SIUS - Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Garum » 2008-05-12 1:23:24

Handläggarna på AF är statligt anställda tjänstemän och har därmed bra löner och övriga förmåner, skulle tippa att de har minst en 25-27000:- i snitt per månad (ganska häftigt betalt för att inte göra ett smack kan man ju tycka..vad gör de som inte jag eller de flesta av oss i princip skulle kunna göra..egentligen??). Människan är av naturen lat, de har inga incitament inom nuvarande system att verkligen hjälpa de arbetsökande att hitta lämpliga arbeten, de får sina löner och övriga förmåner oavsett vad de gör eller inte gör och då ligger det i sakens natur att de inte (I allmänhet, det finns ett o annat lysande undantag) anstränger sig i onödan...

De gånger privata företag är involverade brukar det hända saker på ett annat sätt, de får betalt efter hur många de faktiskt får ut i arbete och dörför anstränger de sig mera för att de har ett verkligt incitament att sköta sina uppdrag, annars får de ju inga inkomster...

Hela systemet med AF måste ändras i grunden om det verkligen ska bli en förändring till det bättre, handläggarna måste förmås att prestera mera och mer aktivt hjälpa arbetslösa till meningsfulla arbeten.

Lönebidrag är ju bra att de finns, det låter så fint på pappret men i praktiken så är det en subvention för många arbetsgivares dåliga ekonomi och det ställs ofta lika höga krav på de som uppbär lönebidrag som på övriga anställda (om det inte är väldigt uppenbara rent fysiska handikapp).

Dessutom blir det ett ständigt tjafsande varje år då handläggare från AF kommer till arbetsplatserna och skall förhandla om lönebidraget som de självfallet vill sänka och helst ta bort och som arbetsgivarna vill behålla och helst höja, denna situation upplevs nog av många som väldigt pressande och obehaglig då det faktiskt kan innebära att man kan förlora sitt jobb. (detta behöver ju inte "vanliga" anställda bli utsatta för) Att då hävda som AF:s handläggare gärna gör: "jobb med lönebidrag är PRECIS som vilken vanlig anställning som helst" är ju en sanning med stor modifikation minst sagt...

Likadant är det med OSA det låter så fint i teorin och man ska hjälpas ut till verkligt arbete med lön på den ordinarie arbetsmarknaden, men det blir ju inte så i realiteten, utan de flesta "fastnar" inom systemet och lämnar det inte förrän de går i pension.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 14:02:09, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Alien » 2008-05-12 1:38:23

Kristofer skrev:Jag tror dock inte att de flesta praktikplatser leder till jobb, snarare att staten/skattebetalarna betalat lön och företaget fått gratis arbetskraft. Hur många praktikplatser är eg. tänkta att leda till jobb? Varför ska jag som skattebetalare finansiera företags arbetskraft?

Provanställning är riktig anställning ja. Riktigt jobb = anställning och lön utan bidrag och annat.

Dessutom, tar man emot bidrag så kan man inte hävda sig vara lika fri gentemot systemet som man är utan bidrag. För bidrag ger systemet dig. Då finns per automatik kravet på motprestation, dvs. att du måste vara delaktig i systemet och sympatisera med det. Ju mindre bidrag du tar emot ju friare är du!


Visst, tar man emot bidrag känner man sig inte som andra, och kanske mindre fri. Men SIUS-konsulenter och anställning med lönebidrag är ju till just för dem som inte är "som alla andra". Vare sig man har ett fysiskt funktionshinder el nåt annat. Man kanske inte orkar jobba lika snabbt som andra el orkar inte jobba heltid.

Handläggaren på AF måste sälja in vissa arbetssökande till arbetsgivaren. Det får allt vara ett ganska enkelt jobb som man lätt lär sig, om det ska vara lönsamt för arbetsgivaren. Vanligen brukar man kosta mer än man bidrar med under de första månaderna. Om nu praktiken inte leder till anställning, så kan inte företaget fortsätta att ta emot praktikanter. Det skulle AF märka och sluta skicka praktikanter dit.

Det förutsätter förstås att systemet funkar som det är tänkt och att handläggarna sköter sitt jobb ordentligt. Tyvärr verkar det inte funka så i praktiken alla gånger.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:02:09, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav ford » 2008-05-12 9:17:58

Garum skrev:De gånger privata företag är involverade brukar det hända saker på ett annat sätt, de får betalt efter hur många de faktiskt får ut i arbete och dörför anstränger de sig mera för att de har ett verkligt incitament att sköta sina uppdrag, annars får de ju inga inkomster...


...vilket innebär att de prioriterar de som har lättast för att få anställning och mer eller mindre skiter i t.ex. funktionshindrade, lågutbildade och långtidsarbetslösa.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 14:02:09, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2008-05-12 9:25:31

sommar skrev:
ford skrev:
Kristofer skrev:Jag är lite kritisk till att praktikplatser tycks vara så vanligt i de sammanhang som diskuteras ovan. Risken finns att vi då blir mer sedda som statligt finansierad extrahjälp än arbetstagare. Hur ofta leder praktikplats till anställning egentligen. Jag misstänker attd et inte är så i majoriteten av fallen.


Varken jag eller Tess har haft någon praktik som inte lett till jobb, däremot har vi båda haft praktikplatser som lett till jobb.

AF har (trots vad ryktena säger) hyffsat bra koll på vilka arbetsgivare som sätter i system att ta in praktikanter som gratis arbetskraft, och dessa arbetsgivare får som regel inte heller några praktikanter.

Däremot får man vara beredd på att börja med en praktikperiod, under vilken det gäller att jobba järnet, för att bevisa för arbetsgivaren att man är värd att satsa på.
Gör man som många andra, och bara glider på praktikplatsen, därför att man bara tycker man blir utnyttjad, och det "ändå inte är något riktigt jobb", så tro fan att man inte får någon anställning.


Bara att inse att ni haft en j*la tur + att du själv kämpat på. Jag trodde i det längsta att de skulle bli så bra som det sas, men hur jag kunde vara så naiv begriper jag inte.

Jag har dessutom oturen o. få en sämre AF-handläggare än förut som begär att jag i princip ska göra jobbet själv trots mitt AS. Visst arbetsförmedlare gör det överlag, men min verkar vara en av de värre. Hon är inte bara lat utan lathet med mod. :twisted: Hon svarar inte ens på mina mail längre o. då jag ringer o. frågar verkar hon inte minnas mail o. enligt min arbetsterapeut på VC. jobbar hon ostrukturerat och för stunden. Varken förberedelser inför möten eller bakgrundsfakta om mig tar hon in. Poletten verkade lite ramla ner då min kurator ringt o. talat om för henne typ vad som gäller o. att inte Samhall är det första bara för hon snabbt ska kunna vila sig igen. Hon visar varken engagemang, intresse eller att hon vet ngt. om AS. Tur är att jag har förmåga o ännu ork att leta själv + att min kurator o. min arbetsterapeut hjälper till trots att det inte är deras jobb.

Jag kan tänka mig att praktisera, men AF. hade jag gett en spark i r*ven om ngt. bättre ställe funnits som kunnat o. velat hjälpa mig. AF. borde skrotas eller omorganiseras o. ta in nya friskare krafter.

Måste erkänna att många här haft rätt ang. detta. :oops: Dock ska man inte ge upp för lätt o. utnyttja alla kontakter o. möjligheter man har utanför AF. o. försöka ringa själv även där man inte har någon kontakt om man fixar det. inte nöja sig med sjukpension och/eller daglig versamhet direkt när det knorrar om man känner att man orkar & kan mer även om AF. skulle säga det .

Och visst jobba hårt om man verkligen får en praktikplats o. inte slöa för då får man skylla sig själv.

Samt försöka byta handläggare om det är rent åt h*vete. Jag har haft de tankarna för där är en ny handläggare på väg in på mitt lokalkontor.

Jag tycker dock inte praktik är fel. Felet är att AF. knappt har kontakter/avtal med företag o. inte giter ringa + att många företag inte tar in folk utan erfarenhet eller som går en utbildning, vilket jag tycker är dumt. Tyvärr är det så slimmat idag o. det är synd om företagen. De som mest hamnar i klistret är återigen vi funktionshindrade o. de sjuka och/eller skadade. :evil: Samhället är sj*t på en del sätt bl.a. vad gäller myndigheter, ersättningar där nivåerna är alldeles för låga o. reglerna byråkratiskt krångliga o. högsta hönsen har på tok för höga löner


Hemligheten med att få en slapp tjänsteman att jobba tror jag är att tjata, tjata, och åter tjata på dem.

Ring och kolla upp hur det går, minst en gång i veckan, påminn dom och var en riktig "pain in the ass". Inte genom att vara bråkig och otrevlig, eller genom annat fjortisbeteende, utan genom ett evigt tjatande som gör så att de blir så trötta på att höra trad, så att de till slut sätter igång och gör saker, bara för att bli av med dig och slippa tjatet.
Och framförallt: glöm inte att kräva utförliga svar på frågor du ställer till dem, och stå på dig.

Säg inte bara "hur går det", utan snarare "vad har du gjort?, vilka har du pratat med?, har du varit i kontakt med a., b. och c?., om inte; varför? vad har de sagt?" o.s.v. och ge dig inte förrän du får utförliga svar.

Du skall, som sagt inte vara oförskämd och otrevlig, men du har definitivt all rätt i världen att vara jobbig och tjatig, så var inte konflikträdd och strunta i om dom tycker du är jobbig: tjata på bara, och lycka till!
Senast redigerad av ford 2011-05-04 14:02:09, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav sommar » 2008-05-12 11:20:22

ford skrev: Hemligheten med att få en slapp tjänsteman att jobba tror jag är att tjata, tjata, och åter tjata på dem.

Ring och kolla upp hur det går, minst en gång i veckan, påminn dom och var en riktig "pain in the ass". Inte genom att vara bråkig och otrevlig, eller genom annat fjortisbeteende, utan genom ett evigt tjatande som gör så att de blir så trötta på att höra trad, så att de till slut sätter igång och gör saker, bara för att bli av med dig och slippa tjatet.
Och framförallt: glöm inte att kräva utförliga svar på frågor du ställer till dem, och stå på dig.

Säg inte bara "hur går det", utan snarare "vad har du gjort?, vilka har du pratat med?, har du varit i kontakt med a., b. och c?., om inte; varför? vad har de sagt?" o.s.v. och ge dig inte förrän du får utförliga svar.

Du skall, som sagt inte vara oförskämd och otrevlig, men du har definitivt all rätt i världen att vara jobbig och tjatig, så var inte konflikträdd och strunta i om dom tycker du är jobbig: tjata på bara, och lycka till!


Visst kan man göra det, men man har inte obegränsat med ork, vilket kan vara svårt att förstå när man själv redan har ett jobb o. det var länge sedan man var dålig eller aldrig har varit dålig. Jag har sedan 2006 kämpat för att åter komma på banan på olika plan o. jag tjatar på henne , min kurator ringer henne, min arbetsterapeut är med på mötena, men hon (AF-handläggaren) är mest som "vatten på en gås". En ev. möjlighet är att byta handläggare. En chans till imorr`n att det blir till det bättre då det är möte igen!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:02:09, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Garum » 2008-05-12 11:52:55

ford skrev:
Garum skrev:De gånger privata företag är involverade brukar det hända saker på ett annat sätt, de får betalt efter hur många de faktiskt får ut i arbete och dörför anstränger de sig mera för att de har ett verkligt incitament att sköta sina uppdrag, annars får de ju inga inkomster...


...vilket innebär att de prioriterar de som har lättast för att få anställning och mer eller mindre skiter i t.ex. funktionshindrade, lågutbildade och långtidsarbetslösa.


Men sätts de att hjälpa just ovan nämda grupper som just funktionshindrade, lågutbildade och långtidsarbetslösa så har de uppenbarligen större möjligheter att få ut även människor som tillhör dessa kategorier ut till arbeten än slöa oengaerande handläggare på AF som uppenbarligen inte lyfter ett finger mer än de absolut är tvingande till..de har ju sin lön oavsett vad de presterar eller inte till skillnad från privata företag som måste visa på resultat om de ska kunna fakturera AF och därmed få in pengar.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 14:02:09, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav sommar » 2008-05-12 12:09:13

Garum skrev:
ford skrev:
Garum skrev:De gånger privata företag är involverade brukar det hända saker på ett annat sätt, de får betalt efter hur många de faktiskt får ut i arbete och dörför anstränger de sig mera för att de har ett verkligt incitament att sköta sina uppdrag, annars får de ju inga inkomster...


...vilket innebär att de prioriterar de som har lättast för att få anställning och mer eller mindre skiter i t.ex. funktionshindrade, lågutbildade och långtidsarbetslösa.


Men sätts de att hjälpa just ovan nämda grupper som just funktionshindrade, lågutbildade och långtidsarbetslösa så har de uppenbarligen större möjligheter att få ut även människor som tillhör dessa kategorier ut till arbeten än slöa oengaerande handläggare på AF som uppenbarligen inte lyfter ett finger mer än de absolut är tvingande till..de har ju sin lön oavsett vad de presterar eller inte till skillnad från privata företag som måste visa på resultat om de ska kunna fakturera AF och därmed få in pengar.


Privata alternativ är jag tveksam till för de kanske kör med vinstintressen o. ev. bara ser till de fullt fungerande där de tjänar de mest pengar. Nä, en riktig upprustning av hela samhället, regler o. allting där ALLA är välkomna oavsett vad de kan och inte kan.
AF. har inget vidare att komma med. :evil:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:02:09, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kristofer » 2008-05-12 12:25:49

Alien skrev:Handläggaren på AF måste sälja in vissa arbetssökande till arbetsgivaren. Det får allt vara ett ganska enkelt jobb som man lätt lär sig, om det ska vara lönsamt för arbetsgivaren. Vanligen brukar man kosta mer än man bidrar med under de första månaderna.


Du det skriver här ovan om att det ska vara enkla jobb innebär i förlängningen att aspies, och för den delen andra funktionshindrade, ska ha enkla jobb, dvs. bli 2000-talets tjänstehjon, per automatik längst ner på samhällsstegen. Jag vet inte om du skriver det för att du är uppgiven eller för att du tycker att vi ska vara ett gäng glada tjänstemuppar som när nöjda med enkla serviceuppgifter. Allt bara för att få vara delaktiga i samhället.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:02:09, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Alien » 2008-05-12 13:08:06

Kristofer skrev:
Alien skrev:Handläggaren på AF måste sälja in vissa arbetssökande till arbetsgivaren. Det får allt vara ett ganska enkelt jobb som man lätt lär sig, om det ska vara lönsamt för arbetsgivaren. Vanligen brukar man kosta mer än man bidrar med under de första månaderna.


Du det skriver här ovan om att det ska vara enkla jobb innebär i förlängningen att aspies, och för den delen andra funktionshindrade, ska ha enkla jobb, dvs. bli 2000-talets tjänstehjon, per automatik längst ner på samhällsstegen. Jag vet inte om du skriver det för att du är uppgiven eller för att du tycker att vi ska vara ett gäng glada tjänstemuppar som när nöjda med enkla serviceuppgifter. Allt bara för att få vara delaktiga i samhället.


Du har läst men inte förstått. Jag menar om dessa jobb ska vara ett sätt för arbetsgivaren att tjäna pengar och utnyttja praktikanter, måste det vara lättlärda jobb. Annars blir det ju bara dyrt för arbetsgivaren att ständigt lära upp nya praktikanter.

Jag sa inte att AF:s praktikplatser måste vara enkla jobb. Det måste ju bero på den arbetssökandes egen utbildning och förmåga.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:02:10, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kristofer » 2008-05-12 13:12:00

Fel av mig.

Men i de flesta fall består väl praktikjobb typ av att vara pottkusk på långvården? (Dvs. göra det enkla sysslorna som ordinarie personal inte hinner med)
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:02:10, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Alien » 2008-05-13 12:07:07

Kristofer skrev:Men i de flesta fall består väl praktikjobb typ av att vara pottkusk på långvården? (Dvs. göra det enkla sysslorna som ordinarie personal inte hinner med)


Så är det inte tänkt iaf. Men hur det är i praktiken vet jag inte.
Det ser ut som att SIUS-konsulenten ska göra ett ordentligt förarbete:
SIUS-konsulenten kontaktar arbetsgivaren om en möjlig anställning för den arbetssökande.
Efter kartläggning av lämpliga arbetsuppgifter och bedömning av stödinsatser gör arbetsgivaren, den arbetssökande och SIUS-konsulenten en överenskommelse om introduktionens uppläggning och omfattning. Arbetsförmedlingen beslutar om särskilt introduktions- och uppföljningsstöd genom en SIUS-konsulent.


Likaså finns det ju t ex akademiker som kan ha problem med att få jobb, om det nu beror på att de har NPF el dövhet el nåt annat.
Vem kan få SIUS?
Arbetslösa arbetssökande med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga som
bedöms ha behov av ett särskilt stöd inför en anställning kan få individellt stöd från en
SIUS-konsulent.

Jag tycker att SIUS-konsulenter och lönebidrag måste kunna skapas för akademikerarbeten också. Eftersom somliga med NPF har sådana svårigheter att de inte klarar av att få jobb på "öppna marknaden".

Finns inte det, så vore det en uppgift för t ex RFA och OA att trycka på om det.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:02:10, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

SIUS är rena skiten tycker jag

Inläggav will » 2010-04-29 21:16:39

Först blir man lurad ut i arbete....sedan arbetslös och sedan fattig socialbidragstagare....

Att arbeta på dagcenter eller på skyddad verkstad och få från försäkringskassan är mycket bättre...då slipper man socialbidrag....och sedan slipper man misslyckas ännu en gång på ett arbete som man inte klarar av...
Bild
will
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2008-07-31

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in