Skolans Mindrape!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skolans Mindrape!

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-13 0:19:07

Moderator Alien: Flyttade tråden från Att leva som Aspergare till detta underforum.


Howdy.

Har nu kommit till en punkt där jag inte längre orkar låta skolan pajja mina betyg. Så nu behöver jag hjälp.

Finns det verkligen någonting som säger att även elever med handikapp, är tvungna att sitta större delen av lektionen i klassrummet? På gymnasiet?

Lärarna på skolan anser att alla ska sitta i klassrummet. Då anser jag att det är lärarens ansvar att se till så att det är en miljö i klassrummet som alla kan jobba i. Men det håller dem inte med om...

Jag har enorma problem med koncentration och arbetsminne.
Minsta lilla ljud från någon, så måste jag börja om med min uppgift. Eller så tappar jag allt läraren sagt de senaste två minuterna.
Detta är något ingen tar hänsyn till, hur mycket jag och min familj än varit på skolan och viftat med papper om rättigheter för handikappade.

Lärarna anser nu att om jag vill gå ut ur klassrummet, så får jag bara göra det en kort stund. För att det stör klassen när någon inte sitter i klassrummet. -Men jag då?! jag störs ju av att sitta med dem? är jag mindre viktig?!

Första förslaget var öronproppar. När jag då sa att det inte hjälper, då jag bara blir lättare störd av rörelser, om jag inte hör något, så skrattade man åt mig.
"Man kan inte få allt man vill. Och nu kan inte din pappa hjälpa dig heller, för du är arton nu. Du kan få sitta tio minuter utanför klassrummet, men sen måste du vara med dem andra."
ingen kunde förklara varför.
När jag blev arg och började fråga vad dem menade tog lärarna sina papper och sitt kaffe och gick. Har tröttnat på att jaga dem, så jag gav upp.
Det känns som en fucking lekstuga.


Måste det vara såhär?!
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav slackern » 2011-03-13 0:24:02

Särskola eller något kanske eller stödundervisning?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav atoms » 2011-03-13 0:26:21

atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Parvlon » 2011-03-13 0:27:11

Har du testat öronproppar i klassrummet?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-13 0:29:25

slackern skrev:Särskola eller något kanske eller stödundervisning?


Där kom det...
Särskola. Så om jag vill ha lugn och ro i klassrummet, så måste jag söka till en särskola?
Nej..
Det skulle skada mig psykiskt. Rejält. Jag skulle inte passa med eleverna som går där heller.
Jag har lätt add och lätt asperger. är som en helt vanlig person, fast med svårigheter att koncentrera mig. Och svårigheter i att acceptera folks idiotiska illusioner regler spel och lögner.
Jag hör inte hemma där.

Det enda jag vill är att kunna jobba på lektionerna. Men det går inte då alla elever sitter och pratar hela tiden. och då menar jag verkligen att alla pratar hela tiden..

Och det är ju rent löjligt att det ska vara så omöjligt att låta mig sitta ensam eller i en mindre grupp utanför klassrummet, att jag ska behöva söka särskola?
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-13 0:31:29

Parvlon skrev:Har du testat öronproppar i klassrummet?


Yes. som jag skrev, så gör det bara att
1. lärarna tillslut klagar på att jag inte lyssnar
2. lärarna får ett ansvar de inte klarar av - att se till att säga viktiga saker när jag inte har öronpropparna
3. det gör att jag istället blir extra känslig för rörelser.
(Om någon bakom mig rör på sig, så känner jag det. jag kan inte riktigt förklara det.)
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-13 0:36:01



Nu ber jag ju inte om att få skolka från lektionerna.
Jag ber bara om att få gå iväg när det är för högljutt i klassen.
Att sitta i ett klassrum intill.
Förut gick det bra, tills man helt plötsligt ändrade sig och sa att det itne skulle gå längre.

Anledningen till det var att lärarna inte hade koll på vad vi gjorde då.
Men det är inte lärarens uppgift att se till att jag med tvång jobbar.

En lärare har i uppgift att ge mig information som jag ska kunna ta emot.
Och att antecka om jag har min rumpa på stolen i klassrummet.
Huruvida jag jobbar varenda lektion är upp till mig, jag är arton och på gymnasiet har vi eget ansvar för oss själva.
Så jag förstår inte vad skolan håller på med.. alls..
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav slackern » 2011-03-13 0:39:19

Kan du inte få en assistent eller någon som för anteckningar åt dej?

Tror att om de inte tillgodo ser dina behov kan du stämma dom?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-13 0:42:03

slackern skrev:Kan du inte få en assistent eller någon som för anteckningar åt dej?

Tror att om de inte tillgodo ser dina behov kan du stämma dom?


Assistenten löser inte problemet.
SÅ handikappad är jag inte.

Öronpropparna hjälper inte. Jag störs i alla fall, då alla springer omkring, leker och tjafsar. En kille i klassen spelar upp musik i klassrummet, springer runt och visar bilder för alla andra och så. Utan att läraren gör något.
Ett par öronproppar hjälper inte mot det..

har prövat allt. Musik. öronproppar. skärmar. Allt.
Det jag behöver är disciplin i klassen, eller möjlighet att ibland sitta ensam..
vilket skolan vägrar ge mig..
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Miche » 2011-03-13 0:52:42

Det du behöver är distansundervisning vilket gör att du kan studera hemifrån och behöver bara besöka skolan ett fåtal gånger per termin.

En skrift från skolverket om distansundervisning
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav atoms » 2011-03-13 0:53:24

Dark_Solitude skrev:


Nu ber jag ju inte om att få skolka från lektionerna.
Jag ber bara om att få gå iväg när det är för högljutt i klassen.
Att sitta i ett klassrum intill.
Förut gick det bra, tills man helt plötsligt ändrade sig och sa att det itne skulle gå längre.

Anledningen till det var att lärarna inte hade koll på vad vi gjorde då.
Men det är inte lärarens uppgift att se till att jag med tvång jobbar.

En lärare har i uppgift att ge mig information som jag ska kunna ta emot.
Och att antecka om jag har min rumpa på stolen i klassrummet.
Huruvida jag jobbar varenda lektion är upp till mig, jag är arton och på gymnasiet har vi eget ansvar för oss själva.
Så jag förstår inte vad skolan håller på med.. alls..


Tänkte mer som så att om du läser vad skollagen säger och där hittar grund för vad du behöver för att kunna fungera i lärosituationen så kan du dänga lagboken i katedern.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav A » 2011-03-13 1:08:56

Dina föräldrar kan visst hjälpa dig, om du vill att de ska göra det och de vill hjälpa dig

Din skola saknar uppenbarligen kunskap om skollagen o funktionshindrades rättigheter

Du har rätt att få det stöd du behöver för att kunna klara din skolgång.
Ta hjälp av dina föräldrar och

- begär en elevvårdskonferens och därefter åtgärdsprogram

- be dina föäldrar prata med Skolverket om vilka rättigheter du har o vilka skyldigheter skolan har
de har en kundtjänst el vad det heter som svarar på frågor

- anmäl skolan till Skolinspektionen för att de inte ger dig stöd
blankett finns på deras hemsida

Särskola är endast till för begåvningshandikappade

Däremot finns det särskilda skolor som inriktat sig på ungdomar med t ex AS men då måste man ansöka om det hos sin kommun och eftersom det är dyrt så brukar man bara få sådant beviljat om man har stora problem i en vanlig skola
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav ragnevi » 2011-03-13 2:19:32

Det ska finnas speciella öronproppar som ska sortera bort sorl som man kan få som hjälpmedel då de är ganska dyra. Det finns också hörselhjälpmedel som förstärker det som läraren säger, och stänger ute andra ljud.

Lägg fram att det är viktigt för dig att du får sitta enskilt när det är eget arbete och du kan be läraren om att säga till de som stör lektionen.

Samtidigt, ha i åtanke att den situation du befinner dig i kommer att uppstå flera gånger i livet. Du kommer behöva kunna sitta på föreläsningar och ta mot information och de runt omkring dig kommer inte alltid vara tysta.

Det går att träna upp sin koncentration och förmåga att fokusera, se till att börja med att du ätit ordentligt och att du är utvilad. Behöver du medicin för att höja koncentrationen så pröva det. Men mycket handlar om att lära sig hantera situationen även om du tycker det är jobbigt.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Xzirie » 2011-03-13 3:56:54

På gymnasiet räckte det väl med att man satt där och höll sig vaken för att man skulle få närvaron registrerad? Allt pluggande till prov och skrivande av inlämningsuppgifter gjorde man ändå hemma på nätterna när man inte kunde sova. Och det är väl bara det som räknas för betyget?
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Kimmelie » 2011-03-13 12:27:55

Jag tycker det låter väldigt ansvarslöst av skolan! Lärarna ska ju hålla ordning i klassen, eleverna ska inte springa runt eller prata på lektionerna... Jag menar inte att förespråka stenhård disciplin som det kanske var på t ex 50-talet, men när jag gick i skolan på 80-talet så höll åtminstone de flesta lärarna ordning i klassrummet.

Distansundervisning? Eller bara närvara när det är nån genomgång du behöver lyssna på, som du inte kan läsa in själv. Det viktigaste är väl ändå att du klarar av proven, och "fördjupningsarbeten", dvs visa att du har de kunskaper man ska ha för att få godkänt (el. högre) betyg.

Det kan knappast vara lagligt som de beter sig på din skola... (Fast jag vet inte så mycket om vad lagen säger...)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Inger » 2011-03-13 13:07:44

Dark_Solitude, du har min sympati.

• Jag tycker de borde slänga ut alla som inte kan hålla käften på lektionerna så att de som faktiskt vill lära sig något ska ha en chans att göra det. Om de pratsamma får underkänt då, så är det ju deras eget fel.

• Silvertejp över truten på pratmakarna är ett annat alternativ.

• Eller så kan man ha tysta och pratsamma i olika klasser. Den pratsamma klassen kunde räknas som hjälpklass eftersom de troligen inte kommer lära sig särskilt mycket. :wink:

Shit, vad mycket bra idéer jag får idag. 8)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2011-03-13 13:34:34

Har en bekant som förr om åren jobbade som skolinspektör under en period. Nån gång på 80-talet besökte han en högstadium i Ljungby i Småland. Den skolan hade/har många och okonventionella idéer.

Bland annat att ett klassrum inte bara var ett enda rum. I direkt anslutning till det stora klassrummet fanns fyra mindre arbetsrum med väggar emellan. Väggarna gick att dra ifrån vid behov för att få större eller mindre rum (jag kan dock undra hur pass ljudisolerande de väggarna egentligen var :? ). Arbetsrummen var till för enskilt arbete och smågruppsarbete. Stora klassrummet användes till lektioner med alla elever eller storgrupparbeten.

Detta har jag förstått har varit vanligt rätt länge på gymnasiet, liksom extra lärartid m.m. Gymnasiet har kommit längre än högstadiet. Och så kanske det fortfarande är. Känner inte till hur mycket "Ljungbymodellen" har spridit sig till andra högstadier. Jag har sett något som lite grand påminner om det i sonens skola (mellanstadium).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav DIProgan » 2011-03-13 13:44:50

Ännu en idiotskola som vill ha det enkelt för sig och skita i sina annorlunda elever.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Xzirie » 2011-03-13 15:56:22

Ber om ursäkt för mitt tidigare, bittra inlägg. Det är klart att de borde kunna ge alla en anständig skolmiljö.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav hejpodej » 2011-03-13 16:19:10

"För att det stör klassen när någon inte sitter i klassrummet."
Hur skulle det störa någon? Förstår inte riktigt vad de mena med det. Det är väl meningen att du ska lära dig något och inte sitta och plågas igenom lektionerna.
Usch skolan alltså :( jag förstod aldrig varför man skulle sitta inlåst i ett rum för att lära sig när hela världen fanns utanför fönstren. Så till slut gav man upp och bara satt där och halvsov.

I varje fall. Gick i en aspergerklass på en folkhögskola för något år sedan och lokalerna var hemska. Luften var hemsk året om och de lyssnade inte alls när jag sade att jag är känslig för värme och därför drog ner elementen till en mer lagom värme (30 grader inomhus anser inte jag normalt direkt). På våren blev det värre när solen stekte och inte fick man öppna fönstren heller för folk frös då tydligen. Vissa lektioner som t ex matematik, frågade jag om jag fick sitta vid borden utanför när det ändå var fint väder. Men det fick jag inte! Satte mig där ändå för att kunna göra någonting.

Detta var ändå en klass som skulle vara "anpassad". My ass att den var!

Det är synd att skolan inte verkar vilja anpassa sig mer (grund och gymnasie) för det finns så många lösningar som skulle göra saker och ting så mycket roligare. Alla passar inte i den mall av skolan som finns idag men det är det enda rätta tydligen.
hejpodej
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Liten håla

Inläggav NoteToSelf » 2011-03-13 21:26:10

Jag var deltidssjukskriven sista terminen av nian, just för att det var alldeles för stökigt i klassrummet. Lärarna sa att de skulle göra nåt, men så fan att de gjorde. Så hade de nerv nog att skylla på mig också.

Så jag pluggade hemma, var bara i skolan på viktiga genomgångar, praktiska ämnen (musik, gympa m.m) och för att skriva prov. Det funkade väldigt bra för mig, trots mina enorma igångsättningssvårigheter.

Men detta var grundskolan, och jag vet inte om man kan göra så i gymnasiet. Om det låter som ett "bra" alternativ för dig kan du ju fråga. Annars kan du försöka ha möte med rektorn m.m, plus någon från habiliteringen. Min terapeut är nästan alltid med på sådana möten.

Önskar bara lycka till, vet hur det är med skolor som motarbetar en.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Re: Skolans Mindrape!

Inläggav tish81 » 2011-03-14 23:21:08

Hej Dark_Solitude,

Jag är gymnasielärare och jag blir upprörd när jag läser vad du skriver, så där ska det verkligen inte behöva vara. För det första så är inte skolan i första hand till för lärarna, utan för eleverna. Detta kan verka vara en självklarhet, men tyvärr är det många inom skolan som alltför ofta "glömmer bort" detta av olika skäl.

På skolverkets hemsida finns lagar och dokument som skolan ska följa, adressen dit är www.skolverket.se

Själva läro- och kursplanerna är ganska ospecifikt utformade för att läraren ska ha fria händer. Här gäller regeln om att eleverna ska ha uppfyllt vissa mål, då de är klara med sina kurser. Hur eleverna tar sig fram till målen är lärarens uppgift att utforma och detta är för att ha möjlighet att möta eleverna utefter dessas individuella behov. Dock ska man sträva efter att alla elever når fram till målen.

I den nya skollagen för gymnasieskolan står bland annat följande:

Syftet med utbildningen inom skolväsendet
4 § Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.

Lika tillgång till utbildning
8 § Alla ska, oberoende av geografisk hemvist och sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i skolväsendet om inte annat följer av särskilda bestämmelser i denna lag.

I diskrimineringslagen (2008:567) finns bestämmelser som har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter inom utbildningsområdet oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Kommunens ansvar
30 § Varje kommun ansvarar för att ungdomarna i kommunen erbjuds gymnasieutbildning av god kvalitet.


Du kan läsa mer om detta på följande länk:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... 010:800#K1


Observera även att orden "alla ska", inte på något vis innebär att alla elever nödvändigtvis behöver följa exakt samma utstakade väg fram till målen, då alla är individer och har olika behov. Om det finns "särskilda behov" så blir detta ännu viktigare. "Särskilda behov" är en samlingsbeteckning som ofta förekommer då man talar om funktionsnedsättningar av olika slag, exempelvis dyslexi, diagnoser av olika slag och/eller rörelsehinder. Här finns det något som kallas för "en skola för alla", vilket innebär att elever har rätt att gå i en vanlig skola och att få sina särskilda behov tillgodosedda för att kunna ta del av och tillägna sig utbildningen på bästa möjliga vis. Detta kallas inom skolans värld för "inkludering" av elever. UNESCO har skrivit en del om detta som exempelvis och detta återkommer både i skollagen och i lärares yrkesetiska principer.

Jag har sett många fall som liknar ditt och detta är något som inte får förekomma. Detta är dock vanligare än man kan tro av en rad olika anledningar, exempelvis har obehöriga lärare inte alltid koll på styrdokumenten och den lag som gäller för verksamheten, äldre lärare gick sin lärarutbildning för många år sedan har inte alltid heller koll på vad som gäller och alltför många kör på i samma spår och rättar sig efter egna upprättade principer tyvärr, vilket heller inte får förekomma naturligtvis. En stor anledning till att skolan många gånger frångår regelverket tror jag även beror på att det oftast fungerar för att elever och föräldrar inte har mycket att sätta emot, eftersom dessa många gånger inte har full koll på vad som egentligen gäller och vad man har rätt att kräva.

Nu till dina frågor:

Dark_Solitude skrev:Finns det verkligen någonting som säger att även elever med handikapp, är tvungna att sitta större delen av lektionen i klassrummet? På gymnasiet?


Det finns ingenting som säger att man måste sitta i klassrummet, men det finns heller ingenting som säger att man inte ska sitta där. Däremot måste lärmiljön vara god för att man som elev ska kunna tillägna sig sina kunskaper, vilket den inte verkar vara i ditt fall. På skolor där jag arbetat brukar elever som har särskilda behov få sina behov tillgodosedda, i synnerhet om de har en diagnos eller något slags dokument som styrker att svårigheter finns. Hjälpmedel vid koncentrationssvårigheter kan vara av olika slag och här brukar elev och lärare tillsammans diskutera sig fram till vad som fungerar bäst utifrån eleven själv och delvis även för läraren (läraren vill antagligen kunna hjälpa eleven om denne skulle vara i behov av detta och vill därmed veta var eleven befinner sig, samt även kunna se att elevens arbete går som förväntat etc.). Har man svårt att koncentrera sig i klassrummet, brukar läraren kunna boka ett annat rum eller dylikt till dessa lektioner som eleven kan få gå till vid behov och när man ska sitta och läsa, arbeta självständigt eller liknande. Det är viktigt att en sådan möjlighet finns om behovet finns.

Dark_Solitude skrev:Lärarna anser nu att om jag vill gå ut ur klassrummet, så får jag bara göra det en kort stund. För att det stör klassen när någon inte sitter i klassrummet.


Här skulle jag nog ifrågasätta på vilket vis det stör klassen om en elev inte är där? Om det stör klassen så mycket, kan klassen arbeta alls då om en elev skulle vara frånvarande pga sjukdom en dag och därmed inte befinna sig i klassrummet? Arbetar verkligen de andra eleverna i klassrummet om de sitter och håller koll och stör sig på att en stol är tom? Om så är fallet så verkar det förekomma andra koncentrationssvårigheter i klassrummet som läraren borde se över. Dessutom borde det störa klassen mer om du går ut och in i klassrummet. Här skulle jag även ifrågasätta vem som är ägaren av problemet i denna situation och vems behov som man uppfyller när du går ut en liten stund och kommer in igen - ditt eller lärarens? För skolan är till för eleverna i första hand. I det här fallet verkar det även vara läraren som äger problemet med att du inte kan få sitta på annan plats vid behov.

Dark_Solitude skrev:[b]"Man kan inte få allt man vill. Och nu kan inte din pappa hjälpa dig heller, för du är arton nu. Du kan få sitta tio minuter utanför klassrummet, men sen måste du vara med dem andra."


Detta stämmer inte alls. Regeln är att läraren inte får höra av sig eller diskutera en elev med föräldrarna utan elevens tillåtelse om eleven är 18 år. Om du vill ha hjälp av din pappa, så finns det inget alls som hindrar att han hjälper dig. Detta är helt upp till dig, ditt beslut.

Dark_Solitude skrev:Måste det vara såhär?!


Det ska inte vara så här.

Stå på dig! Det är du som har rätt här!

Är det något som du vill fråga, diskutera eller ha hjälp med, så är det bara att säga till. Skicka ett PM om du inte vill ta det öppet på forumet.

Mvh
Tish
tish81
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2011-02-25
Ort: Eskilstuna

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-15 18:22:55

Tack alla ! Har läst allt ni skrivit.
Det är till stor hjälp.

Ska ta tag i detta i morgon. :3
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav tish81 » 2011-03-15 18:34:22

Dark_Solitude skrev:Ska ta tag i detta i morgon. :3


Hoppas att det ordnar sig med allt imorgon :D Skriv gärna och berätta hur det gick.

Mvh
Tish
tish81
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2011-02-25
Ort: Eskilstuna

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in