Sämre vård på grund av AS?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sämre vård på grund av AS?

Inläggav Agatha » 2007-04-22 21:31:26

För ett år sedan blev jag remitterad till en klinik som vanligen kallar patienten inom ett par månader. Jag har fortfarande inte kallats. Det är möjligt att de tappat bort remissen, men en bekant som jobbar där sade att remisser från psykiatrin nedprioriteras.

En av mina vänner ådrog sig en ryggmuskelinflammation i samband med intensivt och orörligt tentapluggande. Läkaren han fick träffa sade att "jag har läst din journal och ser att du har varit deprimerad". Hon ville inte ens undersöka ryggen, än mindre skriva ut diklofenak.

Jag känner till ett fall där en kvinna inte fick cancerbehandling i tid för att ingen gjorde en ordentlig undersökning. Hon avfärdades som en besvärlig autist.

Upplever ni att det bemötande ni får i den somatiska vården påverkas om läkaren känner till er diagnos?
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Inger » 2007-04-23 0:12:49

Jupp. Gäller nog iofs alla typer av psykiatriska diagnoser. Har man en sådan så är ju alla ens ev hälsobesvär (utom möjligen benbrott) enbart psykiska. :roll: Någon fysisk undersökning behövs då ö h t inte eftersom läkaren redan "vet" att felet sitter i huvet och bäst behandlas med psykofarmaka och/eller psykoterapi. Mig försökte de lura på Fontex fast problemet var att jag hade svår blodbrist (som de upptäckte när jag insisterade på att de åtminstone skulle ta ett blodprov).
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2007-04-23 9:55:13

Jag tror man måste uttrycka sig konkret & sakligt och ställa krav när man är på undersökning. Felbehandling är inte särskilt ovanligt, och jag är övertrygad om att människor med psykiska funktionshinder lätt missförstås. Jag har hört att vårdköerna skulle minska dramatiskt om bara läkarna tog mer tid på sig och lyssnade på patienterna. De brukar vara snabba med att ställa diagnos. Personligen har jag inte haft några problem hos läkarn, kanske för att jag brukar finna mig väl tillrätta när jag talar med myndigheter & överhet.

Detta är en träningssak, efter att ha gått på en mängd möten inom det offentliga under min uppväxt, känns situationen välbekant, dessutom har jag inga problem med att 'prata deras språk', tack vare min verbala förmåga.

Alla har det dock inte lika lätt, så läkare & andra måste lära sig mer om vad neuropsykiatriska funktionshinder innebär.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2007-04-23 11:50:43

KrigarSjäl skrev:Jag tror man måste uttrycka sig konkret & sakligt och ställa krav när man är på undersökning.


Jepp. Blev väldigt väl behandlad när jag skulle opereras sist pga att jag skippade det sjukhus jag först hade valt för att de var alltför ovilliga att lyssna på viktiga önskemål och valde ett med högre klass där de är mer inställda på att ge god service. Där var jag väldigt tydlig med mina behov och lät mig inte påverkas av att läkaren glodde på mig som ett ufo när jag framförde mina önskemål och indikerade att jag borde söka psykologhjälp. Bl a krävde jag eget rum och det ger de av princip bara till svårt sjuka cancerpatienter. Då sa jag att "I så fall blir det ingen operation" med en bestämdhet som indikerade att jag verkligen menade allvar. Då fick jag det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Agatha » 2007-04-23 16:13:36

KrigarSjäl skrev:Jag tror man måste uttrycka sig konkret & sakligt och ställa krav när man är på undersökning. Felbehandling är inte särskilt ovanligt, och jag är övertrygad om att människor med psykiska funktionshinder lätt missförstås.


Ja. Jag behandlas väl när jag väl träffar läkare, sannolikt för att jag kan uttrycka mig tydligt. Problemet med nedprioriterade remisser kvarstår dock. Jag vet förstås inte om det är allmänt, eller specifikt för just den här kliniken.

(Vanligtvis hade jag pratat med både kliniken och förtroendenämnden om en sådan här situation uppstått, men mina kroppsliga bekymmer visade sig vara av övergående karaktär.)

Och hur skall människor som inte kan uttrycka sig konkret och sakligt få sina behov tillgodosedda?
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2007-04-24 0:35:28

Agatha skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag tror man måste uttrycka sig konkret & sakligt och ställa krav när man är på undersökning. Felbehandling är inte särskilt ovanligt, och jag är övertrygad om att människor med psykiska funktionshinder lätt missförstås.


Ja. Jag behandlas väl när jag väl träffar läkare, sannolikt för att jag kan uttrycka mig tydligt. Problemet med nedprioriterade remisser kvarstår dock. Jag vet förstås inte om det är allmänt, eller specifikt för just den här kliniken.

(Vanligtvis hade jag pratat med både kliniken och förtroendenämnden om en sådan här situation uppstått, men mina kroppsliga bekymmer visade sig vara av övergående karaktär.)

Och hur skall människor som inte kan uttrycka sig konkret och sakligt få sina behov tillgodosedda?


Alla måste självklart uppmärksammas hos läkaren, men jag vet inte hur man löser problemen. Antar att läkare borde utbildas gällande funktionshinder, de som verkligen inte kan föra sig muntligen får väl ha en assistent eller anhörig med sig. Nonchalans hos läkare kan dock aldrig vara acceptabelt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sämre vård på grund av AS?

Inläggav Edgar » 2007-04-26 10:25:46

Agatha skrev:För ett år sedan blev jag remitterad till en klinik som vanligen kallar patienten inom ett par månader. Jag har fortfarande inte kallats. Det är möjligt att de tappat bort remissen, men en bekant som jobbar där sade att remisser från psykiatrin nedprioriteras.

En av mina vänner ådrog sig en ryggmuskelinflammation i samband med intensivt och orörligt tentapluggande. Läkaren han fick träffa sade att "jag har läst din journal och ser att du har varit deprimerad". Hon ville inte ens undersöka ryggen, än mindre skriva ut diklofenak.

Jag känner till ett fall där en kvinna inte fick cancerbehandling i tid för att ingen gjorde en ordentlig undersökning. Hon avfärdades som en besvärlig autist.

Upplever ni att det bemötande ni får i den somatiska vården påverkas om läkaren känner till er diagnos?


Oftast har jag upplevt att bemötandet varit bra från de inom vården som känt till min diagnos. Jag minns särskilt ett tillfälle när jag fick extra förmåner pga min diagnos, vilket hjälpte mig att klara av situationen utan att bli överdrivet stressad eller ångestfylld.
Senast redigerad av Edgar 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Edgar
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2007-03-07
Ort: Stockholm

Re: Sämre vård på grund av AS?

Inläggav Agatha » 2007-04-26 13:56:54

Edgar skrev:Oftast har jag upplevt att bemötandet varit bra från de inom vården som känt till min diagnos. Jag minns särskilt ett tillfälle när jag fick extra förmåner pga min diagnos, vilket hjälpte mig att klara av situationen utan att bli överdrivet stressad eller ångestfylld.


Det är gott att höra. :)
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Flawed » 2007-05-04 14:53:46

Ja jag sökte för sömnproblem/sömnapne.
Jag fick prata med en kvinnlig staffet läkare som inte var så bra på att prata svenska.
När hon fick veta att jag har sjukbidrag pga psykiska problem så avfärdade hon mina problem som panik ångest.
Jag begärde att få träffa en annan läkare som tittade i min näsa och såg att slemhinnorna var svullna=allergi.
Läkare har jag lågt förtroende för.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Agatha » 2007-05-30 18:43:26

Se även <a href="http://neuropsykiatriska-funktionshinder.blogspot.com/2007/05/tygla-ditt-nervsystem-eller-g-hem.html">nästan vägrad vård</a> på grund av neuropsykiatriskt funktionshinder.

Argh...
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Trampendal » 2007-05-30 23:20:17

Patienten förklarar på ett mycket tydligt sätt hur han/hon fungerar,
för att läkaren ska slippa att bli sparkad i huvudet.
Läkaren svarar: -Goddag, yxskaft!

Patienten har asperger och därmed empatibrist!
GODDAG, YXSKAFT!!!!!!!

Trampendal
Senast redigerad av Trampendal 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Inläggav Jana » 2007-07-16 3:24:14

Jag känner till ett fall där en kvinna inte fick cancerbehandling i tid för att ingen gjorde en ordentlig undersökning. Hon avfärdades som en besvärlig autist.

Upplever ni att det bemötande ni får i den somatiska vården påverkas om läkaren känner till er diagnos?


Ja jag har blivit mycket illa bemött inom vården pga psykdiagnos. Jag tror inte jag är den kvinnan du berättar om här ovan (om inte en viss person på Attentions forum sladdrat), men jag gick med en canser i över tio år och blev nonchalerad och illa behanldad av vården tills jag höll på att dö, det ansågs ha gått för långt när min kropp väl klappade ihop.

Det är kränkande behandling öga mot öga och även i journalen. Men detta gäller både den somatiska vården och den psykiatriska. Extra sorgligt är det när somatiken vägrar att behandla en för att man har psyksik diagnos.

Men jag måste också säga att efter vårdens sista fadäs när dem bar sig extra extremt illa åt vid min canser så skrev min psykolog på neuropsyk ett intyg och jag fick därefter fin vård.

Tyvärr har det dålig upprepats efter det då jag sökt för annat på annan klinik. Jag har insett att så här kommer det alltid att vara.

Och undermålig och uteblivien och kränkande behandling har jag fått inom somatiken pga av detta med autismen sedan alltid jag kan minnas.
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav Agatha » 2007-07-16 4:25:19

Jana skrev:Men jag måste också säga att efter vårdens sista fadäs när dem bar sig extra extremt illa åt vid min canser så skrev min psykolog på neuropsyk ett intyg och jag fick därefter fin vård.


Om frågan inte är för personlig, berätta gärna vad psykologen skrev?
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Jana » 2007-07-16 5:31:11

Det var ett långt brev och hon petade till dem på precis exakt dem ställen där dem burit sig illa åt men på ett så fruktansvärt snyggt sätt. Den ena grejen efter den andra. Dem fick den ena kängan efter den andra om det som dem burit sig illa åt med men utan att det kom något på mig och utan att anklaga dem direkt, fast hon sa det uttryckligt. Fattar inte riktigt hur hon kunde och hur snyggt hon gjorde det. Hon rentvådde mig. Hon förklarade mina svårighter och vad dem kunde göra för att underlätta. Samtidigt som dem fick bita i ett väldigt surt äpple. Och det funkade!
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav Alien » 2008-10-05 18:40:06

Har man "något psykiskt" så behandlas man sämre när det gäller kroppsliga symptom, det skriver även psykiatern Susanne Flyborg:

Det verkar vara inne inom somatiken att se till patientens psykiska tillstånd. Jag fick för inte så länge sen en remiss från somaakuten, ”Man med psykisk sjukdom - din pat - tacksam övertagning”. När jag kom dit framgick att mannen sökt på grund av akuta buksmärtor, men medicinerade med antidepressiva. Han var därmed psykiskt sjuk, det vill säga han måste ju ha någon psykiatrisk diagnos när man har SSRI! Visst kan depression ge buksymtom, men det här var lite annorlunda.

Eller den 50 åriga mannen som kom med ambulans med mycket svåra bröstsmärtor, svetten lackade, han kunde nästen inte tala, andningssvårigheter, kastade sig fram och tillbaka. EKG togs, var ua. Ingen vidare undersökning gjordes. Han hade varit inneliggande två dagar på psyk åtta år tidigare, bedömdes som sannolik ångest. På väg till psykiatriska akuten avled han. Han obducerades aldrig, men man misstänkte infarkt. En avvikelse skrevs av psykjouren men chefen skickade den aldrig vidare till somaakuten. Hade han inte haft kontakt med psykiatrin tidigare antar jag att behandlingen varit annorlunda. Men det vet jag ju inte.

Om nu psykiatern ska vara patientens advokat och ta tillvara hans intressen, ska vi då tipsa om att de inte uppger vilka psykmediciner de har och absolut inte säger att de har eller har haft någon psykkontakt?
Människor med psykiatrisk sjukdom kan ha ont i kroppen också
http://www.dagensmedicin.se/blogg/gastbloggar/susanne_flyborg/index.xml
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-05 19:01:08

Jag befarar att jag kommer att bli behandlad på annat sätt än nu om jag får AS-diagnos och det skrivs in i journalen. Vi får väl se... Ska inte göra det till en självuppfyllande profetia, men jag hyser ingen stor tilltro till folks fördomsfrihet (antagligen för att jag vet att jag också har en massa fördomar).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav A » 2008-10-05 21:45:27

Det är min erfarenhet efter flera decenniers arbete i sjukvården, den somatiska, att man behandlas annorlunda om man "har något" som av vården blir uppfattat som något som gör att man inte är "en normal människa". Jag har sett människor dö pga det och inte kunnat göra något. Jag har sett hur sjuka, gamla människor skickas hem för att de tillhör fel ras eller religion. Hade de inte gjort det skulle de fått riktigt bra vård.

Detta har i åratal gjort mig rasande och är en av anledningarna till att jag gör det jag gör nu, i förhoppningen om att åtminstone någon genom min insats ska slippa bli diskriminerad på så lösa grunder som en åsikt eller brist på både känsla och tankeförmåga hos vårdpersonal.

Ibland går det, ibland tvingas man inse att man slåss mot ett etablissemang som tyvärr har alldeles för stor makt när det gäller att definiera en människa och en situation.

Detta drabbar alla som inte passar in i den mall som den etablerade övre medelklassen nästan utan att bli ifrågasatt vill att alla ska formas efter. Det gäller inte bara AS, det gäller allt som man anser hör till "ovanligheterna". Ibland räcker det att ha fel ålder, då är det att "det hör till åldern".

F f vad jag är f------d!
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:35:58, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-05 21:47:34

A skrev:Det är min erfarenhet efter flera decenniers arbete i sjukvården, den somatiska, att man behandlas annorlunda om man "har något" som av vården blir uppfattat som något som gör att man inte är "en normal människa". Jag har sett människor dö pga det och inte kunnat göra något. Jag har sett hur sjuka, gamla människor skickas hem för att de tillhör fel ras eller religion. Hade de inte gjort det skulle de fått riktigt bra vård.

Detta har i åratal gjort mig rasande och är en av anledningarna till att jag gör det jag gör nu, i förhoppningen om att åtminstone någon genom min insats ska slippa bli diskriminerad på så lösa grunder som en åsikt eller brist på både känsla och tankeförmåga hos vårdpersonal.

Ibland går det, ibland tvingas man inse att man slåss mot ett etablissemang som tyvärr har alldeles för stor makt när det gäller att definiera en människa och en situation.

Detta drabbar alla som inte passar in i den mall som den etablerade övre medelklassen nästan utan att bli ifrågasatt vill att alla ska formas efter. Det gäller inte bara AS, det gäller allt som man anser hör till "ovanligheterna". Ibland räcker det att ha fel ålder, då är det att "det hör till åldern".

F f vad jag är f------d!


Tyvärr har du nog rätt. Det gör mig också fly förbannad.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in