Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav barracuber » 2012-09-05 8:45:44

Is it Bad to Shutdown My Computer Regularly or Leave It On All the Time?

Som vanligt en välskriven och informativ artikeln från Likehacker.

The Big Question:

    Ska man stänga av en dator eller lämna den på?
En typisk så där fråga som jag ofta reflekterar över i förbigående men som jag ytterst sällan hinner ens börja gå till botten med.

Artikelns "slutsats" (står precis innan de 80+ kommentarerna....):

Lifehacker skrev:As you can see, each option has its advantages and disadvantages. What works best for you will depend on your needs.


Som vanligt är den här typen av slutsats bara ett avstamp till ytterligare fördjupade relektioner och studier...Vi är alltså långt ifrån färdiga.

Är jag förvånad? :roll: :lol:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Sv: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-09-05 8:52:29

Hej!

Jag tror att datorn mår bra av att vara avstängd åtminstone på natten. Men att ha på datorn någon natt ibland spelar ingen roll.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav DIProgan » 2012-09-05 9:04:02

När de kommer fram till att strömförbrukningen är lägre och inte snackar något om hårdvaruslitage så är det en nobrainer för mig att stänga av om natten.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Kimmelie » 2012-09-05 9:13:22

Jag är mest rädd för åsknedslag på sommarhalvåret... På nätterna är den avstängd för att jag störs av fläkten.
(Har inte läst artikeln än.)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Miche » 2012-09-05 9:41:33

@Kimmelie, skaffa en UPS, jag köpte en för 400 pix och den håller igång datorn i 10 minuter vid strömavbrott.

F.ö. är datorn inte mycket säkrare vid åska när man stänger av (hårddisken blir ganska mycket mer skyddad mot mekaniska skador) men för att minimera riskerna så dra ut alla kablar och lägg dom en bit bort, längre avstånd ökar säkerheten.

Kolla upp hur elledningar och nätverksanslutningen ser ut utanför huset där blixten kan gå in, är det jordledningar och fiber är du mycket säkrare än luftledningar och ADSL.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sv: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-09-05 9:43:20

Hej!

Jag har inte heller orkat läsa artikeln.

Förr blev datorn seg som sirap om den fick vara på för länge. Nu tycker jag inte det är någon skillnad. Jag startar datorn på morgonen eller förmiddagen. Fäller ner skärmen när jag går därifrån. Under dagen kan jag sedan enkelt gå till datorn och sitta en stund, göra något annat och komma tillbaka. När det är dags att lägga sig stänger jag av datorn. Ibland får den stå pä över natten, om det är nåt jag vill fortsätta med nästa dag.

Jag tror inte elräkningen påverkas så mycket av att datorn står på jämt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav kullan » 2012-09-05 9:49:35

Jag stänger alltid av datorn när jag går och sover för natten eller går hemifrån. Jag drar även ut elnätskabeln.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Miche » 2012-09-05 10:03:06

Har man vettiga strömsparfunktioner aktiverade så kostar det inte så mycket att datorn är på jämt, har man inte en bärbar kan man stänga av skärmen (det bästa är nog att man har skärm och andra perifera enheter på en egen strömbrytare som man slår av om man lämnar datorn en längre stund).

Har man ADSL bör man även dra ut nätverkskabeln.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Kimmelie » 2012-09-05 17:10:51

Miche skrev:Har man ADSL bör man även dra ut nätverkskabeln.

Kan datorn skadas om nätverkskabeln sitter i men datorn är avstängd, eller menar du för att skydda routern? (Får man inte en ny från Telia om blixten slår ner i den? 8) )

Jag har strömbrytare på grenuttaget, men det skyddar kanske inte heller så mycket. Oftast glömmer jag dra ur sladden, men jag stänger alltid av strömbrytaren, men är jag hemma och det börjar åska så drar jag ur kontakten också.

Finns det inte nåt skydd mot åsknedslag som åtminstone skyddar litegrann? (Överspänningsskydd, eller vad det nu kan tänkas heta...?)

Nu ska väl snart åsksäsongen vara över, då kan datorn få stå på hela dan. :-)Happy
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Zima33 » 2012-09-06 1:34:37

Jag brukar oftast sätta den i viloläge på natten och dra ur elsladden (mest för att kontakten är bakom sängen). Men ibland är det bra att avsluta programmen och slå av.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Fenren » 2012-09-06 1:55:56

DIProgan skrev:När de kommer fram till att strömförbrukningen är lägre och inte snackar något om hårdvaruslitage så är det en nobrainer för mig att stänga av om natten.


på jobbet har vi helt vanliga persondatorer som stått igång i 15 år. det enda som vi har behövt göra är att byta nätaggets fläkt, om datorn startas om.

datorn tar ingen skada av att stå på, din elräkning gör det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Miche » 2012-09-06 2:54:03

Sannolikheten för att datorn skadas om nätverkskabel eller elkabel sitter i ökar jämfört med om kablarna är utdragna om blixten slår ner i närheten, en extra strömbrytare minskar risken med kanske en procent (det lilla gap som strömbrytaren skapar stoppar nästan ingenting när tusentals volt tar sig igenom ledningen).

En UPS förbättrar chanserna att klara ett blixtnedslag avsevärt (se till att även koppla bredbandsmodemet på UPSen så minskar du även riskerna för att strömmen kommer in i datorn via nätverkskabeln).

Jag köpte f.ö. min UPS hos ett företag i Stockholm för 400 kr och kånkade hem den själv med kollektivtrafik, det är ett extremt billigt sätt att skydda datorn och öka mina chanser att ha en hel dator om åskan slår ner.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav colaflaska » 2012-09-06 3:05:08

Jag är övertygad om att datorn inte skadas av att stå på 24/7, möjligtvis fläktarna men de är inte speciellt dyra eller svåra att byta ut.

Min laptop stänger jag av eftersom den blir så satans varm, men jag känner ingen som stänger av sin stationära dator regelbundet.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Jagers » 2012-09-06 3:20:43

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag tror att datorn mår bra av att vara avstängd åtminstone på natten. Men att ha på datorn någon natt ibland spelar ingen roll.

Lilla Gumman

Fenren skrev:på jobbet har vi helt vanliga persondatorer som stått igång i 15 år. det enda som vi har behövt göra är att byta nätaggets fläkt, om datorn startas om.

datorn tar ingen skada av att stå på, din elräkning gör det.

Enligt min erfarenhet så stämmer det som Lilla Gumman säger.
Som det nämns i artikeln så dyker det upp små "error" rutor om datorn får stå på tillräckligt länge och datorn kräver en omstart, om man har datorn på tillräckligt länge och samlar ihop tillräckligt många error-rutor så kan det även gå så långt att mjukvaran(operativsystemet) krashar helt och datorn kräver en om-installation/reparation av mjukvaran. Har själv upplevt detta.
Så ja, sålänge du inte har en dator som du använder som server så skulle jag rekommendera en omstart minst en gång var 3'e dygn, även om chansen är väldigt liten att nånting i mjukvaran skadas av att ha datorn på i flera år.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Miche » 2012-09-06 3:31:41

Windows är inte speciellt stabilt men jag startar inte om min Vistaburk speciellt ofta (sällan mer än varannan vecka och oftast pga uppdateringar). Linuxburkar är betydligt stabilare och kan ofta funka flera år utan omstart. Jag har ingen större erfarenhet av andra operativ.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav gemini » 2012-09-06 8:02:33

Förr när jag var piratfantast och man hängde på privata trackrar och DC-hubbar så var min dator alltid på, men då betalade jag inte elräkningen heller.

Sedan jag köpte mig en bostadsrätt och får betala elräkningen själv så använder jag grenuttag med strömbrytare som jag stänger av så fort jag inte använder datorerna. Det gäller även för tv samt xbox.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Bali » 2012-09-06 16:27:40

Jag är inte snål :wink: , men jäkligt ekonomisk (måste man dessutom vara som pensionär) så jag stänger givetvis av datorn när jag inte använder den.
Vattenfall får ändå tillräckligt med kosing av undertecknad.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav barracuber » 2012-09-06 23:38:59

Tack för intressanta svar.

Annan bra-att-veta-artikel: Windows 7 Power Options And Sleep Modes Explained
Längst ned finns ytterligare tips på några "Go Green" artiklar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Wine » 2012-09-07 9:13:08

Om man ska vara sparsam med el så ska man väl stänga av datorn när man inte använder den, exempelvis över natten? Varför ska man annars använda exempelvis grenkontakt med strömbrytare för apparater som står i standby-läge?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Miche » 2012-09-07 9:36:46

Helt korrekt och man kan då även välja Viloläge (det är väl i det läget som den sparar på hårddisk men stängs av) på datorn (även som skärmsläckare), det ersätter dock inget åskskydd (nu är jag där igen, specialintresse tror jag nog... ;) )
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav kullan » 2012-09-07 10:34:24

Såna är inte säkra heller kan jag upplysa er om. Det smällde ett sånt på min gamla dator. Nä jag stänger av allt när jag lämnar datorn.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Kimmelie » 2012-09-07 20:37:36

Miche skrev:En UPS förbättrar chanserna att klara ett blixtnedslag avsevärt (se till att även koppla bredbandsmodemet på UPSen så minskar du även riskerna för att strömmen kommer in i datorn via nätverkskabeln).

Jag köpte f.ö. min UPS hos ett företag i Stockholm för 400 kr och kånkade hem den själv med kollektivtrafik, det är ett extremt billigt sätt att skydda datorn och öka mina chanser att ha en hel dator om åskan slår ner.


Jag förstod inte riktigt vad UPS är. Nån stor grej att kånka hem... I vilken affär kan man köpa en sån? Synd att jag inte kan använda samma kontakt för datorn och routern, eftersom routern måste sitta vid telefonjacket och datorn ca 10-15 meter "sladdvägen" därifrån... Försökte få tag på en längre sladd till mitt moderna telefonjack, utan att lyckas. (Så modernt att det knappt finns sladdar till det... Ska vara nätverkskontakt i väggen, och liknande kontakt fast mindre i routern.)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Miche » 2012-09-07 23:36:07

UPS = Uninterrupted Power Supply, det är alltså ett nätaggregat med batterier och ett åskskydd både för 240V-anslutning och telefonledning. Min klarar av ca 10 minuter strömavbrott (stationär dator, men jag har inte skärmarna anslutna, men nätverket är anslutet vilket gör att jag kan fjärrstyra från läsplattan och avsluta pågående saker snyggt).

I och med att de innehåller blybatterier (åtminstone de billigare modellerna) så är de tunga och det blir rätt dyrt med frakt. Jag köpte min i en butik i Stockholm.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ska man stänga av en dator eller lämna den på?

Inläggav Iridia » 2012-09-08 2:36:54

Jag brukar sätta datorn i viloläge över natten. Förut genom att dra igen locket på laptopen men Zombie sa att det sliter på kabeln så det kan ha varit orsaken till att jag fick byta skärm på Mac:en, så nu får den stå sovande med locket öppet. Men den blir allt trögare att få igång efter en vila, mycket segare än om den varit helt avstängd.

Om det åskar så har jag dels grenkontakter med inbyggt överslagsskydd från Clas Ohlsson, och för säkerhets skull drar jag ut alla kablar ur datorn. Modemet och routern blev skadade i somras trots att jag hade överslagsskydd. :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till IT-forum



Logga in