Ska göra budget-app åt hjälpmedelsinstitutet!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska göra budget-app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav appmakaren » 2012-01-19 14:48:49

Hej!

Zackarias heter jag och är student på Hyper Island i Karlskrona,

Jag och min grupp har fått i uppdrag av Hjälpmedelsinstitutet att göra en app som kan hjälpa människor med Aspergers.

Vi skulle gärna vilja göra en applikation som kan hjälpa till med den personliga ekonomin, budget, värdet av pengar, "reminders" etc.

För att kunna göra en så bra app som möjligt ber jag nu om hjälp av alla dess slag
med fakta, input eller åsikter!
Antingen i tråden här eller på mail - loppan_nr1@hotmail.com

Ju mer hjälp vi får desto bättre kommer appen att bli!

Tack på förhand och vänliga hälsningar från ett mulet Karlskrona :-)Happy

Moderator mnordgren: lade till bindestreck i rubriken
appmakaren
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-01-19
Ort: Karlskrona

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Jagers » 2012-01-19 15:12:21

appmakaren skrev:För att kunna göra en så bra app som möjligt ber jag nu om hjälp av alla dess slag
med fakta, input eller åsikter!
Antingen i tråden här eller på mail - loppan_nr1@hotmail.com

Bara å fråga på :) antingen här eller i PM, kan även maila ***Borttaget***
...hjälper till med det jag kan.



Moderator atoms - tog bort en uppgift efter önskemål från inläggsmakaren.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav jonsch » 2012-01-19 15:18:32

Jag antar att ni har tonvis med uppslag och kunskap redan, om vad för såna problem som just aspisar brukar ha och om vad ni vill lägga in i appen?

Ge då oss forumister dem! Så kan nog en och annan person här komma med vettiga synpunkter.

Eller står ni fullständigt på ruta noll? I.s.f. torde ni ha två års arbete framför er, mestadels med att sätta er in i vad "aspisar" hur ofta har för budgetproblem och vad "de" ofta behöver för slags lösningar.

Jag är väldigt nyfiken på vilketdera som gäller; om ni står på ruta noll eller har massvis med kunskap och uppslag redan.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav appmakaren » 2012-01-19 16:20:46

jonsch skrev:Jag antar att ni har tonvis med uppslag och kunskap redan, om vad för såna problem som just aspisar brukar ha och om vad ni vill lägga in i appen?

Ge då oss forumister dem! Så kan nog en och annan person här komma med vettiga synpunkter.

Eller står ni fullständigt på ruta noll? I.s.f. torde ni ha två års arbete framför er, mestadels med att sätta er in i vad "aspisar" hur ofta har för budgetproblem och vad "de" ofta behöver för slags lösningar.

Jag är väldigt nyfiken på vilketdera som gäller; om ni står på ruta noll eller har massvis med kunskap och uppslag redan.

/ J


Tonvis med uppslag och kunskap är tyvärr inget som vi besitter. Tiden för detta projekt är totalt 7 veckor och vi har fått anpassa vår research därefter. Den kunskap vi för hittills samlat in är baserad på en informativ genomgång ifrån hjälpmedelsinstitutet, en handfull intervjuer och några dagars intensiv läsning.
Det vi vet (och som är av vikt för projektet) är att ca. 70/30 är uppdelning mellan begåvningsnivåerna, att räkna burkar inte vara särskilt svårt men däremot kan det vara svårt att komma ihåg att man kan använda appen, i t.ex. butiken.
Vår målgrupp är ungdomar och vuxna.

Det vi tittar på är en applikation där man enkelt kan lära sig värdet av olika valörer, snabbt räkna fram hur mycket sedlar och mynt som ska lämnas vid betalning och hur mycket växel man får tillbaka, samt påminnelser om hur mycket du har kvar/mata in om du fått mer pengar.

Mer specifikt så söker vi input från er om vad ni tycker om appar som finns ute idag, (Bra/dåligt),
Vad man skulle vilja ha i en "budget app", om människor med Aspergers skulle vilja använda sig av ett hjälpmedel som vårt och design mässigt med färgval och former.
Självfallet är fakta eller åsikter om annat välkommet!

Hoppas detta var lite bättre :-)Happy
appmakaren
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-01-19
Ort: Karlskrona

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav jonsch » 2012-01-19 16:42:17

Jo det var väldigt mycket bättre information, tack så mycket!

Då kan jag meddela att vi hade en tråd för någon tid sen som spårade ur. Ett fokus kom att hamna på att, om det nu var Hjälpmedelsinstitutet eller Attention eller någon annan "handikapp-hjälp"-organisation, hade varit överpedagogiska vad gällde just att räkna vilka sedlar och mynt man behövde plcoska fram för att köpa det som tråden egentligen handlade om (det var en tråd om en annons; annonser direkt här på forumet är förbjudna).

Folk här blev upprördaöver att automatiskt, bara för att man har AS-diagnos, slås samman med personer som behöver hjälp att räkna sedlar och mynt. Hjälp med att räkna sedlar och mynt är det förståndshandikappade som har. På detta forum förekommer inte förståndshandikappade personer så ni borde nog vända er någon annanstans.

Men tänker ni göra en app som kompletterar den berömda handdatorn Handi - kompletterar den med finesser som folk saknar i den - så kan ni hitta enstaka personer här på forumet som kan ha vettiga idéer. Den vänder sig nämligen tydligen till en intelligensmässigt betydligt bredare grupp användare.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Richard » 2012-01-19 16:57:29

Jag fick en sk. Handifon av min arbetsterapeut, men när jag sa att jag skaffat mig en iPhone, så sa hon att Handifonen kommer att ersättas med appar till t.ex iPhone o andra smartphones.

Men det där med ekonomin skulle jag vilja ha en app som hjälper en med. Då jag har mycket begränsad ekonomi. Kanske så man efter varje köp kan mata in vad det kostar så räknar den hur mycket man har kvar.

Jag använder mest min Handifon som kalénder o påminnelser, så det jag vill ha är en tydlig kalender med högt ljud som påminnelse. Vad är det mer i den...

Anteckningar
Kamera
Röstanteckningar
Prisräknare
Miniräknare

Dessa finns redan i iPhone. Men en tydligare kalender med högt ljud som alarm önskar jag mig, o det med ekonomin. Vill du kolla mer på Handifone, så sök på GEWA Handiphone.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-19 17:09:01

Richard skrev:Jag fick en sk. Handifon av min arbetsterapeut, men när jag sa att jag skaffat mig en iPhone, så sa hon att Handifonen kommer att ersättas med appar till t.ex iPhone o andra smartphones.
'


Hmm, när jag pratade med en sån för nåt år sen var det alldeles omöljligt med handifon och HHEEEEEEELLLT omöjligt med iphone.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Iridia » 2012-01-19 17:21:18

Jättebra initiativ, men det finns ju redan nu en massa budget-appar till vanliga mobiler?

Jag har en som heter HiMoney till min android. http://www.androidzoom.com/android_appl ... _nujb.html

Den är ganska avancerad och håller reda på olika konton och sedan visar diagram över vilken typ av inköp man gjort. Mycket flexibel. Lätt att lägga till egna kategorier, subkategorier, konton och valutatyp. Gillar också att den har en widget på telefonen med saldot på ens olika konton så att det är lätt att se hur mycket man har kvar utan att behöva öppna appen.

Det enda jag saknar som den inte har, är att kunna titta på budgeten för valfri månad och inte bara gångna veckan, månaden, kvartalet eller året, samt att kunna synka denna info med datorn. Och att den räknar rätt (får gå in och justera saldot manuellt då och då). :roll:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav nano » 2012-01-19 17:25:02

Jag kom o tänka på att man kunde fotografera pris-skylten på hyllorna i affären och för varje foto man tar så räknas pengarna upp eller ned med det som står på hyllkanten.
Logik för att sortera ut annan text som jämförpris skulle behövas, och att lista ut vilket som är varutext, såsom "kyckling kronfågel 6374628763" eller något annat som kan stå på prisskylten förutom pris.
Olikfärgade fält och en solcellspanel finns på de som är i min favoritbutik, kanske inte svårt men det måste hanteras.

Just detta forum ni hamnat på är nog inte representativt för alla aspergare, en hel del av oss är just programmerare eller sysslar med elektronik på ett eller annat sätt.
Förmodligen har ni ett antal aspergare mitt ibland er på den kurs ni går, som jonsch sade så har nog inte så många problemet att räkna.

Jag vill passa på att berätta om något jag skulle vilja ha hjälp med, att kunna passa tiden, jag klarar utmärkt att skapa tidplaner för andra som fungerar bra för dem, men att sedan ta en av dessa och följa själv slutar ofta i katastrof, jag har ingen direkt vettig tidsuppfattning och fastnar lätt i det jag för stunden gör och fortsätter tills det endera är färdigt eller jag blir hungrig eller att någon kommer o påminner om att dagen är slut eller att det är fika eller lunch eller möte eller något annat.
Många eller på några få rader :D
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Red and green » 2012-01-19 17:38:32

Vad bra !
Då önskar jag att ni fixar en app som spottar ut pengar varenda gång jag trycker på startknappen.
Tack på förhand !
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Vildsvin » 2012-01-19 18:54:53

Släpper ni källkoden så vi kan förbättra den när projektet är slut?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Miche » 2012-01-19 19:23:33

Om man ska ha med überpedegogiska funktioner så måste de gå att stänga av så man slipper känna sig korkad.

Bra förslag med att fotgrafera priser.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav mnordgren » 2012-01-19 20:46:56

Moderator:

Flyttade tråden från Aspergare och vården.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav appmakaren » 2012-01-19 23:11:34

Tack för bra och givande svar!
Vi är i idé fasen fortfarande så alla bidrag påverkar beslutsfattningen :-)Happy

@iridia
Det är helt sant att det finns budget appar, dock så tycker vi att nästan alla, ur design synpunkt inte är varken användarvänliga eller snygga och funktionsmässigt lämnas mycket att önska hos många.

@nano
Streckkodsläsare har vi tänkt på men dessvärre är streckkoderna på produkterna endast knutna lokalt. dvs. Ingen information finns tillgänglig om just den produkten på internet så man kan få den direkt till telefonen med till exempel pris.

@richard
Vi är totalt 6 grupper som ska jobba heltid med 6 olika lösningar i 7 veckors tid, två andra grupper har valt just dagsplanering/kalender med timer. Dessa kommer säkerligen innehålla bra funktioner och jag ska vidarebefodra önskan om ljud/tal stöd!

@vildsvin
Förhoppningsvis kommer alla appar att släppas på app store, huruvida vi kommer släppa källkoden eller ej vågar jag inte svara på, det är ett beslut vi får fatta i helgrupp så fort vi är det igen.
Men jag ska ta upp det!

Tror ni att det skulle vara behövligt med en applikation som man kan skapa egna budgetar men också se visuellt på en termometer liknande bar hur mycket man har kvar att spendera? (efter att man knappat in köp man gjort)
Det var en av idéerna vi fick idag som fastnade lite :-)Happy
appmakaren
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-01-19
Ort: Karlskrona

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Floriann » 2012-01-19 23:39:35

Villket sammanträffande att du skrivit här just idag! Jag hittade nämligen för första gången en app som jag tyckte kändes väldigt aspievänlig :) Appen heter "Blik Calendar" och finns för Android. Anledningen till att jag gillar den så mycket är för att en kan välja bland väldigt många bilder för att illustrera sin planerade aktivitet. För mig är det iaf mycket enklare att tolka en bild, och då kan jag också lättare föreställa mig aktiviteten vilket känns tryggt.

Det här kanske inte är infomation som du har jättemycket nytta av, men du kanske vill vidarebefodra den till den andra gruppen? Själv har jag nog aldrig riktigt refleterat över att det skulle vara svårt med pengar på det sättet.
Floriann
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-16

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Richard » 2012-01-20 0:15:58

appmakaren skrev:@richard
Vi är totalt 6 grupper som ska jobba heltid med 6 olika lösningar i 7 veckors tid, två andra grupper har valt just dagsplanering/kalender med timer. Dessa kommer säkerligen innehålla bra funktioner och jag ska vidarebefodra önskan om ljud/tal stöd!

Ja, det är iaf. min största önskan, att få en rejäl signal som alarm. Hade jag haft det så hade jag kunnat lämna tillbaka min handifon. Använder den även som väckarklocka så det måste vara sprutt i den... :wink:
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Richard » 2012-01-20 0:23:59

Jo, sen vill jag ha en app som kan ta X-ray bilder samt skjuta laser...

EDIT: Skoja bara...
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Ska göra budget app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav nano » 2012-01-20 0:37:21

Appmakaren jag glömde att berätta en sak, det du beskrev i början av tråden fick jag tips om bland andra saker för ett par veckor sedan ungefär.

http://www.hi.se/sv-se/Hjalpmedelstorge ... tivt-stod/
Titta speciellt på:
http://www.hi.se/sv-se/Hjalpmedelstorge ... tant-koll/

Och jag menade inte streckkoder, sådant finns för inbyggnad och det finns som färdiga steckkodsläsare i olika former, tex via kamera.
Det jag tänkte mig var att läsa in priserna och varans namn från en bild med ett OCR program.
Tänkte först att man plockar ut de relevanta bildområdena ur bilden o sedan matar dem in i ett ocr program.

Jag gjorde själv en sådan utrustning för att läsa in kvitton för ett taxiföretag som ville ha kvittona som textfiler, de kunde tydligen inte ta dem ur kvittomaskinen av någon anledning.

6 grupper om då minst två personer per grupp i 7 veckor på heltid 8 timmar per dag ger 280 timmar per person och minst det dubbla per grupp, 560 timmar, 6 grupper ger då 3360 timmars arbete under dessa 7 veckor.
Då ingår att planera.

Rätt saftig tidsbudget tycker jag, fast så var det ju också frågan om 6 olika projekt iofs.
hoppas det blir något bra, bara man inte kvävs av att ha för mycket resurser, det blir lätt mer komunikation ju större ett projekt är och till slut har man ett projekt där få vet vad som ska göras och det blir kaos av altihopa, tipsar om att inte köra ut all info till alla, då sitter alla o läser men hinner aldrig läsa klart.
Däremot bra att ha all info tillgänglig för alla om det inte är direkta hemligheter, men inte pusha ut den på tex en mailinglista.
Min erfarenhet av att vara inblandad i en del stora märkliga projekt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Ska göra budget-app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Miche » 2012-01-20 0:49:29

Richard skrev:Jo, sen vill jag ha en app som kan ta X-ray bilder samt skjuta laser...

Och en app med ett eget kärnkraftverk... ;)

Nej, nu ska jag vara snäll!

Jag tror på idén att fotografera hyllkantsetiketterna, det är inte svårt att ta sådana bilder med mobilen (vilket jag gör lite då och då i butiker när jag misstänker att etiketten inte stämmer överrens med datasystemet, väldigt praktiskt att visa upp i kassan) och att scanna in priset från det relativt begränsat antal varianter på butiksutskrivna hyllkantsetiketter som finns borde inte vara så värst svårt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ska göra budget-app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Jagers » 2012-01-20 1:14:42

Richard skrev:Jo, sen vill jag ha en app som kan ta X-ray bilder samt skjuta laser...

EDIT: Skoja bara...

Skulle vilja ha en som gjorde mig osynlig och en som gör att jag kan flyga :D

Detdär med termometern låter intressant, kan vara en väldigt bra ide.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Ska göra budget-app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Richard » 2012-01-20 12:21:06

Savanten Svante skrev:
Richard skrev:Jag fick en sk. Handifon av min arbetsterapeut, men när jag sa att jag skaffat mig en iPhone, så sa hon att Handifonen kommer att ersättas med appar till t.ex iPhone o andra smartphones.
'


Hmm, när jag pratade med en sån för nåt år sen var det alldeles omöljligt med handifon och HHEEEEEEELLLT omöjligt med iphone.

iPhonen har jag dock inte fått av arbetsterapeuten. Den fick jag om jag när förlängde mitt mobilabonnemang.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Ska göra budget-app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Iridia » 2012-01-20 12:49:00

Du fick den inte. Du betalar av den. De försökte lura i mig också att jag skulle "få" en om jag förlängde mitt abonnemang. Men sen visade det sig att månadsavgiften blir högre (för att täcka kostnaden för telefonen = de ger inte bara bort saker). Så jag avstod från den "gåvan".
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Ska göra budget-app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav barracuber » 2012-01-20 13:33:24

[OTiphone]

Iridia skrev:Du fick den inte. Du betalar av den. De försökte lura i mig också att jag skulle "få" en om jag förlängde mitt abonnemang. Men sen visade det sig att månadsavgiften blir högre (för att täcka kostnaden för telefonen = de ger inte bara bort saker). Så jag avstod från den "gåvan".


Just när iPhone 4S hade kommit ut såg jag en annons, minns inte vilken affärskedja, där den reella kostnaden när telefonen väl var slutbetald skulle hamna på strax under 10000 spänn!! Jag trodde jag läste fel...

[/OTiphone]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Ska göra budget-app åt hjälpmedelsinstitutet!

Inläggav Richard » 2012-01-20 17:26:55

Iridia skrev:Du fick den inte. Du betalar av den. De försökte lura i mig också att jag skulle "få" en om jag förlängde mitt abonnemang. Men sen visade det sig att månadsavgiften blir högre (för att täcka kostnaden för telefonen = de ger inte bara bort saker). Så jag avstod från den "gåvan".

Jo, jag får ringa för hela kostnaden (299 kr/månad). Då jag inte längre har nån hemtelefon, samt att jag ringer en del till Malaysia så tyckte jag det var en bra affär. Hade inte haft råd att köpa en iPhone annars.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in