Sista dagen på arbetet - Hur är det för er?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sista dagen på arbetet - Hur är det för er?

Inläggav FinnAnna81 » 2015-01-28 16:58:56

Jag är idag sista dagen på arbetet. :( Kommer att vara ensam här nu ett par timmar till. Jag stänger biblioteket kl. 19.

Skriver lite i smyg medan kunderna inte ser.

Det är inte roligt att vara arbetslös. Redan efter en vecka börjar man känna sig deppig. :-)004 Man oroar sig för hur man ska hitta nytt arbete, hur man ska få pengarna att räcka till räkningar osv. Hittar man något jobb som kanske skulle passa, så är det oftast vid arbetsintervjuerna det tar slut. Det är det värsta jag vet.

Och sedan alla nej man får. Nej, du kan inte börja jobba här. Nej, du har inte rätt utbildning. Nej, du passar inte till det här jobbet. Nej, vi kan inte lära dig...

Det gör en än mera på dåligt humör.

Jag vet att jag borde ha flyttat hemifrån redan. Jag är ju 33 år. Men jag har inte råd. Jag kan inte bo själv och vara arbetslös. Dessutom kostar det en hel del att flytta då man ska skaffa möbler osv.

Genom åren har jag haft korta 6 månaders jobb, ibland 1 år. Sedan har jag varit arbetslös ett eller flera år för att sedan åter få jobba några månader.

När är det min tur att lyckas? :-)063

Hur är det för er med arbete? Har ni svårt att hitta något? Gillar ni ert eget arbete? Har ni några tips hur man ska stå ut med att vara arbetslös utan att oroa sig så mycket?

:-)004
FinnAnna81
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-01-23

Sista dagen på arbetet - Hur är det för er?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-28 17:12:05

Se det som att du får en massa tid åt att ta itu med saker du inte hunnit med annars. Ta det helt lugnt tills lördag iaf? så att hjärnan får vila. Kolla sedan på lämpliga jobb?

Vad har du för utbildningar och vad kan du? bor du nära en storstad dvs en med mer än 100 000 invånare?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sista dagen på arbetet - Hur är det för er?

Inläggav Miche » 2015-01-28 17:16:17

Om du har diagnos finns det möjlighet att söka ersättning från Försäkringskassan, en ersättning som är lite bättre än soc och som går att leva på, även om du bor i egen bostad.

Det finns ett antal medlemmar här som har sådan ersättning och som säkert kan berätta hur de sökte (vilket ofta tar mycket slit och flera månader, ibland år i anspråk men när den väl betalas ut så kan de äntligen koppla av).

Själv har jag sökt en massa jobb på senare år men de föll om inte annat på anställningsintervjun (jag har massor av kompetens men ingen utbildning och har varit relativt högavlönad tidigare) och har levt på soc, men nu är det slut med det, jag har fått ett alldeles utmärkt uppdrag så jag jobbar nu som egen företagare och inkomsterna har börjat att komma, inom två-tre månader kommer jag att klara mig bra på det. Det finns dessutom fler uppdrag som väntar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sista dagen på arbetet - Hur är det för er?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-28 17:32:23

Hur fick du uppdraget? :-)063
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sista dagen på arbetet - Hur är det för er?

Inläggav Huggorm » 2015-01-28 18:32:25

Sista dagen på en anställning är jag lycklig, jag har faktiskt svårt att tänka mig lyckligare stunder i mitt liv. På femton år har jag nog sagt upp mig lika många gånger. Sedan är man lycklig och fri några månader till pengarna tar slut och man måste leta upp ett nytt jobb. Men för mig är det enkelt att hitta jobb, jag är i teknikbranschen och har just de erfarenheter som arbetsgivarna eftersöker.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in