Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-04 15:42:04

Nej tyvärr jag får inte för à-kassan annars har jag lite gamla kurser det kunde vara roligt att göra klart. När det gäller nollning och sånt skit har jag alltid gett fan i det. Man väljer själv vem man vill umgås med och kräver de sådana saker av en är de inte värda att satsa på anser jag. Men så hade jag alltid ett engagemang i föreningar utanför studierna. Men det var inte i Uppsala.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav plåtmonster » 2013-08-04 16:17:10

Var vart det då? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav Huggorm » 2013-08-04 16:50:58

Huggorm skrev:Jag har blivit antagen till en KY-utbildning till "mariningenjör motor och elektroniksystem" men har inte bestämt än om jag skall tacka ja eller nej. Det är inte lätt att bestämma sig :?

Jag bestämde mig till slut för att tacka ja. Det är en form av distansutbildning där man ändå måste komma till ett klassrum och ha undervisning tillsammans med folk från andra städer via monitor. Vi blir bara fyra där jag bor så det känns bra, jag klarar inte av stora klasser med massa stök från alla håll. Varierande ålder också, det blir inte tre 18-åringar och jag på 32. Dessutom är det självstudier hemma 2-3 dagar i veckan så det känns som om jag har alla möjligheter att ro det här i hamn. Jag är riktigt taggad nu, synd att det är två och en halv vecka jobb kvar till det börjar men det går väll snabbt.

Målet är att så småningom arbeta med fjärrstyrda miniubåtar som de har vid oljeriggarna i Nordsjön. Visserligen är utbildningen mer inriktad på fritidsbåtar men det är i alla fall i närheten. I värsta fall kan jag tänka mig att bli expert på elektroniken för någon motor som används till dyrare yachter. Då kanske jag kan jobba sommarhalvåret här hemma och vintern på Nya Zealand när de har sommar.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav Feldwebel » 2013-08-04 23:22:23

kullan skrev:Jag har studerat på folkhögskola och för mig var det paradiset.



Hur skiljde det sig från vanlig skola? Och hur funkade det i klassen?
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav kullan » 2013-08-04 23:31:11

Feldwebel skrev:
kullan skrev:Jag har studerat på folkhögskola och för mig var det paradiset.



Hur skiljde det sig från vanlig skola? Och hur funkade det i klassen?


Du väljer själv vilken takt du studerar. Ofta får du som studerande vara med och lägga upp studieplanen. För mig var det inga problem med klassen och lärarna var helt underbara. Den tävling man kan känna av i grundskolan på gymnasienivå existerar inte på en folkhögskola. Den enda du tävlar med / mot är dig själv och dina resultat. Vilket passar mig perfekt. Du väljer själv hur seriös du vill vara helt enkelt och du påverkas inte så mycket av att andra inte lägger sig på din nivå tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav Feldwebel » 2013-08-04 23:32:40

kullan skrev:
Feldwebel skrev:
kullan skrev:Jag har studerat på folkhögskola och för mig var det paradiset.



Hur skiljde det sig från vanlig skola? Och hur funkade det i klassen?


Du väljer själv vilken takt du studerar. Ofta får du som studerande vara med och lägga upp studieplanen. För mig var det inga problem med klassen och lärarna var helt underbara. Den tävling man kan känna av i grundskolan på gymnasienivå existerar inte på en folkhögskola. Den enda du tävlar med / mot är dig själv och dina resultat. Vilket passar mig perfekt. Du väljer själv hur seriös du vill vara helt enkelt och du påverkas inte så mycket av att andra inte lägger sig på din nivå tex.



Och dem mindre klasserna hjälpte mycket kan jag tänka mig? Hur var det med läxor och prov? var det lugnare tempo där också lr
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Re: Sv: Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes &

Inläggav Zirre » 2013-08-04 23:34:19

kullan skrev:
Feldwebel skrev:
kullan skrev:Jag har studerat på folkhögskola och för mig var det paradiset.



Hur skiljde det sig från vanlig skola? Och hur funkade det i klassen?


Du väljer själv vilken takt du studerar. Ofta får du som studerande vara med och lägga upp studieplanen. För mig var det inga problem med klassen och lärarna var helt underbara. Den tävling man kan känna av i grundskolan på gymnasienivå existerar inte på en folkhögskola. Den enda du tävlar med / mot är dig själv och dina resultat. Vilket passar mig perfekt. Du väljer själv hur seriös du vill vara helt enkelt och du påverkas inte så mycket av att andra inte lägger sig på din nivå tex.

Det gäller inte alla folkhögskolor och kurser inom de.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav kullan » 2013-08-04 23:38:40

Feldwebel skrev:Och dem mindre klasserna hjälpte mycket kan jag tänka mig? Hur var det med läxor och prov? var det lugnare tempo där också lr


Själv hade jag inte så mycket läxor. Det var väl om man kände att man behövde träna på något. Typ glosor om man i klassen bestämt att glosprov skulle förekomma tex. Annars är det mest du som avgör vad du ska göra hemma och vad du gör i skolan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav kullan » 2013-08-04 23:40:27

Zirre skrev:Det gäller inte alla folkhögskolor och kurser inom de.


Det beror på vad man läser. Men läser man sk kärnämnen som svenska och matte är det ofta din egen nivå som bestämmer hur kursen läggs upp. Det finns sällan en färdig kursplan när höstterminen startar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes &

Inläggav Zirre » 2013-08-04 23:46:46

kullan skrev:
Zirre skrev:Det gäller inte alla folkhögskolor och kurser inom de.


Det beror på vad man läser. Men läser man sk kärnämnen som svenska och matte är det ofta din egen nivå som bestämmer hur kursen läggs upp. Det finns sällan en färdig kursplan när höstterminen startar.

Då har vi olika erfarenheter då.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav kullan » 2013-08-04 23:50:55

Zirre skrev:
kullan skrev:
Zirre skrev:Det gäller inte alla folkhögskolor och kurser inom de.


Det beror på vad man läser. Men läser man sk kärnämnen som svenska och matte är det ofta din egen nivå som bestämmer hur kursen läggs upp. Det finns sällan en färdig kursplan när höstterminen startar.

Då har vi olika erfarenheter då.


Jag gick på Mora folkhögskola och där fick man börja med att göra tester på vad man låg kunskapsmässigt. Sen fick man tex. rådet att välja en nivå på svenska anpassad till sin kunskapsnivå. Sen när den gruppen var klar fick man tillsammans med läraren lägga upp studieplanen. Vad ville man fokusera på. Så var det i alla ämnen man ansökte om att läsa.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav Feldwebel » 2013-08-04 23:52:34

kullan skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:
Det beror på vad man läser. Men läser man sk kärnämnen som svenska och matte är det ofta din egen nivå som bestämmer hur kursen läggs upp. Det finns sällan en färdig kursplan när höstterminen startar.

Då har vi olika erfarenheter då.


Jag gick på Mora folkhögskola och där fick man börja med att göra tester på vad man låg kunskapsmässigt. Sen fick man tex. rådet att välja en nivå på svenska anpassad till sin kunskapsnivå. Sen när den gruppen var klar fick man tillsammans med läraren lägga upp studieplanen. Vad ville man fokusera på. Så var det i alla ämnen man ansökte om att läsa.



Fick du nåt extra stöd för din diagnos
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav kullan » 2013-08-04 23:57:28

Feldwebel skrev:Fick du nåt extra stöd för din diagnos


Nu studerade jag innan jag fick min diagnos så min sk, problem fanns ju inte på papper. Dock anser jag att jag inte hade behövt något extrastöd då studierna var ordnade så att jag kunde studera i min takt. Och när alla intyg skulle delas ut vid kursslutet fick jag ändå bra ömdöme. För de ansåg att jag hade haft en bra utvecklingskurva under läsåret. Lärarna jämför dig inte med kurskamraterna utan de jämför dig med var du stod när kursen började och vart du står när kursen slutar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-08-04 23:58:00

När det gäller det här med folkhögskolor verkar det variera väldigt kraftigt hur pedagogiken fungerar och vad lärarna har för kompetens samt hur det fungerar med det sociala på skolan. Det är ju en friare skolform men jag får ett intryck av att det har börjat likna gymnasieskolan mer och mer kanske eftersom de ofta har vanliga gymnasielärare som lärare. Detta om skolan inte har en genomtänkt pedagogik för hur de vill jobba med sina allmänna kurser.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav plåtmonster » 2013-08-05 0:05:01

@Zirre, Vad är din erfarenhet?

@Bjäbbmonstret, Likna gymnasiet på vilket sätt?

Rent allmänt får man betyg på folkhögskolan som är giltigt för att söka in till vanligt gymnasium eller högskola?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav kullan » 2013-08-05 0:09:23

plåtmonster skrev:Rent allmänt får man betyg på folkhögskolan som är giltigt för att söka in till vanligt gymnasium eller högskola?


Vissa går på folkhögskolan istället för gymnasium. Sen går de direkt till högskolan eller universitet. Intygen man får ger en rätt behörighet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav beardy » 2013-08-05 0:31:34

Ska fortsätta med de sista gymnasiekurserna (på Komvux) för att till slut skaffa mig den där gymnasiekompetensen.
Svenska, samhäll, matte och fysik blir det i höst, sen är jag förhoppningsvis färdig med komvux för gott.
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav Automaton » 2013-08-06 23:28:27

Funderar starkt på att försöka satsa på att bättre på mitt resultat på högskola provet, jag fick 1,2 nu senast men det räcker inte långa vägar för att komma in på det jag är intresserad av. Tänkte gå kurser på komvux innehållandes matte för att bättre på mitt kunnande på den matematiska delen som är min svagaste sida.

Är mycket intresserad av Juridik och det skulle vara intressant att plugga det på en högre nivå.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav beardy » 2013-08-10 2:45:11

Automaton: Jag skulle också vilja få ett bättre HP-resultat, har också brister i matematik som drar ner snittet. Visserligen räcker mitt resultat för att komma in på utbildningen jag vill, men det är precis på gränsen, så jag skulle känna mig lugnare om jag fick ett bättre provresultat.

Jag kommer att läsa matematik på komvux i höst, kanske kan vi peppa varandra att bättra på våra matematiska färdigheter inför högskoleprovet? :idea: :)
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav iuftfy547s » 2013-08-10 18:23:31

Hej hej.
Jag ska läsa *borttaget* på högskolan i Jönköping. :)

Är väldigt nervös kan jag lova.

Någon mer här som ska läsa i Jönköping?

Moderator Alien: Tog bort kursen på begäran.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-10 19:01:54

Möjligen till nästa höst. Vid det laget har jag kommit i ordning i Lund och slipper pendling och annat krux.
Jag tror man kommer in i studentlivet på ett helt annat sätt om man bor i universitetsstaden.
Litteraturvetenskap blir det om allt går som planerat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sv: Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes &

Inläggav Asperger76 » 2013-08-10 20:07:55

Beror på finansiering eftersom jag redan läst 6 år på universitet. Väntar på besked från fk och CSN. Högst osäkert i nuläget, alternativt funderar jag på att satsa allt på ett kort och hoppa på något skitjobb istället för sjukersättning och hoppas på att inte dra in väggen igen. Brakar jag ihop blir det ju ändå bara status quo.

Edit: Hoppa på vilket jobb som helst som jag kan kombinera med studierna.
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav Neutrino » 2013-08-10 20:54:47

Asperger76 skrev:Beror på finansiering eftersom jag redan läst 6 år på universitet. Väntar på besked från fk och CSN. Högst osäkert i nuläget, alternativt funderar jag på att satsa allt på ett kort och hoppa på något skitjobb istället för sjukersättning och hoppas på att inte dra in väggen igen. Brakar jag ihop blir det ju ändå bara status quo.

Edit: Hoppa på vilket jobb som helst som jag kan kombinera med studierna.


Kan man få studiemedel beviljat för mer än 6 år? Vad, om jag får fråga, har du studerat förresten?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Skall du studera i höst? Tips/stöttning m.m. sökes & finnes!

Inläggav Asperger76 » 2013-08-10 21:05:39

Neutrino skrev:
Asperger76 skrev:Beror på finansiering eftersom jag redan läst 6 år på universitet. Väntar på besked från fk och CSN. Högst osäkert i nuläget, alternativt funderar jag på att satsa allt på ett kort och hoppa på något skitjobb istället för sjukersättning och hoppas på att inte dra in väggen igen. Brakar jag ihop blir det ju ändå bara status quo.

Edit: Hoppa på vilket jobb som helst som jag kan kombinera med studierna.


Kan man få studiemedel beviljat för mer än 6 år? Vad, om jag får fråga, har du studerat förresten?


Nej, det verkar väldigt svårt att få studiemedel för mer än sex år. CSN kan möjligen bevilja undantag till personer med funktionshinder, men det verkar som att jag är den första med AS som sökt om det tidigare. Verkar än så länge inte finnas någon vedertagen praxis hos CSN om att ge folk som inte kan bestämma sig för vad de ska bli stora utökade lån.

Har sedan tidigare en fil. kand. i psykologi samt 180 hp inom medicin, samt 60 hp i tre andra a-kurser.
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in