Sjuka tankar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjuka tankar

Inläggav filosofia87 » 2014-06-11 15:32:51

Finns det någon fler som känner igen sig i muntliga tvång med andra personer?

Tex att fråga återkommande gånger om den är arg (på dig)?

Du är orolig för att personen tycker illa om dig och måste då fråga och vinkla så
det antingen kommer fram eller att du försäkrat dig att det inte är så

Du är orolig i grund och botten att personen egentligen inte är det den verkar (snäll) så du fastnar på olika saker den säger för att utesluta att det låg elakheter bakom- och får tvång att fråga flera minuter senare vad den menade

:-)Hug
filosofia87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-04-20
Ort: Norrland

Sjuka tankar

Inläggav Myrkr » 2014-06-11 15:45:04

Det är inte sjukt, men det är ett skolexempel på dålig självkänsla och egenvärde, då kan man inte lita på eller tro att andra uppskattar en eftersom man har svårt att uppskatta sig själv.
Blir nog extra jobbigt om man pga av asperger har svårt att tolka andra människors intentioner och ansiktsuttryck.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Sjuka tankar

Inläggav filosofia87 » 2014-06-11 15:51:22

Just de exemplen bottnar i det, men sedan kommer tvånget ovan på det, hela tiden känna att det krävs en ritual för att lindra sin osäkerhet.
Myrkr skrev:Det är inte sjukt, men det är ett skolexempel på dålig självkänsla och egenvärde, då kan man inte lita på eller tro att andra uppskattar en eftersom man har svårt att uppskatta sig själv.
Blir nog extra jobbigt om man pga av asperger har svårt att tolka andra människors intentioner och ansiktsuttryck.
filosofia87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-04-20
Ort: Norrland

Sjuka tankar

Inläggav plåtmonster » 2014-06-11 15:59:35

filosofia87 skrev:Du är orolig i grund och botten att personen egentligen inte är det den verkar (snäll) så du fastnar på olika saker den säger för att utesluta att det låg elakheter bakom- och får tvång att fråga flera minuter senare vad den menade


Två saker kan man tänka på:
1) Utveckla analysen av andra personers kroppsspråk, ögon och tonfall.
2) Inse att man får chansa till viss del på att människor är snälla
3) En del människor är falska eller elaka och därför skall man alltid ordna en väg ut. Och då är det lättare att ta risken i punkt (2).

Att du frågar om och om igen kan nog bero på att du helt enkelt är osäker på vad som händer och försöker kompensera detta med öppen verbal kommunikation. Risken är dock att själva frågan antagoniserar den andra med tiden. Samt att svaret är inkorrekt som när neurotyper säger det den andra vill höra för att vara snäll. Men som är en björntjänst eftersom det inte ger någon chans att korrigera beteendet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sjuka tankar

Inläggav Myrkr » 2014-06-11 16:05:39

När jag befinner mig i en sådan situation är jag oftast för förvirrad för att tänka i de banorna.
Men jag kan känna igen mig i det, ligga vaken och fundera på om jag missuppfattat vad någon har sagt, och undra om det inte bara vara ett falskt spel från deras sida, eller om de bara försökte vara snälla utan att egentligen mena det och försöka lista ut hur jag kan ta reda på det utan att fråga rakt ut.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Sjuka tankar

Inläggav antonius » 2014-06-11 16:18:55

En strategi kan vara att inte ta alla på så stort allvar, det är ofta ett problem för dom med AS, man tolkar saker fel och hopp byts mot förtvivlan så ofta att man blir helt förvirrad och utmattad, sen är man så trött att man tolkar allt ännu mera fel och det blir till en spiral av missförstånd. Så om man försöker att dämpa sin entusiasm en smula slipper man tappa ansiktet och förlora självkänsla... :-)063
Senast redigerad av antonius 2014-06-11 16:25:57, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sjuka tankar

Inläggav filosofia87 » 2014-06-11 16:21:55

plåtmonster skrev:
filosofia87 skrev:Du är orolig i grund och botten att personen egentligen inte är det den verkar (snäll) så du fastnar på olika saker den säger för att utesluta att det låg elakheter bakom- och får tvång att fråga flera minuter senare vad den menade


Två saker kan man tänka på:
1) Utveckla analysen av andra personers kroppsspråk, ögon och tonfall.
2) Inse att man får chansa till viss del på att människor är snälla
3) En del människor är falska eller elaka och därför skall man alltid ordna en väg ut. Och då är det lättare att ta risken i punkt (2).

Att du frågar om och om igen kan nog bero på att du helt enkelt är osäker på vad som händer och försöker kompensera detta med öppen verbal kommunikation. Risken är dock att själva frågan antagoniserar den andra med tiden. Samt att svaret är inkorrekt som när neurotyper säger det den andra vill höra för att vara snäll. Men som är en björntjänst eftersom det inte ger någon chans att korrigera beteendet.
tack för tipsen, det stämmer det du säger har jag märkt med neurotyper
filosofia87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-04-20
Ort: Norrland

Sjuka tankar

Inläggav filosofia87 » 2014-06-11 16:22:37

antonius skrev:En strategi kan vara att inte ta alla på så stort allvar, det är ofta ett problem för dom med AS, man tolkar saker fel och hopp byts mot förtvivlan så ofta att man blir helt förvirrad och utmattad, sen är man så trött att man tolkar allt ännu mera fel och det blir till en spiral av missförstå. Så om man försöker att dämpa sin entusiasm en smula slipper man tappa ansiktet och förlora självkänsla... :-)063
precis så blir det för mig, tack :-)
filosofia87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-04-20
Ort: Norrland

Sjuka tankar

Inläggav antonius » 2014-06-11 16:31:21

filosofia87 skrev:
antonius skrev:En strategi kan vara att inte ta alla på så stort allvar, det är ofta ett problem för dom med AS, man tolkar saker fel och hopp byts mot förtvivlan så ofta att man blir helt förvirrad och utmattad, sen är man så trött att man tolkar allt ännu mera fel och det blir till en spiral av missförstå. Så om man försöker att dämpa sin entusiasm en smula slipper man tappa ansiktet och förlora självkänsla... :-)063
precis så blir det för mig, tack :-)


Jag tror man måste lära sig att säga "jaja, det blir nog bra vad det lider" eller "kommer tid kommer råd" så man får lite distans till saker... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sjuka tankar

Inläggav kiddie » 2014-06-15 7:48:51

När man inte kan vara 100 % säker så försöker man ibland bli det trots att det inte går. Som om man har hypokondri så går det inte att säga med säkerhet att du är frisk, bara att du med stor sannorlikhet är det. Men då kommer de få procenten som inte är säkra, och till slut går personen till en läkare till, det hjälper eller lugnar bara för stunden, sedan nästa läkare.

Istället måste man försöka härbärgera oron. Som om man är sjuk kanske det märks senare, då får man ta det som det kommer.

Samma med relationer, har man frågat en gång om allt är OK och de säger ja, då vinner man inget på att fråga igen, bara en kort frist, sedan måste man fylla på med frågande. Men eftersom man inte kan vara helt säker, så måste man vänta och låta vara. Och se tiden an. Var personen snäll lär det lysa igenom det denne gör senare.

Det är jobbigt att bryta mot mönster men gör man inte det, ja då börjar man trycka folk från sig, resultatet blir att folk inte orkar. Jag vet en som blev uppringd flera gånger om dagen och den som ringde frågade om och om och om igen om det var OK mellan dem. Blir man utsatt för flera timmars grillning, så är det till slut inte OK något mer. Den relationen gick helt åt helvete.

Så försök stå ut med osäkerheten. INGET i livet är givet (utom döden och skatterna). Det är svårt att stå där i osäkerheten, men om vi övar och klarar det blir vi starkare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sjuka tankar

Inläggav filosofia87 » 2014-06-17 11:03:26

kiddie skrev:När man inte kan vara 100 % säker så försöker man ibland bli det trots att det inte går. Som om man har hypokondri så går det inte att säga med säkerhet att du är frisk, bara att du med stor sannorlikhet är det. Men då kommer de få procenten som inte är säkra, och tilöl slut går personen till en läkare till, det hjälper eller lugnar bara för stunden, sedan nästa läkare.

Istället måste man försöka härbärgera oron. Som om man är sjuk kanske det märks senare, då får man ta det som det kommer.

Samma med relationer, har man frågat en gång om allt är OK och de säger ja, då vinner man inget på att fråga igen, bara en kort frist, sedan måste man fylla på med frågande. Men eftersom man inte kan vara helt säker, så måste man vänta och låta vara. Och se tiden an. Var personen snäll lär det lysa igenom det denne gör senare.

Det är jobbigt att bryta mot mönster men gör man inte det, ja då börjar man trycka folk från sig, resultatet blir att folk inte orkar. Jag vet en som blev uppringd flera gånger om dagen och den som ringde frågade om och om och om igen om det var OK mellan dem. Blir man utsatt för flera timmars grillning, så är det till slut inte OK något mer. Den relationen gick helt åt helvete.

Så försök stå ut med osäkerheten. INGET i livet är givet (utom döden och skatterna). Det är svårt att stå där i osäkerheten, men om vi övar och klarar det blir vi starkare.
låter som den som ringde var jah ;-) jepp nu ska jag öva :-)
filosofia87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-04-20
Ort: Norrland

Sjuka tankar

Inläggav Hettan » 2014-06-17 13:33:18

Jag försöker att inte identifiera mig i mina tankar. Jag vet att mina tankar är inte mig. Mina tankar är mitt intellekt. Försöker lyssna på tystnaden mer för jag vet att det är min sanna natur. En motsägelsefri natur. Äkta, kärleksfull och lugn.

Givet att det är inte det lättaste, men jag känner att jag har kommit långt i mitt sökande.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Sjuka tankar

Inläggav filosofia87 » 2014-06-17 16:02:39

Hettan skrev:Jag försöker att inte identifiera mig i mina tankar. Jag vet att mina tankar är inte mig. Mina tankar är mitt intellekt. Försöker lyssna på tystnaden mer för jag vet att det är min sanna natur. En motsägelsefri natur. Äkta, kärleksfull och lugn.

Givet att det är inte det lättaste, men jag känner att jag har kommit långt i mitt sökande.
:-)049
filosofia87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-04-20
Ort: Norrland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in