördomsfullt så skulle jag väl kanske ändå våga påstå att jag tror aspergare kan ha lättare att "missa" sånt och falla för "grupptryck". Finns ju såklart alltid olika typer av människor både mer eller utan diagnoser men det är bara något jag funderat över.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skyltdockor

Inläggav Flatline » 2015-09-01 16:10:13

Har aldrig riktigt reflekterat över skyltdockornas utseende ärligt talat och då har jag ändå ägt ett 50tal genom åren.
Men det är väl rimligtvis inte konstigare än att de väljer den kroppsformen som är på högsta mode alternativt mest efterfrågad av politiska skäl.
Det sistanämnda är ju rimligtvis en ganska så smart säljtaktik då även moralisterna kan ha hyfsat tjocka plånböcker :)
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Skyltdockor

Inläggav slackern » 2015-09-01 16:16:25

Flatline skrev:Har aldrig riktigt reflekterat över skyltdockornas utseende ärligt talat och då har jag ändå ägt ett 50tal genom åren.


Måltavlor?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skyltdockor

Inläggav Flatline » 2015-09-01 16:21:25

slackern skrev:
Flatline skrev:Har aldrig riktigt reflekterat över skyltdockornas utseende ärligt talat och då har jag ändå ägt ett 50tal genom åren.


Måltavlor?


Japp, de är ganska så uppskattat att dra med sig några stycken om man är ett gäng som skall ha lite kul på skjutbanan.
Bara att vräka på med palestinasjalar och lite uttjänt camo från paintball-spel osv de är riktigt bra om än något bökigt att frakta om man skall ha med sig några stycken.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Skyltdockor

Inläggav JaneLane » 2015-09-01 16:25:25

Flatline skrev:
slackern skrev:
Flatline skrev:Har aldrig riktigt reflekterat över skyltdockornas utseende ärligt talat och då har jag ändå ägt ett 50tal genom åren.


Måltavlor?


Japp, de är ganska så uppskattat att dra med sig några stycken om man är ett gäng som skall ha lite kul på skjutbanan.
Bara att vräka på med palestinasjalar och lite uttjänt camo från paintball-spel osv de är riktigt bra om än något bökigt att frakta om man skall ha med sig några stycken.


Och jag själv har nöjt mig med att printa ut bilder på Hitler och ex... 8)
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Skyltdockor

Inläggav slackern » 2015-09-01 16:31:27

JaneLane skrev:
Flatline skrev:
slackern skrev:
Måltavlor?


Japp, de är ganska så uppskattat att dra med sig några stycken om man är ett gäng som skall ha lite kul på skjutbanan.
Bara att vräka på med palestinasjalar och lite uttjänt camo från paintball-spel osv de är riktigt bra om än något bökigt att frakta om man skall ha med sig några stycken.


Och jag själv har nöjt mig med att printa ut bilder på Hitler och ex... 8)


Då ska inte jag stöta på dig, låter ju livsfarligt. ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skyltdockor

Inläggav Flatline » 2015-09-01 17:24:32

JaneLane skrev:
Flatline skrev:
slackern skrev:
Måltavlor?


Japp, de är ganska så uppskattat att dra med sig några stycken om man är ett gäng som skall ha lite kul på skjutbanan.
Bara att vräka på med palestinasjalar och lite uttjänt camo från paintball-spel osv de är riktigt bra om än något bökigt att frakta om man skall ha med sig några stycken.


Och jag själv har nöjt mig med att printa ut bilder på Hitler och ex... 8)


Du kan ju printa ut närbilder och tejpa fast på dockorna annars :)
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Skyltdockor

Inläggav JaneLane » 2015-09-01 18:07:50

slackern skrev:
JaneLane skrev:
Flatline skrev:
Japp, de är ganska så uppskattat att dra med sig några stycken om man är ett gäng som skall ha lite kul på skjutbanan.
Bara att vräka på med palestinasjalar och lite uttjänt camo från paintball-spel osv de är riktigt bra om än något bökigt att frakta om man skall ha med sig några stycken.


Och jag själv har nöjt mig med att printa ut bilder på Hitler och ex... 8)


Då ska inte jag stöta på dig, låter ju livsfarligt. ;)
8)

Flatline skrev:
JaneLane skrev:
Flatline skrev: Japp, de är ganska så uppskattat att dra med sig några stycken om man är ett gäng som skall ha lite kul på skjutbanan.
Bara att vräka på med palestinasjalar och lite uttjänt camo från paintball-spel osv de är riktigt bra om än något bökigt att frakta om man skall ha med sig några stycken.


Och jag själv har nöjt mig med att printa ut bilder på Hitler och ex... 8)


Du kan ju printa ut närbilder och tejpa fast på dockorna annars :)


Hur mycket tar du för en docka? :-)005
Senast redigerad av JaneLane 2015-09-01 18:09:39, redigerad totalt 1 gång.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Skyltdockor

Inläggav Flatline » 2015-09-01 18:09:22

Haha har inga i dagsläget men jag håller alltid ögonen öppna på blocket och konkursutförsäljningar av klädbutiker :)
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Skyltdockor

Inläggav JaneLane » 2015-09-01 18:17:37

Flatline skrev:Haha har inga i dagsläget men jag håller alltid ögonen öppna på blocket och konkursutförsäljningar av klädbutiker :)


Haha! Då förstår man ju att du aldrig lagt märke till skyltdockornas storlekar som är trådens syfte! När du bara ska skjuta ner dom stackarna :lol:

Förlåt Puzzle; som svar på tråden så måste jag erkänna att jag aldrig tänkt på just skyltdockorna öht. Jag lägger bara märke till kläderna. Skyltdockan med röd klänning ser ju bara sjuk ut. Det märks, men den sista ser jag liksom inget problem med. Alltså det är en slank kropp men inget jag hakar upp mig på. Det är bara.. en skyltdocka.

Det känns mest som att folk bara vill ha något att klaga på eller skylla på..
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Skyltdockor

Inläggav Puzzle » 2015-09-01 18:25:58

Flatline skrev:Haha har inga i dagsläget men jag håller alltid ögonen öppna på blocket och konkursutförsäljningar av klädbutiker :)

Intressantare fråga är väl vad du ger för dockorna? Är det oftast från affärer som har gått i konkurs så man kan få ett antal till paketpris?

JaneLane skrev:Förlåt Puzzle; som svar på tråden så måste jag erkänna att jag aldrig tänkt på just skyltdockorna öht. Jag lägger bara märke till kläderna. Skyltdockan med röd klänning ser ju bara sjuk ut. Det märks, men den sista ser jag liksom inget problem med. Alltså det är en slank kropp men inget jag hakar upp mig på. Det är bara.. en skyltdocka.

Det känns mest som att folk bara vill ha något att klaga på eller skylla på..

Hehe, ingen fara, är rätt dålig på att hålla mig till trådämnena själv också.. :wink:

Vad som hade varit intressant att göra på något sätt är att undersöka om människor påverkas mer av såna här smådetaljer än vad man tror. "Många bäckar små" och så vidare men personligen så menade jag det inte som ett klagomål utan mer som en spekulation som jag ibland går och funderar på.

Själv så är jag ju som sagt intresserad och uppmärksammar dockorna men i någon form av "vetenskapligt" syfte eller vad man kan kalla det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skyltdockor

Inläggav Flatline » 2015-09-01 22:20:42

Brukar ligga mellan 50kr och 400kr beroende på vilken typ av dockor det är.
Överkroppar är ju ganska så billiga men helkroppar brukar aldrig gå för under 300kr iaf.
Sedan finns det ju folk som tar upp till 1500 eller 2000kr men det är hutlöst och går att hitta mycket billigare om man har ögonen öppna.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Skyltdockor

Inläggav alixha » 2015-09-01 22:29:09

Dom skrämmer mig ibland, jag hoppar till, känns som dom dyker upp ur intet :lol:

Har sett ganska många skyltdockor i olika färger nu på sistone, lila, röda, gula och så vidare, vet inte om det har med bättre försäljning att göra eller det pågående diskriminering/hudfärgskriget?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Skyltdockor

Inläggav geocache » 2015-09-01 22:33:46

När jag var ute och gick i en stad för ett antal år sedan såg jag en skyltdocka ligga i skyltfönstret en klädbutik, en skyltdocka utan en endaste tråd på kroppen. Och hon rörde på sig... :shock: :-)173
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Skyltdockor

Inläggav slackern » 2015-09-01 22:35:55

alixha skrev:Dom skrämmer mig ibland, jag hoppar till, känns som dom dyker upp ur intet :lol:



Du ska nog skippa filmer som Annabelle i fortsättningen. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skyltdockor

Inläggav Puzzle » 2015-09-01 22:46:31

alixha skrev:Dom skrämmer mig ibland, jag hoppar till, känns som dom dyker upp ur intet :lol:

Har sett ganska många skyltdockor i olika färger nu på sistone, lila, röda, gula och så vidare, vet inte om det har med bättre försäljning att göra eller det pågående diskriminering/hudfärgskriget?

Det där händer mig också, jäkla dockor som smyger sig på folk sådär.. :wink:

Ja jag har faktiskt funderat på det också. När man var yngre kändes det ju som att affärerna alltid satsade på att ha så realistiska skyltdockor som möjligt men på senare tid så är dom ju som du säger i alla möjliga färger.

geocache skrev:När jag var ute och gick i en stad för ett antal år sedan såg jag en skyltdocka ligga i skyltfönstret en klädbutik, en skyltdocka utan en endaste tråd på kroppen. Och hon rörde på sig... :shock: :-)173

Ehh.. Va? :P Där hade jag nog fått en mindre hjärtattack.. :lol:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Skyltdockor

Inläggav geocache » 2015-09-01 23:10:58

Puzzle skrev:
geocache skrev:När jag var ute och gick i en stad för ett antal år sedan såg jag en skyltdocka ligga i skyltfönstret en klädbutik, en skyltdocka utan en endaste tråd på kroppen. Och hon rörde på sig... :shock: :-)173

Ehh.. Va? :P Där hade jag nog fått en mindre hjärtattack.. :lol:


Hihi, jaa, jag blev jätteöverraskad när jag insåg att det var en tjej som låg där, alldeles näck. :D

Men om hon var rakad minns jag inte, jag "ville" inte kolla... :roll:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Skyltdockor

Inläggav plåtmonster » 2015-09-02 5:23:23

Det verkar som många människor är känsliga för den kroppsform modeller i media och i skyltfönster har. Istället för, jag är nöjd med min kropp och är ointresserad av andras tyckerier. Bortsett från den man har fysiskt umgänge med.

geocache skrev:När jag var ute och gick i en stad för ett antal år sedan såg jag en skyltdocka ligga i skyltfönstret en klädbutik, en skyltdocka utan en endaste tråd på kroppen. Och hon rörde på sig... :shock: :-)173
Vad var det för stad? butik? och varför hade de gjort detta?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skyltdockor

Inläggav geocache » 2015-09-02 6:25:58

Hallå plåtmonster. På grund av sakens hela natur, och framförallt av respekt för den tjejen, vill jag inte berätta några som helst flera detaljer kring den händelsen.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Skyltdockor

Inläggav slackern » 2015-09-02 9:16:42

plåtmonster skrev:Det verkar som många människor är känsliga för den kroppsform modeller i media och i skyltfönster har. Istället för, jag är nöjd med min kropp och är ointresserad av andras tyckerier. Bortsett från den man har fysiskt umgänge med.


Varför ska jag bry mig om vad min sängkamrat tycker om min kropp? Har det kommit så pass långt så bör attraktion ha uppståt då gillar nog min partner mig som jag är tänker jag.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in