Seroquel - bra eller dålig? Hur tål ni den?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Seroquel - bra eller dålig? Hur tål ni den?

Inläggav regnif » 2009-11-14 3:09:37

Saga skrev:Själv har jag en annan neuroleptika (Seroquel) som jag använder främst för att sova på. Klart jag helst önskar jag kunde vara utan den men för att vara neuroleptika så har den (iaf för min del) mkt få eller inga biverkningar.

Alla reagerar ju olika men har fått uppfattningen att förvånansvärt många som äter Seroquel är mkt nöjda med den.
post317206.html#p317206

Hm, har fått Seroquel rekommenderad till mig en gång men jag vet inte jag när de kommer med massa biverkningsfria åt en och sen är de inte alls det. Har inte provat den. Har dock en broschyr av den hemma.

Kan man ha den att sova på då man behöver? Hörde tex. att Zyprexa kan man inte göra så med då den funkar bara om man tar dem varje dag.

Moderator: Flyttat från risperdal-t6906.html
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 10:26:24, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Saga » 2009-11-14 3:28:24

regnif skrev:Kan man ha den att sova på då man behöver? Hörde tex. att Zyprexa kan man inte göra så med då den funkar bara om man tar dem varje dag.


Vad jag vet så är väl allmänna rekommendationen att man ska ta den här sortens neuroleptika varje dag.

Sen finns det ju andra sorters neuroleptika som är avsedda att ta vid behov för sömn som tex. Theralen o Nozinan. Har själv tidigare använt Theralen och blir (likt många andra) obehagligt seg även dan efter, det blir jag inte alls av Seroquel.

Varför inte höra med din läkare vad gäller Seroquel?

(Seroquel ska inte heller (iaf enligt litteraturen) kunna orsaka förhöjda prolaktinnivåer.)
Senast redigerad av Saga 2011-05-04 10:26:24, redigerad totalt 1 gång.
Saga
 
Inlägg: 358
Anslöt: 2009-06-18

Seroquel - bra eller dålig? Hur tål ni den?

Inläggav Alexandra » 2009-11-16 3:13:28

Saga skrev:[...]

Själv har jag en annan neuroleptika (Seroquel) som jag använder främst för att sova på. Klart jag helst önskar jag kunde vara utan den men för att vara neuroleptika så har den (iaf för min del) mkt få eller inga biverkningar.

Alla reagerar ju olika men har fått uppfattningen att förvånansvärt många som äter Seroquel är mkt nöjda med den.


Ursäkta att jag kidnappar tråden, men här måste jag bara inflika att jag har haft fruktansvärda biverkningar av Seroquel. Och jag känner en till person som också haft det.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 10:26:25, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Alexandra » 2009-11-17 23:18:35

Jag har fått hemska biverkningar av Seroquel och Zyprexa, men de har gått över. Det jag fått höra av läkarna är att biverkningarna är övergående. Vet inte vad jag ska tro, ibland undrar jag vad av mina besvär som är vad - vad är NPF, vad är bipolär sjukdom, vad kan bero på annat? Nu börjar jag undra om inte neuroleptikan kanske kan vara en bidragande bov i dramat. :?

Det är ju dock en väldigt svår sits, själv har jag ju bipolär sjukdom, man måste ju hantera problemen på något sätt.

Vad min egen skolgång beträffar, så tror jag som sagt att det nog hade varit bättre för mig att vara hemma och få nån sorts undervisning där. Vad som är bäst för var och en är dock inte lätt att veta.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 10:26:25, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav ferocactus » 2010-06-15 18:04:48

hej fått namnet serougel nämnt för mig. som ersättning för de medeciner jag har idag. skall verka på flera sätt: anti-ps, humörstabiliserande samt höjande av grundstämmningen. låter ju bra förstås...

är det någon på forumet som äter serouqel, och vilka erfarenheter har ni?

nåt nytt eller..?

tacksam för svar

Admin
Stavningen av rubriken rättad.
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

FELSTAVAT

Inläggav ferocactus » 2010-06-15 18:56:59

felstavat skall vara SEROQUEL

i handel sedan 97
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Sammelsurium » 2010-06-15 19:13:55

Jag fick en lågdos, 25 mg, Seroquel utskrivet för användning mot sömnproblem vid behov.

Effekterna på mig var att jag blev otroligt trött och seg, vilket väl får anses positivt i sammanhanget. Jag sov som en död efter att ha ätit Seroquel. Däremot så hängde tröttheten med under större delen av dagen efter, både kroppsligt och psykiskt. Som vid en rejäl baksmälla.
Jag försökte komma komma runt detta genom att lägga intaget tidigare på kvällen, men det innebar att jag satt och halvsov från sen eftermiddag till läggdags så jag slutade äta medicinen efter att ha testat ett tiotal gånger.

Enligt läkaren som skrev receptet ska Seroquel ha olika effekt beroende på vilken dos man tar. Kanske är bieffekterna annorlunda om man tar högre doser av andra skäl än sömnproblem.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Inläggav vallesmamma » 2010-06-15 19:21:58

Jag fick Seroquel men tål inte laktos. Jag fick totalstopp i tarmen! Jag fick till slut feber och ringde till psyk jouren som sa åt mig att genast sluta ta medicinen. De tyckte att läkaren borde vetat bättre, men enligt honom var det en biverkan jag fick. Men jag vet hur jag brukar reagera, stopp eller diarré. Läkaren skrev ut medicinen. Zyprexa hjälper bra för mig.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav MsTibbs » 2010-06-15 19:47:34

Seroquel används liksom Zyprexa även vid humörsvängningar. Jag har själv aldrig provat Seroquel, men har inte hört något negativt om den (mer än de vanliga normalt varierande åsikterna). Jag mår också bra på Zyprexa, trots att jag gått upp i vikt mycket.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

sömntabl...

Inläggav kratos » 2010-06-15 20:19:24

Dom har börjat att skriva ut det som sömn tabl på samma indikationer som propavan o theralen.
kratos
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-06-06
Ort: Göteborg

Inläggav Laika » 2010-06-15 22:52:45

Min bror är bipolär typ två och tar Seroquel mot det. Han mår mycket bättre sedan han började med medicinen. Hans humör svänger inte plötsligt och oberäkneligt och han har inte hypomana perioder längre. Han har dock intensiva mardrömmar som en otrevlig biverkning.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav ferocactus » 2010-06-17 1:07:26

hej och tack för era svar (uppskattas)
tycker det verkar vara lite både och. intressant att den används som zyprexa,
som jag har goda erfarenheter av. trötthet och låsningar är ju en biverkning som man inte vill ha. inte långvariga mardrömmar heller. fast mardrömmar gör ju ingen skada om det inte blir ihållande tror jag.

medecinen jag tar nu funkar så bra (abilify) att jag inte vill ändra nåt om det inte är nåt nytt super medel.

i eran beskrivning låter det lite som effekten av risperdal som jag tog under några år. viss effekt - viss trötthet och låsningar.

fast zyprexa, abilify är väl nyare medeciner än seroquel, risperdal
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav nisse » 2010-12-11 13:41:17

Själv har jag nyligen börjat med Seroquel 25 mg. Jag känner ett generellt bättre välbefinnande. Men det har helt plötsligt blivit ännu svårare för mig att somna. Jag har läst att man kan bli trött av Seroquel, men det blir helt tvärtom för mig.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav matterik » 2010-12-11 15:32:56

matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav nisse » 2010-12-11 16:48:01

matterik skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Quetiapine


Intressant läsning. Men känner mig lite som ett unikum då jag har fått ännu större svårigheter med sömnen.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav emer2 » 2010-12-12 4:35:01

Min erfarenhet.
Fick det förra vintern och åt i två och en halv månad. Mot ångest, sömnproblem och annat.
Åt först 100mg om dan i en månad men minskade själv till först 75mg och sedan 50mg.

Sov minst 13 tim. om dan. Kände mig helt avstängd och fick verkligen skumma drömmar, kände mig seg och fick problem med sexlusten, helt omöjligt att få erektion första tolv timmarna efter intag. Ingen kul erfarenhet, men säkert nyttigt för mig att sova, vilket jag har problem med.
Fick zyprexa som ersättning men då fick jag sånt blodtrycksfall att jag kröp ur sängen, bokstavligen. Behållningen av dom erfarenheterna plus lite andra medicinförsök gör nu att jag äter så lite medicin som möjligt. Egentligen bara imovane eller stilnoct. Sover inget vidare men är i alla fall klar i huvet.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Seroquel, hur tål ni den?

Inläggav marcooleo » 2011-04-08 0:02:24

Jag blev ordinerad seroquel mot tvång och vanföreställningar, 50 mg de tre första dagarna till natten och sen höjs till 100mg osv.

Jag kom till 100mg men inte längre. Seroquelen däckade mig totalt och jag sov i princip dygnet runt. Jag hörde av andra att dessa trötthetsbiverkningar kan släppa med tiden men att det inte alls är säkert att de gör det.
Kände att jag inte hade ork att vara så fruktansvärt trött och seg hela tiden så jag slutade.

Hur har ni andra som använder Seroquel klarat er, har trötthetsbiverkan försvunnit med tiden och tycker ni att medicinen hjälper och att jag ska ge medicinen en chans till?
Mvh
Marc

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om Seroquel.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Seroquel, hur tål ni den?

Inläggav emer2 » 2011-04-08 3:39:01

Har samma erfarenhet som du, tyvärr. Fick det utskrivet när jag klappade ihop häromåret. Det gjorde väl det det var tänkt att fungera emot, (hade liknande problem). Men dessutom blev jag praktiskt taget impotent och fullkomligt ointresserad av precis allting. Trappade själv ner dom när jag tröttnade på biverkningarna och slutade helt efter halvannan månad.

Men visst, när man mår skit så duger dom väl tills man mår bättre. Skulle inte vilja äta dom jämnt dock, (och hoppas att jag slipper).
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Re: Seroquel, hur tål ni den?

Inläggav Kimmelie » 2011-04-08 23:07:37

Jag blev mer autistisk av det, så kraftigt att jag till sist inte ens kunde prata... Men det dämpade min ADHD, jag blev iaf. lugn av det. Minns inte om jag även blev trött... Minns inte hur länge jag åt det. Max en månad tror jag.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Seroquel, hur tål ni den?

Inläggav marcooleo » 2011-04-09 0:33:27

Verkar vara en riktig skitmedicin, har inte hört något positivt om den eller att någon tar den regelbundet. De flesta verkar ta den ett tag och sen slutar. Är tydligen den enda hispamedicin de sätter in i slutenvården på psyk också av vad jag har hört, Seroquel, benso och theralendroppar så behöver inte personalen göra någonting och ingen psykologhjälp bara en ren "förvaring", svensk sjukvård suger
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Seroquel, hur tål ni den?

Inläggav vallesmamma » 2011-04-09 16:16:58

Jag tålde den inte heller, men på ett annat sätt. Jag fick totalstopp i tarmen, mycket obehagligt! Efter en vecka ringde jag mobila teamet på Psyk och de tyckte jag skulle sluta ta Seroquel. Jag tål inte heller laktos och det innehöll den. Men läkaren trodde det var en av biverkningarna och satte ut den. Tvingades ta laxermedel som hjälpte, till slut. Inga sådana symtom utan medicinen.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Seroquel, hur tål ni den?

Inläggav prick » 2011-04-21 9:36:12

första gången jag testade den blev jag också helt utslagen. en halvtimme efter intag blev jag som full, och fick lägga mej och sova. några år senare fick jag den utskriven mot hypomani, och då hade den motsatt effekt - den gjorde mej mer uppvarvad. hemsk medicin, i mitt tycke.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav marcooleo » 2011-10-29 12:24:40

Har varit med om tråkiga saker senaste tiden så jag började med Seroquel igen, anledningen till att jag slutade med den förut var denna trötthet som en del beskriver. Men jag mår/mådde så dåligt så jag ville bara sova bort ångesten och på något sätt verkar det som medicinen har gett effekt. Jag oroar mig mindre, jag känner mig avslappnad i kroppen, men inte muskelsvag. Känner mig klar i huvudet efter all sömn. Jag är inne på dag 3 nu med Seroquel, ikväll ska jag ta 200mg och i morgon ska jag ta 300mg, sedan tänkte jag stanna vid den dosen.

Är det någon här som äter Seroquel som tycker det fungerar bra mot ångest? Om detta preparat fungerar bra i längden funderar jag på att sätta ut Lyrican.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Seroquel - bra eller dålig?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-29 13:39:07

Jag hade seroquel och har aldrig mått sämre än då.
Blev fruktansvärt yr, väldigt illamående och trots att jag åt s lite att jag fick dropp och sånt skit gick jag upp 30 kg i vikt.
Den förstörde även tillverkningen av vita blodkroppar för mig (vilket blev permanent förstörd men är bättre än då jag tog själva medicinen).
Dessutom så blev jag konstig personlighetsmässig. Blev mer impulsiv, ångslig och ibland liksom psykosaktig (fast ingen riktigt psykos.)
Tog 700 mg men märkte av bieffekterna redan vid 200 mg men läkarna vägrade låta mig sluta.

Dock är ju seroquel precis som alla mediciner väldigt personligt hur man reagerar, men ingen av de jag känner som har tagit den har fått bra reaktioner av den.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Aspergare och vården



Logga in