Schizoaffektiv?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Schizoaffektiv?

Inläggav MsTibbs » 2013-10-04 17:57:36

Är det nån här som är schizoaffektiv? Jag känner bara en och han säger typ inget. Hur funkar det för er? Är ni mer bipolära eller mer åt schizofrena hållet?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Schizoaffektiv?

Inläggav Frimodig » 2013-10-04 20:33:45

Vad är schizoaffektiv?

Min bror är bipolär, jag är asperger light. Jag tror jag är mer åt det schizofrena hållet. Men. Jag har jobbat med en massa schizofrena, på Ulleråker och ackis, jag har aldrig känt igen mig själv. Jag har aldrig hört röster. Jag har nog uppfattat dem som bindgalna. Kriteriet är att höra röster.

Jag tror det är bra med mkt praktiska kriterier när man bedömer människors psykiska hälsa. Om nån är inställd på att ta livet av sig så finns det ett problem. Eller om nån strävar efter att väga 30 kg i vuxen ålder.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Schizoaffektiv?

Inläggav marcooleo » 2013-10-04 21:29:56

Höra röster kan man göra i en rad olika tillstånd, sömnbrist, näringsbrist, medicinsk biverkan, psykisk utmattning, drogpåverkan vilket inte är helt ovanligt. Så det är inte tillräckligt för att ställa diagnosen Schizofreni.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Schizoaffektiv?

Inläggav MsTibbs » 2013-10-04 21:32:49

Schizoaffektiv är enkelt förklarat en mellanting mellan bipolär och schizofreni. Jag har varierat mående, mest depressiv, samt psykotiska symtom.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Schizoaffektiv?

Inläggav MsTibbs » 2013-10-04 21:33:54

marcooleo skrev:Höra röster kan man göra i en rad olika tillstånd, sömnbrist, näringsbrist, medicinsk biverkan, psykisk utmattning, drogpåverkan vilket inte är helt ovanligt. Så det är inte tillräckligt för att ställa diagnosen Schizofreni.


Man ska vara psykotisk i ett halvår, och att sova så lite att man får hallucinationer så länge är det få som gör.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Schizoaffektiv?

Inläggav Frimodig » 2013-10-04 22:20:18

Njaa, att höra röster är nån objektiv grej.

Det är ett rätt tydligt kriterium.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Schizoaffektiv?

Inläggav earlydayminer » 2013-10-05 11:13:33

Jag har stött på en individ med den diagnosen, någon som jag fått ganska god kontakt med. Innan jag visste det märkte jag ganska omgående att det var något särskilt med ansiktsmimiken, lite ovanlig kroppsstil i överlag. Generellt sett så har individen en personlighetsvariant som defintivt är ganska vanlig. Väldigt social, öppen, har positiv attityd.

Det enda jag egentligen kan tillägga är att det verkar vara till stort besvär för individen. All annan information följer med mig i graven.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Schizoaffektiv?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-05 11:57:11

Frimodig skrev:Kriteriet är att höra röster.
Det stämmer inte riktigt, hallucinationer snarare och det kan vara att se, känna, tycka sig känna dofter och smaker somm inte finns. Har man hörselhallucinationer behöver det inte vara röster, det kan vara andra ljud.

Wikipedia: Ungefär 65% av de som lider av schizofreni har hörselhallucinationer

Och kriterierna för att sälla diagnos är flera än ett. 35% hör alltså inte röster eller andra inbillade ljud.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Schizoaffektiv?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-05 14:11:12

Hur vet man vad man hör som stämmer eller inte då?
Hur låter egentligen ens tankar?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Schizoaffektiv?

Inläggav MsTibbs » 2013-10-05 14:15:55

Vaniljflickan skrev:Hur vet man vad man hör som stämmer eller inte då?
Hur låter egentligen ens tankar?


Hallucinationer är så verkliga att du tror att någon står bredvid dig, även om du är ensam och lägenheten är låst.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Schizoaffektiv?

Inläggav Frimodig » 2013-10-05 15:15:03

Jag kanske skall förklara.

Schizofreni är nån gissningsdiagnos.

Att höra röster är en konkret grej.

Och, det är självklart om man träffat dem.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Schizoaffektiv?

Inläggav marcooleo » 2013-10-05 17:10:46

De hör rösterna med öronen som vilket ljud som helst och har även synhallucinationer som upplevs verkliga, de upplever detta som verkligt och saknar sjukdomsinsikt=psykos, och är det inte fråga om meningslöst babbel eller liknande utan att rösterna och synvillorna styr personen i fråga kan man börja diskutera om det är schizofreni eller inte
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Schizoaffektiv?

Inläggav Frimodig » 2013-10-05 17:54:25

marcooleo skrev:De hör rösterna med öronen som vilket ljud som helst och har även synhallucinationer som upplevs verkliga, de upplever detta som verkligt och saknar sjukdomsinsikt=psykos, och är det inte fråga om meningslöst babbel eller liknande utan att rösterna och synvillorna styr personen i fråga kan man börja diskutera om det är schizofreni eller inte


Joo, att höra röster är en rätt konkret grej.

Man har passerat nåt stadium.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Schizoaffektiv?

Inläggav kiddie » 2013-10-05 18:42:43

Schizoaffektiv upplever jag som en något udda diagnos. Hur ser man på sambandet mellan schizofreniforma symptom och stämningssjukdom? Jag menar, det finns ju massa med AS som även har ADD men syndromet ASADD verkar inte uppfunnet (än).

Vad vinner man med att ha en diagnos som schizoaffektiv istället för att t ex diagnostisera bipolär med psykotiska drag, bipolär med schizofreni eller schizofreni med depression? Skiljer det mellan att ha schizoaffektiv och t ex att ha bipolär och schizofreni samtidigt? Jag har lixom bara fått för mig att de schizofreniforma dragen är mildare hos schizoaffektiv än hos schizofreni men jag har egentligen ingen aning.

Jag har lyckligtvis sluppit psykotiska symptom även om min hjärna kan spela mig spratt pga AS. Hade jag bott i USA hade jag räknats som bipolär men här ställs det mer krav för att få den diagnosen. Och i de flesta fall av hypomani är en medicin orsaken.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Schizoaffektiv?

Inläggav Frimodig » 2013-10-09 20:56:30

Frimodig skrev:
marcooleo skrev:De hör rösterna med öronen som vilket ljud som helst och har även synhallucinationer som upplevs verkliga, de upplever detta som verkligt och saknar sjukdomsinsikt=psykos, och är det inte fråga om meningslöst babbel eller liknande utan att rösterna och synvillorna styr personen i fråga kan man börja diskutera om det är schizofreni eller inte


Joo, att höra röster är en rätt konkret grej.

Man har passerat nåt stadium.

Lennart Frimodig


Jag är ledsen, jag missade en grej. Du har fullständigt rätt, du fångar upp det väsentliga. Du har helt rätt, jag uttryckte nån halv sanning, du sa som det är.

Det är irriterande när man inte fattar.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in