Sjukt samhälle i Göteborgsposten

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjukt samhälle i Göteborgsposten

Inläggav barracuber » 2009-04-12 10:25:31

Ni som har GP, i söndagens del 3 är en intressant recension av två nya böcker om den moderna sjukligheten.

GP skrev:"Vem är egentligen sjuk och vem är frisk? Och var går gränsen där emellan? Ingrid P Bosseldal finner hopp i idéhistorikern KarinJohannissons analys att DET SJUKA ÄR BETYDLIGT STÖRRE ÄN DE SJUKA."


Ligger inte på webb ännu vad jag kunde se.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:00:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2009-04-15 18:52:25

Här är länken:

<a target="_blank" href="http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=488961">Det går att välja ett helt annat liv</a>

Artikeln är en recension av två nyutkomna böcker om vår "sjuka" nutid.

artikeln skrev:
Karin Johannisson
Melankoliska rum. Om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid.
Bonniers

Per Lytsy
Någonting är sjukt. Reflektioner kring stress, människoöden och vår samtid.
Optimal

Hur ska vi egentligen förstå det här med 2000-talets höga "sjuktal", alltså att vi svenskar trots vårt relativa välstånd verkar vara bland de sjukaste människorna i västvärlden? Handlar det, som bland annat stressläkaren Aleksander Perski i olika sammanhang beskrivit det, om att vi är på väg att stressa oss till döds? Handlar det, som Freud en gång uttryckte det, om att vi vantrivs i kulturen? Eller rör det sig snarare, som försäkringskassan i en reklamfilm häromåret framställde det, om att vi missförstått grunderna för rätten till sjuklön/sjukpenning?
Vem är egentligen sjuk? Och vem är frisk? Och var går gränsen där emellan?

Just den frågan behandlades på ett utmanande sätt i den brittiska dokumentärserie, Är du riktigt klok?, som nyligen visades i SVT. Tio personer, varav fem friska och fem sedan tidigare diagnostiserade med allvarliga psykiatriska sjukdomar, fick bo tillsammans på en brittisk herrgård under tio dagar. Där utsattes de för olika tester medan de observerades av en psykiatrisk expertpanel - som därefter hade att säga vem som var frisk och vem som var sjuk.

Det gick inte så bra för experterna. När de tio dagarna var till ända hade de utpekat en av de sjuka som otvivelaktigt frisk, och tre friska som sjuka. Bara två av fem i den "sjuka" gruppen blev riktigt identifierade; en man som led av tvångssyndrom och en kvinna som led av anorexia.
Mannen med tvångssyndrom var glad över att ha blivit "avslöjad". Liksom den friska kvinna som efter observationerna antogs lida av schizofreni. Inte för diagnosen, men för att hon kunnat visa att det som möjligen kan uppfattas som symtom på psykisk sjukdom i själva verket kan vara helt normala personlighetsdrag.
...


[OT]:

Kom precis på att jag glömde av att följa BBC-serien Är du riktigt klok?. Har ni följt den? (Försökte hitta tråden om den serien men lyckades inte....) :evil:

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:00:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-15 18:59:22

Nej, jag såg bara första avsnittet. Jag fattar inte var de andra är :?

Jag är dock skeptisk till Karin Johannisson överlag.
Får samma intryck av hennes resonemang som av Kärfves.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:00:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Agatha » 2009-04-15 19:18:21

Kom precis på att jag glömde av att följa BBC-serien Är du riktigt klok?. Har ni följt den? (Försökte hitta tråden om den serien men lyckades inte....)


Ja, samt <a href="http://www.aspergerforum.se/tv-tips-ar-du-riktigt-klok-t9042.html">här</a>.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in