Skolgång

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skolgång

Inläggav bine87 » 2012-02-29 22:33:03

Jag är en tjej på 24 år som sedan 9 års ålder haft kontakt med psykiatrin. Jag fick idag veta att jag äntligen ska få en tid för att göra en neuropsykiatrisk utredning.

När jag studerat så har jag haft problem med att klara av ämnen (eller vissa delar/uppgifter) som jag inte varit intresserad av. När jag gick i högstadiet kunde jag bli så uppslukad av en uppgift att jag kunde börja läsa böcker på universitetsnivå för att jag var tvungen att veta ALLT, vilket gjorde att andra uppgifter blev lidande.
Jag är fortfarande inte klar med gymnasiet och det gör mig ledsen, då jag vet att jag KAN men min hjärna sätter upp väggar/hinder och verkar göra lite som den vill.

Hur är det för er? Vore skönt att kunna prata av sig.
bine87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-10-26
Ort: Borås

Re: Skolgång

Inläggav Barajag » 2012-02-29 22:43:48

Ja så har det alltid varit för mig med, är jag intresserad så klarar jag allt. Men allt annat blir bara halv gjort. Jag har haft stora problem i skolan sedan mellanstadiet, jag har inte kunnat lära mig grammatik och stavning, historia no samhällskunskap. Sen började gymnasiet samma sak. Men sedan valde jag en vuxen utbildning inom vården och pang så var jag fixerad av det och jag fick mvg i allt.

Men detta följer mig hela livet, jag kan inte göra något el hjälpa någon utan att vara fixerad vid det..
Barajag
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2011-09-09
Ort: Södra Sverige

Re: Skolgång

Inläggav bine87 » 2012-02-29 22:52:48

Jag skulle behöva någon som satt med mig och hjälpte mig för att jag ska klara av att läsa in gymnasiet. Går det att få tro?
bine87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-10-26
Ort: Borås

Re: Skolgång

Inläggav Nefarious » 2012-02-29 23:10:03

bine87 skrev:Jag skulle behöva någon som satt med mig och hjälpte mig för att jag ska klara av att läsa in gymnasiet. Går det att få tro?


Jag har det så, det funkar svinbra.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Skolgång

Inläggav plåtmonster » 2012-02-29 23:12:01

@Nefarious, Var får du den hjälpen ifrån? :?:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Skolgång

Inläggav Idiot » 2012-02-29 23:13:24

Jag gjorde det jag tyckte var kul och intressant, det andra gjorde jag halvdant, eller inte alls. Jag lyckades bli godkänd i samtliga ämnen dock, och höga betyg i vissa.

Att studera saker som är ointressanta är svårt för mig, men jag har utvecklat en ganska bra studieteknik som jag i dagsläget håller på att lära min yngre bror då han ligger dåligt till med studierna.
Denna teknik är ingenting jag har nedskrivet utan det "ploppar bara ut" när jag ser hur man kan göra vissa saker på ett sätt som gör det lättare och bättre.

Detta hjälpte mig att göra klart saker som var tråkiga, skit i ämnet, fokusera på uppgiften, att klara av uppgifter ger en känsla av uppfyllelse och det är oftast en skön känsla.
:)
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Skolgång

Inläggav Swesse » 2012-02-29 23:42:53

Jag har samma problem som er med att jag har hemskt svårt att läsa ämnen som inte intresserar mig. Har dock klarat mig bra genom skolan, men mest tack vare att jag har ett väldigt bra fotografiskt minne och kommer ihåg nästan allt jag läser när jag pluggar, så jag brukar få kämpa mig igenom att läsa provsidorna en gång, men sedan kan jag få hög(s)t(a) betyg.

Mitt största problem ligger dock i att tolka frågorna, att jag brukar vara extremt pedantisk och hålla tiden vid prov: Förlorar helt tidsperspektivet, skriver ofta om samma mening flera gången då jag kommer på en bättre formulering eller om en bokstav blev ful (det är tyvärr ganska OCD-igt). Angående tolka frågorna så kan jag ta ett exempel på mitt senaste prov i Internationell Ekonomi, där jag fick frågan "Vad står CE-märkningen för?". I och med att det stod vad den stod för, så skrev jag ut förkortningen (Conformité Européenne). Vad läraren syftade på sökte var i själva fallet dess innebörd, något som resten av klassen förstod.

Räddade dock upp mig och fick i slutändan MVG på provet (dock med minsta möjliga marginal).


Jag kan verkligen förstå hur ni kan ha svårt! Jag vet verkligen hur jobbigt det kan vara för mig att traggla mig igenom sidorna, och kan därmed ana hur svårt det sedan måste vara att nöta in dem. :-)004
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Skolgång

Inläggav bine87 » 2012-02-29 23:44:12

Nefarious skrev:Jag skulle behöva någon som satt med mig och hjälpte mig för att jag ska klara av att läsa in gymnasiet. Går det att få tro?


Jag har det så, det funkar svinbra.
plåtmonster skrev:@Nefarious, Var får du den hjälpen ifrån?


Det undrar jag också?!
bine87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-10-26
Ort: Borås

Re: Skolgång

Inläggav plåtmonster » 2012-03-01 0:02:55

Swesse skrev:"Vad står CE-märkningen för?".


Det är en sådan där typisk NT fråga där man förutsätter outtalade saker. *MORR*

Eller drämma till med China Export.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Skolgång

Inläggav bine87 » 2012-03-01 0:10:44

Jag får alltid panik när jag har tidspress på prov, speciellt när jag suttit i ett klassrum med andra elever. Tävlingsinstinkten kickar in och jag måste bevisa att jag KAN och att jag minsann är lika snabb som alla andra, vilket för min del är omöjligt då jag alltid suttit sist kvar då jag fastnat på nån fråga och sitter och läser den om och om igen och räknar ord och bokstäver istället och glömmer bort tiden fullständigt..
bine87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-10-26
Ort: Borås

Re: Skolgång

Inläggav Nefarious » 2012-03-01 0:46:31

plåtmonster skrev:@Nefarious, Var får du den hjälpen ifrån? :?:


Jag får den på gymnasiet där jag går. Personalen där är suverän.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Skolgång

Inläggav Swesse » 2012-03-01 1:37:41

plåtmonster skrev:
Swesse skrev:"Vad står CE-märkningen för?".


Det är en sådan där typisk NT fråga där man förutsätter outtalade saker. *MORR*

Eller drämma till med China Export.


Ja! Så svårt är det faktiskt inte att formulera sig korrekt (i de flesta situationer). Har åkt på liknande flera gånger tidigare! :(


bine87 skrev:Jag får alltid panik när jag har tidspress på prov, speciellt när jag suttit i ett klassrum med andra elever. Tävlingsinstinkten kickar in och jag måste bevisa att jag KAN och att jag minsann är lika snabb som alla andra, vilket för min del är omöjligt då jag alltid suttit sist kvar då jag fastnat på nån fråga och sitter och läser den om och om igen och räknar ord och bokstäver istället och glömmer bort tiden fullständigt..


Samma här! Bristen på tid är min solklart värsta fiende när det kommer till prov i skolan. Är fullständigt övertygad om att jag hade haft MVG i alla ämnen om jag inte hade sådana problem med att arbeta under tidspress. Mitt problem ligger dock inte i tävlingsinstinkten, utan i att jag inte kan hantera stressen.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in