Servicebesök i lägenhet..

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Servicebesök i lägenhet..

Inläggav Tokhet » 2012-01-11 11:28:28

förlåt om rubriken missleder er men jag talar om besök av typ vaktmästare/reparatörer och inte boende hjälp

mitt fönster i sovrummet har gått sönder (det blåser in som bara den känns om att ligga utomhus när man ska sova) så min godaman ringde till fastighetsskötaren så jag ska ha besök idag klockan 11.00 och jag känner bara att jag inte vill ha någon främling i mitt lilla bo.

ångest? oro? ont i magen? ja det får iallafall jag av sånt här (speciellt av svärföräldrar också på tal om ingenting :P)

men iallafall hur gör ni? struntar ni i att ringa och säga när nåt går sönder och försöker vara händiga själva eller står ni ut med "pressen" av att ha någon i lägenheten som "snokar"?
Tokhet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-01-11

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav Banzai » 2012-01-11 11:37:26

Jag fixar så mycket jag kan själv och ringer dem när jag absolut måste. Jag ogillar verkligen att ha fastighetsskötare och liknande i min lägenhet men ibland så måste jag (måste tänka på mina katter så de inte blir lidande). Faktum är att jag ogillar att ha främlingar + familj hemma hos mig ö.h.t., blir stressad och orolig av det.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav Tokhet » 2012-01-11 11:38:49

så med andra ord så står du Banzai "bara ut med situationen" när den uppstår?
Tokhet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-01-11

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav Banzai » 2012-01-11 11:40:41

Jupp. Jag har inget annat val.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav calima » 2012-01-11 11:47:13

Jag står ut.

Framför allt med tanke på att om jag åtgärdar och det blir ordentligt/riktigt gjort måste jag betala det när jag flyttar, och det kan bli dyrt.

I de hyreskontrakt jag haft har det poängterats att lägenheten skall lämnas i det skick den hade när jag flyttade in. Det har också stått att de åtgärder jag gjort skall vara professionellt utförda, i annat fall måste jag betala för det de måste göra om.

(Numer har jag inte det problemet eftersom jag bor i eget hus.)
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav LostInAForest » 2012-01-11 13:08:50

fy, jag förstår verkligen hur du känner. hoppas det gick bra!

jag brukar försöka se till att ha något att göra vid sådana besök, typ laga mat eller spela tv-spel eller vad som helst som gör att jag "måste" koncentrera mig på annat än personen som är i mitt hem.

och så försöker jag tänka på att de gör såna här hembesök precis hela tiden och nog är vana vid alla typer av människor, för det är antagligen väldigt väldigt vanligt att tycka det är åtminstone i någon grad jobbigt att ha främlingar runtrotandes i ens privata revir.

värst är såna som gärna vill prata också. bluöööh! :wink:
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav Jagers » 2012-01-11 13:53:31

Man skulle även kunna ta över en kompis som är där hela dagen, och vill man absolut inte vara i samma rum som den okände så kan man alltid lägga in alla värdesaker i ett annat rum och gå in i samma rum å stänga dörren tills han/hon är klar.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav Tokhet » 2012-01-11 14:06:22

LostInAForest skrev:typ laga mat eller spela tv-spel eller vad som helst som gör att jag "måste" koncentrera mig på annat än personen som är i mitt hem.

Jagers skrev: kan man alltid lägga in alla värdesaker i ett annat rum och gå in i samma rum å stänga dörren tills han/hon är klar.



ussch nej det hade jag aldrig klarat av är typ jätte rädd för att känna mig "awkward" så jag typ stänger av ALLT när en service "snubbe" är hos mig för att det inte ska verka som om jag håller på med nåt konstigt... vilket är konstigt xD

men iallafall det gick typ sådär han bah "jag känner inte att det blåser in" och jag är typ jätte dålig på att förklara saker så jag bara "mmmmm... mjo... neeeeh... kanske inte..." MEN det gick så bra att han lämna min lägenhet iallafall :D victory!
Tokhet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-01-11

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav Jagers » 2012-01-11 14:15:54

vänta, så du fick fönstret lagat eller gick han bara? :P
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Inläggav imperativ » 2012-01-11 14:20:49

Jag har erfarenhet av att utföra arbete i människors bostad. Jag tycker att gästvänliga människor är i särklass dom mest irriterande. Varför? Dom ska envisas med att bjuda på saker, prata, titta, ha synpunkter, fråga, undra, pilla, varna och det leder bara till att arbetet i fråga tar ännu längre tid än beräknat. Konflikten i mig blir då "ska jag höja rösten och be den besvärande kunden bege sig någon annanstans eller vara serviceminded och öppen för kundens sociala tvång". Dessutom kan kvalitén bli "lite" sämre när man som yrkesman blir ständigt avbruten.

En gång var jag med om att ryta "För helvete människa! Låt mig göra det jag ska göra." ... inte blev jag lämnad ifred för det så jag gick till min chef och vägrade arbeta där. Senare samma dag fick jag byta arbetsplats, 1 månad senare slutade jag och bytte jobb.

Håll dig i bakgrunden och låt dom göra sitt jobb. Dom ska inte ha något intresse i snoka runt och döma dig.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav Tokhet » 2012-01-12 0:57:18

Jagers skrev:vänta, så du fick fönstret lagat eller gick han bara? :P


han kollade och gick för att han inte tyckte det fanns nåt problem xD
Tokhet
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-01-11

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav Parvlon » 2012-01-13 4:21:01

Det mesta fixar jag själv. Kommer ihåg när jag precis flyttat hemifrån och plattan på spisen behövde bytas. Ringde till fastighetsskötaren och förklarar läget. När de skulle komma var jag inte hemma och jag visste att de hade nyckel så jag satte en lapp på insidan av ytterdörren: "glöm inte att låsa". :P Var enda gången jag behövde hjälp av den som jag kan komma på nu och på det nya stället har jag nog fått det tre gånger. Man lär sig mer om man gör själv och såna där "servicemänniskor" har nog väldigt sällan ett intresse av att lära dig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Service Besök i lägenhet..

Inläggav VilsenVilja » 2012-01-13 16:14:21

Usch ja. Jag har samma problem. Jag har nyss flyttat till en ny lägenhet med massor som behöver åtgärdas och det har sprungit vaktmästare, elektriker och målare här var och varannan dag.

Det som jag tycker är jobbigast är att man oftast inte får veta när de tänker komma. Plötsligt dyker de bara upp. Jag är också orolig för att jag t.ex. ska vara i duschen när de ringer på och eftersom jag inte öppnar att de ska gå in med huvudnyckel.

Men vi har dels sagt till om att de aldrig får komma inna klockan 10 för att vi ibland jobbar natt (det gör vi inte egentligen, fast jag sitter ju uppe vid datorn ofta på nätterna). Min man jobbar hemifrån ett par dagar i veckan och vi brukar tala om för dem att de kan komma då. När vi ser vaktmästarens bil igenom fönstret brukar jag stänga in mig i ett rum där inget behöver fixas och så får min man prata med vaktmästaren själv.

Kanske känns det bättre för dig om du vet exakt när de kommer? Kanske du kan säga att det endast passar då? Och att ev. be någon närstående vara där då och prata istället för dig?
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in