Skrivaren skriver inte ut

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skrivaren skriver inte ut

Inläggav Alien » 2008-07-02 13:50:46

Eller visst kommer det ut papper ibland men de är blanka.

Problem att fatta felsökningsinstruktionera också. Jag har svårt att följa dem, man ska då öppna något annat fönster som täcker skärmen. Jag skulle behöva instruktionerna på papper men det är ju just det jag inte kan! :cry:

Bl a står det att jag ska kolla portarna. Men hur vet jag vilken port som är rätt? Det finns LPT och Com men den tycks stå på "USB Virtual printer ...hp psc 2170". Rätt el fel, jag har ingen aning?

På skrivaren står det att papperet är för smalt. Helt obegripligt, vi har samma standardpapper som vanligt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:32:47, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Moggy » 2008-07-02 15:30:49

Det där med portarna är en kvarleva från förr som du inte behöver bry dig om.

Provat att ta ur och sätta i usbporten? Startat om datorn och skrivaren?

Kan vara att du skrivit ut nåt i ett annat pappersformat, ibland brukar det bli valt det där amerikanska formatet, Legal nånting, och så fastnar det i skrivarkön.

Om du dubbelklickar på skrivaren bland ikonerna så brukar man se kön, ta bort om du har nån utskrift där, och gör om. Kolla första i programet att det verkligen står på A4.

Har du nån display på skrivaren, kolla iså fall vad som står där.

Svårt att säga exakt, det jag skriver ovan är väl det första man ska undersöka.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:32:47, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2008-07-02 15:36:19

Moggy skrev:Kan vara att du skrivit ut nåt i ett annat pappersformat, ibland brukar det bli valt det där amerikanska formatet, Legal nånting, och så fastnar det i skrivarkön.


Jo, pappersformat kan finnas angivet som krav i filerna ibland. Jag fick en postscsriptfil på jobbet en gång som inte gick att skriva ut. Till slut kom jag på att det stod specifikt i filen att det skulle vara legal, och det gick tydligen inte att gå förbi. Jag blev tvungen att ändra själva postscriptfilen i en texteditor och skriva in A4 istället. :( kan det hända i postscript så kan det säkert hända i pdf och word också.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-07-02 17:48:09

Moggy skrev:Det där med portarna är en kvarleva från förr som du inte behöver bry dig om.

Provat att ta ur och sätta i usbporten? Startat om datorn och skrivaren?

Kan vara att du skrivit ut nåt i ett annat pappersformat, ibland brukar det bli valt det där amerikanska formatet, Legal nånting, och så fastnar det i skrivarkön.

Om du dubbelklickar på skrivaren bland ikonerna så brukar man se kön, ta bort om du har nån utskrift där, och gör om. Kolla första i programet att det verkligen står på A4.

Har du nån display på skrivaren, kolla iså fall vad som står där.

Svårt att säga exakt, det jag skriver ovan är väl det första man ska undersöka.


Har startat om, ingen skillnad. Det står "A4" på alla ställen jag kollat, och ingen har ändrat formatet. På displayen står alltså antingen "för smalt papper" el "rikta in patronen" (totalt obegripligt).

Måste avslöja min avgrundsdjupa okunnighet, var är usb-porten? :oops:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-07-02 18:18:55

Alien skrev:
Måste avslöja min avgrundsdjupa okunnighet, var är usb-porten? :oops:


USB-porten är där du sätter in kabeln mellan skrivaren och datorn förutsatt att det är en USB-skrivare. I så fall är kabeln liten och platt i änden och ungefär en cm bred och uttaget där du sätter in den är därefter.

Har du en riktigt gammal skrivare har du ingen USB-port och kabeln är stor och måste skruvas fast.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Moggy » 2008-07-02 22:49:42

Prova att köra skrivarens egna testsida, brukar vara nån knappkombination man ska hålla innne när man slår på skrivaren. Alternativt att det är en display med menysystem så går det att välja testpage där.

Detta för att avgöra om det är nåt med skrivaren eller nåt med kommunikationen med datorn. Funkar skrivarens egna testsida så är det nåt med datorn, drivaren eller kommunikationen.



Du kan även prova att göra en testsida från Windows.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Inger » 2008-07-03 0:18:19

Hade liknande problem som jag skrev om i en tidigare tråd. För mig hjälpte det otroligt nog att starta om datorn.

Kolla också att bläckpatronen sitter som den ska och att bläcket inte har torkat. Ta ut den och dutta mot en bit hushållspapper. Blir det ingen färg kan du prova att dutta mot lite fuktigt hushållspapper och se om det kommer nån färg.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2008-07-11 17:25:44

Tog ut kableln och satte i den igen. Ingen skillnad, skrivarens display tjatade fortfarande om att pappret var "för smalt".

Om bläckpatronen är slut borde väl felmeddelandet gälla detta?

Idag funkade inte anslutningen til internet. Ringde Telia och fick prata med en datorröst och sen knappa mig hit och dit tills jag hamnade i kön till teknisk support. De frågade om vad som lyste på modemet. I full panik ropade jag på maken; jag kunde ju inte läsa vad det stod på det svarta modemet.

Tydligen var det inget fel på modemet iaf. Brandväggen frågade supporten om. Vilken brandvägg? Stängde av Windows brandvägg men det blev ingen skillnad. Då skulle han felanmäla det.

Några timmar senare funkade det igen, men jag var orolig lång tid för att det var nåt fel på datorn. Utan internet kan jag ju inte ens betala mina räkningar.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav weasley » 2008-07-11 21:38:32

Alien, jag kan ta en titt igen om du vill.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Alien » 2008-09-19 20:12:08

Tack för erbjudandet weasley, men vill ju inte besvära dig i onödan. Vi trodde att det kanske var fel på bläckpatronen. Så idag köpte maken en ny, eftersom han fått material som behövde skrivas ut.

Men då står det hela tiden Rikta in patron genom att trycka på Enter. Man trycker på Enter gång på gång, men inget händer.

När man ska skriva ut något dokument kommer det bara dokument med svarta ränder och rutor högst upp, annars tomt och ingen text.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-19 20:28:15

Alien skrev:Tack för erbjudandet weasley, men vill ju inte besvära dig i onödan. Vi trodde att det kanske var fel på bläckpatronen. Så idag köpte maken en ny, eftersom han fått material som behövde skrivas ut.

Men då står det hela tiden Rikta in patron genom att trycka på Enter. Man trycker på Enter gång på gång, men inget händer.

När man ska skriva ut något dokument kommer det bara dokument med svarta ränder och rutor högst upp, annars tomt och ingen text.


Det är ju det som är riktningsgrejspapperet? Eller, så är det med min iaf. Den är iofs kopiator och skanner med. Här tar man det papperet med rutor och pryttlar, lägger upp o ner i skannern och kör Enter, om jag minns rätt. Sen är maskinen go och gla' kexchoklad igen.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-09-20 1:57:12

Just precis. Den proceduren gör att färg- och svartvita patronerna blir synkade så att bläcket hamnar på rätt ställe.

Om man inte gör som den säger så blir den kinkig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2008-10-29 16:22:54

Ni menar att man ska lägga pappret som om man ska kopiera det?

Har gjort det.

Men det går fortfarande inte att skriva ut något dokument och jag får fortfarande samma meddelande. Förresten har vi bara svart färgpatron.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav TK » 2008-10-29 18:06:57

Hej, Alien

Vad är det för skrivare du har problem med? Är det en HP PSC 2170? Vilket man skulle kunna gissa utifrån:

Alien skrev:Bl a står det att jag ska kolla portarna. Men hur vet jag vilken port som är rätt? Det finns LPT och Com men den tycks stå på "USB Virtual printer ...hp psc 2170".


Om det är en sådan skrivare, så känner du väl till att HP har bra supportinformation på sin sajt. För nämnda skrivare är länken:

<a href="http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/solveCategory?lc=en&dlc=en&cc=us&product=90806&lang=en" target="_blank">Solve a problem HP PSC 2170 All-in-One Printer</a>

Jag har inte kollat informationen närmare, men har själv en HP PSC 500, en äldre skrivare. I fråga om detta med att rikta in patronerna så gäller för min skrivare att man i displayen väljer alternativet att rikta bläckpatronerna, vilket leder till att en testsida skrivs ut som i sig innehåller instruktioner för hur man sedan går till väga. Förfarandet kan möjligen vara annorlunda för din skrivare.

Ville bara tipsa om supportsajten. Du får gärna skicka PM till mig om du har mer specifika frågor, så kanske jag kan hjälpa till att lösa problemet.

/TK
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Återgå till IT-forum



Logga in