Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav Pingla95 » 2017-05-01 12:38:51

Hej, jag håller på att skriva en bok om hur det kan vara att ha autism. När jag skriver boken skriver jag utifrån mina egna inifrånerfarenheter men jag fiktionaliserar dem via en liten flicka, hennes mamma och hennes pappa (karaktärer jag har kommit på). Just nu letar jag efter förlag som kan vara intresserade av boken. Någon som har erfarenheter av förlag och som vet om det finns några förlag som är speciellt intresserade av berättelser som rör autism?
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav Savanten Svante » 2017-05-01 14:57:17

Andet förlag.

http://www.andet.se/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav kiddie » 2017-05-02 20:38:51

Låter som ett kul projekt. :)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav honeypie81 » 2017-05-02 21:04:30

Detta låter verkligen intressant det kan "aldrig bli för många" böcker om autism o Aspergers Läser folk de så blir det större förståelse för oss med diagnos
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav Pingla95 » 2017-05-03 15:29:52

Tack,honeypie81, kiddie och savanten Svante. Kul att höra att boken låter intressant och att få lite tipps.

Till honeypie81: Det är precis så som du säger. Det kan aldrig bli för många böcker om autism och aspergers eftersom om folk läser dem så blir det större förståelse. Det är därför det känns så viktigt att skriva den här berättelsen. En tanke jag har är även att boken ska försöka belysa att autism kan yttra sig på olika vis. Det som någon har svårt för kan vara lätt för någon annan och tvärt om :).

En del verkar ju tro att de vet allt om en person bara för att de vet vilken diagnos personen har och jag tänker att jag ska försöka blanda in många olika erfarenheter av att leva med autism (inte bara mina egna erfarenheter). Så att omvärlden inser att så fort man tror att någon är på ett visst sätt bara för att någon annan med samma diagnos var så, blir det fel. Man måste liksom vara lyhörd för varje individ. :)
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav rhod » 2017-05-05 21:49:09

Vad roligt att du hoppar på tåget att skriva egna böcker om funktionsnedsättningen!
rhod
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-04-13

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav kiddie » 2017-05-05 22:07:16

Pingla95 skrev:En del verkar ju tro att de vet allt om en person bara för att de vet vilken diagnos personen har och jag tänker att jag ska försöka blanda in många olika erfarenheter av att leva med autism (inte bara mina egna erfarenheter). Så att omvärlden inser att så fort man tror att någon är på ett visst sätt bara för att någon annan med samma diagnos var så, blir det fel. Man måste liksom vara lyhörd för varje individ. :)


Precis så! Jag har inga konkreta råd att ge trots att jag skriver själv. Enda är att ge inte upp om det känns motigt någon dag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav ankhh » 2017-05-05 22:54:21

Jag tycker att det här låter jättebra. Du skriver så fina inlägg här, så jag tror att det blir en bra bok.

Jag har inga tips om förlag (annat än andet, som har nämnts), men du kan ju, om du vill, fundera på att ge ut din bok som e-bok. Det är det många som gör - nätsök ("ge ut egen ebok"), eller hör av dig om du vill ha tips om hur man gör sin text till en e-bok.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav Pingla95 » 2017-05-07 12:18:04

ankhat skrev:Jag tycker att det här låter jättebra. Du skriver så fina inlägg här, så jag tror att det blir en bra bok.

Jag har inga tips om förlag (annat än andet, som har nämnts), men du kan ju, om du vill, fundera på att ge ut din bok som e-bok. Det är det många som gör - nätsök ("ge ut egen ebok"), eller hör av dig om du vill ha tips om hur man gör sin text till en e-bok.

Tack. Känns peppande att höra. Ska höra av mig angående e-bok lite senare om det fortfarande är aktuellt när boken är klar. Tänker att jag i första hand ska göra en fysisk bok men e-bok kan ju vara bra att också göra eftersom boken kanske når ut till fler om den får finnas som både fysisk bok och e-bok.

Väldigt mycket tack till alla som ger pepp!
Har en motig period i skrivandet så det behövs. :)
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav Pingla95 » 2017-05-07 12:29:34

rhod skrev:Vad roligt att du hoppar på tåget att skriva egna böcker om funktionsnedsättningen!

Tack. :)
Ja det är väldigt kul. Speciellt eftersom det jag skriver är fiction. Tror min bok kommer sticka ut på det sättet. Jag fiktionaliserar egenupplevda saker och saker som andra har upplevt. Inspireras av andras och mina egna berättelser och gör min egen fiction och berättelse av dem, typ. :)
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Skriver bok om hur det kan vara att ha autism

Inläggav Pingla95 » 2017-05-07 12:32:44

kiddie skrev:Enda är att ge inte upp om det känns motigt någon dag.

Tack.
Ska absolut inte ge upp!
Boken känns viktig. Jag brinner för berättelsen och för ämnet och det känns som om världen behöver sådana här böcker. Så kommer aldrig ge upp den! :)
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in