Ska jag söka aktivitetsersättning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska jag söka aktivitetsersättning?

Inläggav Vatten » 2014-07-17 15:48:19

Idag hade jag samtal med min läkare. Hon rekommenderade mig att ansöka om ersättningstillstånd. Hon sa även att hon skulle skriva ett läkarintyg och skicka till dem som har hand om detta. Jag skulle på egen hand skicka en ansökan.

Nu när jag har läst lite på försäkringskassans hemsida om vad det innebär att ha aktivitetsersättning så tolkar jag det som att det är till för människor som inte klarar av att jobba heltid av särskild anledning (sjukdom, skada, funktionsnedsättning).

Detta tycker jag är lite märkligt då jag sa till min läkare att jag inte har något problem med att jobba heltid. Mitt problem är att ta tag i saken, och söka jobb (jag skjuter upp saker). Om jag hade ett jobb skulle inte det vara ett problem.

Menar hon att jag ska ljuga? Eller kan jag ha missuppfattat hela den här grejen med aktivitetsersättning?

Jag känner att det vore fel av mig att skicka in en ansökan då jag inte har några som helst problem med att jobba heltid (tror jag?). Nu har jag också sagt (innan jag visste så mycket) att jag ska ansöka om aktivitetsersättning, och hon ska skicka läkarintyg direkt till dem.

Har ni några tankar kring detta som ni kan dela med er av?
Vatten
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2013-02-20

Aktivitetsersättning?

Inläggav Patrix » 2014-07-17 19:01:49

Skaffa ett heltidsjobb direkt nu då? Ser inte problemet. Eftersom du inte verkar ha några psykiska problem som gör att du inte kan arbeta bör du inte ens bli beviljad aktivitetsersättning. Ersättningen är till för folk som inte kan arbeta heltid eller som rehabiliteras till att kunna arbeta.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Aktivitetsersättning?

Inläggav Alien » 2014-07-21 13:01:16

Det verkar mer som du behöver en coach som uppmuntrar dig att söka jobb. Är det själva ansökan som du inte kommer dig för med att skicka?

Det borde ju bara vara att skriva ihop ett CV och en standardansökan, som kan varierar beroende på arbetsgivaren.

Om du inte kan få en sådan coach på Arbetsförmedlingen så kanske en boendestödjare vore något för dig? En som kom hem till dig t ex en gång i veckan och då såg till att du gjorde saker som inte blivit av, t ex betala räkrningar och skicka iväg jobbansökningar.

Även om man fått aktivitetsersättning är det väl inget som hindrar att man skaffar jobb och sedan meddelar FK detta? Man kan få "vilande ersättning" för att prova på att jobba: http://www.forsakradviajobbet.se/Faktab ... rsattning/

Men har du öht haft något jobb? Om du inte haft det, så vet du ju inte om du klarar av det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Aktivitetsersättning?

Inläggav Zirre » 2014-07-21 15:46:54

Prova att be om en SIUS-konsulent på arbetsförmedlingen.
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.46ccfec5127ddccec778000574/sius_as.pdf
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Aktivitetsersättning?

Inläggav Exploitbat » 2014-09-29 0:40:39

Om jag hade varit dig hade jag först tagit kontakt med min läkare för att reda ut det hela.

Ta reda på av vilken anledning hon tycker att du ska söka aktivitetsersättning och tala även om att du känner att du klarar av och vill jobba heltid.
Sen agerar du beroende på vad som sägs mellan dig och din läkare. Mest troligt blir det väl att du helt enkelt tar kontakt med arbetsförmedlingen så att du kan börja söka jobb :)


Edit:
Oops! Såg inte att tråden är rätt inaktuell.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Återgå till Aspergare och vården



Logga in