Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav Misfit » 2015-12-19 21:45:17

Har efter mycket besvär lyckats trappa ut Duloxetin från 120mg till 0.

Min läkare ansåg att innan vi pratade om eventuell ny medicinering så skulle jag vara helt medicinfri.

Kroppslig smärta och ångestpåslag under uttrappningen av Duloxetinet kunde jag inte få nån hjälp emot. Likaså ansåg han att min oro över mitt beteende mot min familj inte hemmer var en anledning att medicineras för. Den enda skyldigheten han hade var att ringa polisen om något allvarligt framkom. Wtf.. Jag vill ju förhindra att något händer i ett svagt ögonblick. Skulle jag göra något så dumt hade jag gått till polisen självmant.

Är det verkligen så psykiatrin ska arbeta?

Jag är sen en liten tid tillbaka deltidssjukskriven och känner att varken måendet eller orken är bättre, särskilt som jag numera är medicinfri.

Min depression mynnar sig i det faktum att jag inte får saker gjorda hemma. Orken tryter eller så saknar jag motivationen att göra nåt.

All medicin jag än så länge prövat har haft egenskapen att göra mig tröttare. Har efterfrågat möjligheten att pröva modafinil eller nån stimulerande medicin men det verkar inte vara möjligt?

Funderar på varför min eviga trötthet, att jag lägger mig trött, går upp trött, är trött på dagen osv dag in och dag ut, inte är skäl nog att ge mig något som piggar upp?

Går i tankarna att försöka få pröva Valdoxan, men jag vet inte om den gör mig piggare eller bara tröttare på kvällen?

Jag är lika trött hur lite/mycket jag än sover. Helvete.. Vad ska jag göra? Ibland tänker jag att jag borde börja punda..

Nån annan hopplöst trött människa här med nån lösning?

Edit: Neuroleptika kunde jag däremot få närhelst jag önskade. Precis som jag får mer gjort i livet som en kolhydratknarkande zombie??
Misfit
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2015-10-29

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav kiddie » 2015-12-19 22:20:31

Låter precis som vården är numera. Dvs den gör saker värre.

Och ja, neuroleptika vill de ge mig med. Det ska tydligen hjälpa mot ALLT numera...

Jag tror inte läkarna fattar vad de får oss att gå igenom. Om de fattar så är de sadister.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav Tantaly » 2015-12-19 22:22:36

Finns lite olika alternativ mot trötthetsdepressioner. Helt sanslöst att läkaren föreslår neuroleptika i ditt fall då den bara leder till mer trötthet och apati.
Kan skrivas ut vid autism i låg dos mot ångest och överhettning som sistahandsalternativ.

Antar att du inte har ADD/ADHD-diagnos? Tyvärr brukar läkarna vara ganska restriktiva vid förskrivning av stimulanter eftersom de har en tendens till biverkningar och kan generera ångest hos en del patienter.

Strattera är den stimulant som skulle kunna gå att få utskrivet om man har tur. Tvivlar på den i ditt fall dock.
Voxra finns som är svagt stimulerande. Valdoxan är faktiskt en bra antidepressiv medicin som verkar svagt uppiggande också, samt något tröttande och återställande av sömnfasen och sömnmönstret.
Valdoxan och voxra går även att kombinera för en mer synergisk effekt. MAO-hämmare skulle vara ypperligt mot dina problem egentligen men tyvärr är det licenspreparat pga dietrestriktionerna som faktiskt egentligen inte är det minsta svåra att följa.

Du ska inte ge det en chans att vara medicinfri ett tag till och se vad som händer då? Varför slutade du med duloxetin?

T
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav Gripandekylig » 2015-12-19 23:13:25

Misfit skrev:Har efterfrågat möjligheten att pröva modafinil eller nån stimulerande medicin men det verkar inte vara möjligt?

Jo modafinil har jag använt som antidepresiv: i kombination med vortioxetin. Även bupropion är ju lite uppiggande. Man kan även behandlas med mer traditionella centralstimulantia så som dexamfetamin vid depression. Exempelvis kommer eventuellt jag att augmentera min nuvarande fenelzinbehandling med metamfetamin om inte effekten visat sig tillräcklig i mars. Vidare kan man ju be om att få tranylcypromin; det skulle jag förespråka i ditt fall. Om din läkare säger nej så testa med en annan läkare.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav kiddie » 2015-12-19 23:28:44

Hur får man det? De sa blankt nej till modafinil för mig, jag blev utskrattad t o m iom att "psykiatrin inte använder den medicinen". Ritalin skulle jag bara få om jag fick ADD-diagnos.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav Gripandekylig » 2015-12-19 23:45:04

kiddie skrev:Hur får man det? De sa blankt nej till modafinil för mig, jag blev utskrattad t o m iom att "psykiatrin inte använder den medicinen". Ritalin skulle jag bara få om jag fick ADD-diagnos.

Ja alltså jag blev så felbehandlad i början av min depression att jag tappade tilltron till läkare så att jag såg till att bli riktigt kunnig när det gäller psykiatri, farmakologi, neurologi och liknande så min läkare fungerar mest som en marionett för mig. Jag berättar hur vi ska göra och han gör det. Man kan säga att han är min förskrivningsrätt.

Angående just modafinilet så sa jag att jag hade fått bäst hjälp dittills av bupropion av de antidepressiva jag hade testat. Sedan höll jag en utläggning om verkningsmekanismerna och riskerna med de centralstimulerande preparaten och vi landade i slutsatsen i att modafinil var säkrast att augmentera min vortioxetinbehandling med (för att piggna till, ytterligare motverka lågtidsdepressionsutlösta minnes- och kognitiva problem samt för att effektivisera den antidepressiva behandlingen genom de långt nedströms neuroendokrinologiska följderna av att förstärka den dopaminerga signaltransmissionen i hypotalamus.

Det gäller att ha koll och att ha tur med läkare. Ska man behandla sig själv så som jag gör kan man inte bara ha hyfsad koll utan man måste veta vad man gör: eftersom man inte själv arbetar enligt samma etiska krav på att inte utsätta sig för alltför riskabla behandlingar som läkare gör.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav alixha » 2015-12-20 0:09:54

Dom vill ju ofta att man ska vara medicinfri innan man börjar med ett nytt, liknande läkemedel för att medicinerna inte ska krocka och för att dom vill se om den nya medicinen fungerar, inga konstigheter.

Vill du ha en medicin, fråga inte efter den, särskilt inte vid namn.
Här gäller det att vara smart och spela lite dum.

Du kanske har brist på D-vitamin? Du kan be din läkare att du får ta ett D-vitamin prov.
Jag fick Divisun utskrivet för jag hade en väldig brist på D-vitamin och det fungerade ganska bra faktiskt, blev inte riktigt lika trött om dagarna, något mer energi.
Sen när värdena stabiliserats så fick jag sluta med den igen, inga biverkningar.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav kiddie » 2015-12-20 0:17:25

Vissa mediciner är ett helvete att trappa ut om man inte trappar in en annan innan man slutar helt. Hade jag vetat det med efexorhelvetet hade det sparat mig många plågsamma veckor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav Tantaly » 2015-12-20 12:14:20

Jag hade försökt mig på valdoxan och eventuell voxra efter hand för att se vad som hänt. Det är två väldigt milda mediciner. Valdoxan kan leda till förhöjda levervärden hos en mycket liten skara patienter och man testar värdena regelbundet i början.

Dessa är även lätta att sätta ut om man inte får effekt.
Då hade jag försökt att tjata till mig modafinil eller metylfenidat (concerta el ritalin).
Tar du antihistaminer så bör du omedelbart sluta med detta förresten.
Du lär få en mild hypomanisk period och ork att städa och vara aktiv till en början. Känner en aspergare som fick concerta mot trötthet och introverthet. Magiskt i en vecka, sedan gick det utför.

Funkar inte stimulanter på det sättet du vill i längden så får du lägga ner det spåret. Risken med stimulanter vid aspergerproblematik är att man ökar stressen, ångesten och överhettningen som kan ske av intryck och sociala tillställningar.
Därför är autismspektrumtillstånd väldigt svårmedicinerade om man får testa sig fram lugnt och försiktigt ihop med en bra läkare.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav Misfit » 2015-12-20 13:43:05

Tantaly skrev:Finns lite olika alternativ mot trötthetsdepressioner. Helt sanslöst att läkaren föreslår neuroleptika i ditt fall då den bara leder till mer trötthet och apati.
Kan skrivas ut vid autism i låg dos mot ångest och överhettning som sistahandsalternativ.

Antar att du inte har ADD/ADHD-diagnos? Tyvärr brukar läkarna vara ganska restriktiva vid förskrivning av stimulanter eftersom de har en tendens till biverkningar och kan generera ångest hos en del patienter.

Strattera är den stimulant som skulle kunna gå att få utskrivet om man har tur. Tvivlar på den i ditt fall dock.
Voxra finns som är svagt stimulerande. Valdoxan är faktiskt en bra antidepressiv medicin som verkar svagt uppiggande också, samt något tröttande och återställande av sömnfasen och sömnmönstret.
Valdoxan och voxra går även att kombinera för en mer synergisk effekt. MAO-hämmare skulle vara ypperligt mot dina problem egentligen men tyvärr är det licenspreparat pga dietrestriktionerna som faktiskt egentligen inte är det minsta svåra att följa.

Du ska inte ge det en chans att vara medicinfri ett tag till och se vad som händer då? Varför slutade du med duloxetin?

T


Min Aspergerdiagnos kom efter en ADD-utredning. Jag hade för lite problem i barndomen, annars pekade mycket på ADD, men ingen diagnos blev utfallet.

Psykologen efter frågade om hon fick göra en Aspergerutredning på mig, för hon sa, citat: "Du känns ganska 'aspig'. Och på den vägen är det..

Har ätit Voxra tidigare utan att känna vare sig positiva eller negativa effekter förutom en högre känslighet för kaffe och minnesluckor efter redan moderata mängder alkohol.

Tror inte heller på Strattera, även om jag säkert skulle få pröva om jag bad om det.

Kombinationen av Valdoxan och Voxra låter lite intressant.

Dietrestriktionerna för MAO-I är inga problem, är kräsen med mat.. Lite min specialitet att undvika viss mat utan klar anledning.

Jo jag tänkte vara medicinfri i januari, men jag behöver en spark i baken och den går inte att få i skallen hur mycket jag än VILL göra nåt.
Misfit
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2015-10-29

Ska jag inte ha medicin och tyna bort istället?

Inläggav Misfit » 2015-12-20 13:47:13

alixha skrev:Dom vill ju ofta att man ska vara medicinfri innan man börjar med ett nytt, liknande läkemedel för att medicinerna inte ska krocka och för att dom vill se om den nya medicinen fungerar, inga konstigheter.

Vill du ha en medicin, fråga inte efter den, särskilt inte vid namn.
Här gäller det att vara smart och spela lite dum.

Du kanske har brist på D-vitamin? Du kan be din läkare att du får ta ett D-vitamin prov.
Jag fick Divisun utskrivet för jag hade en väldig brist på D-vitamin och det fungerade ganska bra faktiskt, blev inte riktigt lika trött om dagarna, något mer energi.
Sen när värdena stabiliserats så fick jag sluta med den igen, inga biverkningar.


Käkade vitaminer, folacin, B12 och D-vitamin utan andra effekter än bättre värden i kroppen.

Jag kan inte spela dum.. Sätter mig alltid in i medicineringen före jag påbörjar den och givetvis även när jag föreslår medicinering.

Föreslog medicinering med Modafinil för att det inte är så stor missbrukspotential på det. Om det var främsta skälet att neka mig den.

Jaja..
Misfit
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2015-10-29

Återgå till Aspergare och vården



Logga in