Skrivaren skriver ut blanka sidor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skrivaren skriver ut blanka sidor

Inläggav Lilla Gumman » 2011-09-05 10:43:11

Hej!

Vi har haft problem med skrivaren ett tag. Skrivaren kan inte skruva ut alls eller ger dåliga utskrifter om det fattas någon patron, inte ens svart text även om det är en färgpatron som är slut. Jag har i omgångar fått köpa gul patron, svart patron och idag cyan, allt eftersom de har tagit slut.

Jag har laddat ner igridd demo book (pdf-fil) från griddlers.net och försökte skriva ut den. Framsidan gick att skriva ut, fast den blev randig och vissa svarta streck (på bokstäver med vitt inuti) kom inte med. Sida nummer två som förklarar hur man gör (jag kan det redan iofs) blev det suddig text på. Alla övriga sidor skrevs ut blanka, d.v.s. utan någonting på.

Jag rengjorde skrivaren med en knapp på skrivaren. Sedan försökte jag skriva ut en demosida. Ingenting kom. Skrev några ord som test i Anteckningar och skrev ut, ingenting kom. Maken öppnade ordbehandlaren, skrev några ord och försökte skriva ut men ingenting kom där heller. Han skrev ut en bild från en hemsida utan problem. Jag försökte skriva ut igridd demo book igen. Sida 1 och 2 blev identiska med de första utskrifterna, sen kom det bara blanka sidor.

Nu vill jag ha tips på vad som kan vara fel. Magnenta är halvfull, jag vill inte byta en halvfull patron och ska heller inte behöva det bara för att det ska gå att skriva ut vettigt.

Jodå, skrivaren är installerad ordentligt och står som online. Vi kan ju skriva ut bilder från Internet, men det blir dåliga utskrifter när text är inblandat, och vissa saker vill skrivaren inte skriva ut alls.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Skrivaren skriver ut blanka sidor

Inläggav Miche » 2011-09-05 11:18:01

Har du googlat på skrivarens beteckning och blank pages?

Det kanske kan underlätta om vi andra vet vad det är för en skrivare!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skrivaren skriver ut blanka sidor

Inläggav lasseivägen » 2011-09-05 11:33:30

Hade bläckskrivare tidigare. Då fyllde jag patronerna själv. funkade ganska bra.
Men efter fyllningen använde man en annordning där man sög ut lite bäck ur patronen, för att få den att fungera. Ett annat alternativ var att ställa patronen med själva skrivhuvudet på ett fat med lite vatt, tills vattnet färgades.
Goggla så får du säkert träffar, som visar hur man får fart på trasslande patroner.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Skrivaren skriver ut blanka sidor

Inläggav Lilla Gumman » 2011-09-05 11:39:50

Hej!

Miche skrev:Har du googlat på skrivarens beteckning och blank pages?

Det kanske kan underlätta om vi andra vet vad det är för en skrivare!


Ooops, ursäkta :oops: det är en Brother MFC-425CN. Jag har googlat på det och inte hittat så mycket. Har provat att installera någon fix från Brother dock, som kanske kan hjälpa.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Skrivaren skriver ut blanka sidor

Inläggav marxisten » 2011-09-05 19:41:52

Lilla Gumman skrev:Hej!

Miche skrev:Har du googlat på skrivarens beteckning och blank pages?

Det kanske kan underlätta om vi andra vet vad det är för en skrivare!


Ooops, ursäkta :oops: det är en Brother MFC-425CN. Jag har googlat på det och inte hittat så mycket. Har provat att installera någon fix från Brother dock, som kanske kan hjälpa.

Hälsningar

Lilla Gumman


Här kan du finna något kanske.

http://welcome.solutions.brother.com/bs ... 25cn_eu_as
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Skrivaren skriver ut blanka sidor

Inläggav Lilla Gumman » 2011-09-05 21:56:02

Hej!

Verkar lite knepigt.

Framsidan till igridd demo book som datorn faktiskt skrev ut, liknar inte originalet. Allt som skulle vara svart blev vitt. En svart banner med vit text, blev en vit banner med lite svart runt bokstäverna. Ljusbrunt blev rödbrunt. Övriga färger är tillräckligt lika originalet för att vara acceptabelt. Den grå bakgrunden är full av vita vågräta streck.

Jag tror alltså att det är den svarta färgpatronen som krånglar. I Statusövervakning visar datorn att den svarta färgpatronen är helt full. Ändå skrivs inget svart ut.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Skrivaren skriver ut blanka sidor

Inläggav Lilla Gumman » 2011-09-05 22:24:44

Hej!

Googlade på problemet. De som har haft problem med att skriva ut svart trots att patronen är ny, skrivarrengöring gjorts o.s.v. har köpt en ny skrivare. Vår skrivare har fax, scanner och kopiator. Den är kopplad till en router, så bägge kan skriva ut. En sådan blir dyr.

En multifunktionsskrivare från Elgiganten kostar väl inte så många hundralappar. Men en sån går bara att koppla till en dator. Den som har skrivaren kopplad till datorn delar ut den till den andra datorn. Den som inte har skrivaren kopplas till sin laptop måste starta den andras laptop för att kunna skriva ut. Därför har vi en som är kopplad direkt till routern.

Andra tips på hur man kan lösa det när man som vi har två laptops och bara vill ha en skrivare välkomnas.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Skrivaren skriver ut blanka sidor

Inläggav Miche » 2011-09-05 23:39:41

Om inte lassivägens tips fungerar så återstår nog bara att köpa nytt (reparera om man inte har garanti kvar brukar bli dyrare)!

De finns i priser från 600:- och uppåt (enligt prisjakt)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skrivaren skriver ut blanka sidor

Inläggav Lilla Gumman » 2011-09-06 8:39:13

Hej!

Maken lade skrivarpatronen i lite vatten. Han hade inte tålamod att vänta till vattnet blev lite svart, men efter det har det gått att skriva ut.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skrivaren "skriver" blanka sidor

Inläggav Flia » 2011-10-02 16:42:59

Har en antik HP PSC 2175.
Den lyder när det gäller testsidor och diagnos-sidor, men vägrar skriva ut från Word, Chrome och Anteckningar.

Den matar fram pappret, ställer in skrivarhuvudet men istället för att börja skriva så spottar den ut pappret.

Jag har följt vartenda råd på HP's sida och installerat om och haft mig, men den fortsätter vara elak mot mig.

Hjälp :cry:
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Skrivaren "skriver"blanka sidor

Inläggav ca » 2011-11-05 0:51:01

Mitt enda tips är att skaffa laserskrivare nästa gång. Bläckstråleutskrift är en teknik som aldrig fungerar pålitligt. Det torkar ihop, kladdar, krånglar och är svindyrt. Skriver man ut text (vilket det låter som att du gör) ska man ha laserskrivare. Nackdelen är kanske att tonerkassetten kostar en del när man ska byta den, men den är å andra sidan dryg jämfört med skrivarbläck.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Skrivaren "skriver"blanka sidor

Inläggav Flia » 2011-11-05 1:43:00

Det visade sig vara fel på moderkortet, vilket upptäcktes när datorn slutade fungera helt.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till IT-forum



Logga in