Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dyl.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dyl.

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-05 12:38:34

Jag har läst alternativmedicin och är också troende kristen, så jag tycker givetvis inte att det är något fel att tro på obevisade saker, med ett undantag: jag blir mörkrädd när de dyker upp i vårdsammanhang och även när det gäller ex. arbetslöshetsstöd utan att ha beprövat stöd.

Att ex. doftterapi kan fungera mot stress behövs knappast någon större forskning eller fundering över. Är man riktigt trött och tung i huvudet så kan man verkligen må mycket bättre om man drar in frisk doft i näsan och faktiskt känna sig piggare. Det är en mild form av alternativ behandling/terapi som inte skadar någon.

Vad jag däremot tycker är mycket obehagligt är när man använder sig av ovetenskapliga metoder och ändå kallar det för "sanning", eller - vilket jag nästan blir ännu mer förbannad över:

"Det är sant för dig om du vill att det ska vara det."
"Om du bara vill något tillräckligt mycket så kommer du att få det."
"Det är bara du själv som står i vägen för dina drömmar."
"Alla kan bli vad de vill."

Jag har hört mycket sådant här och blir lika vansinnig varenda gång. Jag tycker inte det är rimligt att man använder sig av sådana här saker när det gäller ex. arbetslöshetsstöd, terapi för självkänsla eller liknande eftersom det inte bara är totalt ovetenskapligt utan också lägger väldigt mycket skuld på individen.

Vad har ni för erfarenheter av detta?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Uddaaspergare » 2011-11-05 21:43:50

Henkkalexi skrev:Jag har läst alternativmedicin och är också troende kristen, så jag tycker givetvis inte att det är något fel att tro på obevisade saker, med ett undantag: jag blir mörkrädd när de dyker upp i vårdsammanhang och även när det gäller ex. arbetslöshetsstöd utan att ha beprövat stöd.

Att ex. doftterapi kan fungera mot stress behövs knappast någon större forskning eller fundering över. Är man riktigt trött och tung i huvudet så kan man verkligen må mycket bättre om man drar in frisk doft i näsan och faktiskt känna sig piggare. Det är en mild form av alternativ behandling/terapi som inte skadar någon.

Vad jag däremot tycker är mycket obehagligt är när man använder sig av ovetenskapliga metoder och ändå kallar det för "sanning", eller - vilket jag nästan blir ännu mer förbannad över:

"Det är sant för dig om du vill att det ska vara det."
"Om du bara vill något tillräckligt mycket så kommer du att få det."
"Det är bara du själv som står i vägen för dina drömmar."
"Alla kan bli vad de vill."

Jag har hört mycket sådant här och blir lika vansinnig varenda gång. Jag tycker inte det är rimligt att man använder sig av sådana här saker när det gäller ex. arbetslöshetsstöd, terapi för självkänsla eller liknande eftersom det inte bara är totalt ovetenskapligt utan också lägger väldigt mycket skuld på individen.

Vad har ni för erfarenheter av detta?
Detta är väl ingen erfarenhet nu direkt... men att ständigt mötas av attityden ungefär så här.. bara du vill tillräckligt mycket når du dit du vill!!!! :? kanske inte är så enkelt för alla nej! dom man möter gör oftast precis som strutsen blundar och kör huvet i sanden istället för att inse verkligheten och visa lite förståelse iallafall, man berättar hur det är men viftar bort det totalt! detta inlägg säger väl inte något kan jag tänka mej men kom inte på annat nu,sen oavsett diagnos eller inte är alla olika och jag har ju gått efter min syn på hur det varit för mej men som sagt mest luddigt kanske för andra.
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Uddaaspergare » 2011-11-05 22:24:09

Om man har oerhörda brister i det sociala ligger det en naturlig orsak bakom, ja!!!! Alla kan bli vad de vill.....jojo :roll:
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav nano » 2011-11-05 23:19:24

Det förekommer ju ibland att en del personer på tv tex kläcker ur sig saker som "alla kan få jobb om de bara vill" då¨missar man ju att någon annan ska vilja betala för det man gör.
De flesta kan nog skaffa jobb mer eller mindre bara på sitt snack, jag har själv varit där men det är verkligen inte så just nu.
Men jobba kan jag :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Uddaaspergare » 2011-11-06 0:05:09

Har man allvarligt brytningsfel angående ögon begränsar det också möjligheterna att kunna välja och vraka bland jobb.. nu har ju inte alla det men för mej begränsar det ytterligare i vardagen, behöver inte bara handla om arbete då utan kan kännas fördjävligt ibland att bara stå i kö på affär.. kan inte fästa blicken på något överhuvudtaget och absolut inte rätt i ögonen på en person och bara det uppfattas av dom flesta som oförskämt och knepigt beteende. Nu har detta inget med vård, hälsa att göra som det nu ska handla om här, jag vet så ingen behöver påminna mej om det, det bara blev så att jag halkade in på annat förlåt förlåt :oops:
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-06 12:59:09

nano skrev:tex kläcker ur sig saker som "alla kan få jobb om de bara vill"

Eller "alla kan jobba bara de vill" Jag vill jobba eller plugga till nått användbart, men kan faktiskt inte som det är för mig nu.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-06 17:25:17

KaosPrinsessa skrev:
nano skrev:tex kläcker ur sig saker som "alla kan få jobb om de bara vill"

Eller "alla kan jobba bara de vill" Jag vill jobba eller plugga till nått användbart, men kan faktiskt inte som det är för mig nu.


Jag säger som kapten Haddock säger när Tintin tror att hans drömmar är varsel:

"Jag drömde minsann om Napoleon inatt, men inte lever han för det!"

Bild
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav nano » 2011-11-06 19:34:36

Hahahaha, det eller något liknande ska jag fanimej säga någon gång tror jag :)
Det var ju klatchigt :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-06 19:36:19

nano skrev:Hahahaha, det eller något liknande ska jag fanimej säga någon gång tror jag :)
Det var ju klatchigt :)


Kapten Haddock äger! :-)154
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Banzai » 2011-11-06 21:10:12

Henkkalexi skrev:
KaosPrinsessa skrev:
nano skrev:tex kläcker ur sig saker som "alla kan få jobb om de bara vill"

Eller "alla kan jobba bara de vill" Jag vill jobba eller plugga till nått användbart, men kan faktiskt inte som det är för mig nu.


Jag säger som kapten Haddock säger när Tintin tror att hans drömmar är varsel:

"Jag drömde minsann om Napoleon inatt, men inte lever han för det!"

Bild

Åh, Haddock. Jag har alltid älskat den karaktären. :-)154

För att svara på detta:
Henkkalexi skrev:"Om du bara vill något tillräckligt mycket så kommer du att få det."
"Det är bara du själv som står i vägen för dina drömmar."
"Alla kan bli vad de vill."

...så låter detta som "The American Dream" i ett nötskal (eller syltburk enligt min väninna) och den drömmen är inte min dröm.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-06 21:43:08

Tittar just nu på Dokument Inifrån om Caremas äldreomsorg. Snacka om oseriöst, oetiskt och omänskligt.

http://svt.se/2.119700/dokument_inifran ... from=tabla
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-06 21:57:53

Henkkalexi skrev:Tittar just nu på Dokument Inifrån om Caremas äldreomsorg. Snacka om oseriöst, oetiskt och omänskligt.


Jag går hos Carema Hjärnhälsa (alltså Caremas psykiatri) och vården där har varit... rörig. Haft en riktigt hemsk psykolog och bytt läkare 5 ggr på 2 år där. Plus att de som gjorde min utredning tog ledigt hela tiden så att den tagit nästan 2 år att göra.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-06 22:06:25

KaosPrinsessa skrev:
Henkkalexi skrev:Tittar just nu på Dokument Inifrån om Caremas äldreomsorg. Snacka om oseriöst, oetiskt och omänskligt.


Jag går hos Carema Hjärnhälsa (alltså Caremas psykiatri) och vården där har varit... rörig. Haft en riktigt hemsk psykolog och bytt läkare 5 ggr på 2 år där. Plus att de som gjorde min utredning tog ledigt hela tiden så att den tagit nästan 2 år att göra.


Det låter som sämsta möjliga situation för patienter med NPF :?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Zima33 » 2011-11-06 23:35:46

Henkkalexi skrev:"Det är sant för dig om du vill att det ska vara det."
"Om du bara vill något tillräckligt mycket så kommer du att få det."

"Alla kan bli vad de vill."

Om man inte vill något då? Det är ju orättvist att bara de som vill ska få som de vill. :roll:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-06 23:37:43

Zima33 skrev:
Henkkalexi skrev:"Det är sant för dig om du vill att det ska vara det."
"Om du bara vill något tillräckligt mycket så kommer du att få det."

"Alla kan bli vad de vill."

Om man inte vill något då? :roll:


Då kan man bli... Ingen? :?
Tycker sådan där är helt sjukt. det finns massa saker jag vill, men som jag inte kan och aldrig kommer kunna.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-07 0:00:40

Henkkalexi skrev:Det låter som sämsta möjliga situation för patienter med NPF :?

Jo det är väldigt stressande.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Uddaaspergare » 2011-11-07 0:17:10

Det finns massa saker jag vill, men som jag inte kan och aldrig kommer kunna.... Håller med! tyvärr då i detta fall för rätt trist att ha vilja men man inser senare att allt klarar man inte med bara vilja och bara man vill tillräckligt mycket! detta har jag då fått leva med flera gånger om.
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Uddaaspergare » 2011-11-07 0:35:27

Henkkalexi skrev:
Zima33 skrev:
Henkkalexi skrev:"Det är sant för dig om du vill att det ska vara det."
"Om du bara vill något tillräckligt mycket så kommer du att få det."

"Alla kan bli vad de vill."

Om man inte vill något då? :roll:


Då kan man bli... Ingen? :?
Tycker sådan där är helt sjukt. det finns massa saker jag vill, men som jag inte kan och aldrig kommer kunna.
Återigen så stämmer det där sorgligt nog.. :? men va fan får väl va glad för det lilla i ens liv, ja får väl försöka i varje fall :lol:
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Uddaaspergare » 2011-11-07 0:45:55

Om nåt är roligt eller lustigt? nä inte alls! :roll:
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-07 0:54:55

Well... folk kommer dö i svält innan jag fått mitt morgonkaffe imorgon, så ibland får man lov att hålla lite koll på perspektiven när det kommer till vilka möjligheter man har av naturen och inte. Det finns liksom inga garantier för lycka och inte har man rätt att kräva det av andra heller.

Däremot är det sjukt oseriöst när man lägger skuld på en redan trött/svag människa och anser att han/hon ska rycka upp sig och "tro" på att allt går om man bara vill.

Mina amputerade diabetespatienter kunde inte få sina ben tillbaka med positivt tänkande.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Uddaaspergare » 2011-11-07 1:21:44

Själv har jag då inte nu idag den inställningen... att andra ska göra en lycklig och fixa livsglädje åt en så fort det känns tungt! nu är jag lessen och vill då att någon annan ska göra mej glad och roa mej en stund... nä alltså för egen del handlar det idag om mitt eget fullt ut så det skulle heller inte nu för mej lösa mina problem även om många sa, jag tycker om dej, vilken härlig utstrålning du har och så vidare, detta skulle också va att forsätta leva i en drömvärld för mej iallafall, för det finns ju inte och det vill då inte jag forsätta ödsla energi på,har säkert bra sidor man kan ha nytta av men dom har man inte upptäckt ännu kanske aldrig efter så många år!
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav weasley » 2011-11-07 2:23:41

Det många av de där jävlarna inte fattar är att man har olika förutsättningar. De slänger sej med floskler som kan stämma på en fullt fungerande person utan handikapp, synliga eller osynliga.

En sak som jag dock kan hålla med dem lite lite lite lite grann i är att man KAN påverka sin situation lite lite. Och det genom inställning. Har man inga ben finns det inget som kan göra så man klarar hela livet genom att göra allt som en med ben klarar. Men man kan anpassa sitt liv och sina drömmar utifrån sina förutsättningar.

Det finns ju en hel del personer som kommit långt trots ibland ganska allvarliga handikapp. David Lega, simmaren på Paralympics tex. Visst, han har inte en pluttchans mot Lars Frölander, men i den grupp han tävlar, med personer med liknande förutsättningar, där är han den bäste.

Aspergare brukar ju ha någon sorts intressen som kan skapa dem tex förutsättningar för arbete. Det är klart att mycket måste anpassas efter individen i det fallet; jag tex har svårt för kollektivtrafik. Så det måste bli bil för mej. Visst blir det dyrare, men det gör att jag klarar arbetet. Jag får dra ner på någon annan post visserligen men det handlar ibland om prioriteringar.

Det finns oerhört mycket kunskap på det här forumet. Jag förvånas över att en del helt enkelt inte bara adopterar en wiki-sida och ser till att hålla den korrekt, med citat och liknande så det blir en trovärdig källa till information. Det ger inga pengar till att börja med men det ger en annan sak som är väldigt viktig - den gör reklam för personen som håller i sidan. Och rätt vad det är så dyker det upp en chans till ett liknande arbete. Och så vidare.

Så liiiiiite rätt har de, med ovanstående modifikationer. Det GÅR att ta sej runt det man tycker är svårt. Det gäller att vara uppfinningsrik och man får inte vara rädd att ta hjälp av andra man litar på att komma med bra tips och råd. [humoristisk_metafor]Det kommer ta längre tid att gå runt berget än att spränga sej igenom det men om man går runt berget slipper man åtminstone Rhoca Gil...[/humoristisk_metafor]
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav HGJ » 2011-11-07 7:23:33

Henkkalexi skrev:Jag säger som kapten Haddock säger när Tintin tror att hans drömmar är varsel:

"Jag drömde minsann om Napoleon inatt, men inte lever han för det!"

Det är i Tintin i Tibet som Haddock säger det. På bilden ser man hur Haddock reagerar när han och Tintin inte lyckas få lift i Det hemliga vapnet.

Henkkalexi skrev:Bild
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Re: Seriösa och oseriösa företeelser inom vård, hälsa och dy

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-07 9:17:34

Kloka ord från dig, weasley, det är givet att man inte ska behöva bli "förminskad" eller räknas som sämre för att man har ett funktionshinder. Jag hade ju aldrig trott att jag skulle funka som säljare, ex. men bokstavstolkande som jag är så betyder ju ordet "allt" verkligen allt, så jag har väldigt svårt för det uttrycket...

Jag menar: jag kan ju inte bli balettdansör, eftersom mina fysiska förutsättningar sätter käppar i hjulet och jag kan inte bli skarpskytt eftersom min syn är för dålig.

Att man kan komma långt som aspergare är ju givet, så länge man:

1.Känner till sina styrkor och svagheter.
2.Hittar/får hjälp med att hitta miljöer och platser där ens styrkor kommer till sin fulla rätt.
3.Accepterar sina svagheter utan att se ner på sig själv.
4.Inte siktar på sådant som man av erfarenhet vet att man säkerligen kan göra, men inte borde göra.

Det kanske är där min irritation ligger... Visst, jag kan försöka göra allt, men däremot inte räkna med att viljan är tillräcklig nog.

Att samtidigt som man kämpar med sina svårigheter få höra att anledning till att man misslyckas är för att man inte vill tillräckligt mycket tycker jag är så hemskt, och det är den sortens vidrigheter som jag vänder mig mot inom ex. coachning.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in