Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 17:24:31

Hittade denna artikel:
SVT skrev:Trots olika antimobbningsprogram fortsätter mobbningen på skolorna att öka. Mellan 2008 och 2011 ökade antalet anmälningar av kränkande behandling på skolor med 104 procent.

Ungefär samma period har antalet ärenden som leder till kritik från Skolinspektionen blivit tre gånger fler.

Mobbning är den fjärde vanligaste anledningen till att barn och ungdomar kontaktar Barnens rätt i samhället (Bris). Förra året var antalet sådana kontakter över tusen fler än 2010.


BRIS rapport 2012 (sid 21)

Hittade denna inte direkt relaterade rapport:
Skolverket: Evaluation of anti-bullying methods

Såg ett program för ett par år sedan om just mobbning på Kunskapskanalen och det visar sig att det finns forskning men den tas inte till vara i skolorna. Någon som är pigg på att gräva fram det?



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Övriga Aspergerfrågor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-23 17:39:07

Så vilken nytta gör antimobbingprogrammen, handlingsplanerna, friends-projekten och kuratorerna?

Något fel måste det ju vara eftersom mobbingen ökar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Meppe » 2012-10-23 18:35:52

KrigarSjäl skrev:Så vilken nytta gör antimobbingprogrammen, handlingsplanerna, friends-projekten och kuratorerna?

Något fel måste det ju vara eftersom mobbingen ökar.


Friends anti-mobbningsprogram var ett av dom som granskades för något år sedan, och ett av dom många som bara förvärrade mobbningen. De använder t.ex. den där mindre smarta idén att klassen ska rösta fram kamratstödjare. Kan intyga av egen erfarenhet att det inte fungerar.

Tilläggas kan att Friends slog ifrån sig kritiken och därmed förbrukade det de hade kvar av mitt förtroende.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 18:42:12

Det finns nog många som hellre vill hjälpa än göra det rätt. :-)065

Det är nog välvilja men man har tappat ifrågasättandet och utvecklandet. Inte minst lyhördheten och undersökning av existerande vetenskaplig material i ämnet.

Kan det t.om vara samma modell som drabbat många föreningar "för AS" som drivs av personal och föräldrar och "vet vad som är bäst" men missar resultatet?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-23 18:51:38

Meppe skrev:
KrigarSjäl skrev:Så vilken nytta gör antimobbingprogrammen, handlingsplanerna, friends-projekten och kuratorerna?

Något fel måste det ju vara eftersom mobbingen ökar.


Friends anti-mobbningsprogram var ett av dom som granskades för något år sedan, och ett av dom många som bara förvärrade mobbningen. De använder t.ex. den där mindre smarta idén att klassen ska rösta fram kamratstödjare. Kan intyga av egen erfarenhet att det inte fungerar.

Tilläggas kan att Friends slog ifrån sig kritiken och därmed förbrukade det de hade kvar av mitt förtroende.

Har hört ngt liknande tidigare så du är nog inte ensam om det.

Jag blir inte förvånad; tycker Friends mest verkar handla om vältaleri och människans goda vilja. Vilket är åt helvete fel eftersom mobbing handlar om människans sämsta sidor och där krävs det helt andra tag.

Att de slår ifrån sig kritiken tyder på att de är nöjda med sig själva.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav lillmupp » 2012-10-23 19:07:51

KrigarSjäl skrev:Så vilken nytta gör antimobbingprogrammen, handlingsplanerna, friends-projekten och kuratorerna?

Något fel måste det ju vara eftersom mobbingen ökar.


Till viss del är det föräldrar som inte gör sitt jobb.
Till viss del är det lärarkollegium som inte gör sitt.

Vuxenvärlden måste visa ungdomarna vägen men de viktigaste vuxna är f.n. rätt dåliga på det.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 19:17:27

Borde finnas underlag för en friskola med studiero och trakasserifri tillvaro som huvudmål förutom de rent kunskapsmässiga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Meppe » 2012-10-23 19:19:09

Nå, i Sverige frågar man iallafall skolverket vad situationen är och har vettig statistik. Här i Finland frågade man lärarna, som självklart sa att mobbningen minskat. Sedan var det rubriker om det ett tag innan alla glömde bort det igen.

Friends hade en vettig sak tidigare, de publicerade historier som andra skickat in. På den tiden kunde man via deras hemsida få klart för sig att man inte var ensam, men det försvann för något år sedan.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav gadas » 2012-10-23 19:37:41

Själv tror jag närmast på Jan Guillous metod: Slå tillbaka första gången. Det vore bra men det ligger i sakens natur att det inte är lika lätt att implementera. Men man måste ta till handgripliga metoder. Man har haft så lång tid på sig att pröva organisatoriska och sociala metoder. Mord brukar inte hänföras till "sociala problem" och det är samma sak här fast lättare att blunda för - människor blir ihjälslagna, antingen direkt eller genom att livet är förstört och bara återstår att ta av sig.
Kanske kan det hittas andra metoder men till dess - vakter som patrullerar varje vrå av skolområdet, fullt praktiskt fast kanske inte politiskt möjligt, och inget kul men det är ju inte meningen heller. Behöver inte vara uniformerade, kan gå bra med pensionärer som jag som har tid utan att kosta så mycket.

Jag minns mycket väl och vet vad jag talar om. I början patrullerade lärarna men var inte tillräckligt många. Vänta inte på forskning, det är brottsligt! Jag anser definitivt att man ska fråga de drabbade hellre än att debattera vilket som är bäst.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Trampe » 2012-10-23 22:17:08

Problemet är snarare att skolan har dränerats på så gott som all elevvårdspersonal. Finns det en skolkurator så är hen skolkurator på ett antal skolor och har sällan eller aldrig direkt kontakt med eleverna utan är hänvisad till att handleda lärarna. Dessutom har skolsköterskor, skolpsykologer och fritidsledare försvunnit från skolan allt mer. Det handlar om att spara pengar samtidigt som klasserna blivit allt större vilket gör att lärarna får allt mindre tid att engagera sig i den enskilde eleven.
Lärarnas utbildning i antimobbning är oftast en temadag under hela sin utbildning vilket är rent skrattretande uselt.

Men ju mindre vuxna som rör sig bland eleverna så ökar mobbningen i samma omfattning.
Och detta har ju inte blivit bättre med friskolor med vinstintresse, där prioriteras allt som inte lagen kräver bort. Och det enda lagen kräver att det ska finnas är ett antimobbningsprogram, inte att det finns personal som har kompetensen att bekämpa mobbning. Därför inga skolkuratorer, skolpsykologer, skolsköterskor eller fritidsledare.

Så jag är inte allt för förvånad över att mobbningen ökar igen, trodde snarare att den ökat än mer.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Zombie » 2012-10-23 22:27:22

plåtmonster skrev:Borde finnas underlag för en friskola med studiero och trakasserifri tillvaro som huvudmål förutom de rent kunskapsmässiga.

Jo. Om den drivs ideellt och trots det har en hög och stabil penningtillförsel. Samt, av anständighets- och trovärdighetsskäl om inte annat, den goda ekonomin och höga servicenivån inte slår igenom i social snedrekrytering annat än i så fall omvänd sådan.

Annars tycks Trampe veta en del om saken.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-23 23:46:54

Trampe skrev:Problemet är snarare att skolan har dränerats på så gott som all elevvårdspersonal. Finns det en skolkurator så är hen skolkurator på ett antal skolor och har sällan eller aldrig direkt kontakt med eleverna utan är hänvisad till att handleda lärarna. Dessutom har skolsköterskor, skolpsykologer och fritidsledare försvunnit från skolan allt mer.

Sånt fanns på min tid men till vilken nytta?
-Onödiga pärmbläddrare. Mähän & koftor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Gafsan » 2012-10-23 23:53:53

plåtmonster skrev:Mellan 2008 och 2011 ökade antalet anmälningar av kränkande behandling på skolor med 104 procent.


Detta låter naturligtvis inte alls bra, men är det säkerställt att orsaken till ökningen inte är en ökad benägenhet att anmäla? Mitt intryck är att man de senaste åren alltmer frångått inställningen att misshandel och trakasserier i skolan är något naturligt och ofrånkomligt, och mer börjat anamma inställningen att beteenden som är straffbara i samhället i övrigt heller inte ska förekomma i skolan. Och det är ju naturligtvis positivt i så fall. Jag kan ju ha fel men det verkar ju inte helt otroligt om attitydförändring snarare än ökad mobbning skulle kunna ligga bakom åtminstone en del av förändringen.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Trampe » 2012-10-24 0:06:03

KrigarSjäl skrev:
Trampe skrev:Problemet är snarare att skolan har dränerats på så gott som all elevvårdspersonal. Finns det en skolkurator så är hen skolkurator på ett antal skolor och har sällan eller aldrig direkt kontakt med eleverna utan är hänvisad till att handleda lärarna. Dessutom har skolsköterskor, skolpsykologer och fritidsledare försvunnit från skolan allt mer.

Sånt fanns på min tid men till vilken nytta?
-Onödiga pärmbläddrare. Mähän & koftor.


Ibland tror jag att om man kunde gå in och söka på vilka som inte kommit in på socionomutbildningen så skulle man finna ditt namn där. De fördomar du har om socionomer känns mycket som "de är sura sa räven om rönnbären när han inte kunde nå dem".
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav plåtmonster » 2012-10-24 0:24:03

Finns det statistik på mobbning som inte påverkas av attitydförändringar?

Har funderat på hur det kommer sig att skolan tillåts vara en kriminell frizon. Det är knappast så att folk träffas av blixten när de går ut och genast blir moraliska människor automagiskt
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-24 14:14:23

Trampe skrev:
KrigarSjäl skrev:
Trampe skrev:Problemet är snarare att skolan har dränerats på så gott som all elevvårdspersonal. Finns det en skolkurator så är hen skolkurator på ett antal skolor och har sällan eller aldrig direkt kontakt med eleverna utan är hänvisad till att handleda lärarna. Dessutom har skolsköterskor, skolpsykologer och fritidsledare försvunnit från skolan allt mer.

Sånt fanns på min tid men till vilken nytta?
-Onödiga pärmbläddrare. Mähän & koftor.


Ibland tror jag att om man kunde gå in och söka på vilka som inte kommit in på socionomutbildningen så skulle man finna ditt namn där. De fördomar du har om socionomer känns mycket som "de är sura sa räven om rönnbären när han inte kunde nå dem".

Aldrig i livet att jag skulle söka till någon socionomutbildning.
Att frivilligt bli en sån där kofta...bara tanken...!
Fördomar my ass, mina åsikter bygger på trettio års erfarenhet av diverse socionomkategorier. Tror dessutom att jag träffat fler socionomer än socionomerna själva har gjort.

Eftersom du inte är ny på forumet utan varit med ett tag kan jag bara gratulera till din tolkning av det jag skriver. Är det språkbruket du stör dig på? Skriver man kaxigt och rappt så är man automatiskt fördomsfull?

I så fall har vi också en språkfilosofisk diskussion på halsen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Jesters Tear » 2012-10-24 14:23:46

KrigarSjäl skrev:
Trampe skrev:Problemet är snarare att skolan har dränerats på så gott som all elevvårdspersonal. Finns det en skolkurator så är hen skolkurator på ett antal skolor och har sällan eller aldrig direkt kontakt med eleverna utan är hänvisad till att handleda lärarna. Dessutom har skolsköterskor, skolpsykologer och fritidsledare försvunnit från skolan allt mer.

Sånt fanns på min tid men till vilken nytta?
-Onödiga pärmbläddrare. Mähän & koftor.


Vill bidra med en annan bild.

Den enda som någonsin förstod mig i skolan var en socionom som hade någon titel som typ "undomsarbetare". Hon arbetade ungfär som en kurator. Alla lärare i skolan uppfattade mig som blyg eftersom jag var tyst, men av socionomen fick jag hjälp med att lära mig sociala koder som hon uppfattat att jag missat. Jag fick på så vis handfast hjälp att bli bättre på kommunikation. Det finns socionomer som är guld värda.

Jag tror också det behövs mer elevvårdspersonal i skolan.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Gafsan » 2012-10-24 14:29:18

KrigarSjäl skrev:
Trampe skrev:Problemet är snarare att skolan har dränerats på så gott som all elevvårdspersonal. Finns det en skolkurator så är hen skolkurator på ett antal skolor och har sällan eller aldrig direkt kontakt med eleverna utan är hänvisad till att handleda lärarna. Dessutom har skolsköterskor, skolpsykologer och fritidsledare försvunnit från skolan allt mer.

Sånt fanns på min tid men till vilken nytta?
-Onödiga pärmbläddrare. Mähän & koftor.


Jag tycker att man ska vara försiktig med att döma ut yrkesgrupper för att man själv inte anser att de gör nytta. När du skriver "pärmbläddrare" kommer jag att tänka på verkstadsfolket på en tidigare arbetsplats som envisades med att kalla oss ingenjörer för "pärmbärare" (eller såklart favoriten "ingentingjörer"). I deras ögon gjorde vi ingen nytta utan det var minsann de som gjorde det verkliga jobbet. Att utan oss ingenjörer hade all tillverkning varit nedlagd inom fem år eftersom vi konkurrerats ut av produktion i låglöneländer verkade de inte fatta. Det är klart att det finns totalt improduktiva människor (finns förmodligen inom de flesta yrken) men att döma ut en hel yrkeskategori är sällan vettigt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Tallerger » 2012-10-24 15:12:03

Den ökade mobbningen beror nog på en attityd som är en konsekvens av dagens konkurrenssamhälle. Jag syftar då inte bara på den ekonomiska modellen, utan också hur individer förhåller sig till varandra. Alla ska ju kunna uppnå allt, bara man kämpar sig förbi sina konkurrenter.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-24 17:40:29

KrigarSjäl skrev:
Trampe skrev:Problemet är snarare att skolan har dränerats på så gott som all elevvårdspersonal. Finns det en skolkurator så är hen skolkurator på ett antal skolor och har sällan eller aldrig direkt kontakt med eleverna utan är hänvisad till att handleda lärarna. Dessutom har skolsköterskor, skolpsykologer och fritidsledare försvunnit från skolan allt mer.

Sånt fanns på min tid men till vilken nytta?
-Onödiga pärmbläddrare. Mähän & koftor.


Eftersom "mähäna" och "koftorna" närmare bestämt en kurator och en psykolog användes för att stoppa mobbningen av mig när jag gick i högstadiet så tycker jag inte att de var några "onödiga pärmbläddrare". Tvärtom var de nog nödvändiga för att jag skulle få en så dräglig skolmiljö att jag kunde gå ut grundskolan med bra betyg och välja vilken gymnasielinje jag ville. Hur jag hade klarat mig som person annars vågar jag inte ens spekulera i. Detta var på första halvan av 80-talet innan de senare nedskärningarna.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-24 17:42:02

Vad det gäller "statistik" över mobbning är det nog svårt att mäta. Såvida inte enkäterna som man använt är jädrigt bra handlar det nog minst lika mycket om vad elever betraktar som mobbning som vilka händelser som inträffat och hur grova de varit eller hur många som har varit utsatta.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-24 18:05:03

Förvånas icke. Numera är det ju flexibel undervisning; ungarna ska klara sig själva från årskull 1.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav plåtmonster » 2012-10-24 18:09:49

Om man tar ett annat område som t.ex grov misshandel så kan man ju använda sjukhusjournaler för att jämföra med polisanmälningar och därmed korrelera fram statistik.
Mobbning kanske har någon sådan extern faktor också?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolmobbningen ökar enligt Skolverket/BRIS

Inläggav Trampe » 2012-10-24 19:02:18

Att jag får den bilden KS är dina minst sagt infantila förklaringar på vad en socionom är och framför allt vad man gör som socionom. Ett tag blev jag irriterad och kände mig påhoppad då jag själv är just socionom och dessutom stolt över det faktumet. Men numera skrattar jag mer åt dom just för att jag finner dem så infantila. Rappt och kaxigt?? Nä, vi har nog en tämligen skild uppfattning om det.

Men tillbaka on topic igen.
Så som Bjäbbmonstret skriver är det svårt att göra en bra statistik gällande mobbning, just därför det är svårt att definiera vad som är mobbning. Man ser ofta i tidningarna intervjuer när den intervjuade säger att de blivit mobbade någon gång. Men man blir inte mobbad någon gång. Mobbning är något som är systematiskt och sker över en period. Med detta vill jag inte säga att det är ok med tillfälliga övergrepp men de är inte mobbning.
Just därför blir det svårt att mäta mobbning då man allt som oftast jämför äpplen och päron.

Men i frågan om det blivit allt hårdare som sig bland ungdomarna är jag lite tveksam ibland redan i den första bok som skrevs om mobbning i Sverige som kom 1969 om jag inte missminner mig helt så skrev författaren Peter-Paul Heinemann även känd som radiodoktorn, "barn är inte grymma, de är bara lika jävliga som resten av mänskligheten". Och mänskligheten kan man ju fundera på hur de är funtade ibland.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in