Scientologpropaganda i Metro
Re: Scientologpropaganda i Metro
Jag har förstått att många av oss andra skriver "luddigt" i dina ögon. Men tydligen skriver de tillräckligt tydligt i varandras ögon, och finns det ingen som orkar förtydliga sig för någon som har ett helt annat sätt att läsa så är det tråkigt, men finns inte.
När det dessutom tar en form som att behöva särskilt påpeka och gång på gång upprepa fullständiga självklarheter som att olika metoder biter på olika människor eller att det finns fler än scientologerna som inte respekterar det, utan att det går in ändå, kan man uppleva det som väldigt mycket ansträngning att behöva ta itu med.
Samma sak med att orka gå igång med en sådan jätteuppgift som att ge en karta över lobbyorganisationen hos en sekt som gör vad den kan för att vara hemlig för en person som från början vägrar tro vad som för en själv är vanlig allmänbildning.
När det dessutom tar en form som att behöva särskilt påpeka och gång på gång upprepa fullständiga självklarheter som att olika metoder biter på olika människor eller att det finns fler än scientologerna som inte respekterar det, utan att det går in ändå, kan man uppleva det som väldigt mycket ansträngning att behöva ta itu med.
Samma sak med att orka gå igång med en sådan jätteuppgift som att ge en karta över lobbyorganisationen hos en sekt som gör vad den kan för att vara hemlig för en person som från början vägrar tro vad som för en själv är vanlig allmänbildning.
Tintomara Ariadne skrev:slackern skrev:Sen hör det ju till saken att även folk som inte har ADHD blir hjälpta utav ADHD mediciner som vissas i det här klippet som har gått på SVT. Där de har forskat på människor utan ADHD hur det påverkar även dom blir hjälpta utav det.
Det var ett intressant klipp. Själv har jag valt att lägga mig på en lägre dos än vad min läkare trodde skulle vara optimal just för att det är viktigt med en balans mellan aktivitet och vila och för att inte bli överstimulerad. Det är mest produktivt i längden. Med bara lite lite högre dos mår jag dåligt redan efter ett par dagar. Det inverkar ju på så många andra balanser som vi är beroende av för att fungera. Jag tror att det vore direkt hälsovådligt i längden att hålla på och boosta sin kognitiva förmåga som de här unga Cambridge-studenterna börjat med. De har ännu inte sett de långsiktiga konsekvenserna av det - något som forskaren som intervjuades också betonade.
EDIT: Jeez, vad ni har hunnit skriva medan jag tittade på klippet.
Det tycker jag är en väldigt sund inställning du har. Själv tog det mej ganska lång tid och medicinbyte innan jag kom till samma insikt som du. Men Nu fungerar min medicin bra men inte optimalt. Men jag vill verkligen inte ha en högre dos än den jag har har nu.
Var på en liten privat julmiddag idag och hittade Harald Blombergs bok i bokhyllan. Passade på att läsa ett par sidor och ställa frågor om honom. Han är inte antroposof som jag trodde men hans bror är det.
Harald har hållit på väldigt många år med att utveckla sin rörelsemetod för att förbättra (eller öh.. "bota") NPF. Med tanke på det man nu vet om den plastiska hjärnan så kan det säkert ligga något i metoden, även om den inte direkt verkar väldokumenterad. Tyckte även att vissa saker i hans bok, t ex att NPF kan bero på skada i limbiska systemet, verkade vettiga. (Eller rättare sagt, det stämmer med information jag fått från annat håll om att bl a trötthetssyndrom, fibromyalgi, OCD, fobier och kemisk eller sensorisk överkänslighet är kopplad till just limbiska systemet.)
Men i kapitlet efter påstår han att autism orsakas av vacciner och då tappade jag intresset och satte tillbaka boken i hyllan igen (eftersom det sambandet är motbevisat för åtskilliga år sedan och den här boken var från 2009).
(Ville bara komplettera informationen ifall någon skulle vara intresserad.)
Harald har hållit på väldigt många år med att utveckla sin rörelsemetod för att förbättra (eller öh.. "bota") NPF. Med tanke på det man nu vet om den plastiska hjärnan så kan det säkert ligga något i metoden, även om den inte direkt verkar väldokumenterad. Tyckte även att vissa saker i hans bok, t ex att NPF kan bero på skada i limbiska systemet, verkade vettiga. (Eller rättare sagt, det stämmer med information jag fått från annat håll om att bl a trötthetssyndrom, fibromyalgi, OCD, fobier och kemisk eller sensorisk överkänslighet är kopplad till just limbiska systemet.)
Men i kapitlet efter påstår han att autism orsakas av vacciner och då tappade jag intresset och satte tillbaka boken i hyllan igen (eftersom det sambandet är motbevisat för åtskilliga år sedan och den här boken var från 2009).
(Ville bara komplettera informationen ifall någon skulle vara intresserad.)
Intressant.
Och det är ju det som gör saker svårbegripliga för så många (och inte minst aspergare?): att det inte går att se dem svartvitt. Samma person kan vara vettig här och galen där. Vara ärlig i vissa sakfrågor och ändå utnyttja dem i en lömsk agenda (även om jag inte vet om just den punkten gäller Blomberg). Ha en vettig idé om hur man kan underlätta för folk som har ett tillstånd den har en galen uppfattning om vad det är; ha gedigen erfarenhet av att något funkar på vissa men kanske inga begrepp om att det inte funkar på andra eller om varför det funkar; ha saker att lära ut till skolmedicinarna men vara oförmögen att se något att lära i andra riktningen...
Och det är ju det som gör saker svårbegripliga för så många (och inte minst aspergare?): att det inte går att se dem svartvitt. Samma person kan vara vettig här och galen där. Vara ärlig i vissa sakfrågor och ändå utnyttja dem i en lömsk agenda (även om jag inte vet om just den punkten gäller Blomberg). Ha en vettig idé om hur man kan underlätta för folk som har ett tillstånd den har en galen uppfattning om vad det är; ha gedigen erfarenhet av att något funkar på vissa men kanske inga begrepp om att det inte funkar på andra eller om varför det funkar; ha saker att lära ut till skolmedicinarna men vara oförmögen att se något att lära i andra riktningen...
Jaha då kan alla kvinnor som har silikonbröst börja oroa sej för att få cancer med. Ska man vara fin får man lida pin som det så fint heter
.
Fast mediciner kan ju vara livsnödvändiga mer eller mindre som tex en människa med en djup depression kan ju tröttna på livet och slänga sej framför ett tåg. Medan silikonbröst är totalt meningslöst att skaffa och onekligen ganska så riskfyllt med. Dels att bli nedsövd och opererad och nu förhöjd cancerrisk utav ett speciellt märke. Jag kan förstå att en kvinna som har blivit av med ett bröst pga bröstcancer att hon vill bli hel igen eller känna sej kvinnlig. Men annars känns det som extrem fåfänga och bimbo varning i mina ögon. Men det behöver ju inte vara det bara för att jag tycker så
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/frans ... 722029.svd
Fast mediciner kan ju vara livsnödvändiga mer eller mindre som tex en människa med en djup depression kan ju tröttna på livet och slänga sej framför ett tåg. Medan silikonbröst är totalt meningslöst att skaffa och onekligen ganska så riskfyllt med. Dels att bli nedsövd och opererad och nu förhöjd cancerrisk utav ett speciellt märke. Jag kan förstå att en kvinna som har blivit av med ett bröst pga bröstcancer att hon vill bli hel igen eller känna sej kvinnlig. Men annars känns det som extrem fåfänga och bimbo varning i mina ögon. Men det behöver ju inte vara det bara för att jag tycker så
Implantaten från Poly Implant Prothèse återkallades och företaget stängdes ned av myndigheter i flera europeiska länder, däribland Sverige, förra året. Då talades om att implantaten riskerade att spricka, men nu befarar franska myndigheter också en ökad cancerrisk.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/frans ... 722029.svd
Flawed skrev:är du full?
Jag sa aldrig om jag tycker det är snyggt eller fult med sillisar bara om hur jag uppfattar typen som gör dom
Henkkalexi skrev:Trodde knappt mina ögon när jag slog upp dagens Metro och såg en annons med rubriken:
"Behöver barn med ADHD drogas?"
I denna vidriga annons kallas användning av Concerta för neddrogning och "...att forskningen visar att den inte har någon positiv effekt på lång sikt utan kan förvärra problemen, hämma tillväxten, höja blodtrycket och öka risken för kriminalitet och drogmissbruk."
http://www.nyatidensbarn.se/index.php?o ... &Itemid=53
När i helvete började Metro med Scientologpropaganda!?
Henkkalexi skrev:Scientologpropaganda
Skumt metro kan nog inte kolla allt, Scientologerna är ju galna i pengar ,känner sig hotade av neuropsykiatrin som är väl värd sina pengar, så mycket av värde som dom bidragit med, bevisat effektivt.
Vore spännande med en debatt mellan Scientologerna, antipsykiatrikerna och neuropsykiatriker, samt andra motståndare till den neuropsykiatriska forskningen.
Dom här grupperna har alltid kommit med dom slutgiltiga lösningar som enbart åstadkommit.. stor skada.
Seriösa forskare arbetar hårt och evidensbaserat.
Kan föras i kunskapskanalen.
Jag bidrar gärna med 500 prutt till hjärnforskningen,neuropsykiatrin.
Tycker det är spännande att se föredragen om hjärnan i kunskapskanalen.
Visst ska även neuropsykiatrin kritiseras på ett konstruktivt sätt men alternativen är fruktansvärda, har ju personlig erfarenhet av det och höll på att dö, åldrades 15 år och blev så sjuk att jag hamnade på en kroppsavdelning på Huddinge sjukhus.
Tack så mycket flumpsykiatrin att ni förstörde mitt liv Rsmh-s behandlingshem i synnerhet samt min psykiatriker som påstod att inget var ärftligt.
Han är nog den enda människan som saknar gener.
Tycker det är spännande att se föredragen om hjärnan i kunskapskanalen.
Visst ska även neuropsykiatrin kritiseras på ett konstruktivt sätt men alternativen är fruktansvärda, har ju personlig erfarenhet av det och höll på att dö, åldrades 15 år och blev så sjuk att jag hamnade på en kroppsavdelning på Huddinge sjukhus.
Tack så mycket flumpsykiatrin att ni förstörde mitt liv Rsmh-s behandlingshem i synnerhet samt min psykiatriker som påstod att inget var ärftligt.
Han är nog den enda människan som saknar gener.
mikael skrev:Vore spännande med en debatt mellan Scientologerna, antipsykiatrikerna och neuropsykiatriker, samt andra motståndare till den neuropsykiatriska forskningen.
Dom här grupperna har alltid kommit med dom slutgiltiga lösningar som enbart åstadkommit.. stor skada.
Seriösa forskare arbetar hårt och evidensbaserat.
Kan föras i kunskapskanalen.
Det vore verkligen något att bänka sig framför!
- Henkkalexi
- Anslöt: 2011-05-17
kullan skrev:Jag blir mörkrädd och förbannad. Det är inte vi aspisar som ska " botas", det är samhället som ska bli mer medvetna om hur fasen det egentligen är att ha en eller flera nPF-diagnoser. Det är ett rent helvete i vissa situationer. Inte konstigt att mår som man gör. Blää.
Bra skrivet, kullan. Jag håller med dig helt.
geocache skrev:kullan skrev:Jag blir mörkrädd och förbannad. Det är inte vi aspisar som ska " botas", det är samhället som ska bli mer medvetna om hur fasen det egentligen är att ha en eller flera nPF-diagnoser. Det är ett rent helvete i vissa situationer. Inte konstigt att mår som man gör. Blää.
Bra skrivet, kullan. Jag håller med dig helt.
Tycker attityden blivit så mycket bättre ,vi har ju blivit lite inne oxå.
Nördaranas återkomst.
Dom flesta av oss är samhällsnyttiga ,givetvis ska man få hjälp med sina problem.
Det där med bota!
Min personliga privata uppfattning.
Återgå till Aspergare och vården