Sjukskriven tog sitt liv

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjukskriven tog sitt liv

Inläggav Lavender_Blue » 2010-10-06 18:12:51

Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Zombie » 2010-10-06 18:35:59

Göra det lilla eller myckna man kan för att ansvaret offentligt läggs där det hör hemma: på regeringen.

I övrigt går jag också bet.

Om resten av artikeln är sann (och sannolik är den ju) så är det här också rätt oroande:
Men enligt försäkringskassans dokumentation framgår det inte att man diskuterat byte av jobb med mannen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-06 22:32:06

Vidrigt. :x icon
Nu har det alltså gått så långt att folk börjar ta sitt liv p.g.a. alliansens hets mot långtidssjukskrivna. Fy faan.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Zombie » 2010-10-06 22:45:57

Jag läste också om ett fall i Borlänge för kanske några månader sedan. Tror länk ska finnas någonstans på forumet. Kan finnas fler för allt vad jag vet.

Undrar om någon vettig själ sammanställer fallen någonstans så de kan användas politiskt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Altus » 2010-10-06 22:52:48

Socialstyrelsen anser att en tydligare vårdplanering utgående från patientens livssituation, innehållande diskussioner i samverkan med anhöriga borde ha inletts.


Eller man kan lämna dem ifred som vill det. "Vårdplanering" låter som kod för mer krav och påtvingade aktiviteter, vilket i många fall bara gör skada (och dessutom ofta kostar samhället betydligt mer).

Det är väl ganska tydligt att det pekar mer mot att det var just FKs krav som ledde till självmordet än brist på vårdplanering?
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-06 23:42:47

NYVAL!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav lidden » 2010-10-07 0:30:30

lidden
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2010-09-27
Ort: Falun

Inläggav Firkraag » 2010-10-07 0:48:27

Kahlokatt skrev:Vidrigt. :x icon
Nu har det alltså gått så långt att folk börjar ta sitt liv p.g.a. alliansens hets mot långtidssjukskrivna. Fy faan.


Man kan väl knappast skylla självmordet på FK dock.. Visst, han borde inte ställts inför det valet som FK gav honom, och det är mycket möjligt att FK var droppen som fick bägaren att rinna över, men är man så dum att man löser problemet med självmord så kan man inte skylla någon annan en sig själv..

Jag kan inte finna sympati för de som begår självmord, det finns inte.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav DIProgan » 2010-10-07 9:10:15

Firkraag skrev:
Kahlokatt skrev:Vidrigt. :x icon
Nu har det alltså gått så långt att folk börjar ta sitt liv p.g.a. alliansens hets mot långtidssjukskrivna. Fy faan.


Man kan väl knappast skylla självmordet på FK dock.. Visst, han borde inte ställts inför det valet som FK gav honom, och det är mycket möjligt att FK var droppen som fick bägaren att rinna över, men är man så dum att man löser problemet med självmord så kan man inte skylla någon annan en sig själv..

Jag kan inte finna sympati för de som begår självmord, det finns inte.


Goddag yxskaft
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Meppe » 2010-10-07 9:17:03

Säger samma sak som jag genast sa igår.. sverige när det är som bäst.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Zombie » 2010-10-07 9:26:19

Firkraag skrev:
Kahlokatt skrev:Vidrigt. :x icon
Nu har det alltså gått så långt att folk börjar ta sitt liv p.g.a. alliansens hets mot långtidssjukskrivna. Fy faan.


Man kan väl knappast skylla självmordet på FK dock.. Visst, han borde inte ställts inför det valet som FK gav honom, och det är mycket möjligt att FK var droppen som fick bägaren att rinna över, men är man så dum att man löser problemet med självmord så kan man inte skylla någon annan en sig själv..

Ingen har hittills skyllt på FK vad jag vet (som anstiftare), vi skyller nog alla på regeringen.

Firkraag skrev:Jag kan inte finna sympati för de som begår självmord, det finns inte.

Vad du känner är en sak, men måste just det komma ut kan man ändå sila genom vettet hur man uttrycker sig. Du bara slår på den som redan är så förtvivlad man kan bli du. Juste.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav happysad » 2010-10-07 9:48:31

Men det kan jag.

Har man inte "varit" där själv så förstår man inte att man kan vilja det..FAST man har barn osv...Självklart var det ju FK som var droppen.
Har bott med en som tagit sitt liv..den människan mådde så FRUKTANVÄRT dåligt...ögonen på honom hade dött långt innan han dog på riktigt, det var hemskt. Blicken och allt liv som finns i ens människas ögon var helt borta..den blicken finns inpräntat i min hjärnhinna för evigt..
Hans lidande var SÅ stort, och han hade ett bra kontaktnät, mediciner...

Så jag vet inte om det är fegt eller "att man får skylla sig själv" för mår man så dåligt kan man ju inte tänka rationellt som dem som inte är "där". Och när inte ens läkaren och FK som ska vara ett av det svenska skyddsnätet för dem sjuka "bryr sig" utan bara avfärdar någon då kan deffenitivt bli den SISTA droppen som både bli STOR OCH AVGÖRANDE. Vill man FATTAR MAN, kan bara gratulera till de som sluppit må så dåligt att de har sett det som den enda utvägen från allt lidande.
Detta skrev jag utifrån Firkraags synsätt..
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav Meppe » 2010-10-07 10:03:50

happysad skrev:Men det kan jag.

Har man inte "varit" där själv så förstår man inte att man kan vilja det..FAST man har barn osv...Självklart var det ju FK som var droppen.
Har bott med en som tagit sitt liv..den människan mådde så FRUKTANVÄRT dåligt...ögonen på honom hade dött långt innan han dog på riktigt, det var hemskt. Blicken och allt liv som finns i ens människas ögon var helt borta..den blicken finns inpräntat i min hjärnhinna för evigt..
Hans lidande var SÅ stort, och han hade ett bra kontaktnät, mediciner...

Så jag vet inte om det är fegt eller "att man får skylla sig själv" för mår man så dåligt kan man ju inte tänka rationellt som dem som inte är "där". Och när inte ens läkaren och FK som ska vara ett av det svenska skyddsnätet för dem sjuka "bryr sig" utan bara avfärdar någon då kan deffenitivt bli den SISTA droppen som både bli STOR OCH AVGÖRANDE. Vill man FATTAR MAN, kan bara gratulera till de som sluppit må så dåligt att de har sett det som den enda utvägen från allt lidande.
Detta skrev jag utifrån Firkraags synsätt..


WORD!
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Zombie » 2010-10-07 10:07:04

+1
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Firkraag » 2010-10-07 11:24:58

Det är självklart tråkigt för dem som personen lämnar bakom sig, det säger jag ingenting emot. Men självmord är en permanent lösning på ett temporärt problem(klyscha, sry)...
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2010-10-07 11:31:50

Firkraag skrev:Det är självklart tråkigt för dem som personen lämnar bakom sig, det säger jag ingenting emot. Men självmord är en permanent lösning på ett temporärt problem(klyscha, sry)...


Den som gör det ser det inte som temporärt. Var glad att du sluppit hamna där.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Danne » 2010-10-07 11:54:03

En person mindre att behöva betala för. Varken första fallet av denna indirekta besparingen som alliansen/FK sysslar med nuförtiden. De man säger är ju att man inte har något existensberättigande som sjuk, om man inte jobbar ska man inte får några pengar. Det ska löna sig att jobba vet ni väl.

Så det här är ju bara ytterligare en besparing, helt i linje med den policy dom arbetat efter de senaste åren. Antingen arbetar du, eller har du inte rätt att leva.

Personligen tycker jag Sveinfelt & co borde åtalas och avrättas för landsförräderi, han ha förrått det svenska folket genom att sälja ut dom istället för att värna om dom. RATATATATATATATA för helvete. :twisted:
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav jorand » 2010-10-07 19:32:14

Lotta Gröning skrev:Men det räcker inte med att vara sjuk för att få del av "trygghetssystemet." Du kan vara sjuk men ändå klara av att sköta dina vanliga arbetsuppgifter och då har du inte rätt till sjukpenning, säger försäkringskassan och kräver att du ska gå tillbaka till jobbet. Här vet handläggarna nästan alltid bäst. Om försäkringskassan skulle hävda att du är en älg, då är du det.

Expressen
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Truly » 2010-10-07 23:44:09

Kahlokatt skrev:Vidrigt. :x icon
Nu har det alltså gått så långt att folk börjar ta sitt liv p.g.a. alliansens hets mot långtidssjukskrivna. Fy faan.


Det är inte den första som tagit livet av sig pga. Alliansens hets mot långtidssjukskrivna. Det första fallet där en kvinna tog sitt liv pga. att hon skulle tvingas ut i arbete trots omfattande värk och depression var redan 2007. Sedan dess har många andra tagit sina liv. Resurs har ju en samlad lista, där några finns med, men långt ifrån alla.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Inger » 2010-10-07 23:58:55

Zombie skrev:Vad du känner är en sak, men måste just det komma ut kan man ändå sila genom vettet hur man uttrycker sig.

Vilken sublim mening! (Önskar den gick att klistra upp här någonstans.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Truly » 2010-10-08 0:05:05

jorand skrev:
Lotta Gröning skrev:Om försäkringskassan skulle hävda att du är en älg, då är du det.

Expressen


:lol: :lol: :lol:


Bild
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Zombie » 2010-10-08 8:08:35

Truly skrev:
Kahlokatt skrev:Vidrigt. :x icon
Nu har det alltså gått så långt att folk börjar ta sitt liv p.g.a. alliansens hets mot långtidssjukskrivna. Fy faan.


Det är inte den första som tagit livet av sig pga. Alliansens hets mot långtidssjukskrivna. Det första fallet där en kvinna tog sitt liv pga. att hon skulle tvingas ut i arbete trots omfattande värk och depression var redan 2007. Sedan dess har många andra tagit sina liv. Resurs har ju en samlad lista, där några finns med, men långt ifrån alla.

Aha. :idea:

http://resurs.ning.com alltså.

Dem kan man väl då tipsa så fort man känner till något fall man inte ser i listan. Och verka för handling i den mån man kan.

*... komma ihåg att kolla...*
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in